Foto-impressie cruise 'MSC Rhapsody'
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Foto-impressie cruise 'MSC Rhapsody'
Hallo allemaal,
De Millsbrothers zijn weer terug van een schitterende cruise met de 'MSC Rhapsody'. In mei hebben we al een cruise gemaakt met de 'MSC Melody' en we hadden niet gedacht dat we al zo snel weer een cruise zouden maken. Maar een paar weken geleden kwam Kras.nl met een ongelooflijk lage aanbieding voor deze trip van 12 dagen, die ging van IJmuiden, Dover, Brunsbuttel, Kiel, Rønne, Riga, Tallin, Sint Petersburg, Kopenhagen en weer terug naar IJmuiden. Een twee persoons binnenhut voor € 399,-- en een buitenhut voor € 550,--. Broer Henk en zijn vrouw ingelicht en binnen 24 uur was alles volgeboekt. Wij hadden beide een buitenhut op dek 3. De reis duurde van 7 t/m 18 juli.
We zullen een serie foto's plaatsen om te laten zien hoe deze trip is verlopen en wat we allemaal aan schepen zijn gepasseerd en havens die we hebben bezocht.
Maar eerste een paar gegevens van de 'MSC Rhapsody'
Zaterdag 7 juli jl. afgemeerd aan de Felison Terminal in IJmuiden.
Technical features:
-lenght: 163,55 m.
-beam: 22,80 m.
-draft: 5,82 m.
Propellers' propulsion: 4 Man diesel motor engines 19.000 hp. bow thruster
Gross registered tonnage: 17.095 tons
Cruise speed: 18 knots
Passenger capacity: 900
Total cabins: 382.
7 juli 2007: IJmuiden - Dover
Om 15.00 uur gaan we aan boord en verkennen eerst het schip. Het weer is goed .
Sluizencomplex IJmuiden.
Het was heel druk met scheepvaart en dan denk je dat een extra sluis toch geen overbodige luxe zou zijn.
Sloepenrol in het restaurant, dat konden we niet helemaal plaatsen, maar goed...
We vertrekken om 20.00 uur en krijgen dan nog een plensbui te verduren.
.
De loods wordt opgehaald en....
...wij varen in de richting van de ankerplaats voor IJmuiden.
De 'Green Chapeco' wordt opgelopen en.....
....wij varen de nacht in.
(wordt vervolgd, groeten Wim)
De Millsbrothers zijn weer terug van een schitterende cruise met de 'MSC Rhapsody'. In mei hebben we al een cruise gemaakt met de 'MSC Melody' en we hadden niet gedacht dat we al zo snel weer een cruise zouden maken. Maar een paar weken geleden kwam Kras.nl met een ongelooflijk lage aanbieding voor deze trip van 12 dagen, die ging van IJmuiden, Dover, Brunsbuttel, Kiel, Rønne, Riga, Tallin, Sint Petersburg, Kopenhagen en weer terug naar IJmuiden. Een twee persoons binnenhut voor € 399,-- en een buitenhut voor € 550,--. Broer Henk en zijn vrouw ingelicht en binnen 24 uur was alles volgeboekt. Wij hadden beide een buitenhut op dek 3. De reis duurde van 7 t/m 18 juli.
We zullen een serie foto's plaatsen om te laten zien hoe deze trip is verlopen en wat we allemaal aan schepen zijn gepasseerd en havens die we hebben bezocht.
Maar eerste een paar gegevens van de 'MSC Rhapsody'
Zaterdag 7 juli jl. afgemeerd aan de Felison Terminal in IJmuiden.
Technical features:
-lenght: 163,55 m.
-beam: 22,80 m.
-draft: 5,82 m.
Propellers' propulsion: 4 Man diesel motor engines 19.000 hp. bow thruster
Gross registered tonnage: 17.095 tons
Cruise speed: 18 knots
Passenger capacity: 900
Total cabins: 382.
7 juli 2007: IJmuiden - Dover
Om 15.00 uur gaan we aan boord en verkennen eerst het schip. Het weer is goed .
Sluizencomplex IJmuiden.
Het was heel druk met scheepvaart en dan denk je dat een extra sluis toch geen overbodige luxe zou zijn.
Sloepenrol in het restaurant, dat konden we niet helemaal plaatsen, maar goed...
We vertrekken om 20.00 uur en krijgen dan nog een plensbui te verduren.
.
De loods wordt opgehaald en....
...wij varen in de richting van de ankerplaats voor IJmuiden.
