SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Bertus, dat zijn toch geen jongeren! Vroeg oude mennekes! Overigens wel leuk. Voor wie nog niet heeft gekeken, ook deel III en IV staan op YouTube. Dat laatste deel zelfs gedeeltelijk in kleur.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

b-bootsman schreef:Hallo Kallie. Ik denk dat de foto van na de oorlog is. Groet Bob.V.
Hallo Bob,
De bedoelde foto van de Tarakan is in het Vancouverarchive gedateerd: 3 januari 1935.

De T-schepen hebben nog wel een tijdje met die reddingsvlotten gevaren.
Hier nog een foto van de Tabinta op 1 december 1949 in Amsterdam met het ontschepen van uit Indonesië teruggekeerde militairen.
Tabinta 1 december 1949.jpg
Tabinta 1 december 1949.jpg (147.3 KiB) 3047 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hello,

My Grandfather who was in the Royal Army Medical Corps during the Second World War, picked this up between 1942-1945.
It looks to be Silver, but i am unable to trace it to a ship, can anyone help please.
Thank you.

Andrew Cutler Davies
Bijlagen
foto1.jpg
foto1.jpg (51.97 KiB) 3021 keer bekeken
foto2.jpg
foto2.jpg (42.03 KiB) 3021 keer bekeken
foto3.jpg
foto3.jpg (87.24 KiB) 3021 keer bekeken
foto4.jpg
foto4.jpg (107 KiB) 3021 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

picked this up between 1942-1945.
Die Andrew z'n grootvader heeft dus dit fraaie stukkie tafelzilver " geleend" :lol: zoals dat in toepasselijk Koopvaardij lingo ooook wel wordt genoemd.....i.p.v " picked this up"...zou hij dus iets als " swiped it" moeten zeggen, maar het is hem gegund.
Als die beste man in het Medical corps zat dan is het een gerede kans dat dit van de " Oranje" is, ik weet zo niet van andere schepen van De Nederland die als Hospitaal schip in WW2 voeren.

PS.je. Ik sta trouwens stijl verbaasd dat hij daar zelfs maar de kans toe kreeg, je zou verwachten dat " het tafelzilver" gelijk achter slot en grendel ging in die situaties, ik meen dat de " Oranje" in Australie is " verbouwd" tot hospitaalschip toendertijd.......moet ik even nakijken in het Grote Oranje Boek.
Waarschijnlijk was die Opa dus een pieffie met een grote pet en stond er nog tafelzilver in de Medical Staff dining room of zo????Toch niet netjes van die Opa!!! op bezoek en dan het tafelzilver jatten! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als die beste man in het Medical corps zat dan is het een gerede kans dat dit van de " Oranje" is
Ik moest als braaf katholiek opgevoed jongetje meteen aan een kelk denken waaruit de hostie geserveerd werd.
De binnenkant ziet er nogal gebruikt uit...op die hospitaalschepen hadden ze destijds vast wel een kapelletje waar men voor de broodnodige geestelijke bijstand terecht kon. :)
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: SMN

Bericht door Evert Sikkema »

Ik weet niet wat het wel is, maar die bokaal is volgens mij niet van zilver.
Als het zilver zou zijn, zou er onderop een staande leeuw in een schild moeten staan, of een lopende leeuw in een zeskant. Na 1953 werd het weer iets anders, maar dat is hier niet van toepassing.
Ook moet het gehalte ingeponst zijn 925, 835 of 800.
Misschien is het koper met een klein zilverlaagje??????
Ook is het volgens mij geen tin.
Voor zilver (dat erg duur is), is het voorwerp volgens mij ook (veel) te grof. Zilveren voorwerpen waren vaak (vanwege de kosten) nogal dun en kwetsbaar en dan zou het voorwerp er mijns inziens veel meer gedeukt uit moeten zien.

Je hebt ook nog zogenaamd nieuw zilver, dat helemaal geen zilver is:
Legeringen van koper met nikkel en zink staan bekend onder de naam ‘nieuwzilver’. Ze danken deze naam aan de voor deze groep legeringen kenmerkende zilverachtige kleur. Deze kleur, in combinatie met een goede weerstand tegen organische producten (voedsel), water en atmosferische corrosie heeft er toe bijgedragen dat diverse nieuwzilverkwaliteiten gebruikt worden voor imitatie zilveren voorwerpen, zoals bestek. Nieuwzilver laat zich gemakkelijk elektrolytisch bedekken met bijvoorbeeld chroom, nikkel of zilver.

Maar als iemand wel aan kan tonen dat het zilver is of een of andere legering ben ik benieuwd wat voor soort metaal het dan is.

groeten
Evert Sikkema
Kleppentrekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: SMN

Bericht door Kleppentrekker »

Mannuh,

Na veel pijnigingen van de resterende hersenmassa, herken ik die "Hollywood" beker als de fooienpot van de Dolfijnenteller! Met de opbrengst ervan; is de eerste steenlegging bekostigd van het Dolfinarium te Harderwijk! :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik moest als braaf katholiek opgevoed jongetje
Toch niet bij de koorknaapjes Jossie??? Hier in Canada hebben die kennelijk veelal PSS :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Een mooi staaltje van: "De één z'n dood is de ander zijn brood".

In de Oranjespecial van het tijdschrift Schip&Werf van eind 1939 staat de volgende pagina/advertentie van de Triplexfabriek "Picus" uit Eindhoven. Men keek indertijd niet op een beetje asbest. :)
Oranjespecial eind 1939.jpg
Oranjespecial eind 1939.jpg (739.71 KiB) 2554 keer bekeken
De 3-pijper Paris vloog op 18 april 1939 in brand in Le Havre en kapseisde. Jammer, niet voorzien van Picus brandwerende triplex. :wink:
Maar helaas, nagenoeg 40 jaar later, op 30 maart 1979, werd de Oranje (als Angelina Lauro) ook het slachtoffer van brand en ging de dag daarop ten onder. :!:

Groeten, Paul G.


Plaats reactie