Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De "Rederij Amsterdam"
Tjaaa, zei die Sparks waar ik vroegaah mee voer...." Bij Rederij Amsterdam heppik leren drinken"..we kregen daar een fles jenever in de week en dan moet je wel wat, weggooien is ook zo zonde"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Silverbow Victory 1944.

Silverbow Victory.jpg
Silverbow Victory.jpg (97.38 KiB) 8898 keer bekeken
Als Florida Silverbow.

Florida Silverbow.jpg
Florida Silverbow.jpg (137.57 KiB) 8898 keer bekeken
IDNo: 5274931 Year: 1944
Name: SILVERBOW VICTORY Type: Cargo ship Flag: USA Tons: 7608 DWT: 10750
Ship Design: VC2-S-AP3 Country of build: USA Builder: Oregon Location of yard: Portland, Ore.
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
[1947 cv to bulk carrier, 7629gt] - 47 PERMANENTE SILVERBOW - 72 FLORIDA SILVERBOW
BU Brownsville 1.4.85
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva »

Goeie avond Jos,

Mooie foto's weer. Die onderste is wel apart. Ik zie daar bij ruim 3 allerlei leidingen lopen. En dan nog iets wat op zwenkbare transportbanden lijkt. Als ik naar de naam op de romp kijk, alleen geschikt voor het vervoer van cement. Toch niet slecht 41 jaar.

grt.

Mario
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na de ondergang van de overbekende Flying Enterprise (10/01/52) kreeg de Noonday in 1952 de naam Flying Enterprise II.

Flying Enterprise II-01.jpg
Flying Enterprise II-01.jpg (175.57 KiB) 8716 keer bekeken
Flying Enterprise II-02.jpg
Flying Enterprise II-02.jpg (117.27 KiB) 8716 keer bekeken
IDNo: 5117133 Year: 1944
Name: NOONDAY Type: Cargo ship Flag: USA DWT: 10755 Ship Design: C2-S-AJ1
Country of build: USA Builder: North Carolina Location of yard: Wilmington, NC
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
52 FLYING ENTERPRISE II
BU Kaohsiung work done 15.6.72 to 9.7.72

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_C2_ship
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Edvard Grieg 1943.

Edvard Grieg.jpg
Edvard Grieg.jpg (77.09 KiB) 8519 keer bekeken
Als Mundogas Sao Paulo.

Mundogas sao paulo.jpg
Mundogas sao paulo.jpg (85.22 KiB) 8519 keer bekeken
IDNo: 5243645 Year: 1943
Name: EDVARD GRIEG Type: Cargo ship Flag: NOR DWT: 10865 Ship Design: EC2-S-C1
Country of build: USA Builder: Bethlehem-Fairfield SY Location of yard: Baltimore
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
[1952 cv to LPG tanker, 7467gt/7225dw] - [L as THOMAS F.BAYARD] - 52 ULTRAGAZ SAO PAULO - 61 MUNDOGAS SAO PAULO - UTINGAS SAO PAULO
hulked Santos 2.69 & deleted 1972
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Da Silva »

Heel apart Jos. Ik neem aan dat die gastanks ook onderdeks doorliepen. Hopelijk geen vonkjes uit de schoorsteen tijdens het laden en lossen.
Grt.
Mario
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door hondasevenfifty »

Het zal denk ik 1976 of later geweest zijn dat we in Bahia ergens in de baai daar deze tanker die als opslag naast een fabriek lag moesten gaan voorzien van een lading ammoniak gas we lagen daar keurig gemeerd naast elkaar met at dikke fenders er tussen heerlijk in de Braziliaanse zon.
Slang er aan gekoppeld en we mochten heel langzaam opstarten.
DE Mundogas was helemaal nagekeken en alle afsluiters waren uit elkaar gehaald en nagekeken, het was een druk tanker dus er was geen koelinstallatie aan boord zoals wij op de Coral Isis van Anthony Veder.
De eerste schot ammoniak ging voorspoedig en ze brachten voorzichtig alle tanks op druk ,afsluitertje open beetje ammoniak in de tank kijken of die niet lekte etc. Daarna begon voor de Mundo Gas de ellende en voor ons de vakantie in Bahia , de afsluiters liepen vast ,kogelafsluiters van RVS ,keurig oververhaald en daarna gesmeerd met grafiet vet, dat vet verharde in een substantie en het gevolg was dat de afsluiters niet meer te bewegen waren zonder een hefboom van pakweg anderhalve meter.
We mochten stoppen met lossen en hebben daarna ons geloste gas weer opgezogen en bij ons gekoeld toen dat klaar was na een paar dagen . mochten we op een mooi plekje ten anker in de baai , heerlijk genieten ,de tweede stuurman Timmermans zie ik nog varen in een boomstam met een palmblad op zijn kale hoofd en die liet zich roeien door een paar indianen. Voor een bezoek aan Bahia lagen we veel te ver weg de baai in ,daar ben ik niet geweest.
hoe lang we daar lagen weet ik niet meer precies maar de afsluiters werden er allemaal uitgehaald en naar de werkplaats van de fabriek gebracht en schoongemaakt, daarna mochten we het nog eens proberen en waren we na denk ik 2 dagen vertrokken.
Mooie herinnering aan Bahia Todos os Santos. ik zal eens zoeken of ik er nog een foto van heb.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

tweede stuurman Timmermans zie ik nog varen in een boomstam met een palmblad op zijn kale hoofd en die liet zich roeien door een paar indianen........ik zal eens zoeken of ik er nog een foto van heb.
DAT moet met "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" :lol: mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel R.I.P. wel zijn geweest.Jan is inmiddels alweer een mooi poosie gemonsterd bij The Never Come Back Line, na een zeer enerverende en lange carriere op de Christelijke Nederlandse Langen Omvaart, WW2 inkluis.
Mocht je een foto hebben van Jan daar in die boomstam Hans, dan heb ik graag een kopietje.
In Memoriam Jan Timmerman!
Bijlagen
JanEulie-Foto-Shell.jpg
JanEulie-Foto-Shell.jpg (81.99 KiB) 8534 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door hondasevenfifty »

Ja dat was Jan de enige tweede stuurman die ik op zijn kop heb zien staan hij was toen al zestig of zo in de yoga houding, geweldige fijne collega.
de foto's die heb ik naar zijn zoon gestuurd maar ergens moet ik de negatieven hebben ,ik zit in een verhuizing maar zodra ik er tijd voor krijg ga ik die eens allemaal tegen het licht houden en digitaliseren.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Gage, 1944-2009.
Dus een tijdje in de mottenballen gelegen, zo te zien de verkeerde mottenballen. :)

Gage.jpg
Gage.jpg (105.59 KiB) 7957 keer bekeken
IDNo: 6118089 Year: 1944Name: GAGE Type: Passenger/cargo Flag: USA DWT: 10750
Ship Design: VC2-S-AP5 Country of build: USA Builder: Oregon Location of yard: Portland, Ore.
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
BU Brownsville 8.09


Plaats reactie