SMN
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48
Re: SMN
Bedankt ! Mooi overzicht, zie ook dat ik nog even vooruit kan met verzamelen van de epauletten. Maar het is ook een tien jaren plan en dan zal nog niet alles compleet zijn omdat er al veel weggegooid of op een andere manier verdwenen is.
Re: SMN
Volgens mij gaat hij naar zee.
Is dat niet links de A.I. en op de achtergrond pellerij "de Vreede " met rechts de " Peterolie haven"?
Ook links nog een stukje van de fuik van de pont aan de Zaandammer kant.
Groeten
Jan
Is dat niet links de A.I. en op de achtergrond pellerij "de Vreede " met rechts de " Peterolie haven"?
Ook links nog een stukje van de fuik van de pont aan de Zaandammer kant.
Groeten
Jan
Re: SMN
Vroeger werd er ook "per ongeluk" wel eens geblunderd door technische geleerden.
Na de tewaterlating van de JP Coen op 30 september 1914 ging men eens kijken hoe dat schip dan van de Dijksgracht naar het IJ gevaren moest worden. Toen bleek dat de doorgang van de spoorbrug over de Oosterdoksluis te krap was leverde dat een bijtende column op in het humoristisch satirische blad De Ware Jacob van 10 november 1914.
Met wat hak- en bikwerk aan de middenpijler werd de doorgang van de spoorwegbrug op 18.60 m gebracht en moest het schip (max breed 18.39 m over het grootspant) er door kunnen. Maar ja, daar was ook nog eerst de horde van de Mariniersbrug over de Dijksgracht.
Op de foto wordt de JPC op 20 mei 1915 door de stoomsleepboot Heijme naar de genoemde brug getrokken. Misschien omdat het schip zo scheef lag, maar die doorgang gaf nogal wat trammelant omdat ze vastliep aan de stenen brugpijlers, ondanks dat de doorgang van de brug toch 19,10 m was.
Uiteindelijk kwam het allemaal goed en werd het schip diezelfde nacht nog bij de ADM het dok in gevaren om de schade te herstellen.
Groet, Paul G.
Na de tewaterlating van de JP Coen op 30 september 1914 ging men eens kijken hoe dat schip dan van de Dijksgracht naar het IJ gevaren moest worden. Toen bleek dat de doorgang van de spoorbrug over de Oosterdoksluis te krap was leverde dat een bijtende column op in het humoristisch satirische blad De Ware Jacob van 10 november 1914.
Met wat hak- en bikwerk aan de middenpijler werd de doorgang van de spoorwegbrug op 18.60 m gebracht en moest het schip (max breed 18.39 m over het grootspant) er door kunnen. Maar ja, daar was ook nog eerst de horde van de Mariniersbrug over de Dijksgracht.
Op de foto wordt de JPC op 20 mei 1915 door de stoomsleepboot Heijme naar de genoemde brug getrokken. Misschien omdat het schip zo scheef lag, maar die doorgang gaf nogal wat trammelant omdat ze vastliep aan de stenen brugpijlers, ondanks dat de doorgang van de brug toch 19,10 m was.
Uiteindelijk kwam het allemaal goed en werd het schip diezelfde nacht nog bij de ADM het dok in gevaren om de schade te herstellen.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Hallo Luijt
Weet je Henk zijn geboorteplaats nog?
Groetjes Joop
Weet je Henk zijn geboorteplaats nog?
Groetjes Joop