Oude duikverhalen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh » 26 aug 2007 10:32

Hallo,
Even dit foto,tje er bij gezocht,zit ruim 40 jaar verschil tussen met de vorige foto maar het blijft rommelen om de duiker aan te kleden,dit kiekje komt van een oud collega Emil Peters van Smit-tak die nu daar bezig is om de resten van de orkaan catarina op te ruimen waaronder op diepwater delen van booreilanden en produktie platforms
groeten
Eef

Afbeelding

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh » 26 aug 2007 12:07

Goedenmorgen allen,
Zo als ik het nu bekijk zijn Piet en ik de enige (ex) beroepsduikers,wat ik dan weet, op dit forum,het zou misschien aardig zijn als er onverhoopt nog wat (ex) beroepsduikers op dit forum zitten en dan ook wat bijdragen aan de verhalen,hebben ook wel leuke en of spannende dingen meegemaakt denk ik dan maar, ik hoor en ik zie het wel.
Nog eventjes voor de ochtend door te komen.nog een stukje Cessnock



Zonder antwoord af te wachten liep hij naar het ruim toe en riep naar Eef, die beneden stond, "Zeg is tegen die leerlingen dat ze eerst een zinkslang aan de helm vastmaken en dan een drijfslang". De uitvoerder liet nog een protest horen van "Ik ben ook 20 jaar duiker geweest en ik zal het ook wel weten", maar zag van verdere discussie af en klom naar de brug. Hij was deze ochtend al zeer vroeg moe, aan zijn trapbestijging te beoordelen.
Toen de Bever vertuid lag op 4 ankers boven het wrak, begon Eef zich gereed te maken voor het duiken in het standaardpak. Omdat Jos niet was komen opdagen van de wal had hij de eerste duik. Secuur deed hij het wollen onderpak aan, 2 paar dikke kniekousen en een wollen mutsje. "Wat voor pak moet je een eentje of een nulletje", vroeg een van de leerlingen, "geef maar een nul, kan ik nog een beetje meer lucht in m'n pak houden, lekker warm, want het water zal nog wel aardig fris zijn, het is nog maar begin maart, dacht je ook niet en geef maar meteen een canvas morsbroek voor over het pak heen voor de scherpte". De telefoon werd nog een keer gecontroleerd toen Eef op de ladder stond, het ronde voorglas werd er in gedraaid, een klap op de koperen helm ten teken dat alles aan dek in orde was en Eef liep de ladder af, bleef nog even aan de oppervlakte om zich te trimmen en verdween toen onder water.

Langzaam daalde Eef af naar het wrak, constateerde dat er nog een beetje vloed stond, controleerde of z'n luchtslang niet om de signaallijn was gegaan en belandde toen op de zijkant van de baggermolen dwars van de ankerlier. De telefoon kraakte in de helm, van boven werd er gevraagd "gaat het een beetje, hoe staat het met het zicht?". Eef moest even slikken om de oren te klaren, toen hij antwoord gaf, " ja, het houd niet over, ik schat het zicht op een halve meter, ik zit nu bij de ankerkluis en ik ga nu via dek naar achteren. Hou mijn slang en lijn bovenstrooms wat er staat nog een beetje vloed. Oke", piepte de telefoon in de helm. De duiker gooide de slang en de lijn over zijn schouder heen en begon langzaam naar achteren te klouteren, soms kruipend, soms half strompelend en af en toe een mededeling doorgevend naar boven. Bij de emmers aangekomen liet hij zich zakken tot de bodem. De baggermolen had een tamelijk breed bun, hij schatte de inhoud op een kuub, en alles was nog in redelijke staat, wat alleen maar de bergingsoperatie vergemakkelijkte.

