SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Kaap Hoorn (vervolg)
Ik kreeg te horen dat ik als tweede stuurman aan de staftafel zat, maar dat zag ik niet zo zitten. :(
Dus meteen naar die ouwe…
Die kwam van de Ameland af, dus ook geen SMN-mannetje en die was blij dat ik daar ook zo over dacht, dit in tegenstelling tot mijn voorganger.
Maar nu diende er zich een ander probleem aan, de derde meester.
Die zat altijd aan het hoofd van de tafel en had ook twee strepen.
Ik ook, maar ik had er ook nog eens een krul bij. :)
Tafelhoofd…maar via via kon ik bemiddelen dat er geen tafelhoofd meer was en we tegenover elkaar gingen zitten.
Tja, je moet er iets voor over hebben voor een goede verstandhouding aan boord.
Die derde bleef een paar dagen kwaad kijken, maar op den duur brak het ijs, mede dankzij die bar achteruit. :lol:
Toen ik overgeplaatst werd naar de Voorne, kreeg ik van hem te horen dat hij nog nooit met zo’n goeie tweede stuurman had gevaren.
Dat doet een mens toch goed, niettan? :-D
All the best
Jos

Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kaap Hoorn met zwarte schoorsteen en HBt erop gekladderd. :)
All the best
Jos
Bijlagen
kaap hoorn.jpg
kaap hoorn.jpg (215.02 KiB) 1775 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Jos Komen schreef:De Kaap Hoorn met zwarte schoorsteen en HBt erop gekladderd. :)
All the best
Jos
:wink: Een bediende (Gerard Niessen, helaas is hij al jong overleden) waar ik mee op de Neder Eems en de Neder Ebro heb gevaren, heeft verschillende reizen met de Kaap Hoorn gemaakt. Hij kon mooie verhalen vertellen over hoe dat destijds allemaal toeging aan boord.
Mijn middelste broer was in de begin jaren zestig, wtk op de Ameland en heeft daar nog een dagboek van bij gehouden dat hij later als geschenk in boekvorm van zijn zoon heeft gekregen, voor zijn 65e verjaardag. Ik heb het ook thuis liggen, wellicht kan ik daaruit een paar passages op het forum zetten, heeft nog al een humoristidche schrijfstijl.
quo vadis
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo LP,
een paar passages op het forum zetten
Prima!!! :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Bericht van Hanzijl - Geplaatst: zo 04 jan 2009 20:18 - pagina 13 – topic SMN
In San Francisco lagen we in januari 1969 met de Neder Weser (zie bijlage) aan dezelfde vingerpier als jullie Banggai, ik was toen bakker en met Jan Sandifort, ‘ mijn’ chef kok, hebben we een middag ‘n gezellige zuippartij met het kombuispersoneel aan jullie barretje boven gehad. Dat moet haast wel Klaas en jij geweest zijn, toch?
:o Hé Han, Klaas is inmiddels terug uit Australië en kan zich jouw bezoek als volgt herinneren:

:? "Het vertrek met de Banggai uit San Francisco was met een dag uitgesteld. We zijn toen in werkkleding de wal op gegaan naar Pier 21 en hebben daar een biertje gedronken met wat opvarenden van de Neder Weser, die daar ook aanwezig waren".

Klaas zal zich eens buigen over zijn fotoalbums, wat verhalen putten uit zijn geheugen en op dit topic plaatsen. Hij vertrekt binnenkort weer voor enkele reizen binnen Europa. Dus of we voordien wat van hem te horen zullen krijgen is nog maar de vraag. :cry:

In afwachting daarvan kunnen we ons vermaken met de verhalen van LP en mogelijk ook die van Jos. Ik ga er eens goed voor zitten. 8)
Afbeelding
hanzijl
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2009 19:09

Re: SMN

Bericht door hanzijl »

Hallo Mr. Joks e.a.,

Blijkbaar was Klaas er die middag niet bij. We zullen die bewuste middag aan boord van jullie Banggai wel aan de zuip zijn gegaan met de hofjood en de chef kok.
Weet jij nog wie dat waren?
Trouwens, die andere middag met enkele gasten van de Banggai in werkplunje bij Pier 21 herinner ik mij ook vaag.

Leuk verhaal Jos, ik proef de sfeer helemaal. Een veelzeggende Chinese wijsheid betreffende jullie hiërarchische tafelschikking op de Kaap Hoorn: 'Big man, small heart!'

Gerard Niessen, goeie goser. Maakte zijn eerste reis als hofjood aan boord van een Ba-boot. Hij werd circa een week voor R'dam behoorlijk ziek, toch met z'n zieke kop en een (te) groot verantwoordelijksheidgevoel de boeken netjes afgesloten. Een week ofzo later was hij dood, een verwaarloosde longontsteking. Jammer!