De 'Green Chapeco' wordt opgelopen en.....
....wij varen de nacht in.
(wordt vervolgd, groeten Wim)
Eat your pie, before you die !
- tugspotter raymon
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 29 dec 2006 18:44
- Locatie: Velserbroek
Super leuk zo'n verslag Wim,topper (mooie foto's vh ondergaande zonnetje)
Raymon Clots
Nautisch(hobby) Fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
(zie www.tugspotters.com ~Forum~IJmondplaatjes)
Nautisch(hobby) Fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
(zie www.tugspotters.com ~Forum~IJmondplaatjes)
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
8 juli, Dover, UK - Brunsbüttel, Duitsland
We gaan verder met dag twee.
There'll be bluebirds over
The white cliffs of Dover
Tomorrow
Just you wait and see.
Dit zien we op zondagmorgen om 06.30 uur. We hebben natuurlijk geluk dat de zon schijnt, ik denk dat je het niet mooier kan zien.
De 'Argentina Star' uit Liberia tegen de wereldberoemde achtergrond.
Gegevens: refrigerated cargo ship, 1992, gross tonnage: 10629, vlag: Liberia.
Ferries, ferries en nog eens ferries en een enkel cruiseschip.
We zien hier achtereenvolgend de 'European Seaway, 'Maersk Duinkerque' en de 'Seafrance Renoir'.
We komen nog veel meer ferries tegen, maar die zet ik t.z.t. op topic 'Ferries'.
De Staff Captain van de 'MSC Rhapsody'. Als walslurp weet ik niet wat een staff captain is dus dat maar even opgegoogled:
Responsibilities:
2nd in command on the vessel.
Head of Deck department .
In charge for external and interior maintenance, deck work, safety, security and discipline.
De 'DHB Doughty' uit Dover komt assistentie verlenen....
...maakt achter vast....
...en trekt de kont van het schip 180 graden om en zorgt dat we keurig netjes afmeren aan de cruise terminal te Dover.
We hebben de hele dag de tijd om Dover te verkennen. We liggen op ongeveer een kwartier lopen van het stadje. Het heeft een vrij grote marina...
....en de boulevard geeft de stad zelfs een zekere alure....
...we passeren prachtige pubs (waar we overigens niet naar binnen zijn geweest, want we willen nog meer zien)....
....en verlaten om 16.00 uur de haven van Dover.
Bij elke haven het steeds weer herhalende beeld van de pilot.
We kruisen de 'Overseas Reinemar' van de Marshall Islands.
Gegevens: tanker, lengte: 228 m, breedte: 32 m. bouwjaar: 2004, 70312 DWT.
En als we 's avonds op het achterdek de nodige cocktails, Irish en Russian coffees en al wat dies meer zij, weg zitten te werken genieten we van de tweede schitterende zonsondergang.
(wordt vervolgd en iedereen bedankt voor de enthousiaste reacties, Wim)
We gaan verder met dag twee.
There'll be bluebirds over
The white cliffs of Dover
Tomorrow
Just you wait and see.
Dit zien we op zondagmorgen om 06.30 uur. We hebben natuurlijk geluk dat de zon schijnt, ik denk dat je het niet mooier kan zien.
De 'Argentina Star' uit Liberia tegen de wereldberoemde achtergrond.
Gegevens: refrigerated cargo ship, 1992, gross tonnage: 10629, vlag: Liberia.
Ferries, ferries en nog eens ferries en een enkel cruiseschip.
We zien hier achtereenvolgend de 'European Seaway, 'Maersk Duinkerque' en de 'Seafrance Renoir'.
We komen nog veel meer ferries tegen, maar die zet ik t.z.t. op topic 'Ferries'.
De Staff Captain van de 'MSC Rhapsody'. Als walslurp weet ik niet wat een staff captain is dus dat maar even opgegoogled:
Responsibilities:
2nd in command on the vessel.
Head of Deck department .
In charge for external and interior maintenance, deck work, safety, security and discipline.
De 'DHB Doughty' uit Dover komt assistentie verlenen....
...maakt achter vast....
...en trekt de kont van het schip 180 graden om en zorgt dat we keurig netjes afmeren aan de cruise terminal te Dover.
We hebben de hele dag de tijd om Dover te verkennen. We liggen op ongeveer een kwartier lopen van het stadje. Het heeft een vrij grote marina...
....en de boulevard geeft de stad zelfs een zekere alure....
...we passeren prachtige pubs (waar we overigens niet naar binnen zijn geweest, want we willen nog meer zien)....
