SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:o Mooi overzicht Kees! Voor Bertus Smit, hieronder een verhaal met foto's over zijn laatste reis met de Johan van Oldebarnevelt uit het SMN-nieuws van november 1962. :P
Bijlagen
JvO. Het is voor en achter 1
JvO. Het is voor en achter 1
Johan van Oldebarnevelt - Het is voor en achter 1.jpg (655.81 KiB) 3286 keer bekeken
JvO. Het is voor en achter 2
JvO. Het is voor en achter 2
Johan van Oldebarnevelt - Het is voor en achter 2.jpg (635.72 KiB) 3286 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:shock: Kees, zat jij toen nog aan boord van de Banggai :?: Dan staat misschien ook familie van jou op deze foto. :P
Bijlagen
Groetenuitzending Banggai jan-1959
Groetenuitzending Banggai jan-1959
Banggai-Groeten jan-1959.jpg (663.31 KiB) 3213 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Een paar pagina's terug had ik een stukje geplaatst met foto van het groetenprogramma voor de Neder Eems in 1966.
:| Bijgaand een ansichtkaart die ik vond van mijn bezoekje aan The Space Neadle in Seattle, Washington in 1967. De mast is 600 voet hoog, met bovenop een restaurant dat elk uur 360o draait. Het restaurant heeft een capaciteit van 260 personen. Op de hoogste etage is een observatiedek dat een prachtig uitzicht geeft over de stad.

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
kees mensch
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:18

Re: SMN

Bericht door kees mensch »

Mister Joks schreef::shock: Kees, zat jij toen nog aan boord van de Banggai :?: Dan staat misschien ook familie van jou op deze foto. :P
Hallo Mister Joks, dit is de eerste keer dat ik dit krantenartikel lees en het was mij ook niet bekend. 22 januari 1959 vermeld het artikel. Ik heb het kunnen nakijken en de Banggai was inderdaad die tijd in Madras. Aan de mensen op de foto te oordelen was het waarschijnlijk bedoeld voor de hogere rangen aan boord zoals 1ste stuurman Koppenol die genoemd word. Ik herinner me hem nog: snelle en kordate pas in tropentenue met korte broek, er ontging hem niets, liep mee met de kapitein wanneer het dek en de hutten 1 maal p/week geinspecteerd werden. Had de nare gewoonte om in de salon voor hij ging zitten, het bord op te tillen en met de andere hand te voelen of het bord was voorverwarmd.(in de rechaud). We hebben hem een keer tuk gehad: op ons verzoek heeft de kok 1 bord op het gas gezet en toen het goed heet was met de keukenlift naar de pantry omhoog. Met een dikke diendoek het bord op z'n plek gezet en wij afwachten achter de klapdeuren. Succes verzekerd, bij het optillen schoot z'n hand omhoog en het bord viel terug. Of hij ons achter de klapdeuren gehoord heeft weet ik niet maar hij moet toch vermoed hebben wie daar achter zaten. Dit soort grappen hield ons op de been met die lange oversteek.De kapiteinsbediende wist hier overigens niets van. Daar hebben we ook een grap mee uitgehaald. Maar dat de volgende keer.
Nog bedankt voor het plaatsen van het artikel.
Gebruikersavatar
HKL
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 okt 2009 16:57

Re: SMN

Bericht door HKL »

Hallo Joop,alias mister Joks,
Vond nog tussen alle kookboeken een oud SMN boek "handboek Brood en Banketbakkerij",elk schip kreeg zo'n
boek aan boord.
Ik denk dat ik hem een keer van een schip heb meegenomen maar niet van de s.s.Rondo waarvan dit boek eigenlijk was
maar van een ander schip, ik weet niet welk maar dat doet er ook niet toe.had het nog niet gezien op deze topic vandaar.
Wel beschadigt door de tand des tijd maar nog goed bruikbaar,en alle recepten nog steeds van deze tijd.
Bijlagen
bakkersboek.jpg
bakkersboek.jpg (98.74 KiB) 2900 keer bekeken
Niemand kan de wind van richting doen veranderen.
Maar wij kunnen altijd de zeilen bijstellen.
Gebruikersavatar
jabo
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2009 18:27

Re: SMN

Bericht door jabo »

Even voorstellen ik ben Henk Klingeler,tegenwoordig met pensioen maar begonnen bij de SMN en vandaar doorgegaan tot aan "Nedlloyd Lines" en zelfs nog even Maersk,maar dat mag geen naam hebben.

Henk, wat was je functie aan boord van de Balong?

Groet, Joop de Bokx
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo HKL,
prachtig dat oude bakkersboek. :-D
Het moet dus afkomstig zijn van dit Stoomschip Rondo uit 1914. :)
Rondo 1914.jpg
Rondo 1914.jpg (20.24 KiB) 2888 keer bekeken
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: SMN

Bericht door Arie Hazebroek »

Volgensde vlootlijst in het boek "Op één Koers"
en op de cd-rom is ook de RONDO van 1946 een Stoomschip.

Gr. Arie
RONDO A.jpg
RONDO A.jpg (109.84 KiB) 2872 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie,
Bedankt, dus ook een stoomschip. :)
Ik keek niet verder dan mijn neus (Kombuispraat) lang was,
ik zal me maar nooit meer met vetputten bemoeien, heb er de balle verstand van. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:shock: Even mijn post bijwerken. :-D
lp schreef:De mast is 600 voet hoog
:o Ik wordt er al duizelig van als ik er naar kijk LP. :x
kees mensch schreef:Daar hebben we ook een grap mee uitgehaald. Maar dat de volgende keer.
:? Ik krijg steeds meer medelijden met die arme officieren. Ik dacht dat we alleen in de kombuis dergelijke geintjes uithaalden. Ik heb nog een foto in hetzelfde SMN-nieuws gevonden met bedienden die les krijgen in het uitsnijden en serveren. Misschien herken je iemand op de foto Kees?
Les
Les
les in serveren.jpg (658.99 KiB) 2824 keer bekeken
HKL schreef:Vond nog tussen alle kookboeken een oud SMN boek "handboek Brood en Banketbakkerij"
:o Van chef-kok Israel op de Nederwaal keeg ik twee series stencils van de vakschool in een slappe kaft. Niet met zo'n mooie kaft als jouw boek van de s.s. Rondo maar het gaat om de inhoud toch?
Praktijkboek
Praktijkboek
praktijkboek 1966.jpg (192.74 KiB) 2824 keer bekeken
Jos Komen schreef:ik zal me maar nooit meer met vetputten bemoeien, heb er de balle verstand van.
:| Ik heb er ook de balle verstand van Jos maar zo oud ziet dat boek er nu toch ook weer niet uit. Die Rondo waar Henk het over had was in 1969 nog in de vaart volgens de bemanningslijsten. :wink:
Gegevens s.s. Rondo
Gegevens s.s. Rondo
gegevens s.s. rondo.jpg (198.44 KiB) 2824 keer bekeken


Plaats reactie