SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Grappig, wat je daar zo terloops even noemt, Geep...dat je broer die deurinscripties en de naamplaatjes maakte op de Oranje...
Als ik nu naar een plaatje van de binnenkant van de Oranje ga kijken, zal dat toch met andere ogen zijn....
Zoiets geeft iets persoonlijks aan zo'n plaatje....
Oost, west...ook best
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Heer Bertus. Goedendag.
Ik heb een hinderlijke handicap die ik niemand gun! Honden hebben het ook!
Ik kan wel hijgen, niet blaffen of kwispelen!
Mijn schooljuf v/d lagere school schreef trouw, op elk rapport, ,,Geepie’’ is soms tijden lang, geheel aphatisch, dromerig, afwezig…..toen was autisme nog niet echt duidelijk aan de kim…
Je liegt dat je barst! Kreeg ik naar m’n kop!
,, eidetische herinneringen/geheugen’’
Dank zij de student, die thuis ‘n kamer huurde, is dat later, bij mij onderzocht.
U hebt het 2e hoofdstuk, van de geschiedenis als eerste doorkruist.
Zie, Klote kleuter - jeugd!

Nu ook het oorspronkelijke 1e hoofdstuk, Ik voel mij niet zielig,
vertolk alleen mijn leven.
Het wel anders is, dan, ,,Het gelukkige gezin’’
Pa, met pijp, onder schemerlamp. ‘n hond, die zich geeuwend uitrekt aan z’n voeten, mams, gezellig de sokken stopt, de kinderen fanatiek, ,,mens erger je niet!’’ spelen, de kat spinnend op de vensterbank!
Thuis vertelde ik niets meer.
Ook niet wat mij als jochie, seksueel ooit overkwam!

De visserij, op de voorgoed gesloten Zuiderzee, was voorbij.
De vloot van opa Nanne werd verkocht naar Zoutkamp.
Mijn vader werd nu werkloos, eerst was hij knecht/visserman op de blazers en botters van zijn vader, mijn opa. Mijn vader trad in dienst van Smit, Int. Sleepdienst, als bootsman. Ook daar slaat de crisis toe.
Mijn grootouders, oma Teet en opa Nanne, sluiten de vishandel/winkel, vanwege de terug lopende vis aanvoer vanuit de gesloten Zuiderzee. Opa kan met behulp v/d Zuiderzeesteun fondsen, een nieuw bestaan opbouwen. Dat vind plaats in Hillegom. Mijn ouders komen als zetbaas in dienst v/d nieuwe cooperatie, van Opa Nanne! Er wordt een viswinkel geopend ,,De Oude Zuiderzee’’
Voldoende verse vis aanvoer uit; Schevenigen en IJmuiden.
Aangezien mijn vader, meer aandacht bestede, aan het inkomen, van kroegbazen, drankwinkels. is de nieuwe toekomst gauw op de fles en failiet. In die periode is mijn kielbalk gelegd.

Mijn moeder vlucht terug met mijn 2 broers naar haar eigen ouders!
Kort voor mijn tewaterlating, is de viswinkel verkocht.
Er zijn geen baten overgebleven wel schulden, grote schulden!
Schulden bij leveranciers en kroegen.
Ook de compensatie van het Rijk, viel onder, Stichting schulden! Geld is geld.
(Waar ik jaren later, als fietsjongen aan mee kon helpen, met afbetalen!)

Mijn moeder besluit om naar Amsterdam te verhuizen, daar kreeg zij v/d steun een hoger bedrag in handen, dan in mijn geboorteplaats.
Ik heb inmiddels de hoge leeftijd van 3 jaar, ga met een buurjongetje Nonkie, mee, naar de speeltuin, die dicht bij ons huis was, in de Indische buurt, Menadostraat. Amsterdam-Oost.
Ga ook naar de kleuter-hogeschool, huilde heel veel. Ik wilde naar m’n hondje Pollie, bij opoe.
De eerste aandrang, om te gaan spijbelen, komt daar al te voorschijn.

