SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Wat hebben jullie toch allemaal mooie hebbedingetjes en grappige verhalen :!:
:roll: Die wandjes waren inderdaad niet zo dik, maar tijdens het stomen merkte je dat niet zo met al dat motorgeluid en gestamp van het schip. :oops: Ik had nog wel eens een feestje in mijn hut, wat met harde muziek gepaard ging. Onze kok (op de Banggai) (in onze ogen al een ouwe vent) ergerde zich daar groen en geel aan. Die heeft heel wat op ons zitten schelden.
Op bijgaande foto van mijn hut, zie je een koffer op tafel staan, die ik in Japan had gekocht. Daarin zaten een draaitafel, een radio, een casetterecorder en twee speakers. Ik heb het huis "Kasteel Staverden" wel eens gezien. Als ik mij goed herinner was er ook nog een rondvaartboot, die de Kasteel Staverden heette. :roll: De lag dacht in Harderwijk. Als kind van pioniers van het werkeiland Lelystad (in de 50 er jaren) weet ik dat die boot daar regelmatig met toeristen aanlegde. Aan boord werkte een man die Okkernoot heette, maar die man was niet zo aardig voor kinderen en joeg ons steeds van de boot als we er wilde kijken. Op een keer had die man mijn vriendje te pakken en hem een tik verkocht. Dat vriendje huilend naar zijn moeder, "om dat hij was geslagen". Die moeder met opgestoken zeil naar die Okkernoot en riep "lelijke Cocosnoot, blijf met je tengels van mijn kind af". Sinds dien scholden wij hem steeds uit voor "cocosnoot" als hij weer eens met de Kasteel Staverden binnen lag.

Afbeelding
quo vadis

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Ton Pekel »

Hallo LP,
Die Okkernoot ken ik wel maar eigenlijk alleen onder zijn bijnaam Cocosnoot. Als geboren Harderwijker kon ik die man uittekenen, een Indo type, gezet, dwarse voeten en zwarte dikke bril. Hij was eigenlijk de eerste “ RUNNER” in Harderwijk om het publiek warm te maken voor een rondvaartje over het ijsselmeer. Gezeten aan de haven op een rietenstoel voor het kantoortje prees hij via een handmegafoon en sigaar het uitje aan. Tevens was hij de gids op de rondvaartboot en bij het verlaten van het schip door de passagiers stond hij altijd aan de loopplank met de woorden ”denk aan het afstapje” en dan naar tevredenheid zijn fooi te incasseren. Later stond die ook in Elburg voor de rondvaart van dezelfde rederij deze aan te prijzen en te gidsen. Ik vond nog een wat onduidelijke van hem in Elburg (Ansichtkaart)
Ach waar is die tijd toch gebleven....nostalgie..heerlijk
Bijlagen
Cocosnoot - rondvaartboot
Cocosnoot - rondvaartboot
Okkernoot.jpg (100.76 KiB) 1415 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: SMN

Bericht door K.Brouwer »

Die Kasteel Staverden voer in de 50-er jaren tussen Amsterdam en Harderwijk en v.v.

Ka mij dit zo goed herinneren daar we als we met vakantie naar Hierden gingen we op de fiets met ouders en broer van Zaandam naar A'dam,dan met de Kasteel Staverden (of een andere) naar
Harderwijk en dan weer op de fiets naar ons vakantieadres in Hierden. Mooie vakanties daar altijd gehad :-D .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door RobertB »

Dat kasteel was later via de Nedlloyd o.a. als trouw-lokatie beschikbaar.
Ik heb daar eind 70er jaren het huwelijk bijgewoond van een collega. Het was een zeer sfeervolle gelegenheid.

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:shock: Gevonden in het personeelsorgaan van de N.V. STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ "NEDERLAND" AUGUSTUS 1950 4e JAARGANG - No. 8. Het Ex Libris van het vacantieoord "Kasteel Staverden". Tevens een college over wat een Ex Libris is. :wink:
Bijlagen
Ex Libris Kasteel Staverden
Ex Libris Kasteel Staverden
Ex Libris Kasteel Staverden.jpg (248.32 KiB) 1359 keer bekeken
Muddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 apr 2009 13:31
Locatie: Bergen N.H.

Re: SMN

Bericht door Muddy »

Hoi lp , dat van die dunne wandjes klopt natuurlijk maar mijn verhaaltje speelde zich af op de Billiton , een stoom turbine schip , de machine kamer maakte bijna geen geluid in de haven en ook niet op zee , we sliepen allemaal midscheeps , achteruit werd niet meer gebruikt door Nederlandse bemanning, het is het meest comfotabele schip waar ik mee heb gevaren , ook de pasjes van jullie , die heb ik ook nog ergens , zal mijn koppie ook eens hier op zetten
groet Piet
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Piet
Wanneer heb jij op de Billiton gevaren???
Ik heb namelijk ook op dat jacht gevaren in 1960 toen maakte we reizen voor de JPL (jan plezier lijn ).
Kwam in Singapore met de Nanusa en moest overstappen op die mooie prauw de Billiton, ben toen ook een jaar weg geweest.
Het was m'n eerste reis maar ik vond het prachtig, de westkust van de states en Indonesie Filipijnen dat was echt genieten.
We werden na een jaar afgelost in Koeweit en toen naar huis met de KLM.
Was echt een pracht schip, alles midscheeps en en het gleed als een zonnetje door het water en vergeleken met de Nanusa ( een hele ouwe liberty :? ) leek het echt een speed-boot .
Het waren idd hele dunne wandjes, maar ik denk dat het en euvel was op veel schepen, ik kan me herrinneren van de Neder Eems dat er in elke hut telefoons werden geinstalleerd om het porren van de wacht makkelijker te maken.
Nou die klote dingen maakten zo'n herrie,dat niet alleen de nieuwe wacht wakker maar de rest van de gang ook en werd er na enige tijd weer gewoon gepord. Later hebben ze het geluid aangepast en toen ging het wat beter, maar ook daar dus dunne wandjes. Leuk voor Bangkok :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Groeten Co
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Wacht eens even Co. Dat is niet lief van je om de "Nanusa" voor de Liberty uit te schelden :cry: :roll: .
Het was een C 1 A type en dat is toch effies anders dan een Liberty.
Laatst genoemden hebben dan wel geholpen mede de oorlog te winnen, maar echt geen Liberty hoor.
Bovendien het was een motorschip. Ergo er stonden 2 hoofdmotoren in. Welligwaar op een schroef, maar toch.............. :lol:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Sorry Roy, ik moet mij diep schamen.
Ik zal het nooit meer doen :oops: zo'n mooi oudje met zo'n staat van dienst verdient zoiets niet.
Hoe dan ook, het was toch een fijn schip om op te varen en heb er ook hele goede herrinneringen aan.
Heb net nog even op google een foto bekeken van De NANUSA en dan gaat het toch weer leven die tijd van toen. Heerlijk
M.V.G. Co
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Ach Co misschien is het gewoon jalousie van me :oops: .
Ik heb het nooit verder geschopt dan een C - 3er. De "Radja" om precies te zijn. Op de keper beschouwd lig ik dus nog een paar rondes op je achter :shock: 8) :lol: .
Had ik jouw evaringen maar kunnen delen. Hier staat natuurlijk tegenover dat ik nog verrukkelijk jong ben.......... :roll:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie