Oude duikverhalen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen van eef en Piet

Bericht door eefh »

In het verleden heb ik weleens beloofd wat duikverhalen op het forum neer te zetten en hebben we besloten om wat gebeurtenissen die we zelf hebben meegemaakt met het forum te delen
het eerste verhaaltje gaat over een berging in Schotland eind jaren 60 was een emmer baggermolen de "Cessnock" was door een hevige storm omgekiept en gezonken,



"T'is geen gulden zicht", kwam Piet boven, het masker van z'n gezicht afhalend. "Als ik het zo bekijk kunnen we wel de kerstboom optuigen, die schuit ligt erbij als een ouwe krant". "He maat opschieten", zei Eef, "je mot de ketel in want je bent al flink over je tijd. Beter ik dan je wijf", riep Piet nog toen hij in de schutsluis van de decompressiekamer verdween. Er heerste een stilte toen Piet naar de eerste stop werd gebracht, de hele bemanning van het bergingsvaartuig stond afvragend niks te doen. Toen het geluid van de toegevoerde lucht in de ketel verstomde, greep de uitvoerder naar de intercom, bleef nog even nadenkend kijken en zei toen "nou zeg eens wat, hoe lig t'ie erbij", het antwoord was kort. "Klote, die baggermolen ligt op z'n stuurboord zijde we moeten eerst nog een onderzoek doen op het achterschip, en proberen of we hem kunnen kiepen dat ie recht overeind staat, maar dat zien we wel met het laagwater tij, dan hebben we misschien nog enigszins zicht ook", Oke zei de uitvoerder, en legde de hoorn van de intercom op de haak, keek nog even door het glas naar binnen, trok een grimas en klom naar dek. "We gaan naar de negen meter", zei Eef en opende de afsluiter waardoor de lucht sissend ontsnapte.

"Zeg, riep Jos, Jij bent hier toch wel meer geweest in Greennock, is hier nog wat te beleven". "het is maar wat je zoekt" antwoorde Eef met een starre blik op de drukmeter, "het lijkt me stug als er hier geen museums zijn", zei een machinist met een knipoog naar Eef. "Ja, maar daar ga ik niet heen, ik ga naar een cafe of een nachtclub", zei Jos. De uitvoerder riep van dek af, "manne de ankers eruit en naar binnen", iedereen rende naar boven, Eef bleef alleen beneden, greep de telefoon en zei, "je mot nog 40 minuten, heb je zin in een bakkie. Nee laat maar, zet de verwarming maar een beetje lager, het lijkt hier wel een oven" antwoorde de duiker.

Het schip begon te trillen en helde een beetje over, toen alle ankers binnen waren. Arie, de schipper, gaf de roerganger order om vrij te blijven van de wrakken boei. Hij zou dan wel even de loods oproepen, via de VHF.

Voordat hij zover was, kwam Jos de stuurhut binnen. "zeg ouwe, heb je ponden, ik wil vanavond gaan stappen", ging hij in een ruk verder, de reden niet in twijfel latend waarvoor hij het geld nodig had. "Wou meneer het nu hebben gehad of krijg ik nog de kans om deze prouw af te meren", met die woorden duwde Arie de handel van de telegraaf naar voren, zette de schroef op halve kracht en riep door de VHF de loods op.
Geen mens schonk verder aandacht aan de leerling duiker Jos, die na een paar keer z'n keel had geschraapt de lij-kant van de stuurhut opzocht en het binnenvaren gadesloeg.

Eef, keek door het glas naar binnen in de decompressiekamer, hij wou net zeggen "nog 10 minuten", maar zag dat Piet zat te knikkebollen, legde de hoorn op de haak en draaide een sigaret. Toen Piet de ketel uit kwam ging net de eerste tros naar de wal en meerde de Bever af in het haventje van Greenock. Hij trok zijn kikkerpak uit hing deze over een gespannen touwtje en zei tegen Eef, "voorlopig zijn we hier nog niet weg, volgens mij moeten we eerst de emmers er af halen recht zetten, en een partij stroppen eronder, de schade zit net achter het voorschip, maar ja we zien wel", en met die woorden liep hij naar de was-gelegenheid. Eef sloot de lucht af en klom naar dek, keek even rond en liep naar het achterschip, duwde de deur open van de messroom waar de koksmaat bezig was om de tafel te dekken. "Moet je nog de wal op", de koksmaat keek op en zei "als we blijven liggen wel, effe kijken, laat kan het nooit worden want om 10 uur zijn de pubs hier gesloten, dan is het mooi tijd voor jou ook. Alles wat je slaapt ben je niet van huis", antwoorde Eef, "ik ga me eigen alvast douchen want direct zal het wel een run worden, iedereen wil zich wassen moet je maar rekenen.

