SMN
Re: SMN
Nog net Goedemorgen Bertus,
Heeft niets met de SMN te maken, maar toch even tussendoor.
Binnenkort neem ik contact met je op. Mooi stuk in "de Swollenaer" over je biljartclub.
Zondag zat ik met een hoop lawaai van de ADO-supporters in m'n linkeroor en van de PEC-supporters in m'n rechteroor
Maar het was een boeiende wedstrijd met de goals mooi verdeeld over de beide doelen
Groet, Paul G.
P.S. Toch nog maar een SMN-tintje aan het bericht.
Met Piet Sligte heb ik ook nog eens een kort maar warm reisje gemaakt eind oktober 1964/half januari 1965 op de Raki. Vliegen naar Malta, met een vliegtuig waar rook uit een motor kwam, daarna naar de PG, Bangkok en half januari '65 waren we in Rotterdam.
Heeft niets met de SMN te maken, maar toch even tussendoor.
Binnenkort neem ik contact met je op. Mooi stuk in "de Swollenaer" over je biljartclub.
Zondag zat ik met een hoop lawaai van de ADO-supporters in m'n linkeroor en van de PEC-supporters in m'n rechteroor
Maar het was een boeiende wedstrijd met de goals mooi verdeeld over de beide doelen
Groet, Paul G.
P.S. Toch nog maar een SMN-tintje aan het bericht.
Met Piet Sligte heb ik ook nog eens een kort maar warm reisje gemaakt eind oktober 1964/half januari 1965 op de Raki. Vliegen naar Malta, met een vliegtuig waar rook uit een motor kwam, daarna naar de PG, Bangkok en half januari '65 waren we in Rotterdam.
Re: SMN
Nu Piet en Paul nog wat informatie gaven herinner ik mij ook weer wat meer zaken, het denkraam maakt torn-toe zeg maar.
Ik denk dat ik algemene dienst 4 e was, lampies indraaien en compressortjes aan de gang houden, kleppen schuren en ander Hotlo-werk.
V.d.Steur liep wacht als 4e, Appie Bolleman kwam uit Hengelo en Huib Nijdeken kwam uit Apeldoorn(Anklaarseweg of zoiets).
Beide laatsten heb ik later na mijn vaartijd, lang geleden nog wel eens ontmoet. Huib werkte toen op een zuiveringsinstallatie in Hilversum.
Piet kan ik mij trouwens ook nog wel voor de geest halen, althans zoals hij er vroeger uitzag
Kaptein Ganzeman was een bijzonder vriendelijke man die wel eens vaker in het Noorden pech had en al eens aan de grond liep met een schip.
Chris Kotterer, de derde stuurman was niet in paniek te krijgen en had altijd schik.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat je pakjesbootbemanning op een tanker kunt poten en dan verwacht dat alles goed gaat, meestal ging dat gelukkig ook wel goed .
De extreme vorstschade was achteraf gezien toch wel te wijten aan onbekendheid met het tanker-vak, dus zeg maar het omgaan met verwarming, stoom aan dek enz.
Een echte aanvaring in de zin van grote schade was het niet, we liepen er uiterst langzaam tegenaan, maar met die grote massa's wordt er dan toch wel e.a. in elkaar gedrukt.
Ik denk eigenlijk dat wij toen een Hollandse bemanning hadden, in ieder geval pompman, bootsman, baas en matrozen waren n.l.
Als ik mij niet vergis is Kotterer met een van de matrozen over een stel planken over het ijs naar een E.H.B.O.-post of de dokter geweest .
Jammer in die tijd moest je het met een Agfa-clack doen en die deed niets meer als ik buiten kwam, dus ik heb weinig foto's helaas.
Ik denk dat ik algemene dienst 4 e was, lampies indraaien en compressortjes aan de gang houden, kleppen schuren en ander Hotlo-werk.
V.d.Steur liep wacht als 4e, Appie Bolleman kwam uit Hengelo en Huib Nijdeken kwam uit Apeldoorn(Anklaarseweg of zoiets).
Beide laatsten heb ik later na mijn vaartijd, lang geleden nog wel eens ontmoet. Huib werkte toen op een zuiveringsinstallatie in Hilversum.
Piet kan ik mij trouwens ook nog wel voor de geest halen, althans zoals hij er vroeger uitzag
Kaptein Ganzeman was een bijzonder vriendelijke man die wel eens vaker in het Noorden pech had en al eens aan de grond liep met een schip.
Chris Kotterer, de derde stuurman was niet in paniek te krijgen en had altijd schik.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat je pakjesbootbemanning op een tanker kunt poten en dan verwacht dat alles goed gaat, meestal ging dat gelukkig ook wel goed .
De extreme vorstschade was achteraf gezien toch wel te wijten aan onbekendheid met het tanker-vak, dus zeg maar het omgaan met verwarming, stoom aan dek enz.
Een echte aanvaring in de zin van grote schade was het niet, we liepen er uiterst langzaam tegenaan, maar met die grote massa's wordt er dan toch wel e.a. in elkaar gedrukt.
Ik denk eigenlijk dat wij toen een Hollandse bemanning hadden, in ieder geval pompman, bootsman, baas en matrozen waren n.l.
Als ik mij niet vergis is Kotterer met een van de matrozen over een stel planken over het ijs naar een E.H.B.O.-post of de dokter geweest .
Jammer in die tijd moest je het met een Agfa-clack doen en die deed niets meer als ik buiten kwam, dus ik heb weinig foto's helaas.
