SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

roy schreef: 24 feb 2019 12:13 wanneer werd de "Saparoea" weer als m.s. opgeleverd ?
Hier het antwoord in een artikeltje (beetje geknipt en geplakt :) ) uit de Maasbode van zondag 14 juni 1931.

Maasbode zondag 14 juni 1931.jpg
Maasbode zondag 14 juni 1931.jpg (80.87 KiB) 3061 keer bekeken
Groet, Paul G.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Bedankt Paul !.
Heb hiermee m'n update van de chronologische lijst mee weten te completeren. Voor zover je je kunt spreken van "kompleet". :wink:


Naar die Goedkoop slepers zal ik vanavond wel eens gaan kijken. Dat zal wel weer tegenvallen, maar toch.
In ieder geval liggen ze langszij een T klasse van de S.M.N. Maar goed dat zal iedereen, inclusief Jules de Korte, al wel gezien hebben. :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: SMN

Bericht door Allen »

SAPAROEA

Configuration Changes

Datum 1927-04-13
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 244 Z AMST 1927


Datum 1931-00-00
Omschrijving: Verbouwd bij N.V. Nederlandsche Dok Maatschappij, Amsterdam
(brt 6668, nrt 4120, draagvermogen 8931).
Ze kreeg een van de in 1925/26 vervaardigde motoren van de PIETER CORNELISZOON HOOFT
(die zwaardere motoren kreeg). 8-cyl. Sulzer diesel, 26 3/4-47 1/4, RPK 4000, 12,5 mijl.
Grtn @Allen
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Bedankt voor het meedenken Allen.
Deze gegevens zijn bekend en in m'n lijsten opgenomen.
Iets dergelijks is ook bij de Rott. Lloyd gebeurd en wel met één der ex hoofdmotoren van de "Indrapoera" die in 1932 naar de nieuw gebouwde "Bengalen" ging. Wat er met de andere ex homo gebeurd is, vermeld de geschiedenis dan weer niet. De "Indrapoera" kreeg trouwens nieuwe en sterkere homo's en ging van 15 naar 17 knoopjes service speed.
En ach ja, die andere 8 jarige motor.............. Zo blijven er altijd vragen leven en daarmee een forum toch wel. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Hulp in Nood.....
Mijn mooiste en leukste jeugd-schoolvakantie ooit, tijdens het schoonmaken v/d Noordersluis na de 2e WO. In IJmuiden, was misschien ook de eerste nudist in de sluis, wel met een zwemvest om. Veel plezierige herinneringen bij al die Goedkoop Omes.
Boodschappen halen met de vlet, toen nog in oud IJmuiden.
Verbeeld mij zelf dat foto is genomen bij de landzijde v/d Kleine sluis?
Ben ook mee geweest, bij het lichten v/d Lemmerboot op het IJsselmeer.
Dat was een trieste bedoening..!
Bedankt voor de info.
Vrgr.Geep
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bedoel je de Lemmerboot "Groningen IV" ?
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Ja, die was aangeschoten op het IJselmeer, er is zelfs een boek over geschreven.
,,Nachtboot naar Lemmer’’ Weet het niet zeker, ik dacht aan K.Norel

Toen het wrak boven water kwam, stond er (tot mijn verwondering) op het dek een onbeschadigde hooi-keerder. Rode kleur, met wat aangroei, en fietsen. De duiker; Ome Ab, heeft na zijn torn, een tijdje stil op het dek gezeten was te ontdaan, om iets te melden. Tijdens het leeg pompen, - of het broeders of rode kruissoldaten waren weet ik niet - die alvast bij de dek-salon naar binnen gingen zover het mogelijk was, voor inspectie. Enkele namen pakken zeildoek mee. Twee anderen gingen naar binnen, naar de kajuiten, met zinken-bakken. ‘n Onderzoek, naar wat Ome Ab, had vermeld. Bij zijn zoektocht, naar gaten of lekken raakte Ome Ab, nog een slachtoffer aan. Verder geef ik niets vrij.
Na het lichten is de Lemmer-boot later naar Enkhuizen versleept, heeft nog een lange tijd aan de Dijk, afgemeerd gelegen tegenover de scheepswerf van ,,Stapel’’, (Paktuinen en bij de Drommedaris)
Met ‘n klein havenslepertje, van Bergman, ben ik zelf met anderen naar Urk gebracht, met de Urker boot naar Fam. in Enkhuizen daar vandaan, weer naar Amsterdam.
Vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep, dank voor je verhaal. Het moet als 11-jarige jongen een hele belevenis zijn geweest.

De Groningen IV had in de nacht van 8 op 9 januari 1945 een aanvaring met een andere Lemmerboot, de Jan Nieveen.
Hier een knipsel uit het weekblad De Spiegel uit 2e helft september 1946 over de berging op 3 september 1946.
Voor de leesbaarheid in 2 delen, maar het hoort onder elkaar geplakt.

Groningen IV De Spiegel 1946 deel 1.jpg
Groningen IV De Spiegel 1946 deel 1.jpg (175.33 KiB) 2472 keer bekeken
Groningen IV De Spiegel 1946 deel 2.jpg
Groningen IV De Spiegel 1946 deel 2.jpg (110.09 KiB) 2472 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: SMN

Bericht door Drentenier »

er is zelfs een boek over geschreven, ,,Nachtboot naar Lemmer’’
Geep,

Dat boek is geschreven door Age Scheffer.
Nachtboot naar Lemmer.PNG
Nachtboot naar Lemmer.PNG (85.81 KiB) 2442 keer bekeken
Groet,
Hans
kunstvader
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2017 13:53

Re: SMN

Bericht door kunstvader »

Wie bij de SMN heeft gevaren weet dat het een heren maatschappij was. Punt uit.
Was 12 jaar lang matroos bij de club. Steeds Meer Narigheid.
Ben ook ontslagen, daar ik niet zo van meneer hou en helemaal niet voor zeun te worden aangesproken.
Heb gevarieerde gevoelens over mijn tijd als varensgezel. 1956 - 1968
Maar laar ik de positieve maar benadrukken.
Ben als 15 jarige begonnen op de Tawali.
Ben in feite door de SMN opgevoed en gevormd. Was nogal een opvliegerig type.
Na veel gage straf en waarschuwingen, toch 12 jaar volgehouden en na ontslag ( te laat aan boord) verder bij de KNSM
Kan niet Slechter Meer en de NTPM (fijne club) Zuiderkerk eindelijk thuis gevaren.
Heb geleerd om te werken en mijn mond te houden.
Ik kan zeggen dat ik door het varen meer kansen heb gekregen.
Leo


Plaats reactie