SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Op foto 6 van die link is te zien dat het onderwaterschip bij de twl helemaal onbehandeld lijkt.....
Maar ik zie niets dat de plaats van de doopplechtigheid laat zien...foto 30 toont 'iets', maar dan weet je weer niet of dat schip dezelfde is....
Vreemd....
Oost, west...ook best

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op foto 26 is de naam van het schip toch al duidelijk te lezen.
Ik vermoed dat ze de helling nodig hadden voor een volgende kiellegging en de Tajandoen onder de waterlijn verder in een dok hebben afgewerkt.
Tajandoen 02-05-1931-a.jpg
Tajandoen 02-05-1931-a.jpg (116.13 KiB) 2688 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Ja, maar dan nog....
Op zo'n langshelling wordt altijd gebouwd met 'kont beneden', en de kop in de lucht....

Bij de twl glijden ze dan ook 'kont eerst' te water, en kijken de doop-hotemetoten vanaf hun bordesje de zojuist onthulde naam op de kop na, waarbij aan het einde van de helling de kop -ter groet aan de doopster- even een elegante buiging maakt ( zakt even vrijgekomen van het talud naar beneden en komt weer omhoog)
In de UK is die 'knik/buiging' dan ook zo belangrijk dat de twl plaatsvindt als het juiste peil van het tij is bereikt.
Nou zal je datzelfde effekt ook wel hebben als hij 'kop eerst' gaat, maar dan geeft die buiging toch een héél andere indruk, vrees ik :lol:
Nee, ik zie dat echt voor het eerst !
Iemand die dat -wáár dan ook ter wereld- eerder heeft gezien ??? Foto's/filmpjes, enniewan ???
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op een aantal foto's is duidelijk te zien hoe de tewaterlating is gebeurd. O.a. op deze; de genodigden staan rechtsonder achter de kraanpoot vlak bij het water.
Ik denk dat de doopster zo dicht mogelijk bij het elegante knikje van het schip wilde staan en ook wat waterspetters uit Het IJ wilde voelen. :-D
Tajandoen.jpg
Tajandoen.jpg (136.51 KiB) 2520 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Ja Paul, ik zie het nu ook. Je hebt gelijk...
Het waarom ontgaat me nog steeds, en het verbaast me eveneens nog steeds, maar ze staan idd dichtbij de plons...
'Men", behalve het werkvolk, stond voor zover mij bekend nooit binnen de gevarenzone voor als het eens fout zou gaan...(wegschietend stukken hout, brand van de glijbaan, omvallen, zwiepende remkettingen en -draden, afijn: noem maar op)
Maar deze hotemetoten staan tot op het laatst binnen die zone...
Het zal wel een goede reden hebben gehad.
Maar ik blijf het hoogst ongebruikelijk vinden :lol:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen. (Marhisdata)
Oranje hospitaal.jpg
Oranje hospitaal.jpg (341.5 KiB) 2340 keer bekeken
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Jan,
Misschien was dat de voorloper van geen gedwongen ontslag maar natuurlijke afvloeing ,
grtn
Chris.V
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jos Komen schreef:1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen.
Een paar maanden terug heb ik in de Openbare Bibliotheek aan het Oosterdok in Amsterdam het blad "Scheepshistorie 8" (november 2009) zitten lezen. Daarin is, van de hand van Wim Grund, een zeer uitgebreid artikel over deze periode van het schip opgenomen, met unieke foto's.
Na afloop van de 1e reis naar Australië werd voor het schip een plaquette aangeboden en aan de bevolking van de aankomstplaats een schilderij van de bekende schilder John Allcot. Van allebei een foto.
Hospitaalschip Oranje-b.jpg
Hospitaalschip Oranje-b.jpg (185.9 KiB) 2235 keer bekeken
Hospitaalschip Oranje-a.jpg
Hospitaalschip Oranje-a.jpg (205.91 KiB) 2235 keer bekeken
Groet, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier is zo te zien de brug aangepast. :?:
Oranje.jpg
Oranje.jpg (409.12 KiB) 2196 keer bekeken


Plaats reactie