SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Jan, ik denk dat je gelijk hebt...
Ik herken het verhaal van Geep wel wat, ik had ook zo een moeder.
Mijn vader overleed veel te vroeg, ik was 22.
Ik heb daarna (en daarvoor) ook mezelf staande weten te houden.
Ook ik trok rookgordijnen op.
Niet ieders jeugd is rozegeur en maneschijn.....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: SMN

Bericht door leo-shof »

Ik denk het ook Jan, dat je de spijker op zijn kop slaat
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Goedemorgen ,Hr.Koosn,
Bij u opmerking over kapitens o/a dhr.Rap. wil ik toch wel een kleine kanttekening plaatsen , ik weet niet of u voor of achter de mast gevaren heeft maar als u de vergelijking gaat maken tussen een schip en een studentenhuis, dat komt bij mij een beetje raar over , en wat de orde en netheid betreft daar werd wel genoeg op gelet en in de gaten gehouden, [bootsman] in die tijd, de jaren '58 /'59 was de gemiddelde leeftijd van de bemanning van voor de mast, van dek en machine dienst ook zo piep niet meer , de normen en waarden hoefden niet specifiek van de hrn.off.te komen .
grtn Chris.V.
p.s.
en het vaderlijke, om bij het minste geringste , 10 dagen gage straf te mogen ontvangen ,omdat je geen singletje aan had aan dek als o/g .
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Leuke discussie.
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Jinny, goedendag….
Ik weet heus dat ik niet de enige zielepoot ben, Als ik nu naar de zon kijk, schijnt hij recht op mijn bureau, jij ziet ook de zon schijnen, mogelijk schuin langs de gevel, toch is het de zelfde zon.
Nergens op deze wereld is de mens het zelfde. Wel met gemeen, zijn!
Jaren geleden zei een; Gronings schoolmeisje voor de radio; ,,de mensen pesten elkaar, vandaag de dag steeds gemener’’!
Ik vertaal mijn moeder, naar jou, zelfde gevoelens.
Hoe waardeer ik de goude hap, mijn eerste kapitein was ’n goede vriend en vroegere
scheepsmaat van mijn vader. Privé als jochie mocht ik hem met oom ……? aanspreken.
Op mijn school werden de onderwijzers als ,,juf en meester’’ betiteld.
Aan boord, als gezagvoerder, als leidinggevende sprak ik hem aan met zijn titel, evenzo de overige rangen en standen.
Een man met macht, een vakman, zijn loopbaan was bij mij ook bekend.
Als snotneus, heb ik mijn poten onder mijn kont weggelopen, naar de blindegeleide-hondenschool! Vanuit het centrum, hoek Kruislaan, hoek Middenweg, vlak bij het oude Ajaxstadion, en de O.V.V.O. voetbalvelden, Oosterbegraafplaats
Vrijwilig met de honden wandelen, stoeien en uitlaten, vooral de hokken schoonmaken!
Meewandelen met blinden mensen. Samen met hun nieuw vierpotig maatje!
Was goed op de hoogte hoe kostbaar honden, hondelevens zijn. (tot nu toe!)
Mijn eerste reis als pril-kokmaatje, bij hem aan boord maakte ik ook kennis met de scheepshond.
Met een stevige hap in mijn gezicht. Nog al wiedus, ik was vreemd, een indringer. Ik heb het haar niet verweten. Ging haar vacht e.d. verzorgen, regelmaat, vaste eethoek een rustige eigen slaapplek.
In Amsterdam, bij de ADM, waren er kleine veranderingen uitgevoerd.
Nieuwe hutjes, voor 2 personen, hutkoffers zijn groter.

