Jubail, Arabië, jaren 70

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joke

Jubail, Arabië, jaren 70

Bericht door Joke »

Zat net wat te snuffelen bij het onderwerp; Hoppers en de baggerindustrie en dacht opeens... zijn er ook kombuizenaars die in de jaren 70 in Jubail (weet niet of ik het goed schrijf) in Arabië hebben gewerkt/gewoond?

Mijn schoonvader heeft daar tussen 1974 en 1977 gewerkt en het hele gezin ging mee. Ben wel heel benieuwd of iemand foto's heeft of verhalen.

Schoonpa heet van den Dool en m'n schoonmoeder komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland... wie weet levert het wat herinneringen op.

Carl

Jubail

Bericht door Carl »

Beste Kombuizers, ik volg dit forum nu al een behoorlijke tijd met veel genoegen, vele mooie foto's en prachtige verhalen.
Toen ik de oproep zag voor foto's mbt Jubail halverwege de jaren 70 heb ik beslotem om mij zelf hier te registreren en om op deze topic te reageren.

Gedurende 1975/1977 ben ik regelmatig in Jubail geweest en kan mij de volgende namen nog voor de geest halen;

Piet de Reus - TD
Koos van Meel - Stortbaas
Piet van Elzelingen - Kraanbaas
Piet Vermaat - Chief Stockyard
Rob van Dijk - TD
Egon Kaposi - TD
Dirk van Duin - Hoofd TD
Leen Middelkoop - TD (later naar Australie verhuist)
Dhr Intema - TD 9Had boven op de rots zijn kantoor)
Dan Star - Beam Dredging Company (repareerde de drijvende leidingen)
Arie vd Klei - Lasbaas
Ab Noordergraaf - TD (zijn vrouw dreef een cafe in Rotterdam)
Jan of Jaap van Duin ( met wie ik ooit een mooie boottocht maakte in de PG
Jan - Bulldozermachinist ( had bij Gebr Vroegindewei gewerkt)
Ad - onze kok die een welkome vervanger was voor de kok uit Libanon
Gerrit Prins - Lasbaas
Koos - TD (hoofd inspectie baggermatriaal, later nog in TV progamma van Sonja Barends)
Bram - Chief electro

Ik heb honderden foto's gehad, in 1982 tijdens een verblijf in Noord Afrika (pipeline) is de bliksem in mijn huis in Noord Holland geslagen en mijn woning is tot de grond afgebrand.
Foto's heb ik helaas niet meer.

Mochten er kombuizers zijn met foto's uit die tijd van Jubail, laat maar zien.

Groet Carl.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Carl,
welkom op dit forum, ik hoop dat je wel veel verhalen hebt, want daar zijn we nu eenmaal gek op.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hallo Carl.

Welkom op dit Forum, en hoop dat je het naar de zin heb.
Zoals je al zei, foto,s kunnen we van jou niet tegemoet zien, wegens een rampzalige gebeurtenis, wat je is overkomen, erg triest allemaal.
Maar wie weet, komt er een en ander bij de Kombuizers bovendrijven, je weet maar nooit.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Ik heb wel in die jaren vanaf 1970 tot 1986 in de PG gwerkt, niet in Jubail. maar wel rondom, zeg maar,en ik kan zeggen dat ik daarvan in de laatste 5 jaar een verrekte hoop mooie en soms ook minder mooie,vaartochtjes hebt gemaakt,maar een Carl kan ik me toch niet herrinneren. :roll:
grts jan.
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Carl, :-D

Welkom op Kombuispraat.

Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Carl

Bericht door Carl »

Hallo Wim, dank je wel voor het welkom.

Ik was daar voornamelijk bezig met het matriaal wat niet direkt nodig was voor het baggeren, maar meer met het matriaal wat op het natte stort werd gebruikt en alles daarom heen.

Alhoewel wij ook wel bezig waren met het vervoeren van spudpalen van de site naar de laswerkplaats, en soortgelijke klussen om het eigenlijke baggerwerk maar doorgang te laten vinden.

Het was (en is nog steeds) een huzarenstuk in de geschiedenis van de Nederlandse baggeraars.

We werkten 14 dagen achter elkaar 12 uur per dag en hadden dan 1 dag vrij. Vaak werd deze dag benut om naar Al-Khobar of Dammam te gaan, vanuit de compound, Al Ventura reden Toyota/Nissan mini bussen en kon je een dagje shoppen.
voor weinig geld camera's, stereo's , etc kopen.
Ik weet nog dat een collega een Suzuki crossmotor kocht.

