Liberty, Victory etc
Re: Liberty,T2,Victory etc
s.s. John W. Brown in oorlogs uitvoering
Hans Keetlaer (Jacko)
Hans Keetlaer (Jacko)
- Bijlagen
-
- liberty_john_w_brown.jpg (36.07 KiB) 8536 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Helaas geen al te beste foto, de fotograaf had meer oog voor de stoomlocomotief.
Groeten, Hans.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Ter aanvulling:Sugar Transporter 1945 ex. Empire Caicos 1950
Dit was een van de acht schepen die bekend stonden als de "Empire Malta Class", gebouwd door Wm. Gray & Co. Ltd, West Hartlepool, naar een ontwerp van het Merchant Shipbuilding Department van de Admirality. De "Empire Malta" was de eerste, vandaar de klassenaam.
328 voet over alles en 46,5 voet breed. De triple moest haar een speed van 11 knopen geven.
4310 dwt
Een zware spier voor 80 ton en twee voor 50 ton, plus 8 bomen voor 3 ton.
1957 PATTAWILYA
1962 CLOVELLY
In 1967 gesloopt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Een berichtje uit de Schuttevaer van 7 maart vandaag
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (123.82 KiB) 7976 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Liberty,T2,Victory etc
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Ja, inderdaad, daar vreten de honden natuurlijk geen brood van. Maar liefst 78 dagen, dat was veel te lang. Zo konden ze de oorlog onmogelijk winnen.Loek schreef:Let eens op de bouwtijd van deze schepen.
Het record werd behaald door de Richard Shipyard van Kaiser in Californië met de bouw van de Robert E. Peary.
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.
Nou was dat project wel speciaal opgezet om aan te tonen dat de Amerikanen sneller schepen konden bouwen dan de Duitsers ze konden laten zinken. Dat was ook weer niet waar, want er was niet genoeg staal om met die snelheid te blijven bouwen en ook niet voldoende capaciteit om de machines te maken. Daar hadden ze al een simpele triple voor genomen omdat dan allerlei kleine bedrijven die vroeger niet eens wisten wat een stoommachine was daar de onderdelen voor maken. Dat ging vlugger en eenvoudiger dan diesels bouwen, laat staan turbines die later in de Victory's kwamen. Nou was de Alpherat inderdaad een Victory, dus dat zal ook meegespeeld hebben.
Maar een maand bouwen over een Liberty was vrij normaal. Dat wil zeggen: bouwen en klaar om te vertrekken.
Het mocht dan misschien een haastklusje zijn geweest, de Robert E, Peary bleef desondanks 20 jaar in de vaart en werd in 1963 gesloopt.
Re: Liberty,T2,Victory etc
Theo schreef
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.
Dat is inderdaad andere appelepap . Heb je ook nog naar de reparatietijd gekeken van de Alpherat na de brand ?
m.v.g. loek .
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.
Dat is inderdaad andere appelepap . Heb je ook nog naar de reparatietijd gekeken van de Alpherat na de brand ?
m.v.g. loek .
Re: Liberty,T2,Victory etc
ik kan mij herrineren dat in de jaren zestig , er diverse havens waren in de US waar een motteballen vloot lag met ook veel Libberty`s ,helemaal ingepakt en goed in de verf oa in Orange Texas lagen er 4 tegen elkaar in een zijhaven , helaas heb ik de foto`s niet meer maar in meerdere grote havens was dat te zien , ik vraag mij af of dat nu nog bestaat , een motteballenvloot en of daar foto`s van zijn
groet Piet
groet Piet
Re: Liberty,T2,Victory etc
Suisun Bay California
Ze bestaan nog steeds de motteballenvloot en er zullen ook nog wel Liberty of Victory tussen zitten.
Een paar jaar geleden zijn er een paar uit de Amerikaanse mottenbaallenvloot naar de Tees versleept voor de sloop en die liggen daar nog steeds en pas geleden is er nog een naar Griekenland gegaan wat een museumschip wordt.