SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: SMN

Bericht door Meestertje »

Van beiden draait en vliegt er nog wel het eea, het personeel loopt ook nog rond maar met een andere naam op de afschriften :roll:
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar wat Werkspoor nou van doen gehad zou moeten hebben met die carterexplosie op de Astrid Naess ontgaat mij wat. :?
Ik dacht dat er in de NDSM-Astrid Maersk zo'n "inferieure Amsterdamse Stork Hotlo" stond Paul :lol: ....of ben ik nu weer in de war? entrap op je Amsterdamse klompen met stalen neuzen :lol: Ik weet verder-behalve de toendertijd benodigde kennis om" De mannen aan de Fruitweg onder aanvoering van Dhr. Reitsema"weer een papiertje te onfutselen; niks aparts van die Hotlo's.Tijdens de verschillende studie verloven kan ik me niet herinneren enthousiaste verhalen van kollega's te hebben gehoord over het machien, wel dacht ik toendertijd " bij die MANnetjes van Ome Cor hebben we tenminste geen gelazer met kleppen en dat soort gesnor.Van mijn onlangs overleden ouwe dorps-schoolmaat-kollega Gait S.( R.I.P.) waarmee ik samen " ketel-sommetjes" heb gemaakt :roll: EN die dan ook wel een boekie open deed over de " Koningswaard"-waar dus kennelijk ook een Amsterdammer Hotlo in stond- hoorde ik ook minder lovende berichten.Moet ik wel zeggen dat ikzelf daar in die dagen heel anders tegen aan keek en " even zuigertrekken" was zo niet dagelijkse dan toch zeker "wekelijkse kost"....jaren later als walslurp zijn me pas " de lampies aangegaan" dat het ook wel aaanders en veelal oook beter kon! Min of meer vergelijkbaar met Jan V+D....onze Kombuis-Hotlo man! Van een ander dorps-studie-kollega vriendje van me- gelukkig voor hem- nog zonder R.I.P. achter zijn naam, had ik toen reeds meerdere wilde verhalen gehoord van ene "Works Poor Lugt" met hondehokken etc....allemaal reeds lang vooor ik m'n eerste MANnetje had gezien! En zoooo is't gekooooom'n
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 03 okt 2018 01:58 Ik dacht dat er in de NDSM-Astrid Maersk zo'n "inferieure Amsterdamse Stork Hotlo"
De NDSM had zijn eigen machinefabriek die de HOTLO voor de Astrid Naess in licentie heeft gebouwd en geleverd.
Daar had Werkspoor niets mee te maken.
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik vraag me af hoe dat ging/gaat die licentiebouw van motoren. Ik heb geen flauw idee, of de licentie-verstrekker geen enkele bemoeienis/verantwoordelijkheid heeft met het product waar zijn naam opstaat. Dit geldt niet alleen voor Stork of MAN. Veel B&W en Sulzer motoren werden ook in licentie gebouwd.
Misschien is er iemand, die hier iets meer over weet. Volgens bronnen op internet zijn Stork en Werkspoor al in 1954 gefuseerd. Ik weet niet of dit juist is. Ik dacht, dat die fusie later was. Ik ken de hoofdmotoren van Stork en Werkspoor alleen van de verhalen, van oud-collega's en forumleden.

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

De NDSM had een prachtige machinefabriek naast de dokken, daar is geen misverstand over.
Die mannen staan op diverse foto's van een NDSM website die ik hier al eens genoemd heb, daar zie je monsterachtig grote draaiwerken en goed werk konden ze zeker afleveren.
Stork goot en smeedde alle onderdelen van de Hotlo, de bewerkingen werden bij de licentiehouder gedaan en ook complete framesecties werden bij de licentiehouder in elkaar gelast, tenslotte was de Hotlo voor een groot deel een gelaste constructie.
Daar zat gelijk een deel van de pijn denk ik zelf, Stork had enorme gloei -ovens om die secties spanningsvrij te gloeien.
De licentiehouders mistten vaak zulke faciliteiten en moesten dat weer uitbesteden. Van uitbesteden komt vaak ergernis.
Ik weet dat er een Hotlo in Engeland in licentie gebouwd is, de man die ik gesproken heb kon je tranentrekkende verhalen vertellen over die machine.
Er bleek dat vele zaken dor de Engelse licentiehouder volkomen anders begrepen en uitgevoerd waren, dus of Stork erg op zijn licentiehouders paste betwijfel ik.
De Hotlo van Stork was in principe een prachtige sterke en vooral zuinige motor die ook nog wel makkelijk te onderhouden was.
Het werd in mijn ogen pas problematisch toen het een SW-Hotlo werd en je de zuigers onder uit de spoelruimte moest halen bij wisselen.
Daartoe werden de voeringen gedeeld wat op zich al duur en complex is en zo waren er wel meer moderniteiten die niets toevoegden maar wel het onderhoud kostbaarder en omslachtiger maakten.
B&W had toen de strijd ineens gewonnen met een motor werkende volgens hetzelfde principe maar veel eenvoudiger en met minder onderdelen.
Ik heb even weinig tijd maar zal dat NDSM verhaal even opzoeken of kijk zelf even op het net, prachtige foto's en ook berichten .
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Bedankt, is duidelijk.

