Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
Op de LETO stond ook een Sperry Mk. XIV. Uiteraard stond dat gevaarte in een aparte gyrokamer. Voor mij was dat allemaal nieuw, maar de 2de stuurman, Jan van Dam, de man die verantwoordelijk was voor de gyro, nam me mee die gyrokamer in en vertelde me daar van de hoed en de rand, van het schoonmaken en smeren en het kwik bijvullen. Dat kwik zat in bruine aarden kruikjes die in een keurig rekje stonden, tegen het schot. Die gyrokamer was voor hem altijd een prachtig excuus om zich bescheiden terug te trekken, maar ik kreeg daar een snelcursus Sperry gyrokompassen.
Zo'n Sperry Mk. XIV was een robuust geval dat tegen een stootje kon. Heel anders dan een Brown gyro, zei Jan. Je kon zeggen dat die Sperry een wekker was en een Brown een Zwitsers horloge, zei Jan. Van de Leto ging in naar de Callisto en daar stond een Brown op. Toen kon ik met eigen ogfen zien dat Jan gelijk had.
Maar die Sperry Mk14... Die was van 1933 tot 1955 in productie. In 1943 nam de Amerikaanse overheid 6500 units af. Voor de oorlog had Sperry 600 man in in dienst. In 1943 waren dat er 100 000. Behalve gyrokompassen werden tijdens de oorlog vooral ook bomvizieren gemaakt. De bommenrichtkijker waarvan de Duitsers de tekeningen in handen kregen waarna ze een sterk verbeterde versie maakten. :-D

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Henk van der Moolen »

Jos Komen schreef: 06 nov 2017 23:27 .
Op de PG-route kwamen we toen ook regelmatig Amerikaanse speedvictories tegen, in mijn herinnering voeren ze altijd leeg met de schroef gedeeltelijk boven water en altijd Full Speed.
Op de P.G. route van de VNS voor de terugreis was er nooit lading.
Je ging dan leeg terug naar Rotterdam.
Soms vonden ze nog wel lading op de terugreis in India, maar dat was zeldzaam.
Victorys waren fijne schepen om op te varen, maar slechte schepen om overwerk te maken, er viel weinig te repareren.
En het was er vrij heet in de M.K. 46 C was in de tropen een normale temperatuur. Wat smaakten die kouwe potjes dan lekker als je boven kwam. :wink:
Op een motorschip was dat een graad of 40. Maar wat smaakten die kouwe potjes dan lekker als je boven kwam. :wink:

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jdbvos »

Zo te horen (lezen) heb jij nog op L's en V's gevaren, Henk ?
In de oorlog waren het puur werktuigen, waar elke vorm van luxe 'a waste of time and money' was; hutten voor meerdere mensen, ook voor officieren, is mij verteld... Zo spartaans mogelijk: een bed, een A3-formaat tafeltje, en 1 stoel
Hoe was de accommodatie toen ze na de oorlog werden gebruikt ? Hadden ze de hutten nog van wat aankleding en/of isolatie voorzien ? Of bleven ze zo spartaans ?
Ik heb ooit eens gehoord dat die John W Brown een 'post-war aangekleed schip' zou zijn....de echte onvervalste originele, die jarenlang als reserve lagen opgelegd, schijnen allemaal te zijn gesloopt...
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor degenen die de verhalen van Maarten Vroombout op de Antillian Brewer nog niet gelezen hebben...
HIER staan deze verhalen. :wink:

Een van de peilkompassen (repeaters) van het gyrokompas op de Antillian Brewer. :wink:

Antillian Brewer.jpg
Antillian Brewer.jpg (119.59 KiB) 8778 keer bekeken
Ik heb bij vorige berichten e.e.a. aangepast over magnetische kompassen.
Ook reacties daarop aangepast.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Henk van der Moolen »

