Jubail, Arabië, jaren 70

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joke

Bericht door Joke »

beste Carl,

Mijn schoonvader werd Toon of Anton genoemd.

Carl

Bericht door Carl »

Joke, Anton van den Dool of Toon van den Dool, woonde met gezin in de compound AL-Ventura, even buiten Jubail.
Was hij geen schipper op een sleepboot?
We hadden daar diverse sleepboten om pontons van en naar de cutterzuigers te vervoeren om de cutters (snijkoppen) te verwisselen, soms ging zo'n snijkop maar 45 minuten mee dankzij de zeer harde Cap-Rock.
Deze snijkoppen werden in de laswerkplaats weer opgeknapt.
Dit ging 24 uur per etmaal door.
Lasbazen waren Arie vd Klei, Gerrit Prins (HALLO DAMMAN) en ene Teus, achternaam weet ik niet meer hij is later naar een projekt van Groottint in Dahran gegaan en kwam ons nog eens opzoeken in Al-Ventura.
Ook kan ik mij nog Emil Bouterse herrineren, een volle neef van, maar misschien haal ik nu wel 2 werken door elkaar heen.

Bas Hoogendoorn is nog een naam die mij te binnen schiet, reed in een oranje VW Variant (made in Brazil) en had een belangrijke rol in de bedrijfsvoering daar en een heel kundige man die de tijd nam om je te vertellen hoe het baggerbedrijf in elkaar stak.

Joke misschien kun je een foto plaatsen hier op Kombuispraat van je schoonvader om mijn herrineringen een beetje te helpen, en mogelijk dat van andere Jubailgangers. Die hiet op dit forum toch wel regelmatig een kijkje nemen, denk ik.

Groet, Carl.
Carl

Bericht door Carl »

Het werk op het natte stort zelf werd voor het grootste gedeelte gedaan door Koreanen. Deze waren van het bedrijf Dong Ah Construction welke ook een aandeel had in het werk als mede aannemer in een zgn Joint Venture.
Hun compound was op de dezelfde weg als die van Jubail naar Al Venture allen wat verderop.
Als je daar in alle vroegte langs reed, stonden daar alle vrachtwagens, kippers tbv aanvoeren stortsteen kademuren, op 1 rij, zo ver als je kijken kon.
Alle werknemers waren gekleed in een tenue van een grijze broek en een grijs jasje, grijs petje en witte handschoenen. Ik heb zelf nog steeds zo'n jasje , alleen na al die jaren past het niet meer.

Koreaanse machinisten op bulldozers, shovels, telekranen etc werkten op het natte stort in shifts van 12 uur op 12 uur af.

Als ik met verlof ging naam ik menige Levi of Lee spijkerbroek voor hun mee terug uit Holland vandaan.
Vooral de V&D in Alkmaar was altijd heel blij als ik weer eens langs kwam.

Groet, Carl.
Carl

Bericht door Carl »

Matriaal in Jubail aanwezig.
Sliedrecht 11, baggermolen?
Jim Bean, cutterzuiger.
Later,
Sliedrecht 31, cutterzuiger, nieuw?
Sliedrecht 32, cutterzuiger, nieuw?
Sliedrecht 33, cutterzuiger, nieuw?

Van de nieuwe cutters kan ik mij nog herrineren dat deze op een grote ponton gebracht werden, deze ponton werd afgezonken en de cuuterzuigers werden verhaald, de pontons weer leeg geblazen.
De sleepboten kwamen, als ik het nog kan herrineren uit Japan.
Was een fantastisch gezicht.

Alle nieuwe cutterzuigers werkten met een drijvende leiding, kwamen deze niet bij Damen Shipyards vandaan?

Groet, Carl.
Aad v Staveren (RIP)

Jubail

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Hoewel ik er zelf niet geweest ben,heb ik wel een vreemd verhaal over Jubail en dat was niet erg om vrolijk van te worden.Toen ik dit verhaal hoorde was ik voor 3 maanden gestationeerd op de ISBP raffinaderij in Antwerpen eind 1978.In het hotel waar wij waren onder gebracht werkte een Nederlands meisje die verkering had met een kapitein van een van de Damen sleepbootjes die daar aan het werk waren.Ze kwam op een geven moment vertellen dat haar vriend s'morens vroeg buiten bij een appartementen complex dood gevonden was tesamen met een Englse verpleegster.Het verhaal ging dat ze samen van het balkon gevallen waren,maar dat de rest van het gezelschap geen alarm geslagen hadden,daar ze bang waren op gepakt te worden door de politie,daar er nogal veel dtrank in het complex aanwezig was.Hoeveel waarheid dit verhaal bevat weet ik niet.Wat wel zeker is dat de 2 personen dood waren en dat de vriend van dat Hollandse meisje naar Nederland terug gevlogen is
Aad
wilma

jubail

Bericht door wilma »

hallo Carl en Joke

ik heb in de jaren 76,77,78 op de compound Al Ventura gewoond.Mijn vader Hendrik Tamme(Henk)Katuin werkte als hoofduitvoerder voor Adriaan Volker.

gr wilma
broach
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2009 21:00

Re: Jubail, Arabië, jaren 70

Bericht door broach »