Klaas
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De licentiehouders mistten vaak zulke faciliteiten en moesten dat weer uitbesteden
Ik weet niks van die "licentiekontrakten"...maaaar weet wel dat de "licentie-houder" mede werd gedreven " door HET gewin" en de mening van " DAT kunnen WIJ hier OOK wel ZELF en die centen in de zak houden".....de desbetreffende motoren fabrikant zag uitertaard een mogelijkheid om " meeeer te verkopen" en " Klaar is Kees".Om nu maar even een voorbeeld te noemen betreffende " fraaie machine fabriken"....dan wijs ik bij de bouw van o.a. motoren op de dringende en ook dwingende noodzaak om metalen te bewerken BINNEN bepaalde toleranties, welke dan weer afhangkelijk zijn van de " kompetentie van de betreffende machine" en DAT hangt in vele gevallen dan weer af van " de HECHTHEID" van de fundatie waar de machine opstaat.( Andere zgn. verbeteringen laat ik nu maar even schieten!) Zo kan ik uit eigen ervaring hier mededelen dat vroegaah " in mien tiet" b.v. Machine Fabriek Kuipers in Rotterdam een (of meerdere) tandwiel slijpbanken verhuisde van Rotterdam naar Ede, omdat "ze" in Ede op " vaste grond stonden" en de verijste toleranties in Rotterdam -bij vooral de grotere tandwielen-niet konden maken.Toen ik in mijn Sliedrechtse dagen betrokken was bij een spik slinternieuwe dikke Oost Duitse kotterbank in de Machine fabriek, toen hebben we daar een puist palen en beton ondergeplant van " heb ik jouw daar". Ook weet ik van persoonlijke ervaring met de MAN netjes van Ome Cor, dat het bij die karren veelal schortte aan " de ondelinge toleranties van de verschillende komponenten".Als .en slechts als een voorbeeld- de ene lijbaan "een pietsie afwijkt naar links" en de andere toevallig " naar rechts" dan heppie een probleem, d.w.z. dan heeft de varende massinist een probleem want die aap komt veelal pas veeel later uit de mouw! :roll: Zo heb ik hier al eerder referentie gemaakt naar de " losse fundatie bouten op de MAN van de " Forest HIll"...NOOIT vast slaan zei Ome Rinus, dan gaat de kruiskop er uit....gelul zei die andere 2e, we haalden de buitenste ton van de haven in Palermo er niet mee. Oorzaak?? "Bewerkings toleranties!!"
Jan maakt referentie naar o.a.( lekkende karterdeuren met die rotte kneveltjes!) EN de dikke gloei-ovens van Stork en het "uitbesteden" van dat gloeiwerk bij de NDSM, waar ik ook het e.e.a. van heb geleerd en NU weet dat je daar " als de spreekwoordelijke bok op de haverkist" BOVEN op moet zitten en dat soort gloeiwerk van grote gefabriceerde stukken slechts te accepteren tesamen met een geijkte EN gekontroleerde uitdraai van een juiste schrijvende temperatuur en tijdsduur recorder. Nog beter is er zelf BIJ te blijven.Kortom ik kan zomaar een aantal cruciale aspecten zien tussen bewerkings verschillen van " Amsterdamse zware machines op PALEN in de prut" en diezelfde machines " op harde grond bij Stork achter de Oaveriesselse bulten"....om nou gemakshalve het eeuwen-oude menselijke concept van " WIJ doen dat niet ZO, WIJ kunnen dat veel beter en ook goedkoper" als je door iemand wordt verteld " HOE je iets moet doen"...om dat dan NU maar even te vergeten.De kreet van " leren met schade en schande" is uiteindelijk niet zomaar uit de lucht gegrepen.Ooook zijn er soms situaties waar het "omgekeerde" het geval is en de " licentie houder" van liever lede de zaak veel beter onder de knie krijgt, door een variatie van aspecten. Ik heb hier op Kombuis eerder melding gemaakt van die Griekse Hwtk met ontiegelijk veel ervaring en zijn uitgesproken mening dat de B&W machines geproduceerd door Mitsubishi in Japan " helemaal de kats miaauw" waren. Misschien heeft dat wel iets te maken met de Japanse inslag van " zaken NA-maken en dan ver BETERen en dan na-maken"...wie het weet mag het zeggen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Geen speld tussen te krijgen, Harry...
En zo deden de Japanners dat met auto's en schepen, en met electronica
Nu doen ze dat in Korea, en blijkbaar staat de machinery daar ook op bedrock…
Ik vrees dat dat nu allemaal richting China gaat, en daar was de kust heel wat minder 'bedrock'erig, askmegoedherinner.
Dus is het afwachten hoe de beproefde en goed-bevonden produkten daarvandaan gaan komen...
Maar de vindingrijkheid van de Chinezen kennende...