Niet op Libertys maar wel op een Victory.
De accommodatie was inderdaad niet op luxe gericht.
De vloer was gewoon geschilderd staal evenals de plafonds, maar daar ging het bier niet slechter van smaken.
Wel was er later AC ingebouwd, maar daar ging het bier enz
Ook was er bank geplaatst. Maar je went overal snel aan.
Aan de hoofdturbine werd nooit gewerkt en aan de generator turbines ook nooit.
Aan de ketels werd nog wel eens vuurvaste bemetseling gerepareerd dat was echt bouwvakkers werk.
Verder lekke leidingen repareren altijd met cement potjes. Dus groenteblikje om leiding heen fabrieken en dan opvullen met cement.
Verder goed werkende pompen uit elkaar voor survey. Kijken waarom het zo goed werkte.
Vergeleken met een motorschip was er veel minder werk. Maar daar ging het bier enz.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d »

Ha, die Henk! Zo dacht ik er ook over toen ik van de Koningswaard overgeplaatst werd naar de Kaap Hoorn, voor mij was dat een jaar vakantie, geen reet te doen, ergo geld te kort aan het eind van de reis :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jdbvos »

Ik durf het bijna niet te vragen, Henk....maar hebbie nog foto's ?? :-D
Dan stoken we 'd Ambuggie ff op tot 40-45 graden, en dan nemen we een paar pilsjes onder de Victory- Anneke Dotus :lol:
Maria kleedt zich dan ook in haar ouwerwetse tenue...
...alhoewel.....
40 jaar geleden was dat een fraai tenue
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (28.53 KiB) 8748 keer bekeken
......
Maria geven we een vrije dag !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Henk van der Moolen »

Nee geen foto's, het was in 1963 en 1964 en toen had ik nog geen fototoestel.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jacob Bothof »

Mijn eerste reis in 1960 was ook op een Victory,(Akkrumdijk) bouwjaar 1945.
4 man in een kale stalen hut :( , niks geen betimmeringen. 1 ventilator voor de frisse lucht.
Degene die als laatste van de wacht in de hut kwam terwijl de rest nog sliep was heer en
meester van de ventilator, richting eigen kooi. :)
Toch een leuke reis gemaakt van +/- 4 maanden naar de Westkust.

Even off topic. :wink: Misschien moet hij bij Mooie Tankers.
Nu we het toch over oude schepen hebben mijn eerste tanker was ook een oudgediende .
MS Papendrecht , bouwjaar 1940 met een roerig verleden tijdens WO 2, bevoorradingsschip
voor de Kriegsmarine etc.( De moeite waard om te lezen)
In de hutten zat ook niet veel isolatie, in de winter stond het ijs :shock: aan de binnenkant tegen de huidplaten,
gelukkig stonden de kooien tegen het machinekamerschot. :)
Douchen was in de winter een hele onderneming, een stoompotje waar het koude water doorheenstroomde,
als je niet de juiste verhouding stoom/water regelde dan was het of koud of bloedheet water
of een schot stoom. :roll: In de winter werd er regelmatig met een emmer warm water in de machinekamer
op de plaat gedouched. :(
Toch met plezier een reis van 13 maanden gemaakt en heel veel praktijkervaring opgedaan.
Op de Fruitweg in den Haag vonden die ouwe knakkers het wat interessant als je daarover kon meepraten. :)
Nu lopen de mensen te klagen als ze na 2 of 3 maanden niet worden afgelost op al die moderne potjes.
Als wij toen durfden te klagen kregen we van de ouwe garde aan boord te horen, wat zijn jullie voor
zeelui.Toen wij :lol: Ik vraag mij af hoe wij deze nieuwe generatie nu moeten noemen.OK tijden veranderen :mrgreen:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva »

Vanwege het mooie weer vanmiddag naar Vlissingen. Vond in de boekwinkel dit boek. Volgens mij is het vrij nieuw.
20171107_0001.jpg
20171107_0001.jpg (350.96 KiB) 8809 keer bekeken
20171107_0002.jpg
20171107_0002.jpg (423.04 KiB) 8809 keer bekeken
Het schip betreft de : Kamerlingh-Onnes, later Tomini en de hier eerder genoemde Texel.

Grt.

Mario


Plaats reactie