Dit was het weer voor even
groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh » 26 aug 2007 16:17

hallo mannen en vrouwen,
Dit is het laatste stukje van de berging van de baggermolen Cessnock,op de Tyne in Schotland,hopelijk vonden jullie het aardig we hebben nog zat verhalen op de harde schijf staan,dus we horen het wel ,hopelijk komen er nog een paar duikers bij die ook nog wat kwijt willen op het forum,
Mannen ,zei Napoleon, zijn zeldzaam,
tot de volgende keer
Eef
Nu verder met de Cessnock

Hij klom weer een eind naar boven, liet de slang en de lijn doorhalen en ging via de bakboord kant verder naar achteren, controleerde het draaipunt (zeskant) van de emmers en klauterde toen door naar de machinekamer en inspecteerde de grondslag. De uitvoerder riep via de telefoon "He ouwe, je zit er al ruim anderhalf uur in, kom maar terug naar je afdaallijn, dan kan je omkleden met Jos, die is net van de dot afgerold. Oke, haal de spullen maar door, ik kom via het hekwerk naar voren" kraakte de telefoon aan dek. De jongens aan dek trokken de duiker langzaam naar zich toe op aanwijzingen van Piet, "Stop, Stop" `schreeuwde de duiker. De uitvoerder griste de telefoon van het haakje af, "Ja wat is ter", Eef ademde zwaar, deels door de inspanning van de laatste anderhalf uur maar ook omdat hij met zijn standaardschoenen ergens tegen aan had geschopt wat ietewat meegaf. "verdomme, ik geloof dat ik de machinist te pakken heb, wacht even ik ga even kijken". Ieder stond met inspanning te luisteren, even later kwam het antwoord, "Ja hoor, ik heb weer mazzel, maar hij zit wel knijp tussen het hekwerk en de oudste, is al flink opgezet, dus de brander zal er wel aan te pas moeten komen. Ik zet hier wel een afdaallijn neer, dan kom ik effe naar boven". Na een seintje te hebben gekregen, begon Eef de signaalllijn door te halen waar de afdaallijn aan was bevestigd, maakte hem vast op het hekwerk en gaf de order slang en lijn door te halen, "Ik kom eruit".
De duiker knipperde tegen het licht toen hij naast de ladder boven kwam en klom de ladder op. Het voorglas werd losgedraaid, hij werd verlost van zijn voor en achter lood en stapte binnenboord. De schoenen werden losgemaakt, de helm afgeschroeft en het corcelet uit de kraag gehaald. Eef klom de decompressieketel in, waar Piet al stand-by stond om hem op de vereiste druk te brengen. Hij zei tegen Eef, " die kerel losmaken doen we de volgende duik wel, het weerbericht is slecht, 6 tot 8 zuid-west. Dus ik heb geadviseerd om op te breken, kijke wat de uitvoerder zegt en op de eerste stop zorg ik voor een bakkie".
De jongens aan dek wachte nog even met Jos aan te kleden en keken steeds naar de brug, waar tussen Arie en de uitvoerder ruggespraak werd gehouden, opbreken of niet opbreken. De pilot-station werd gebeld, Arie speelde op zeker, "Yes sir, gale eight immenent, thank you sir, over and out. Laten we de ankers maar binnen halen en naar binnen gaan, kijken wat de dag van morgen ons brengt". De lieren werden bijgezet en op aanwijzingen van de uitvoerder werden de vier ankers in gehaald.

De scheepsagent McIvor stond aan de wal toen de Bever afmeerde. Hij liep regelrecht naar de brug waar de schipper en de uitvoerder waren, "good morning" en na de gebruikelijke beleefdheden zei hij, " jullie baas komt vandaag hierheen met de plane van half twee, er is al een kamer besteld in de Invercarsh hotel. Verder heb ik nog een verzoek aan jullie, als er iemand niet aan boord kan komen omdat het schip niet meer voor de kant ligt, bel me dan niet uit m'n bed om half zes om vervoer te organiseren. Ten eerste is dat haast onmogelijk en ten tweede ontzettend duur, als ik het al kan versieren". Arie keek de uitvoerder aan, " ik geloof dat Jos nog enkele ponden op moet nemen om hier en daar enig transport te betalen". Ze verzekerde de agent dat het niet meer voor zou komen en nodigde hem uit voor een verfrissing in de messroom.