Hallo Jubail gangers en kenners,

Ik ben met de sliedrecht 32 meegekomen als tweede schipper. Voordat de 32 er was, eerst nog op de 31 gewerkt en later nog op de 33 en de 39 (van Stevin). Het was een prachtige tijd met volop uitdagingen. Een aantal namen die jullie genoemd hebben zoals Aad de kok en Toon van den Dool (was dit niet de stortbaas) hij had een beetje dikke buik met een litteken er op van een oorlogsactie? Van de schepen en daarom heen kan ik nog heel veel herinneren, natuurlijk ook het tragische moment dat de 33 gezonken is. Willem van Duin heb ik ook meegewerkt maar ook met Teun Schaap beiden van Katwijk. Prachtige collega's. Ja Al Ventura dat hoorde erbij maar nooit echt een prettig gevoel van gehad. Aan boord was het leuker. De haven bekijk ik nog wel eens met Google earth maar Al Ventura kan ik niet ontdekken dat zal wel gesloopt zijn net als de schepen. Na al die jaren rots konden ze alleen maar totalloss zijn.

Gerard Westmeijer
ron de ridder

Re: Jubail, Arabië, jaren 70

Bericht door ron de ridder »

Hallo, ik ben ron de Ridder, zoon van jan de Ridder,die ook werkzaam is geweest in Jubail. Hij was eerst vlgns mij shipper op de bv de Griend en later op de Albatros, voor de survey dept. Wij hebben als gezin ook gewoond in Al Ventura en waren èèn van de eerste gezinnen die in het kamp kwamen wonen, er was nog niets af, ook het gasthuis niet.
Namen die mij zo te binnen schieten zijn bv Fam ridder,fam Middelkoop, fam Hogendorp, fam de Snoo enz.
Er is trouwens een site voor mensen die in het VHC kamp hebben gewoond, misschien leuk om te horen.
Voor zo ver de groeten
Bijlagen
2009-04-24-2201-58.jpg
2009-04-24-2201-58.jpg (66 KiB) 4412 keer bekeken
2009-04-24-2204-23.jpg
2009-04-24-2204-23.jpg (67.48 KiB) 4412 keer bekeken
2009-04-24-2205-23.jpg
2009-04-24-2205-23.jpg (55.54 KiB) 4412 keer bekeken
2009-04-24-2209-18.jpg
2009-04-24-2209-18.jpg (73.79 KiB) 4412 keer bekeken
2009-04-24-2213-07.jpg
2009-04-24-2213-07.jpg (109.3 KiB) 4412 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Jubail, Arabië, jaren 70

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tja, Jubail.........
De op een na bovenste foto is de " Sliedrecht 31" gebouwd bij van Rees in Sliedrecht, stonden allemaal Cats in, ik meen D399's in tandem aan de pump.
DE "Sliedrecht 30" was de "ouwe Sliedrecht 17".......ook bij van Rees omgebouwd, ik ben nu niet meer zeker welke van de 2 het eerst naar Jubail ging.
Hoe dan ook, toen ik er de eerste keer kwam, was ik m'n bagage kwijt, kocht wat kleren in de kleine souq van dat "toen" vissersdorpie en vroeg de winkelier om een schaar en knipte terplekke de pijpen van de nieuwe spijkerbroek :lol:
De " Jim Bean" had een gebroken spudpaal en de "cuttertanden" en de afgesleten cutters "vlogen je om de oren"
Terwijl je de " Sliedrecht 31" bekant bij de " Jim Bean" aan dek kon leggen, herinner ik me dat het met de produktie " net andersom was"

Ben er verschillende malen geweest, later ook nog voor Griekse klant Archirodon ( Condreco) die o.a. een baggerklus had bij de zeewaterverdampingshandel.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ron de ridder

Re: Jubail, Arabië, jaren 70

Bericht door ron de ridder »

Ik heb al verschillende namen voorbij zien gaan die mij wel wat zeggen, bv: Piet de Reus -TD, Leen Middelkoop - TD (later naar Australie verhuist) , Arie vd Klei - Lasbaas , Gerrit Prins - Lasbaas.
Een aantal namen ken ik persoonlijk, nl: Leen middelkoop, zijn zoon "Ben" is nog bij ons wezen logeren voordat ze naar Australie gingen. Arie vd Klei is overleden, ik heb nu nog contact met zijn zonen. Piet de reus was een vriend van mijn vader, had ik begrepen. Ik heb ook nog een foto van de Alie field (denk ik) , die zal ik bijvoegen.
groeten
Bijlagen
2009-04-24-2133-15.jpg
2009-04-24-2133-15.jpg (324.64 KiB) 4237 keer bekeken
2009-04-24-2206-23.jpg
2009-04-24-2206-23.jpg (77.52 KiB) 4237 keer bekeken
2009-04-24-2211-05.jpg
2009-04-24-2211-05.jpg (77.44 KiB) 4237 keer bekeken
2009-04-24-2214-05.jpg
2009-04-24-2214-05.jpg (145.57 KiB) 4237 keer bekeken
2009-04-26-1236-50.jpg
2009-04-26-1236-50.jpg (140.68 KiB) 4237 keer bekeken


Plaats reactie