In die twee weken, was Shun ergens clandestien aan de wal!
Hoe verder in de tijd, zij had toch ergens ’n slippertje gemaakt.
In de Portugese Noord werd zij moeder!
In de onderkooi van een olieman, tijdens zijn wacht (4-8) had zij 4 mooie muisgrijze puppies geworpen. Shun had haar nest goed schoongemaakt.
De kaptein, kwam door de herrie, uit zijn hut….
Grote hilarietijt, bij mij een ferme aanval van woede, boosheid, de echte gore Amsterdamse straatschoft, kwam bij mij tevoorschijn!
Sinds dat moment had ik geen respect meer voor deze man.

Hij gaf het bevel deze puppies, te verdrinken kokend HEET water.
Martelingen van de 2e WO waren nog niet vergeten.
Ik hield mijn smoel niet, Zeeland moest de watersnood nog ondergaan.
Sindsdien, had ik geen respect meer voor die man, als mens.
Ik deed verder de reis gewoon mijn werk, waar ik voor gemonsterd had.
Wachte verdere sancties rustig af.
De 4 puppies, hebben bij binnenlopen de IJmuider Krant gehaald.
Onder elke scheepspet, heerst een ander karakter.
Vrgr.Geep.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Als snotneus, heb ik mijn poten onder mijn kont weggelopen, naar de blindegeleide-hondenschool! Vanuit het centrum, hoek Kruislaan, hoek Middenweg, vlak bij het oude Ajaxstadion, en de O.V.V.O. voetbalvelden, Oosterbegraafplaats. Vrijwilig met de honden wandelen, stoeien en uitlaten, vooral de hokken schoonmaken!
Geep, dat is een mooi eindje tippelen vanaf de Zwanenburgwal.
Maar ik neem aan dat een kaartje voor lijn 9 vanaf het Waterlooplein en retour te duur was. :(
Op die hoek Kruislaan/Middenweg heb ik ook heel wat voetstappen liggen. In de jaren '50 en na m'n vaartijd bij de SMN (on topic :) ) heb ik altijd gevoetbald en gehonkbald bij O.V.V.O. (Op Volharding Volgt Overwinning, maar volgens tegenpartijen: Oude Vrouwen Voetballen Ook :) )
En verder op de Kruislaan (bij Zeeburgia) heb ik bij de NS gewerkt.
Die School voor blindengeleidenhonden is geopend in 1935. Ik vond in de Beeldbank nog een plaatje van het oefenterrein.

Oefenterrein Hondenschool.jpg
Oefenterrein Hondenschool.jpg (119.76 KiB) 3163 keer bekeken
Ga vooral door met het vertellen van de verhalen. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Even achteraf, ik ben en was geen zielepiet.
Ik heb me best wel staande gehouden.

Wou ik ff melden.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Patru hallo
Geld voor de tram had ik niet, of ik moest het jatten. Ik kreeg wel eens een zinken dubbeltje, als ik voor de buuf van 1 hoog een boodschapje had gedaan.
Ik wil niet zielig zijn, of huilbuien opvoeren, mijn vader zoop, m’n moeder hield van stevig roken, als beloning voor mij ’n pak op mijn flikker.
Mogelijk om te voorkomen dat ik beide zou uitvoeren!
Snap je nu waarom ik de stad goed ken, ik zwierf, door Amsterdam heen, van Ransdorp, naar de Jodenketting, van het Amstelstation naar de Sterrenbuurt zover mogelijk, uit de buurt van het binnegasthuis, vlak naast de Oudemanhuispoort zat de kinderpolitie!!
Met m’n hondje lopend, naar Bosplan, langs de bosbaan effe doorlopen naar het Sschiphol van toen! Oja, ook nog effe terug wandelen.. Lijn 9 richting het CS, stopte op het Waterlooplein, het deel van de vodde, lorre, en de troep met veel vlooie! Richting Oost, in de nieuwe Amstelstraat, bij de Nije Sjoel, nu het Joodsmuseum.
Teddie mocht niet mee, naar die blinde school.

Mijn gade weet ook dat ik, ondank m’n huidge jonge jaren, zomaar is ‘n een dag, ergens in NLD. in me uppie rond zwerf.
Vrgr. Geep
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.


Plaats reactie