SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De vraag is natuurlijk in welke pantoffels nu de lange tenen zitten
DAT zijn toch wel wijze woorden van een ouwe massinist zo op de Zaterdag :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

balvoet

Re: SMN

Bericht door balvoet »

lp schreef:Zijn er bezoekers van dit forum die in de periode 1966, 1967, 1968 en 1969 bij de civiele- of dekdienst van de Stoomvaartmaatschappij Nederland hebben gevaren?
In die jaren heb ik namelijk als bediende een aantal reizen gemaakt met de Neder Eems, Neder Ebro, Banggai, Batu en Neder Rhone.
Mijn eerste reis maakte ik, toen ik van de vakschool voor civiel personeel kwam. Dat was een school van de "Maatschappij voor den Werkende Stand" in Amsterdam. De Neder Eems vertrok in oktober 1966, vanuit Rotterdam, o.a. met een deklading schapen, die twee hoog opgestapeld in hokken op het achterdek waren gesjord.
De reis ging via het Suez-kanaal naar Communistisch China en Formosa. Dus nu al weer 41 jaar geleden!
Wellicht zijn er lezers die toen ook deze reis hebben gemaakt. Officieren mogen uiteraard ook reageren, hoewel ik van hen nog maar weinig namen herinner. In die tijd was het overigens normaal dat er een sociale scheiding bestond tussen de midscheeps en het achteruit. Hoewel de CD midscheeps haar werk en huisvesting had, was er altijd een grote collegiale en vriendschappelijke omgang met de mensen van het achteruit. Stappen of een biertje doen, met officieren was destijds, in iedergeval bij de SMN, "not done".
Groet,
LP
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Balvoet,
als je hier een bericht wilt plaatsen, dan op Nieuw Antwoord klikken en NIET op Quote.
Bovenstaand bericht wordt later verwijderd.
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Kom op oud SMN,ers. Meld je aan op www.kombuispraat voor de forum meeting
op 2 Mei 2015 in Huizen. Onder het kopje forummeeting. Hoe meer zielen enz.

Gr. Ber.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: SMN

Bericht door ArnoldW »

Een mooi plaatje van de Sumatra.
sumatra-1.jpg
sumatra-1.jpg (101.57 KiB) 5000 keer bekeken
Groet Arnold.
Hans snr
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 aug 2012 14:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: SMN

Bericht door Hans snr »

SMN lach.jpg
SMN lach.jpg (155.38 KiB) 4788 keer bekeken
Arnold W., dit bericht over de Sumatra vond ik. Ik hoop dat het niet teveel pijn doet.

Groeten, Hans
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

Levensloop MS SUMATRA
Wel lezen via de blokjes 1-2-3-en 4
Groetjes, Pedro.
LEVENSLOOP SUMATRA.jpg
LEVENSLOOP SUMATRA.jpg (741.55 KiB) 4596 keer bekeken
Omar

Re: SMN

Bericht door Omar »

Mijn vader heeft in de WOII op zee gevaren voor de geallieerden. Hij vertrok ergens in april 1940 voor een reis van 6 weken met de Pendrecht van Phs van Ommeren maar kwam 6 jaar later thuis. De Pendrecht heeft hij overleefd na 2x een torpedering.

Hij is toen geplaatst op schepen van de S M Nederland. Op een van de laatste reizen waar hij aan boord was van de Salawati liepen ze op een mijn. Omdat ruim 1 vol met balen meel zat bleef het schip drijven. Meel accepteerd geen water op een enkele centimeter na. Hierdoor bleef ze drijven. Ze is verder op eigen kracht naar Brindisi gevaren voor herstel.

Afbeelding

De foto is afkomstig uit het familie album van mijn ouders en heb ik gekregen na het overlijden van mijn vader in 1995. Mijn neef Ijsbrand Plokker heeft de foto verder behandeld i v m een familie verhaal in een soort boekdeel.

Wim
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Wim,
Dat is een mooie posting over je vader en detailopname van de schade.
Bijgaand nog een, helaas niet zo heel scherpe, foto van de Salawati liggend in Brindisi.
Salawati Brindisi 21-10-1943.jpg
Salawati Brindisi 21-10-1943.jpg (69.14 KiB) 4395 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

quo vadis


Plaats reactie