Na 6 weken hard werken was de baggermolen met behulp van de drijvende bok Arend en polystyreen balletjes opgehaald, afgeleverd in Port Glasgow en werd alles zeeklaar gemaakt voor de terugreis naar Holland. Piet en Eef voeren niet terug, ze vlogen terug om zo gauw mogelijk enige verlofdagen op te nemen en dan weer gereed te zijn voor andere karweien.
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 26 aug 2007 17:02

Hallo Eef, :-D

Dit was een mooie story.
Maar nu ik net de smaak te pakken heb, kan je natuurlijk niet stoppen. :roll:
Dus Eef, doorgaan alsjeblieft. :-D

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Joop Kieviet (RIP)

duikverhalen van eef en Piet

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 26 aug 2007 18:24

De verhalen over duiken gelezen hebbende, kwam bij mij ineens een ervaring naar boven toen mijn vrouw en ikzelf op vakantie waren bij het weddemeer (groningen). Op een dag liepen we langs het meer en zagen van die korte golven op het water, gelijk riep ik naar mijn vrouw morgen ga we hier vissen want er zitten hier joekels van karpers aan de beweging van het water te zien. Maar na een paar minuten kwamen er een paar sportduikers naar boven :oops: :P je zal je spul bij je hebben en loodje met haak en boile gooien, de reaktie zal niet prettig zijn :evil:
Gr. Joop

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh » 26 aug 2007 20:32

Hallo Albert en Joop.
wat betrefd de vraag van Albert om door te gaan met de verhalen, even een time out en dan zien we wel weer,we hebben een flink aantal verhalen op de schijf staan,verder voor Joop was maar goed dat je niet was gaan vissen daar,maar ja die sportduikers doen het voor de lol,en wij ook wel maar er moest ook gewerkt worden ,
groeten en we houden contact met de groninger kustvaart.
groeten
Eef en Piet
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 26 aug 2007 21:27

Nou Joop :-D Ik heb het wel es aan de hand gehad, dat we met sleepboot Brugge op de zuiwestkruisers lagen en dat er 50 meter voor ons tweeman in een vissersbootje op het wrak lagen te vissen... Toen ik naar beneden ging, zag ik op 25m een vislijn langs onze ankerlijn lopen.... Ik ben naar zijn visloodje gezwommen, heb dat vast gegrepen én de ankerlijn in de andere :wink: Ik heb me daar een schijngevecht met een van de vissers gehouden van 3 minuten en heb het toen laten schieten :roll: :roll: Toen ik later bovenkwam én mijn pak had uitgetrokken, ben ik naar de boeg gelopen en gevraagd "of ie soms goed beet had gehad". Enthousiast vertelde hij dat hij een gul an de lijn moet hebben gehad van wel 30 pond!! Toen ik hem toeschreeuwde dat IK dat was tijdens het duiken werd ie eerst kwaad, maar toen zijn maat hard begon te lachen, lachte hij ook maar :twisted: :-D :-D

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Bericht door eefh » 27 aug 2007 15:38

Hallo,
In het verhaal van de Cessnock kwam het voor dat de duiker in de ketel moest,van de oude ketels had ik geen foto.s, nooit gemaakt, maar op een dagtripje naar Giethoorn vond ik ons oude keteltje toendertijd gemaakt door onze buurman v/d Bend in Maassluis,nu wat aanschouwend onderwijs,
je ziet dat het keteltje niet zo groot was je kon er alleen maar in zitten of als je een heel lange decompressie moest ondergaan op de vloer liggen opgerold,links zie je van boven naar beneden de mano cq dieptemeter kan de man die aan de knoppen stond de diepte controleren en zonodig aanpassen aan de tabellen ,daar onder zie je het schutsluisje of zo als de engelse het noemde de "medical locker" niks medical locker was voor de koffie en het getuigde van goedvakmanschap van de keteloperator dat hij op de 9mtr stop een geopend flesje bier in het sluisje deed en op de langestop van 3 meter een borreltje met die verstande dat er ook nog een biertje bij moest ,wij kozen toen voor die export buikflesjes om dat die dan beter in het sluisje paste ,alleen met haast een bar overdruk was het wel ietewat "dood" bier op de 3 meter werd het een stuk beter,
voor het ontlastenvan al dat vocht moest je over een sterke blaas beschikken of een passend emmertje inscheren die een paar keer heen en weer ging door het sluisje,recht er van de hogedruk flessen ,deze waren ervoor dat als de duiker toch een soort van duikerziekte had opgelopen dat hij dan binnen een zeer korte tijd op de vereisde diepte kon worden gebracht om zo de schade te beperken, en rechts boven naast de toegangsdeur de veiligheids ventiel zo dat ze je niet meer als op 8,6 bar konden zetten.
straks zal ik wel een vergroting maken van het unieke plaatje van de maker.
hier het keteltje ,of zoals wij hem noemde ketel 1
groeten
Eef