....en verlaten om 16.00 uur de haven van Dover.
Bij elke haven het steeds weer herhalende beeld van de pilot.
We kruisen de 'Overseas Reinemar' van de Marshall Islands.
Gegevens: tanker, lengte: 228 m, breedte: 32 m. bouwjaar: 2004, 70312 DWT.
En als we 's avonds op het achterdek de nodige cocktails, Irish en Russian coffees en al wat dies meer zij, weg zitten te werken genieten we van de tweede schitterende zonsondergang.
(wordt vervolgd en iedereen bedankt voor de enthousiaste reacties, Wim)
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
9 juli, Dover, UK - Brunsbüttel - Kiel, Duitsland
Op deze dag hebben we zoveel gefotografeerd dat we het in twee of drie gedeelten zullen plaatsen anders wordt dit bericht wel heel erg lang.
Als we na het ontbijt aan dek gaan zijn we boven de Duitse wadden en zien de eilanden Juist, Nordeney en Baltrum aan stuurboord. Het scheepvaartverkeer wordt hier langzamerhand ook steeds drukker.
De 'Kurkse' uit Estland. 3990 m³ of 266 TEU, speed: 14 kn.
De 'Fehn Calais' uit St. John's. imonummer: 9155688.
De 'Doggersbank' gebouwd in 1996. imonummer: 9116010, BRT: 2774, voormalige Nederlandse 'Aldebaran'.
De 'Marina' uit Molde, Noorwegen. Gebouwd in 1985. Brt: 3727 ton.
De 'Marfeeder' uit Duitsland. Bouwjaar 1996. Gross: 4981, Teu 532, speed 17 kn.
De 'Atlantis' uit Duitsland. Doet dienst als ferrie tussen Bremerhaven en Helgoland. Bouwjaar: 1972, BRT: 1586, speed: 18 kn.
De 'EMS Highway' uit Limassol. Gebouwd in 1999, BRT: 9233, speed: 15,5 kn. imonummer: 9195233. Beetje vertekend gefotografeerd (door in het inzoomen). lengte: 99,9 m, breedte: 19,5 m, diepgang: 5,50 m.
De 'Flinterbothina' uit Rotterdam. Bouwjaar 2003, BRT: 2474, imonummer: 9279408.
De 'Hanse Vision' uit Limassol. imo: 9302243, bouwjaar 2004, BRT: 7713 ton.
Museumschip 'Cap San Diego' uit Hamburg. Gebouwd in 1961. Lengte: 159,4 m, breedte: 21,4 m, diepgang: 8,44 m. Speed: 19 kn.
Ligplaats Cuxhafen. (wat een beautie!)
Sleephopperzuiger van 3000 m³ 'Mellina' uit Nederland aan het werk in Cuxhafen. Imonummer: 9260689, lengte: 94 m. breedte: 17 m.
De 'Fast Jef' uit België, gebouwd in 1996. Lengte: 88 m, breedte: 12,5 m, diepgang 4,65 m. Imonummer: 9136101.
De 'Inzhener Lupichev' uit Limassol. Tanker gebouwd in 1997. Imonummer: 9035541. Gross: 3686.
We komen nu in de buurt van Brunsbüttel en dat is weer een heel ander verhaal dus plaats ik dat later op de dag of morgen.
(wordt vervolgd, groeten, Wim)
Op deze dag hebben we zoveel gefotografeerd dat we het in twee of drie gedeelten zullen plaatsen anders wordt dit bericht wel heel erg lang.
Als we na het ontbijt aan dek gaan zijn we boven de Duitse wadden en zien de eilanden Juist, Nordeney en Baltrum aan stuurboord. Het scheepvaartverkeer wordt hier langzamerhand ook steeds drukker.
De 'Kurkse' uit Estland. 3990 m³ of 266 TEU, speed: 14 kn.
De 'Fehn Calais' uit St. John's. imonummer: 9155688.
De 'Doggersbank' gebouwd in 1996. imonummer: 9116010, BRT: 2774, voormalige Nederlandse 'Aldebaran'.
De 'Marina' uit Molde, Noorwegen. Gebouwd in 1985. Brt: 3727 ton.
De 'Marfeeder' uit Duitsland. Bouwjaar 1996. Gross: 4981, Teu 532, speed 17 kn.
De 'Atlantis' uit Duitsland. Doet dienst als ferrie tussen Bremerhaven en Helgoland. Bouwjaar: 1972, BRT: 1586, speed: 18 kn.