Doet me enigszins denken aan de spreuk: 'Een hand voor jezelf en een voor de baas'.
Toen een grote rode emaille stoofpan met spinazie bij een zwaar gojangende Banda over de hete kachel vloog en ik als koksmaat wegdook zei mijn chef: 'Kon je die niet effe tegenhouden Japie', mooi njet dus, indachtig de net genoemde spreuk. Japie was in die tijd bij de SMN de scheld/bijnaam voor koksmaat.

Hierbij nog een stukje uit een 'lost manuscript' van een reis met de Karimun:

Ook de machinekamer deed mee om deze reis spannend te houden. Nadat we al een paar keer op de oversteek een korte drijfpartij wegens problemen met de kleppen van de hoofdmotor hadden meegemaakt, bleek het mankement ergens ten zuiden van Madagascar zo ernstig dat we ruim acht uur doelloos ronddobberden. Een slecht huwelijk tussen Werkspoor en Sulzer als voor de hand liggende oorzaak? Moet nog steeds uitgevochten worden, denk ik. Wij hadden in ieder geval urenlang 'doodschip', zoals dat werd genoemd. Vreemde gewaarwording, als je op volle zee aan boord van een schip de geluiden van de zoemende airconditioning, draaiende hulpmotor en stampende hoofdmotor niet meer hoort. Er werd weer veel improvisatietalent van het machinekamerpersoneel gevraagd en iedereen wachtte gespannen af of ze de boel weer aan het draaien kregen. Via de goede ontvangst van de Zuid-Afrikaanse radiostations hoorden we intussen dat twee Hollandse wereldhits, George Bakers 'Little Green Bag' en de Tee Set met 'Ma Belle Ami' erg populair waren. Grappig om zo ver van huis deze nummers elk uur te horen. We raakten ook op de hoogte van een nieuw schokkend fenomeen op het wereldtoneel: de eerste grote vliegtuigkapingen. De oervorm van het moderne individueel wereldterrorisme. Blijkbaar zo succesvol, dat er begin jaren zeventig een complete hausse in ontstond.

Met kapitein Y. hadden we niet veel geluk. Er kwam nauwelijks een woord uit en een lachje kon er al helemaal niet vanaf. Bijna niemand kon tot hem doordringen. Hij was een wereldvreemde, eenzame, zwaar christelijke Fries, die bekend stond om zijn aversie tegen seks voor het huwelijk aan boord van 'zijn' schip. Dat legde ons natuurlijk behoorlijke beperkingen op. Vlak voordat we de Oost-Aziatische kust op gingen, verspreidde hij een officieel schrijven waarin verboden werd vrouwen mee naar boord te nemen. Hij zou de plaatselijk wachtslieden instructie geven absoluut niemand van de andere sekse aan boord toe te laten. Vooral de gangway en de touwladders moesten goed in de gaten worden gehouden. Wachtslui zijn door het agentschap aangestelde geüniformeerde autochtonen die het schip bewaken. Gelukkig tierde de kleine corruptie welig in het Verre Oosten en dus deed een pakje sigaretten wonderen. Het was alleen jammer dat we ons nu niet open en bloot met onze vriendinnen vrij over het schip konden bewegen, en al helemaal niet de gebruikelijke bacchanalen op dek of in de messroom konden aanrichten.

Vraagje:
Diegene die weet wie kapitein Y. is mag het zeggen.

Sayonara,
Han
Banda messroom.jpg
Banda messroom.jpg (41.47 KiB) 2439 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Han,
Ik ben verrast dat je Gerard hebt gekend. Op de Neder Ebro was hij destijds al bezig om zich voor te bereiden op het hofmeesterschap. Naast zijn gewone werk als kapiteins- en salonbediende, hielp hij de hofmeester al met de administratie, inkoop en menukaarten uit typen enz. Ik heb gedurende de reizen die ik met hem heb gemaakt veel van hem geleerd. Bijvoorbeeld hoe de wachten van de stuurlieden en wtk's in elkaar zaten. Welke wachten de motrozen liepen. Welke namen deze wachten hadden en de typische gewoonten, gebruiken, uitdrukkingen er waren, en hoe de onderlinge hierarchie in elkaar stak. Behalve dat hij een groot verantwoordelijkheidsgevoeld had, was hij ook een liefhebber van een biertje en mocht hij graag de wal op om te gaan stappen. Het was destijds een grote schok, toen ik hoorde dat hij zo plotseling was overleden.
PS
Als ik mij niet vergis is dit toch een foto van de mesroom van het achteruit?
Is precies gelijk aan die van de andere "Ba boten".
quo vadis
Gerard

Re: SMN

Bericht door Gerard »