Afbeelding

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

duikverhalen eef en piet

Bericht door eefh » 27 aug 2007 23:55

Hallo,
zo als beloofd een foto,tje van het plaatje van het keteltje.
met daarop de keuringen van het stoomwezen,
slamat tidor
Eef


Afbeelding

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

oude duikverhalen,

Bericht door eefh » 28 aug 2007 16:42

Hallo,we hebben de koptekst veranderd in" oude duikverhalen" ,leek ons beter we hebben nu een verhaal kombuispraat geschikt gemaakt,dit is een verhaal van een gestrande Nigeriaan de Oban Ovenramwen,lag op de Carpenter rots voor Siera Leone,west afrika,we wachten nog even de reactie of jullie dat wel willen,de Oban Ovenramwen was een gewezen hollander ik dacht van de vns weet het niet zeker,als een van de kombuizers het weten,? had ook rond gevaren als oban ovenremani of zo iets,
de groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 28 aug 2007 18:08

Of we wel willen???? :shock:

Kom op met die story!!!! :-D :lol:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Bram

Bericht door Bram » 28 aug 2007 19:49

:-D Hoi EeFh

Zoals aan boord al gezegd werd niet lullen maar poetsen!!!!!!

zet neer die handel!!!!

Groets Bram :-D

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 28 aug 2007 21:42

Ja Eef, laat die platen en story maar zien.
Aan het schip is direct te zien of het een ex V.N.S.er is. Het bouwbureau van de K.N.S.M. kon heel mooie schepen op papier zetten en laten bouwen..................
( Jammer dat hun "eigen" schepen zo'n achterlijke accomodatie hadden. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.....).

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

oude duikverhalen

Bericht door eefh » 28 aug 2007 21:57

Hier een stukje van de berging in Afrika(niet mijn favoriete werelddeel) maar daar sta ik niet alleen in,jammer genoeg heb ik hier geen foto,s van
we hadden in die tijd zelf geen camera bij ons,misschien kan een forum lid
dit nog nazoeken,

Het verlof duurde niet lang dit keer, nog geen week. Eef was net thuis van een bezoek uit Amsterdam waar zijn ouders woonde, toen de telefoon ging. "Hallo Eef, hier met kantoor, vanavond vliegen naar Freetown, Sierra Leone. Een Nigeriaanse boot is op de rotsen gelopen en moet er af met sleepboot hulp. De Zwarte Zee is al onderweg vanaf de Azoren. Kijk even of al je papieren in orde zijn; pokken, gele koorts, etc. Om 8 uur op Schiphol, Trans-avia vrachtgebouw. Oke, 8 uur Schiphol nou de groetjes en tot ziens, meid, pak de barang maar weer in, de koek is op, Afrika dit keer. Als het meeloopt ben ik wel weer voor de vakantie terug, ik heb nog twee maanden tot augustus". Voor de zekerheid keek hij nog even op de kalender, nog 9 weken de tijd, dus dat viel wel mee..

