SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja Willem, een klein wereldje. De reizen met je broer waren trouwens maar kort zag ik later.
Over de maidentrip van de Neder Linge heb ik een artikel geplaatst op pagina 307.

Mooie woonplaats Wijk aan Zee; van de zomer nog even op het strand geweest daar met onze kleinkinderen uit Castricum. Het was goed vertoeven en dat met gratis parkeren :)

Groetjes, Paul G.

Gebruikersavatar
geka46
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2012 21:48

Re: SMN

Bericht door geka46 »

hallo Willem en Joop
Mijn klas was de eerste die aan deze opleiding begon ,met hr Veenkamp -Piet Bosschaart en hr Zweesaart als leraren elk deed een ander gedeelte Veenkamp brood/banket ? en slagerij -Bosschaart warme keuken en Zweesaart algemene praktijk en hr Swart voor bediening bij de afdeling koks/kelners en andere leraar die ik zo uit mijn hoofd weet was hr Deunk een oudere man toen al .
We zullen elkaar vast wel eens op het plein bij de noodgebouwen tegen gekomen zijn . Mijn opleiding was dan ook in 1964 afgerond . en eh Joop bedankt voor je steun bij het bewerken van de pagina .
BNen je ooit nog naar school terug geweest met je praktijk vorderingen ? Ik 1 keer maar toen had er niemand tijd dus...... .
Gert Kappert
Willem Oldenburg

Re: SMN

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Paul en Gert

Paul: zo zie je maar weer, de wereld wordt al kleiner, het bevalt ons ook prima in het dorp, het is klein en iedereen kent elkaar wat meer voordelen dan nadelen geeft (het gaat allemaal nog gemoedelijk).
Zomers met mooi weer kan het nog wel eens druk wezen, maar dat gaat tegen de avond het dorp weer uit. Ik zelf woon er al mijn hele leventje en moeder zins we elkaar leerde kennen, die wil ook niet weg, alleen voor vakanties. Dat gratis parkeren is wel echt uitzonderlijk (de gemeente Beverwijk probeert dat al jaren te veranderen, maar het dorp verzet zich met hand en tand tegen dat zakken vul systeem en met succes).
Heb je stuk over de Neder Linge gelezen, genoten, doe dat trouwens van de meeste verhalen, maakt niet uit welke topic (varen is varen).

Gert: Dat elkaar tegen zijn gekomen zal wel kloppen, maar ik kan me er niets van herinneren, jij ging in 1964 van school en ik in 1966. Ben 31-aug-1966 bij de Nederland begonnen en wel op de Batu voor een kustreis met Chef hofmeester: R.C.P. Rijnders en Chefkok: E. Senkpiehl, kreeg gelijk een takenboek in me mik geschoven van de hofjood en ik als amateur zeeman vulde dat natuurlijk trouw in.
Ben daarna naar de Celebes gegaan Chef hofmeester: H. Sondorp en Chefkok: J. Meyer ook voor een kustreis (was de laatste van het schip voor de SMN, werd verkocht) en daarna naar de Neder Waal - grote reis Chef hofmeester:C. Kaldenbach en Chefkok: A. Israël, 12-mrt-1967 waren we terug in Amsterdam en op 21-mrt-1967 heb ik mijn takenboek af laten tekenen op de kokschool door hr. Zweesaart, ik kan me nog herinneren dat Bosschaart en Veenkamp wel geïnteresseerd waren in mijn beleving aan boord, maar eigelijk geen tijd hadden, je snapt hem al, heb daarna nooit meer wat ingevuld en ben ook niet meer terug geweest op school.

Groetjes Willem
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

je snapt hem al, heb daarna nooit meer wat ingevuld en ben ook niet meer terug geweest op school.
:lol: Komt mij bekend voor, heb dat een aantal pagina's terug al eens geschreven. Ik had de vakschool voor de CD in Amsterdam gedaan en na een jaar varen en takenboek, kon je je diploma op school ophalen (Marnixstraat). Na een jaar ging ik met mijn takenboek naar school voor mijn diploma. De directeur keek vreemd op van mijn bezoek, want kennelijk namen maar weinig leerlingen de moeite om hun papiertje op te halen. Maar heel vriendelijk haalde hij het document uit een kast en schreef het met mooie sierletters (zoals vroeger de menu's op de mailschepen werden uitgeschreven) uit. Wat me tijdens de cursus wel opviel was dat de leeringen min of meer werden "geadviseerd" om na de cursus bij de SMN aan te monsteren. Overigens niet zo vreemd, want de meeste docenten waren oud purser van de passagiersschepen van de SMN.
quo vadis
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Ook aan alle SMNers, prettige feestdagen en een goed en gezond 2013.
Groeten Co en Ria
Bijlagen
bild.jpg
bild.jpg (84.82 KiB) 2646 keer bekeken
Gebruikersavatar
geka46
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2012 21:48

berichtje geka

Bericht door geka46 »

Hallo kombuizers/scheepsgezellen. Ik ben behoorlijk nieuw op dit forum. Ik heb de laatste week alle berichten vanaf pagina 1 t/m 316 gelezen en genoten van de verhalen, zeker Willem Oldenburg kan het lekker smeuig vertellen. Ik begrijp waar Willem gevallen is want ik kom daar ook wel eens langs tijdens mijn rondje Noordzee kanaal , het is een rot hoek gelukkig is het goed afgelopen.Nou Ja, helaas wel een beetje gekreukeld.
Wat ik jammer vind is , ik heb gevaren van 1964 t/m 1966 en ga daar binnenkort over vertellen, ik heb dezelfde school doorlopen als Willem (iets eerder), gelijk met Henk Klingeler - Frans Kompier en uiteraard ook nog anderen, Harrie Laarhoven-Fred van Rijn-Walter Dames o.a. maar daar heb ik nergens meer iets van terug gevonden op foto's of in verhalen alleen in de lijsten van B.S pagina 315 of 316 .Jammer dat de wereld dan toch weer groot blijkt te zijn .

Voor allen bij deze , fijne feestdagen en een gezond 2013

Gert Kappert
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Ik kan niet wachten hoor :!: Kom maar op met die foto's en verhalen.
quo vadis
Gebruikersavatar
geka46
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2012 21:48

Re: SMN

Bericht door geka46 »

s_g_boot_1d_Helemaal_rechts_sta_ik_op_de_foto_daarnaast_van_rechts_naar_links_,een_bediende,_op_de_achtergrond_een_matroos[1].jpg
s_g_boot_1d_Helemaal_rechts_sta_ik_op_de_foto_daarnaast_van_rechts_naar_links_,een_bediende,_op_de_achtergrond_een_matroos[1].jpg (331.09 KiB) 2407 keer bekeken
Gebruikersavatar
geka46
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2012 21:48

Re: SMN

Bericht door geka46 »

monsterboekje.pdf
(333.34 KiB) 161 keer gedownload
nog een fotootje test


Plaats reactie