Op de ba-boten waren de messrooms achteruit veel groter. twee maal zo groot als op de voorgaande foto, want ze lagen op het tweede dek boven. Het was een kleine zaal zelfs. Op de foto`s de messroom van de Batjan, met de Spaanse chef kok, boots de Ruijg, baas timmerman er naast, en ik met zwarte baard en pot bier. De anderen zijn (een deel van ) de matrozen en bakzeuns. Sjaak, de Limburgse matroos zat ook aan boord, staat er helaas niet bij. Zou hem verrekkes graag weer eens zien. De eerste dag toen we aangemonsterd waren werd hij, gaar van de treinreis, met zijn koffertjes boven aan de gangway staande gehouden door die beroemde wachtsman van de wal in R'dam, met zijn uilebrilletje en lange stofjas. ,,Heppu papiere? Bennu Hollander?" Dat moest je net tegen Sjaak zeggen. KLaps, een knal voor zijn tanden en die wachtsman lag tussen de winchen en Sjaak liep door haha. Dat halfaapje heb ik toen van Sjaak gehad, dat was een soort Lemur van Zanzibar. Overdag slapen, en `s nachts lag `ie aan m`n haren te trekken. Hier zit hij boven op mijn zeehengel. Op de Batu was die messroom naar Jaap Dop genoemd, Dops Bar, en de scheepshond heette Doppie. Zelfde grootte van messroom. Doppie lustte nogal eens een pilsie, en lag dan `s anderendaags met een kater in zijn mand. Een hond met een kater...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:-D Han - Blijkbaar was Klaas er die middag niet bij. We zullen die bewuste middag aan boord van jullie Banggai wel aan de zuip zijn gegaan met de hofjood en de chef kok.
Weet jij nog wie dat waren?
Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie, na een slemppartij op de wal bij Pier 21, nog even zijn uitgenodigd op de Banggai om een afzakkertje te komen halen. De naam van de kok weet ik niet meer. Hij was klein van stuk, had rood haar en kwam uit Groningen. Ik kom daar nog wel achter. De hofmeester heette Rademaker, Raedemaker met mogelijk een s erachter. Hij kwam regelmatig stiekem de kombuis binnen, deed de koelkast open - die was vlak bij de deur naar de trap en naar dek - en pikte er dan het lekkerste voedsel uit wat erin lag.
:-D LP - Als ik mij niet vergis is dit toch een foto van de mesroom van het achteruit? Is precies gelijk aan die van de andere "Ba boten".
Het lijkt mij ook de messroom achteruit want de deuren op de Batu en de Banggai midscheeps kwamen uit op de gang en het doorgeefluik keek uit op de lengte.
:-D Gerard - Op de Batu was die messroom naar Jaap Dop genoemd
Jaap Dop was een lange magere vent waar je geen ruzie mee moest krijgen. Hij wilde maar al te graag laten zien dat een zilveren gulden in zijn trouwring pastte. Wat een kolenschoppen had die man.

Groeten,
:lol: Joks
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo allemaal.
Wat in mijn herinnering blijft hangen is dat de messrooms achteruit, op de Batu en Banggai, via het dek met de trap naar boven bereikbaar waren. Aan stuurboordskant zat de wasserij en aan de anderekant de ingang van de mess. Er was geen bar waar je aan kon hangen er waren alleen tafels en stoelen, want er moest daar ook worden gegeten. Een deur gaf toegang tot een "hok", waar een aanrecht en een koelkast in stonden. De glazen hingen aan zo'n stokkenrek. Verder was er een kast met borden kopjes, bestek en een koffieketel. Naast de deur van dit hok (genaamd bar) was een luik, waar door de biertjes werden verstrekt. Zo'n zelfde "bar" was er ook in de midscheeps, naast de pantry, elke borrel moest je met zo'n metalen maatbekertje afmeten, anders kwam de hofmeester boven zijn voedingscijfer uit. De houten loevere deurtjes van de mess moesten, als het donker werd, voor de poorten, anders kreeg je van de brug op je falie dat het licht op dek scheen. Ik zelf heb diverse keren de matroos van de wacht aan mijn deur gehad, als ik had vergeten om ze er in mijn hut voor te doen. Vanuit mijn hut kon ik namelijk heel mooi op het voordek kijken. Op de Banggai werden tijdens de reis, de chinese kombuis, een kleine messroom en een paar ongebruikte hutten, verbouwd tot eetsalon voor de bemanning (was een leuke klus op de oversteek voor de baas timmerman). Tussen de mess en de kombuis zat een doorgeefluik. Ook voor de civiele dienst was dat ook een hele verbetering, want meestal at je met "je bord op schoot". De bakzeun hoefde voortaan achteruit ook geen tafels meer te dekken en niet meer te slepen met gamellen. Al dit soort aanpssingen zal later ook wel tot inkrimping van de bemanningen op de schepen hebben geleid.
quo vadis


Plaats reactie