Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Bob R.I.P. »

Op You Tube een film over de bouw van Victory schepen bij Kaiser. Klik hier
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het topic Sterke Verhalen staat een mooi verhaal over de belevenissen van Sparks Maarten Vroombout aan boord van de Antillian Brewer. :wink:
antillianbrewer.jpg
antillianbrewer.jpg (168.2 KiB) 8140 keer bekeken
IDNo: 2248144 Year: 1945 Name: STAG HOUND Type: Cargo ship Launch Date: 2.7.45
Flag: USA Date of completion: 8.45
DWT: 10755 Ship Design: C2-S-AJ1 Builder: North Carolina Location of yard: Wilmington, NC
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
48 PIONEER MAIL - 56 AMERICAN ANGLER - 63 ALCOA TRADER - 69 COLUMBIA BREWER - ANTILLIAN BREWER
BU Kaohsiung 30.4.71

HIER
staan de gegevens van Marhisdata.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op het topic Sterke Verhalen staat een mooi verhaal over de belevenissen van Sparks Maarten Vroombout aan boord van de Antillian Brewer.
Wat een prachtig schip, nota bene " Turbo Electric" in de MK :roll: Ik heb plotseling het gevoel dat me die " Antillian Brewer" heel kort langs de kont is gegaan want in die tijd lag ik ietsie in de clinch met m'n beste baas Meneer Poot, die mij te jong vondt voor promotie, waarop ik hem het fonkelnagelnieuwe briefie van Hare Majesteit " In naam der Koningin" onder zijn neus duwde en hem mededeelde dat " Hare Majesteit" dat dus NIET met hem eens was :lol: Ik had dit - met ieder pampiertje terugkerende - praatje aan zien komen en was bij Vinke geweest waar ze me " staande de vergadering" voor dat briefie wilden belonen. Toen ik dat tijdens ons praatje in Amsterdam als een wit konijn uit de hoed toverde werd me medegedeeld " dat ik DAT nooit moest doen" en Meneer Poot ging door de knie-en en de rest is geschiedenis zogezeid. Nu ik dit bijzonder fraaie verhaal van Sparks Vrome Maarten :lol: :roll: lees, realiseer ik me plotseling dat ik waarschijnlijk een heel mooooi avontuur ben misgelopen! :( :( :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb plotseling het gevoel dat me die " Antillian Brewer" heel kort langs de kont is gegaan
Jammer, Joh.
Helaas stond je toen niet naast die Hwtk met zijn hengel en elec Ome Cor. :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

en was bij Vinke geweest waar ze me " staande de vergadering" voor dat briefie wilden belonen
Geschikte binke, die jongens van Vinke. :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Geschikte binke, die jongens van Vinke.
Ik herinner me Jos dat het gesprek specifiek ging over "ervaring met een stoombedrijf"...waarmee vanzelf " hoofdstoom bedrijf" mee werd bedoeld.( en dat had ik dus NIET, wel met een fors hulpstoom en pomp bedrijf!) Ik had toendertijd gelijk in de politiek moeten gaan want ik weet NU nog dat ik zei: " Volgens dat brieffie van de Konegin kan ik overal mee varen en wie ben ik om de Konegin tegen te spreken"............die gozer vond dat bijzonder grappig en daarmee was dat opgelost....." Zeg maar wanneer je weg wilt/kan; liever vandaag dan morgen want ons betreft".....Ik ben toen gelijk met m'n blikkie doorgereden naar Meneer Poot op de Oostelijke Handelskade en de rest is bekend, een of twee dagen later een telefoontje naar die Linke Binke dat er " bij nader inzien toch maar van afzag".......en dat was dat. Kom ik er nota bene bekant 50 jaar later achter via een Vrome Vonkentrekker dat ik zo goed als zeker een fraai avontuur ben misgelopen :roll: :mrgreen: Inmiddels weten we via jouw snuffelwerk dat dit jacht al vrij snel naar de scheermesjes fabriek verdween, maar nu lopen we op de feiten vooruit.
Hup Sparks " Witte Muizen" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jan »

Is er mogelijk nog 'n foto van de Antillian Tiger beschikbaar?

Vr.Gr.Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een duidelijk afgejakkerde liberty.
Jacob A Westervelt.jpg
Jacob A Westervelt.jpg (153.32 KiB) 7540 keer bekeken
IDNo: 5167229 Year: 1944
Name: JACOB A.WESTERVELT Type: Cargo ship Launch Date: 2.8.44 Flag: USA Date of completion: 8.44
DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Builder: Todd-Houston Location of yard: Houston Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
BU Panama City 28.11.72
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Liberty "Kostis", in de volgende aflevering van Piet Jong op het topic Smit & Co komt dit schip ook ter sprake, uiteraard met foto's. :wink:
Kostis.jpg
Kostis.jpg (87.37 KiB) 7228 keer bekeken
IDNo: 2245238 Year: 1944 Name: ANNA H.BRANCH Type: Cargo ship Flag: USA
DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Builder: Todd-Houston Location of yard: Houston Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
47 ARTHUR STOVE - 55 KOSTIS
wrecked 11.18N/16.48.30W 3.6.68 & burnt out [Sfax-China, phosphates]
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door gerard tenerife »

Pracht foto, heb er met genoegen een heele tijd naar zitten kijken en te bedenken dat ik 61 jaar geleden op zo'n Liberty mijn zeebeenen heb gekregen.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie