Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door louis holleman »

Koert, er is van alles over die FE gespeculeerd en geschreven. In de loop van de tijd werden/worden de verhalen steeds wilder. Maar het is net als bij de moord op Kennedy in 1963; de feiten komen waarschijnlijk nooit boven tafel.
Het schip zou o.a. een in Rotterdam ingenomen lading "ruwijzer" aan boord hebben gehad. Volgens Bert "Compass" zou dat gebruikt kunnen zijn om zirconium in te verstoppen, wat mogelijk voor de bouw van de reactor van de Nautilus gebruikt had moeten worden.
Er was ook een fikse partij geld aan boord, wat door de Zwitserse bank "vergeten was" bij de lading op te geven.
Duikers die naderhand het wrak onderzochten ontdekten een gat in de romp wat eerder gemaakt was door vorige duikers en bij inspectie bleek dat ruim geheel leeg te zijn.
Van het geld is ook maar een deel boven water gekomen.
En zolang er nergens iets echt bevestigd of ontkend wordt, blijven die verhalen circuleren.
Jammer alleen dat van het originele onderwerp hier op Kombuispraat zo ongeveer alle foto's verdwenen zijn.

Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Dirk Dijksman »

Fantastische dag gehad op de SS Hellas Liberty in de haven van Pireaus.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig, Dirk!
Wat ziet het schip er prima onderhouden uit.
Als je nog meer van die fraaie foto's hebt..... :)
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door henk kort »

Dirk.

Wat een prachtige foto's,als je er meer heb ( en dat zal wel) plaatsen dan maar.
Ship ziet er zowel buiten als in de MK prachtig uit,is behoorlijk aan gewerkt.
Alvast bedankt voor het vervolg.

Henk
Eens op het water,en voor altijd verkocht
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

In januari 2009 werd hij Piraeus binnengesleept. Drie jaar later werd dit filmpje opgenomen, dus toen was ie al in de staat zoals Dirk dat laat zien. Knap stuk werk. Ik heb niks in Piraeus te zoeken, en het is een hele rit, 1200 km heen en weer, maar zodra ik die kant weer eens op moet, ga ik ook eens kijken en foto's nemen. Ik zie dit liever dan de "Rotterdam", wil je dat wel geloven? Mijn vrouw heeft een nieuw Amerikaans paspoort nodig en net als ik twee jaar geleden naar Athene moest voor mijn paspoort, moet zij ook voor de hare. Daar is geen haast bij, maar daar zal ik eens zachtjes over beginnen... :wink:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d »

Een Liberty met airco-units aan dek, het moet niet gekker worden :roll: En wat is er met al die V-snaar aandrijvingen gebeurd? Het zit goed in de verf en het zijn mooie foto's daar is niets op af te dingen, aan de originaliteit schort het hier en daar een beetje. Nou ja zodra de laatste stoommachinist tegen de graszoden aan kijkt stoort het niemand meer :(
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jan ik denk dat het stoomkarretjes zijn zo aan dat schuif stangetje te zien naast de cilinder,en de aftapleidinkjes die een generator aan drijven ,tenminste toen die bochtjes er nog aanzaten.Wat die generators deden ,heb ik geen idee van, en drie op een rij?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door andrekik »

De Liberty ships hadden 3 DC generatoren van 20kW, totaal 60kW. Alle winches, stuurmachine, anker spil , generatoren, pompen enz werden aangedreven door reciprocating steam engines. DC alleen voor verlichting, communicatie en navigatie
De Victories hadden 2 DC generatoren van 150kW, totaal 300kW 120/240DC. Voortstuwing en generatoren stoom, rest elektrisch.

Later, na WW2, is er links en rechts wat AC "bijgeplakt".

Is het stoombedrijf op de Hellas nog operationeel?

Andre
Live life to the fullest!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d »

Ome Mart, je bent nog akelig bij de tijd :wink: De Presidente houdt het bloed dun :) Ik heb nu op de grote foto gekeken en inderdaad generatoren, sorry ik zal niet meer voor mijn beurt kletsen!
Ik heb ook alleen maar havendienst gelopen op T-boten, de laatsten werden verkocht toen ik bij de S.M.N. in dienst kwam, hoewel in dienst komen, je moest geld meebrengen :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die airco's zijn hard nodig. Het schip is ingericht als maritiem museum en in de tussendekken zijn tentoonstellingsruimten en een zaal waar voordrachten, lezingen e.d. kunnen worden gehouden. Als je daar in het Griekse toeristenseizoen bezoekers in wil krijgen, mag je gerust voor een beetje koelte zorgen.
Of de triple er nog in staat, weet ik niet. Op een 12-minuten film op YouTube larten ze van alles zien, behalve die triple. Daar krijg je alleen maar een plaatje van te zien. Het stoombedrijf zal dus niet meer operationeel zijn.


Plaats reactie