Jos was het eerste de wal op, "die moet norgen z'n pet met een schoenlepel opzetten" zei Piet, "zo een punthoofd hebt die en hij heeft nog de eerste duiktorn ook. Nou zalle we", zei hij tegen Eef, die het stap pak al aanhad, "jij weet de weg". De eerste pub was de Bull Inn, ongevraagd bestelde Eef 2 halve lagers, gaf er een aan Piet, "welkom in de swinging city, dit is nog de schoonste pub van het dorp, bij de andere moet je je voeten vegen als je eruit gaat, verder is hier niet veel te beleven", zwijgend keken ze de bar rond. De kok stapte de pub binnen, bestelde een whisky en kwam bij de 2 duikers staan, "moeten jullie ook nog wat", vroeg hij, ik wacht nog even", zei Piet, "ik sta net te prakkezeren of ik hem omzuip of weg tief, het lijkt wel uie water, dat bier. Neem je toch een whisky", antwoorde Leen de kok en zonder af te wachten liep hij naar de tap en nam zijn bestelde whisky in ontvangst.
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

Het volgend stukje komt een dezer dagen,
vergat ik nog te melden,laat even weten wat je er van vindt anders zit ik voor jan met de korte achternaam ,dit te doen
groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

Leuk geschreven Eef. :)
Natuurlijk gewoon doorgaan!

Albert (met z'n gouden griffel) krijgt er zo te zien een zware concurrent bij. :roll:


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eef,
Mooi verhaal, dit smaakt naar meer. :-D
Over duiken en de kroeg in duiken. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Doorgaan Eef, doorgaan! :-D

Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh »

hallo Jos,
in Duiken en de Pub in dat kon niemand ons verbeteren,alhoewel het de laatste jaren toch wel wat moeilijker wordt om als duiker je hoofd bovenwater te houden,maar we doen nog steeds mee.
groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eef,
Jos was het eerste de wal op
Komt me bekend voor. :-D :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh »

Hier nog even een stukje voor de zondag zie het maar als het vroegere
blad "de godvrezende zeeman" wordt weer een stichtelijk verhaal,het enige verschil is dat dit echt gebeurt is,we gaan verder met het lichten van de emmerbaggermolen de Cessnock op de rivier de Tyne bij Creenock


"Dokter Oetker begint fors, maar ja, je ken z'n lijfspreuk, een kok half kachel en een kachel half kok, het zal best door de kachel komen, dat maakt dorstig, tenminste dat zeggen alle koks" lachte Eef. De barman kwam achter de bar vandaan en begon een gesprek met de kok, deze wees naar de twee duikers hees zich van de kruk af en zei tegen Eef en Piet, "D'r moet nog iemand in dat wrak zitten, een zwager van de barman en nou vraagt hij of het mogelijk is om hem eruit te halen". De barman kwam op het groepje af, stak z'n hand uit en zei "My name is George, I am the landlord, mijn zwager was machinist op de Chesnook en is bij de aanvaring verdronken. Nu wil mijn zuster dat hij wel wordt gevonden, anders krijgt ze geen uitkering van de verzekering". Piet keerde zich naar Eef en zei, "Goeiemorege, ook dat nog, heb ik effe mazzel gehad dat ik nog niet op het achterschip ben geweest, nou kan de volgende zijn hart ophalen en dat zijn Jos en jij morgenochtend", waarna hij zich verder onderhield met de barman en verdere details vroeg over de machinist, het wrak, de aanvaring, de stroom, etc.
Terwijl Piet en George verder praten, zie Leen tegen Eef, "Wat Piet aan de barman vraagt, weet die kerel natuurlijk ook niet allemaal, over stroom en die baggermolen, en zo". "Nou", antwoorde Eef, "dat kan je nog wel vies tegen vallen, in dit soort dorpjes, ze weten meestal alles van iedereen en wat ie doet, en dat wrak kwam hier vandaan, dus laat Piet maar schuiven. Meestal kom je zo het meest aan de weet". Na een tijdje gepraat te hebben met diverse plaatselijke lui, stapte Piet en Eef op, de kok achterlatend onder de hoede van George en een stel snel gemaakte vrienden.