De 'EMS Highway' uit Limassol. Gebouwd in 1999, BRT: 9233, speed: 15,5 kn. imonummer: 9195233. Beetje vertekend gefotografeerd (door in het inzoomen). lengte: 99,9 m, breedte: 19,5 m, diepgang: 5,50 m.
De 'Flinterbothina' uit Rotterdam. Bouwjaar 2003, BRT: 2474, imonummer: 9279408.
De 'Hanse Vision' uit Limassol. imo: 9302243, bouwjaar 2004, BRT: 7713 ton.
Museumschip 'Cap San Diego' uit Hamburg. Gebouwd in 1961. Lengte: 159,4 m, breedte: 21,4 m, diepgang: 8,44 m. Speed: 19 kn.
Ligplaats Cuxhafen. (wat een beautie!)
Sleephopperzuiger van 3000 m³ 'Mellina' uit Nederland aan het werk in Cuxhafen. Imonummer: 9260689, lengte: 94 m. breedte: 17 m.
De 'Fast Jef' uit België, gebouwd in 1996. Lengte: 88 m, breedte: 12,5 m, diepgang 4,65 m. Imonummer: 9136101.
De 'Inzhener Lupichev' uit Limassol. Tanker gebouwd in 1997. Imonummer: 9035541. Gross: 3686.
We komen nu in de buurt van Brunsbüttel en dat is weer een heel ander verhaal dus plaats ik dat later op de dag of morgen.
(wordt vervolgd, groeten, Wim)
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
9 juli, Brunsbüttel - Kiel
In de namiddag komen we in de buurt van de sluizen van Brunsbüttel. We passeren eerst nog deze twee feeders.
De 'Atair J' uit Londen. Imonummer: 9296999, lengte: 130 m, breedte: 19.7 m. Krupp/MAK. Gebouwd in 2004.
De 'Gotland' uit Heerenveen. Imonummer: 9277383, lengte: 137,5 m, breedte: 21.3 m, diepgang: 7,4 m. BRT: 3925 ton. Gebouwd in 2003.
De loodsboot 'Kapitän Kircheiss' uit Hamburg zet de loods af....
....en de sleper 'Bugsier 12' uit Hamburg komt assistentie verlenen. Gebouwd in 1977, imonummer: 7700180, lengte: 26 m. breedte: 8.8 m, diepgang 4.7 m. 2 x 6 cil. Deutz type SBW.6m.528, vermogen 2400 apk= 1765 kW. Schottel met straalbuizen. (Kan iemand mij uitleggen wat een schottel is?)
Nogmaals de 'Bugsier 12'.
Het gaat hier gelukkig wel wat rustiger toe dan bij het sluisje in Muiden tegenover cafe 'Ome Ko'.
In de sluis ging trouwens een hele groep passagiers van boord af om deel te nemen aan een excursie naar Hamburg. 's Avonds zouden we ze weer oppikken in de sluis te Kiel. Hier snapten we niets van, want het varen door het kanaal is toch een highlight, of niet soms?
We leren hier weer wat technische kneepjes wat het 'smietlien smieten' betreft. Ik denk dat we die in de toekomst kunnen gebruiken.
Als jullie denken dat de dames (zusters) voor al deze nautische pracht ook maar één moment aandacht hebben: fout! Die hadden het veel te druk met het invullen van quizvragen of bingo. En dat niet alleen vanmiddag, maar elke dag!
Links: Simoon, echtgenote van Henk en rechts: Hanneke, echtgenote van Wim.
De 'Smaragd' uit Antigua. Imonummer 9175573, lengte: 110 m, breedte: 19 m.
De 'Ilka' uit Duitsland. Bouwjaar 1985, 1300 bwt, imonummer: 8504947, lengte: 72 m, breedte: 11m,
Het begin van het 'Noord Oostzee kanaal' vlak na Brunsbüttel.
Voor de geïnteresseerden een stukje Wikipedia:
"Het Noord-Oostzeekanaal (Duits: Nord-Ostsee-Kanal, afgekort: NOK) vormt de verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee. Het behoort tot de druktst bevaren kanalen in de wereld (ca 41.000 schepen in 2004). Vanwege de economische groei van de Baltische landen en Rusland groeide de scheepvaartlading in dit kanaal van 48 miljoen ton in 1996 naar 88 miljoen ton in 2005.
