Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ik vraag me toch af welke die “oorspronkelijke talen” waren
Aramees en Hebreeuws voor het Oude Testament en Grieks voor het Nieuwe Testament.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de mijne is van 1879
Gerard, Theo et al..........natuurlijk gaan we weer terug naar de Liberties, maar een "beschaafd" gesprekje over "DE Bijbel"............DAT kan toch niet als " OFF topic" worden gerangschikt :lol:
Eeen van de Bijbels in mijn kleine verzameling...........is uit 1886 en als ik dit ouwe Boek der Boeken in m'n handen heb moet ik denken aan Hendrika-Joanna Vloedgraven R.I.P.....haar naam staat met een potlood voorin geschreven.Riek was een oude alleen wonende mevrouw ( vroeger zeiden ze Juffrouw als ze niet was getrouwd!) die een eindje verder bij ons ind e straat woonde toen ik een jochie was, ik kreeg hele lekkere bruine suiker kandij klontjes van haar in de thee en hoe haar Bijbel via mijn moeder bij mij is belandtis me een raadsel.....het prevelementje voorin is een ietsie anders dan bij Gerard, maar niet veel.

Het zal jullie allemaal ongetwijfeld een groot genoegen doen om te weten dat ik OOk m'n Psalmen en Gezangen boekje -Algemene Synode Nederlandse Hervormde Kerk 1938- nog heb dat ik kreeg van Dominee Meyer R.I.P. ter gelegenheid van het beeindigen van de Zondagschool periode fase toendertijd in mijn jeugdige knapen leven.........

"Wat de toekomst brengen moge, mij geleide des Heren Hand"..............schreef hij er in

Dominee Meijer was een beste kerel en hij wist toen al dat dit aan een jonge Olster Massinist van de Christelijke Nederlandse Koopvaardij mij wel besteed was :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ach ja, laat de Liberty's maar even in de mottenballen ... :wink:
Mijn oudste bijbel is van 1757. In leer gebonden en niet in zo'n erg mooie staat, maar desondanks een mooi bezit.
Die is via mijn vader bij mij terechtgekomen.

Afbeelding . Afbeelding

Geen boek om iets in op te zoeken, maar wel interessant omdat het vol staat met kanttekeningen van de vertalers van destijds.

Psalmen en gezangen... Ik had alweer jaren geleden voor een vertaling de juiste Nederlandse tekst nodig van een aantal psalmen en dus kocht ik mij op de boekenmarkt in Rotterdam voor een klein bedrag een oud boekje; dat vond ik leuker dan een nieuwe. "Gedrukt te Haarlem bij Johannes Enschedé en Zonen 1881". En daar stond voorin in een heel mooi regelmatig en verzorgd handschrift: Aan mijn innig geliefden oudsten jongen van z'n moeder. Rotterdam den 20sten Jan., 1915
Achterin een aantal cryptische aantekeningen en een reeks psalmen die blijkbaar belangrijk waren, maar ook twee lijstjes met achternamen van mensen; de ene met erboven "NIET", dik onderstreept en het tweede met "WEL". Kijk dat intrigeert me dan. Waarom de ene wel en de andere niet? Voor een begrafenis? Een bruiloft? Het zal ons nooit meer duidelijk worden.

Maar goed, ik wilde dus een eindje terug alleen maar even de vorderingen laten zien van de HELLAS LIBERTY en nou zit ik psalmen te galmen ... Het wordt tijd dat we overgaan tot de orde van de dag. Terug naar de Liberty's.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaa Theo.......nou zit je weer op Kombuispraat te ouwehoeren over ouwe boekies :lol: ...........het is inmiddels dik 8 uur bij jou en je had al een uurtje of wat aan je neiuwe boek kunnen werken.............ZOOO kom'n wij d'r nait mien jong......... :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat doe jij zo laat nog op? :-D
Ik zit me voor te bereiden, Harry. ook dat is belangrijk.
Maar je hebt gelijk.
Nait soezen.
Niet praten maar breien.
Ga nou maar snel naar je nest, man.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik stel voor dat we een speciaal onderwerp inscheren :

" Opa Horsten leest veur uut eig'n wark" :lol:

Eeeeh Chef Ruud, leg die aanzet-speeeer van je eens ff an de kant en ritzel dat nou eens eventjes..........de maten hebben een knijter van een Assado, dus je hebt toch geen moer te doen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
eskatee

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door eskatee »

Hoi Allemaal,

Van het Liberty-schip ss Lemsterkerk wordt binnenkort een bouwplaat uitgebracht. Schaal 1:250.

De Lemsterkerk is gekozen om een ietwat bijzondere reden: Leen Lems (verwoed modelbouwer, staat uitgeverijen Scaldis en JSC altijd met raad en daad bij), kon zo een beetje in het zonnetje gezet worden.

Vanuit Polen (Gdansk), waar de bouwplaat ontworpen en gedrukt wordt kwam de volgende noodkreet:

We hebben echter een probleempje: te weinig feiten om een verhaaltje samen te stellen over de geschiedenis van het schip. Bijzondere voorvallen e.d. (Hier op het forum kon ik de krantenknipsels van 1956 vinden)

Gaarne reacties, bij voorbaat dank,

Gert
eskatee

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door eskatee »

Een prentje van de eerste proefbouw Liberty Lemsterkerk van romp, dekken, enz
Bijlagen
proefbouw Lemsterkerk april 2011
proefbouw Lemsterkerk april 2011
Lemsterkerk proefbouw.jpg (131.97 KiB) 1324 keer bekeken
AnneKJ

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door AnneKJ »

Ik zou deze oproep op de site van oud VNS medewerkers plaatsen; http://www.vns-voe.nl/

Grt.

Anne
eskatee

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door eskatee »

Bedankt, Anne, is gedaan,

groetjes,
Gert


Plaats reactie