Pagina 7 van 74

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 20 jan 2009 12:51
door jacko
s.s. John W. Brown in oorlogs uitvoering

Hans Keetlaer (Jacko)

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 05 feb 2009 10:14
door Hannes
Muiderkerk.jpg
Muiderkerk.jpg (421.76 KiB) 8427 keer bekeken
De Muiderkerk in de haven van Hamburg, 10 December 1957.

Helaas geen al te beste foto, de fotograaf had meer oog voor de stoomlocomotief.

Groeten, Hans.

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 14 feb 2009 14:24
door Douwe J.
Sugar Transporter 1945 ex. Empire Caicos 1950
Afbeelding

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 14 feb 2009 18:38
door Theo Horsten (R.I.P.)
Sugar Transporter 1945 ex. Empire Caicos 1950
Ter aanvulling:
Dit was een van de acht schepen die bekend stonden als de "Empire Malta Class", gebouwd door Wm. Gray & Co. Ltd, West Hartlepool, naar een ontwerp van het Merchant Shipbuilding Department van de Admirality. De "Empire Malta" was de eerste, vandaar de klassenaam.
328 voet over alles en 46,5 voet breed. De triple moest haar een speed van 11 knopen geven.
4310 dwt
Een zware spier voor 80 ton en twee voor 50 ton, plus 8 bomen voor 3 ton.

1957 PATTAWILYA
1962 CLOVELLY
In 1967 gesloopt.

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 07 mar 2009 11:22
door Ton Pekel
Een berichtje uit de Schuttevaer van 7 maart vandaag

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 14 mei 2009 19:22
door Douwe J.
Loch Maddy 1943 en de Merlin 1945
Afbeelding

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 17 mei 2009 15:05
door Theo Horsten (R.I.P.)
Loek schreef:Let eens op de bouwtijd van deze schepen.
Ja, inderdaad, daar vreten de honden natuurlijk geen brood van. Maar liefst 78 dagen, dat was veel te lang. Zo konden ze de oorlog onmogelijk winnen. :-D

Het record werd behaald door de Richard Shipyard van Kaiser in Californië met de bouw van de Robert E. Peary.

Afbeelding

Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.

Nou was dat project wel speciaal opgezet om aan te tonen dat de Amerikanen sneller schepen konden bouwen dan de Duitsers ze konden laten zinken. Dat was ook weer niet waar, want er was niet genoeg staal om met die snelheid te blijven bouwen en ook niet voldoende capaciteit om de machines te maken. Daar hadden ze al een simpele triple voor genomen omdat dan allerlei kleine bedrijven die vroeger niet eens wisten wat een stoommachine was daar de onderdelen voor maken. Dat ging vlugger en eenvoudiger dan diesels bouwen, laat staan turbines die later in de Victory's kwamen. Nou was de Alpherat inderdaad een Victory, dus dat zal ook meegespeeld hebben.

Maar een maand bouwen over een Liberty was vrij normaal. Dat wil zeggen: bouwen en klaar om te vertrekken.

Het mocht dan misschien een haastklusje zijn geweest, de Robert E, Peary bleef desondanks 20 jaar in de vaart en werd in 1963 gesloopt.

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 17 mei 2009 16:17
door Loek-44
Theo schreef
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.

Dat is inderdaad andere appelepap . Heb je ook nog naar de reparatietijd gekeken van de Alpherat na de brand ?
m.v.g. loek .

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 17 mei 2009 17:22
door Muddy
ik kan mij herrineren dat in de jaren zestig , er diverse havens waren in de US waar een motteballen vloot lag met ook veel Libberty`s ,helemaal ingepakt en goed in de verf oa in Orange Texas lagen er 4 tegen elkaar in een zijhaven , helaas heb ik de foto`s niet meer maar in meerdere grote havens was dat te zien , ik vraag mij af of dat nu nog bestaat , een motteballenvloot en of daar foto`s van zijn
groet Piet

Re: Liberty,T2,Victory etc

Geplaatst: 17 mei 2009 18:07
door Jolly Sailor
Afbeelding
Suisun Bay California

Ze bestaan nog steeds de motteballenvloot en er zullen ook nog wel Liberty of Victory tussen zitten.
Een paar jaar geleden zijn er een paar uit de Amerikaanse mottenbaallenvloot naar de Tees versleept voor de sloop en die liggen daar nog steeds en pas geleden is er nog een naar Griekenland gegaan wat een museumschip wordt.