Toen de deur van het vliegtuig openging was het net of er dat er een natte deken om je heen werd geslagen. Het was nog ochtend maar het was al knap pannas. Eef was net wakker, hij was net voor de landing in slaap gesukkeld en had een lichte kater, een beetje te diep in het glas geloerd onder de reis. Hij keek om zich heen, iedereen zag er een beetje verfromfraaid uit. Achter hem stond Piet in het gangpad, "ook een beetje nadorst ? Het lijkt wel of ik een bokshandschoen heb ingeslikt. Het is te hopen dat we gauw door de douane heen zijn, ik spuug nu al watte van de dorst.
Eenmaal door de douane werd alles in een busje geladen. Het zware bergingsmateriaal kwam later met een vrachtwagen naar de haven en dan werd alles ingescheept op een barge. Het wrak zat op een rots, de Carpenters Rock, een mijl of 3 uit de haven van Freetown, ze lag 2 meter uit haar vlot, achter iets meer dan voor. "Dat wordt lossen jongens", sprak de bergingsinspecteur, "de Oban Ovenramwen zit vol met stukgoed uit Londen en ik wil zo gauw mogelijk een duikonderzoek, dus eerst de hoge druk compressor aan boord dan kunnen de duikflesjes opgevuld worden". Alles werd door de bergers op de barge gesjouwd, pompen, slangen, afdichtmateriaal en als laatste de compressoren, want deze moesten het eerst aan boord van de Nigeriaan. Het afmeren langszij met de barge was een sport apart, er stond nog een aardige deining, eindelijk na 3 uur stond alles aan dek en via de loodsladder konden de bergers aan boord komen. De duikers waren meteen al bezig de setjes op te vullen tot 200 atm. druk en hun kikkerpakken uit de tassen te halen om zo snel mogelijk een onderzoek in te kunnen stellen naar de schade onder water. De gangway werd tot op de waterlijn gevierd om het uit het water komen van de duikers te vergemakkelijken. De duikers stonden al in hun kikkerpak toen de inspecteur van de brug afriep, "D-'r staat water in de stuurmachinekamer en in ruim 4, dus kijk even goed naar de hak en de midscheeps". Eef stak zijn duim op zei tegen Piet, "zalle we dan maar, ik sta hier zachies aan uit te gaan van de hitte". Het water was een verademing, samen zwommen ze naar het achterschip en doken naar het roer, zonder wat te zeggen waren de taken al verdeeld, één naar bakboord en één naar stuurboord. Het achterschip lag vast op de rotsen, er zat geen greintje beweging in, wat van Piet niet gezegd kon worden, deze stoof langs Eef heen wild trappend met zijn flippers en een flinke hekgolf achterlatend waarin iets lang zwart te onderscheiden was. Eef er achteraan, maar Piet was nergens meer te zien en dan zag hij het probleem van Piet, een murene van een meter of 2 kwam langzaam richting achterschip gezwommen. Eef zwom gauw onder de kim kiel en bleef daar net zo lang tot die uit het zicht was verdwenen. Eef begaf zich naar de gangway en klom op het bordes. Piet stond hevig gebaren makend op dek met een groepje bergers om zich heen, zijn flipper in de hoogte stekend en ten bewijze een gat tonend in de punt van 4 cm. Daar had de klerelijer met te pakken, wel 5 meter dat kreng. Een van de bergers trok een vroom gezicht en zei, "voor mij heet je nu Sint Piet, want volgens mij is het nog maar één keer voorgekomen dat er iemand over het water liep en ik heb het nu met eigen ogen gezien, je hebt geen gangway bordes aangeraakt". Piet uitte een krachtterm die niet bij zijn zojuist verkregen status hoorde en keerde zich om naar Eef die net aan dek aangekomen was. "Zo held, waar was je nou, dat ding had me wel kunnen vermoorden, naar het gat inde flipper wijzend. Wat dacht je ervan als je dat vergrootglas is uit je masker haalde, die uit z'n krachten gegroeide puit aal was nog geen 2 meter" zei Eef verzwijgend dat hij zich onderwater onder de kimkiel had verstopt. Piet deed een beetje van de lengte af, "zeker 3½ meter, op z'n minst". Lachend gingen de bergers verder met laadbomen stellen om de lading uit de ruimen te halen. De duikers gingen weer te water verder om de schade te inspecteren, dit keer iets voorzichtiger.
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Bram

Bericht door Bram » 28 aug 2007 22:04

:-D

Goed zo Eefh ,en nu de gang er in houden 8)

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1915
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter » 28 aug 2007 22:47

Hallo Eefh.

Schitterend begin, van weer een mooie story :-D :-D :-D

Groet Nico.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jan stolp en 27 gasten