Smit Int.Rotterdam, ontslaat personeel, te kort in dienst en te ver, zo is ook mijn vader opnieuw de klos!
Krijgt de kans als jachtschipper, bij een Engelsman in dienst te komen.
Mijn oudste broer wordt opgenomen in het Sanatorium Zonnestraal, het Gooi.
Mijn andere broer scharrelt als fietsjongen, van een schoenmaker door de buurt.
Inmiddels ontplooit de winter 1939 – 1940. Mijn vader komt weer werkloos thuis.
De Engelsman is vertrokken, naar veilige oorden.
,,Geepie’’ Ga papa even halen uit de bierwinkel. Op de hoek van de Nias, en Makkasserstraat, was een kroeg, die noemde ik de bierwinkel.
Mijn vader zat buiten in de vensterbank, leunend tegen het kozijn, hij sliep…..met kletsnatte broekspijpen, ’n stevige plas op de straatstenen.
Nu op dit moment heb ik weer hetzelfde beeld weer voor ogen.
Na de overrompeling v/d duitse buren, Mei 1940, kreeg hij een oproep v/d werkverschaffing, hij moest ook naar Duitsland.
Door de Duitsers werd hij geweigerd, in zijn paspoort stonden Amerikaanse stempels, zij vertrouwde hem niet.
Hij kwam terecht op de BS.3 de ex Ganges*, van Smit als bootsman – Varende onder het groene kruis. Van de alliantie, met Nazi Duitsland, Italië en Japan, die landen erkende het int. Rode kruis, niet. Het zuipen was wel voorbij.
Wel voer hij voor de Duitsers, zijn verweer klonk logisch, of ik nou in Duitsland, onder de duitse vlag / het Groene Kruis moet werken, of hier in Holland onder de Duitsers, maakt niet uit, dan maar liever in mijn eigen beroep, werken moet ik toch!
Bovenstaand is niet uit dagboeken. Die zijn pas ontstaan, na de trieste, Elfstedentocht van 1941-1942. Dankzij, steun, raad en geduldige hulp van mijn Oudeschansschool.
Volgens de volwassenen, duurde die 5 jaar oorlog/bezetting, ’n eeuwigheid.
Na ‘45 komt hij in dienst bij Goedkoop, Amsterdam, werkt ’n paar jaar op de ,,Hulp in Nood’’
Na het schoon en vrij maken v/d Noodersluis, komt hij na jaren, komt hij weer opnieuw in contact met zijn oude vriend; oom M. Hij wordt bootsman.
Aan boord van oom M. Helaas, gelijk was die ouwe, geheelonthouder af.
IJmuiden had ook kroegen!
Vandaar in deze geschiedenis, hij ,,zoop’’ als een bootsman!
Ik wist niet beter! Van jongs af aan!
Vrgr. Geep.

* Eerder ex; ,,Willem Barends’’ van Wijsmuller
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep schreef:
Mijn lievelingsbroer is na de afbouw, en kort na de te waterlating v/d Oranje, aan Tbc overleden. Werd niet ouder, dan 17 jaar. Ik moest nog 6 jaar worden! Tijdens mijn vaartijd op de Oranje zag ik elke dag, zijn bijdrage van zijn werkzaamheden, gieten en graveren van hutnummers & rang/naam - aanduidings messingschiltjes bordjes. Ik heb van mijn werkterein, nergens, een bordje meegenomen….noch die van mijn eigen hut!
Bedankt voor de informatie. Je hebt weleens verteld dat die lievelingsbroer Jan (net als mijn broer Jan) als leerling-bankwerker bij Werkspoor werkte. Maar nieuw is voor mij dat Werkspoor dergelijke artikelen maakte. Ik weet dat de fabriek zaken voor de Oranje heeft geleverd als de inrichting van de werkplaatsen en onderdelen van de tunnel-/schroefassen, maar dat van die bordjes was mij onbekend.
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tentoonstelling ms.Oranje

viewtopic.php?f=8&t=5853
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tentoonstelling ms.Oranje

Bericht door Geep »

Mijn broer heeft, toen, stiekem op straffe van ontslag, bij werkspoor een huisnaam bordje, van messing gemaakt. Het is met onze verhuizing van Amsterdam naar elders, niet mee verhuist.
Ga de hond uitlaten, de enorme grote zwerm kauwtje's zijn net overgevlogen, ik heb ook al een specht, horen verbouwen.
Vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Oranje-special van Schip & Werf staat vol met advertenties van de leveranciers.
Deze is van Radio Holland.

Radio Holland.jpg
Radio Holland.jpg (51.13 KiB) 3903 keer bekeken
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Houdt in dat mijn broer in ik fantaseren!
Biedt geen excuus aan!
Vrgr. Geep!
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep,
Dat gaat mij wel wat erg ver en is niet de bedoeling.
Ik heb die advertentie vervangen.
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Ik laat de bouw van de Oranje even buiten beschouwing.
Hoeveel schepelingen, hebben in al die jaren, de passagiers afdelingen, ,,mogen’’ bezoeken?
Weinigen? Zij die niets op het schip hadden te zoeken, kwamen niet verder als de diensttrap. Die vies blauw geschilderde schacht. De voorwell bij Chinatown, de messroom, cq. theater/filmzaal en die Kroeg, in de langegang naast de messroom.
Er was ook nog een (zonne) dekterras, met honden!
Voor de jongere was de bak ook verboden.
Oom Bart en Johan de Bie, stuurden hen gelijk een dek lager.
De luxe en de weelde van de klassieke 30er jaren op het schip was bij vele schepelingen onbekend. Rang en functie, besliste, waar je plek was. Rang en standverschil moet er zijn.
Mijn maatje en ik had het geluk dat onze chef, een foefje had dat wij, zijn 2 assistenten, het lekkers kon bezichtigen, op de passagiers zonnedekken.
Ga eens goed in uw geheugen na, hoe de plaatjes waren, die, hun functie’s uitstraalde!
Ik stuurde volgens dat foefje, mijn jongens ook die pas.dekken op!
Zowel op de Oranje, als op de J.v.O.
Vrgr.Geep


Plaats reactie