Re: SMN
Mooie luchtfoto van de "Prins der Nederlanden", dat zie je niet zo bar veel in die tijd.
Gebouwd in 1914 bij de N.S.M., A'dam en in 1935 verkocht naar Italië. Hernoemd in "Aquieleia" en zomer 1944 te Marseille als hospitaalschip t.z.g. Hierna gesloopt.
Zo werd ze toch nog 30 oud.
Dat kan van haar in 1913 te R'dam gebouwde zussie, de "Koningin Emma", niet gezegd worden. Die ging n.l. in 1915, na op een mijn gelopen te zijn, al na de kelder.
Toch wel fraaie schepen voor hun tijd.
m.v.g., Roy
Gebouwd in 1914 bij de N.S.M., A'dam en in 1935 verkocht naar Italië. Hernoemd in "Aquieleia" en zomer 1944 te Marseille als hospitaalschip t.z.g. Hierna gesloopt.
Zo werd ze toch nog 30 oud.
Dat kan van haar in 1913 te R'dam gebouwde zussie, de "Koningin Emma", niet gezegd worden. Die ging n.l. in 1915, na op een mijn gelopen te zijn, al na de kelder.
Toch wel fraaie schepen voor hun tijd.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
- Locatie: El Albir, Spanje
Re: SMN
v+d
Reis 39 van de Koningswaard had een chinese bemanning met (uiteraard) een chinese kok.
De CD bestond uit een hofmeester, 3 bedienden en 2 chinese koks. Die chinese koks konden niet alleen chinese maaltijden maar ook uitstekend nederlandse maaltijden bereiden.
Reis 40 had een NL bemanning en die reis ging naar Finland.
Voor wat betreft die aanvaring staat mij bij dat een matroos (o/g) bij kapitein Ganzeman een scheepsverklaring moest afleggen.
Kaptein Ganzeman was een bijzonder aardig man.
Ja, wat een pak ijs lag er in de Oostzee en als je die grote russische ijbrekers zag varen, nou ja, varen.
Ze schoven op het ijs en zakten er door heen om een vaargeul te maken. Ik herinner me ook nog dat
kapitein Ganzeman snel een ijbreker opriep omdat er kruiend ijs was. Ik meen me te herinneren dat we in het ijs vast zaten in het konvooi.
Patru
Met de Raki in warm Bangkok en in de Mosquito bar een pilsie pakken, dat is andere koek!
En dan de volgende dag in de kampong vlakbij een spoorrails wakker worden, gekleed in een sarong.
En dan te laat aan boord komen en 10 dagen gagestraf krijgen van kapitein Van Epen.
BS
Nou Bertus, het was flink aanpoten op de JvO. Toen alle passagiers in Australie van boord waren had de Civiele Dienst om de dag vrij. Dat was wel leuk want we konden gebruik maken van de passagiers(achter)dekken. Toch een fijne reis. Toen we met de trein van Genua naar Amsterdam gingen was het in Amsterdam ook behoorlijk koud.
Saludos
Piet Sligte
Reis 39 van de Koningswaard had een chinese bemanning met (uiteraard) een chinese kok.
De CD bestond uit een hofmeester, 3 bedienden en 2 chinese koks. Die chinese koks konden niet alleen chinese maaltijden maar ook uitstekend nederlandse maaltijden bereiden.
Reis 40 had een NL bemanning en die reis ging naar Finland.
Voor wat betreft die aanvaring staat mij bij dat een matroos (o/g) bij kapitein Ganzeman een scheepsverklaring moest afleggen.
Kaptein Ganzeman was een bijzonder aardig man.
Ja, wat een pak ijs lag er in de Oostzee en als je die grote russische ijbrekers zag varen, nou ja, varen.
Ze schoven op het ijs en zakten er door heen om een vaargeul te maken. Ik herinner me ook nog dat
kapitein Ganzeman snel een ijbreker opriep omdat er kruiend ijs was. Ik meen me te herinneren dat we in het ijs vast zaten in het konvooi.
Patru
Met de Raki in warm Bangkok en in de Mosquito bar een pilsie pakken, dat is andere koek!
En dan de volgende dag in de kampong vlakbij een spoorrails wakker worden, gekleed in een sarong.
En dan te laat aan boord komen en 10 dagen gagestraf krijgen van kapitein Van Epen.
BS
Nou Bertus, het was flink aanpoten op de JvO. Toen alle passagiers in Australie van boord waren had de Civiele Dienst om de dag vrij. Dat was wel leuk want we konden gebruik maken van de passagiers(achter)dekken. Toch een fijne reis. Toen we met de trein van Genua naar Amsterdam gingen was het in Amsterdam ook behoorlijk koud.
Saludos
Piet Sligte
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo heren.
Ik zie op de bemanningslijst Ferry Schwartz staan.
Hij was samen met mij matroos op de Abel tasman
weet iemand wat er van hem geworden is.
Groetjes Bob.V.
Ik zie op de bemanningslijst Ferry Schwartz staan.
Hij was samen met mij matroos op de Abel tasman
weet iemand wat er van hem geworden is.
Groetjes Bob.V.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: SMN
Ik zag toevallig op het (oude) Kustvaartforum een verzoek van de dochter van kapitein Ganzeman of er mensen zijn die met hem gevaren hebben en daar over iets kunnen vertellen. Haar e-mail adres staat er bij:
http://94.211.137.110/mfa/zeevaart/ntk/bawean.htm
groeten
Evert Sikkema
http://94.211.137.110/mfa/zeevaart/ntk/bawean.htm
groeten
Evert Sikkema