Maar zo langzaam aan wordt het tijd voor vernieuwingen, denk ik. Alle grote uitvindingen en ontdekkingen van minstens 2 eeuwen geleden, worden nu nog steeds gebruikt. Welliswaar sinds die tijd alleen maar verbeterd, en onze voorganger's - én onze generatie heeft de automatisering ingezet en verbeterd, maar het blijven principieel eeuwenoude technieken zo langzaam aan....gewoon voortbordurend op...
Ik zou zeggen: blijf niet inhaken op een systeem dat alleen maar grondstoffen kost, maar vindt eens iets nieuws uit. Laat je weer leiden door creatieve denkers en genieen. Net als 2 eeuwen geleden.
En windenergie en/of zonne-energie is zelfs al millennia oud ! En vreet bovendien grondstoffen.

Geniale geesten waren er altijd al. En sommige technieken kunnen we in de huidige tijd niet eens herkennen of begrijpen. Kijkt maar als voorbeeld hier !
Geschiedenisboeken staan vol met vermeldingen van allerlei geheimzinnige wapens of andere fabelachtige werktuigen, die nu idd als fabels worden afgedaan....
Is dat wel zo ? Zouden ze heel vroeger ook niet geniaal hebben kunnen zijn ? Maar wat niet, net als de Hotlo van Twenthe naar Amsterdam, verplaatst of herhaald kon worden en daardoor de vergetelheid is ingegaan. Het (gewapende) beton van de Romeinen staat nog steeds ! En nog steeds in goede staat ! Ons beton, waar het mee begon, bestaat al niet meer, en gewapende betonnen balkonnen regenen naar beneden...
Bedenkt: in onz' tiet gebouwd !, maar de vloeren en balkonnen van het Colosseum bestaan nog steeds !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Geen speld tussen te krijgen, Harry...
Misschien geen speld Jan.......maaar wellicht WEL een mooi dun " voelertje" :lol: ( Maaar als er vroegaah op de werf eens een slim Inspector type mannetje langs kwam die dan met een heel dun voelertje keek of de stalen vullingen wel goed aaaan lagen....DAn wist ik daar wel raad op door met een "kookbeiteltje" eventjes heel zachies langs de rand van een twijfelaartje te gaan......EN " potje dicht meneer! :lol: )
Maaaar " DE Geschiedenis herhaalt zich" en DAT komt in mijn bescheiden mening veelal door het feit dat we als leden van de stam van de grote en rechtop lopende apen bijzonder " hardleers zijn" en generatie na generatie maar steeds weer blijven denken " DAT we HET beter weten" en/of een van onze mede stam leden wel even "een oor aan kunnen naaien"..en/of " TE glad af kunnen zijn"........naast het feit dat we een DISproportioneel percentage van onze kennis en energie besteden aan het in stand houden van "wapentuig" om elkaar de kop in te kunnen slaan......'tis triest maar wel waaaar!! :x
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Koningin Emma, Prins der Nederlanden.jpg
Koningin Emma, Prins der Nederlanden.jpg (192.99 KiB) 3599 keer bekeken
De Koningin Emma (1913) is na en paar jaar op een mijn gelopen en gezonken.
De Prins der Nederlanden heeft het langer volgehouden.

http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=5278


Plaats reactie