Het was gaan regenen, de wind was ook iets toegenomen, Zou Arie om half tien nog het weerbericht nemen van de BBC. Tuurlijk" zei Piet, " dat kun je rustig aan Aai overlaten". Ze liepen een brede straat in met aan weerskanten winkels en huizen en daar tussen in een chinees en een pub. "Nog een slaapmuts en dan is het aftrap". De pub was als vele Engelse pubs, sfeerloos, vuil en druk. Het verschraalde bier en de rook kon je er snijden, Piet bestelde, wees naar de zijkant van de bar en zei, "Jos heb z'n slinger gevonden, die staat er al met een blik in z'n ogen als een snijbrander zo scherp en een dak naast hem, die slaapt niet alleen vannacht". De dak, een meisje nog, werd door de twee mannen uitvoerig bekeken, visueel gekeurd, "Ik heb wel eens voor een minder prakkie moeten bidden" verklaarde Eef.

Jos, kreeg zijn twee maats in de gaten en zwaaide triomfantelijk, "Hallo boys", riep hij en gooide een pond op de bar en gebaarde aan de barkeeper dat die twee mannen aan de bar op zijn kosten iets mochten consumeren, "Ze hebben hier geen jenever" zei hij, zijn plaatselijke horeca kennis demonstrerend, "Ik zelf heb een dubbele gin, lekker hoor", maar dat klonk niet zo overtuigend, als het wel moest wezen. Na geproost te hebben op zijn eeuwige kuisheid, stelde hij het meisje voor "This is Eef en Piet en dit is Ruth". Ruth was een prof, dat zag men alleen nog maar van dichtbij, Eef begon een praatje met het meisje over de lokale sociale toestanden van het dorp. Dat scheen schijnbaar toch nog wel mee te vallen, dronk zijn bier leeg en bestelde een rondje voor de maats en Ruth. "De laatste keer dat ik hier was, was 6 jaar geleden met de aanleg van een pijplijn bij Androssen, 10 mijl west van hier en toen kwamen we hier binnen voor het slechte, zodoende" legde hij ongevraagd uit. "Alleen in de weekends is er iets te doen in een dancing, The Rob Roy, en dat is dan tot 11.00 uur". De gong voor de laatste order ging, de bar werd overstelpt met mensen die nog iets mee naar huis wilde nemen, ook Jos leefde zich uit. Gewapend met 2 flessen gin en diverse limonades ging hij de deur uit met Ruth, in de deuropening draaide hij zich om en zei met een ietwat schrille stem, "Mij hoef je morgenochtend niet te porren, want ik ben er niet, de mazzel" en weg was ie.

Het regende nog steeds en de wind was er ook nog, "Ik gooi twee dekens aan dek", zei Piet onderweg terug naar boord, "want dan kan de wind gaan liggen" zo verklaarde hij. Aan boord namen ze nog een snack en keken naar het nieuws van 11 uur, "Ik denk dat ik er maar in ga, de garoeten, de wekker staat op 5 uur, aju" en Piet zocht zijn kooi op. Eef bleef nog even zitten, tering bier, hij kreeg er het zuur van, nog even naar de wc en legge met'm. Met het kooilichtje aan viel hij in slaap.

Lekko voor en achter, Arie zette de schroef op langzaam achteruit, één hand aan het stuurwiel, 's-ochtends had hij geen roerganger nodig en vooral niet na een haven. Het regende nog steeds en het was donker.
De duikers waren al bezig de duikerspullen in orde te maken, ze zouden gaan standaardduiken, twee leerlingen waren al bezig de om de koperen helm te loden en de schoenen aan dek te brengen. Tussen de uitvoerder en Piet was een verschil van mening aan de gang, wat voor de uitvoerder niet zo gunstig was omdat Piet last had van ochtendziekte. "D'r komt een rooie slang op je helm, een drijfslang, dan staat je slang altijd omhoog. De moord", verklaarde Piet, "We doen het met een zinkslang, een zwarte, anders zit je steeds met je slang om uitsteeksels heen, zo als davids en nou sleep je de eerste 15 meter luchtslang achter je kont aan over de grond en dan pas gaat ie omhoog".
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Een pracht Eef !!!.
Alsof we zelf op de "Bever" zitten. Hier lusten we wel pap van...........

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh »

Hallo Roy,
om je helemaal in the mood te brengen een fototje van de Bever
zoek ook nog even naar de drijvende bok Condor en zijn history moet ik ook nog ergens hebben liggen,misschien nog straks anders morgen,
groeten
Eef

[URL=http://img214.imageshack.us/my.php?imag ... oudjf2.jpg][IMG]http://img214.imageshack.us/img214/8481 ... jf2.th.jpg[/IMG][/URL]
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)


Plaats reactie