SMN
Re: SMN
De Karimata (1911)
In haar nadagen als Westerkerk (VNS)
IDNo: 5614534 Year: 1911 Name: KARIMATA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 6939
Country of build: GBR Builder: Hamilton Location of yard: Glen Yard
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
31 WESTERKERK
BU Bruges 27.7.33
In haar nadagen als Westerkerk (VNS)
IDNo: 5614534 Year: 1911 Name: KARIMATA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 6939
Country of build: GBR Builder: Hamilton Location of yard: Glen Yard
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
31 WESTERKERK
BU Bruges 27.7.33
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Heren.
Kwam deze tegen bij S.N.de Camerounkust aan de grond bij Vlissingen.
Alles goed afgelopen heb er later een paar fijne reizen op gemaakt.
Groet Bob.V.
Kwam deze tegen bij S.N.de Camerounkust aan de grond bij Vlissingen.
Alles goed afgelopen heb er later een paar fijne reizen op gemaakt.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- Camerounkust.jpg (256.06 KiB) 4459 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: SMN
Gelijk gepikt Bob, ik heb er ook een heel mooie reis op gemaakt in 1969. De laatste reis dus.
René Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.
Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
René Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.
Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: SMN
Op pagina 59 van het topic Wijsmuller en oud-collega's staan bijdragen van Jaap5 over deze stranding.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Paul.
Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien
Groetjes Bob.V.
Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien
Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: SMN Stoomvaart Mij. Nederland
Blijkbaar was de combinatie Vlissingen en Camerounkust niet erg gelukkig. Op pagina 322 plaatste Klaas Hoekstra op 3 januari 2013 de volgende bijdrage:
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning.
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.
Op 7 juli 1965 had het schip een ander akkefietje. Op een kustreis, uitgaand van Vlissingen op weg naar Amsterdam: een aanvaring met het Poolse schip Marceli Nowotko. De Camerounkust keerde terug naar Vlissingen en heeft daar tot 17 juli gelegen; ik neem aan voor reparatie.klaas hoekstra schreef: M.s. Camerounkust.
We vertrokken donderdag 3 januari 1963 van Amsterdam voor de kustreis naar Hamburg.
Na Hamburg volgde Bremen aan de rivier de Weser. Daarna voeren wij op naar Antwerpen. Voor de kust van Walcheren hadden wij de Scheldeloods aan boord genomen en stoomden langzaam de Schelde, een van de drukste en gevaarlijkste rivier van de wereld, op. Vlak voor Vlissingen kwamen wij echter door de sterke stroom en een ongelukkige opdracht van de loods op een zandbank voor Vlissingen vast te zitten. Ik stond op de bakboordvleugel en wat was de kapitein nerveus! Ik had met hem te doen want, ondanks dat er een loods aan boord is blijft de kapitein de eerste verantwoordelijke voor het schip. Gelukkig kwamen wij, vijf uur later met hoog water, zonder dure sleepboot weer los en konden alsnog doorvaren naar Antwerpen waar wij aan de oude Scheldekaai met het grote getijden verschil, afmeerden.
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning.
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.
Re: SMN
Wat een raar verhaal, die uitspraak....met die verwijzing naar de mk.....
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen...
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen...
Oost, west...ook best