Het kanaal doorsnijdt de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein met als eindpunten Brunsbüttel aan de Elbemonding en het 98,6 km noordoostelijker gelegen Kiel. Schepen kunnen door dit kanaal hun reisafstand met 519 kilometer bekorten.
Met de aanleg is in 1887 begonnen en het werd in 1895 door de Duitse keizer Wilhelm II in gebruik genomen. Het kanaal is nog enkele keren verbreed. Tot 1948 droeg het kanaal zijn naam (Kaiser-Wilhelm-Kanal). In het internationale scheepvaartverkeer wordt de Engelse naam Kiel Canal gebruikt.
Een markant punt aan het kanaal is de spoorbrug bij Rendsburg met het daaraan hangende zweefveer."
Van die zweefveer heb ik een mooie foto kunnen maken, maar dat komt later aan de beurt.
(wordt vervolgd, groeten Wim.)
In de namiddag komen we in de buurt van de sluizen van Brunsbüttel. We passeren eerst nog deze twee feeders.
De 'Atair J' uit Londen. Imonummer: 9296999, lengte: 130 m, breedte: 19.7 m. Krupp/MAK. Gebouwd in 2004.
De 'Gotland' uit Heerenveen. Imonummer: 9277383, lengte: 137,5 m, breedte: 21.3 m, diepgang: 7,4 m. BRT: 3925 ton. Gebouwd in 2003.
De loodsboot 'Kapitän Kircheiss' uit Hamburg zet de loods af....
....en de sleper 'Bugsier 12' uit Hamburg komt assistentie verlenen. Gebouwd in 1977, imonummer: 7700180, lengte: 26 m. breedte: 8.8 m, diepgang 4.7 m. 2 x 6 cil. Deutz type SBW.6m.528, vermogen 2400 apk= 1765 kW. Schottel met straalbuizen. (Kan iemand mij uitleggen wat een schottel is?)
Nogmaals de 'Bugsier 12'.
Het gaat hier gelukkig wel wat rustiger toe dan bij het sluisje in Muiden tegenover cafe 'Ome Ko'.
In de sluis ging trouwens een hele groep passagiers van boord af om deel te nemen aan een excursie naar Hamburg. 's Avonds zouden we ze weer oppikken in de sluis te Kiel. Hier snapten we niets van, want het varen door het kanaal is toch een highlight, of niet soms?
We leren hier weer wat technische kneepjes wat het 'smietlien smieten' betreft. Ik denk dat we die in de toekomst kunnen gebruiken.
Als jullie denken dat de dames (zusters) voor al deze nautische pracht ook maar één moment aandacht hebben: fout! Die hadden het veel te druk met het invullen van quizvragen of bingo. En dat niet alleen vanmiddag, maar elke dag!
Links: Simoon, echtgenote van Henk en rechts: Hanneke, echtgenote van Wim.
De 'Smaragd' uit Antigua. Imonummer 9175573, lengte: 110 m, breedte: 19 m.
De 'Ilka' uit Duitsland. Bouwjaar 1985, 1300 bwt, imonummer: 8504947, lengte: 72 m, breedte: 11m,
Het begin van het 'Noord Oostzee kanaal' vlak na Brunsbüttel.
Voor de geïnteresseerden een stukje Wikipedia:
"Het Noord-Oostzeekanaal (Duits: Nord-Ostsee-Kanal, afgekort: NOK) vormt de verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee. Het behoort tot de druktst bevaren kanalen in de wereld (ca 41.000 schepen in 2004). Vanwege de economische groei van de Baltische landen en Rusland groeide de scheepvaartlading in dit kanaal van 48 miljoen ton in 1996 naar 88 miljoen ton in 2005.
Het kanaal doorsnijdt de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein met als eindpunten Brunsbüttel aan de Elbemonding en het 98,6 km noordoostelijker gelegen Kiel. Schepen kunnen door dit kanaal hun reisafstand met 519 kilometer bekorten.
Met de aanleg is in 1887 begonnen en het werd in 1895 door de Duitse keizer Wilhelm II in gebruik genomen. Het kanaal is nog enkele keren verbreed. Tot 1948 droeg het kanaal zijn naam (Kaiser-Wilhelm-Kanal). In het internationale scheepvaartverkeer wordt de Engelse naam Kiel Canal gebruikt.
Een markant punt aan het kanaal is de spoorbrug bij Rendsburg met het daaraan hangende zweefveer."
Van die zweefveer heb ik een mooie foto kunnen maken, maar dat komt later aan de beurt.
(wordt vervolgd, groeten Wim.)
Eat your pie, before you die !