De compound Al Ventura, welke in het begin niet meer was dan een verzameling Porta Cabins groeide gestaag uit tot een echt dorp, inclussief tennisbaan, zwembad, school, videozaaltje, biljart, etc.

een behoorlijk aantal werknemers zaten daar met hun vrouw en of gezin en wij werden als bachelor altijd heel gastvrij verhaald.

Eenmaal in de maand werd er een feest gehouden op de compound, zonder islamieten, en dan vloeide de drank rijkelijk en was er haring, paling etc.

Voor het overige was het alcoholvrij.
Lokaal werd er wel drank gestookt, niet door onze mensen, maar door Arabieren en ook door Engelsen (van andere werken) deze drank noemde men Sadiki, wat vriend in het Arabisch betekent, echter niemand waagde zich aan deze drank want er waren gevallen bekend van blindheid door het drinken van deze drank. Het werd in jerrycans van 10 en 20 liter aangeboden.

De eerste kok die ik mee maakte, een Libanees, kon men rustig een eeltschroeier noemen, de maaltijden die deze man wist te produceren zijn met geen pen te beschrijven, borden met eten werden tegen de muur aan gesmeten.

Gelukkiig kwam er korte tijd later een Hollandse kok, Ad of Aad, en werd het eten een stuk beter. Een goeie kok is dik zei mijn vader altijd, Ad of Aad voldeed dus ook aan dat postuur.

Groet, Carl
Carl

Bericht door Carl »

Jan van Duin, of was het Jaap van Duin, ik ben het even kwijt. De persoon die ik bedoel had een stevig postuur, en we rookten Van Nelles Export uit blikken van 100 gram.
We vertrokken vanaf de Ali-fill/ Ali-Field, een werkeiland op 4 poten welke tegen de kant aanlag en gebruikt werd om bakken te lossen.
Zeeschepen konden niet zo dicht voor de kant komen omdat er te weinig water onder de kiel stond.

De Jan of Jaap van Duin die ik bedoel had een Katwijks of mogelijk Egmonds accent en had in principe de supervisie over dat werkeiland.

Soms maakten we lange dagen en nachten wanneer er een schip gelost moest worden en waren dagen 20 uur geen uitzondering.

De (Indiase) kok had voor de nightshift altijd een goeie hap klaar en na het eten gingen we vissen.

Een werklamp werd aan het einde van een lange stevige bootsmanhaak bevestigd, net boven het wateroppervlak, en wij lieten vleesresten aan een grote haak met een dikke lijn naar beneden zakken in het warme water van de Perzische Golf.

Menige, smakelijke zeebaars werd zo gevangen.
Maar ook zagen wij veelkleurige zeeslangen, barracudaachtige vissen en haaien.

Ik kan mij nog goed herrineren dat Leen Middelkoop samen met zijn zoon de mess van de compound binnen kwam omstreeks 8 uur in de avond met een zwaardvis van ca 5 meter lang, onder het gemompel van goedenavond mijne heren.
Aan de hengel gevangen.

Groet, Carl.
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Jan van Duin, of was het Jaap van Duin, ik ben het even kwijt. De persoon die ik bedoel had een stevig postuur,

Ah, nee dat ben ik niet geweest, ik ben lang,slank en knap :lol: :lol:

maar ook van mij ,welkom op het forum.
grts jan.
Carl

Bericht door Carl »

Beste mensen, dank jullie voor het welkom.

Sinds ik hier mijzelf aangemeld heb, ben ik bezig met tevoorschijn halen van het verleden.

Kwestie van ouder worden denk ik?

Joke, was het Aad of Ad, je schoonvader of Anton?

En Jan of Jaap van Duin, welke ik hier voor genoemd heb, is waarschijnelijk Willem van Duin, grotr kerel, uit Noordwijk/Katwijk/Egmond, maar in ieder geval een kerel waar ik het direkt mee vinden kon met een Derpers accent.

Een jaar of 18 ben ik voor mijn werk de hele aardbol over geweest, meestal goed, soms wat minder goed.

Maar er zijn maar weinig klussen die op mijzelf zo een grote indruk achter gelaten hebben als Jubail.

Groet, Carl.


Plaats reactie