SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Goede morgen,
Was het niet zo dat het dragen van zwarte naar witte uniformen afhankelijk was, in welke positie je zich bevond [lengte / breedte graden] en seizoens gebonden wat temperatuur aan ging.

grtn Chris.V.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Klopt, Chris: dat hing af van de temperatuur, en welke kant je opvoer, natuurlijk. Als je een dag later weer in de kou zat werd het overgeslagen...
Het meest extreme heb ik meemaakte was bij New York op de Spaarnekerk.
Toen we daar aankwamen vroor het zo'n 10 graden, maar diezelfde dag kelderde de temperatuur naar -20 en 's nachts méér. De volgende dag was het verschrikkelijk koud, maar die avond vertrokken we -ik meen om een uur of 9 a 10 met een beetje haast: er kwam ijs de rivier afzakken, vlgs zeggen.
De middag daarop liepen we al in half-wit bij +20 ! New York beleefde een van de strengste winters, en wij zaten pakweg 200 mijl verderop, maar inmiddels uit de koude golfstroom, in halfwit...
Ik vond het een rare gewaarwording.
Hieronder een plaatje daarvan... Ik had eventjes buiten gestaan, maar ging al snel fotootjes maken vanachter m'n poortjes vandaan..
Onderaan de gebouwen van Miss Libby zie je nog het wit van wat sneeuwjacht of zo... Maar jonge ! Wat was het koud die dag ! En iedereen leek wel een Michelin-mannetje, met een dikke witte trui over het overhemd en onder het colbert
Bijlagen
Spaarnekerk 30.jpg
Spaarnekerk 30.jpg (100.52 KiB) 3504 keer bekeken
Oost, west...ook best
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Klopt, Chris: dat hing af van de temperatuur.
Wij lachten ons altijd rot, als die spillebenen dan te voorschijn kwamen. Geen gezicht die korte broeken. :wink:
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

25-10-1961 tot 1-09-1962 op de Zuiderkruis gevaren met N. Bruyns als kaptein.
04-01-1963 gemonteerd voor een
1daagse reis om af te meren in den Helder om te dienen als onderkomen voor milva,s.
Ook met M. Bruyns als kaptein.
Wanneer heb jij hem er dan af gegooid??? :lol: :lol:
Groeten Co
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Tijdens het trieste tijdperk van de Nederlandse Koopvaardij.
Als Inventaris/Magazijn-keeper(Hofjood) Was ik thuis met ‘n grootverlof.
De Oranje en de JvO. waren elders op de wereld.
Over de Zuiderkruis, gonsden al berichten rond, dat zij opgelegd zou worden in Den Helder.
Zij was al afgemeerd bij de knik v/d Sumatrakade. En buitendienst gesteld!
Ik zette mij al schrap, zag in gedachte het grote zeebenen-leger al op zoek naar werk op de sterk
‘’Vermagerde Nederlandse Vloot’’. De nieuwe; VNV!
Wat later toch overging in de WW.
Dit beeld was nog niet duidelijk zichtbaar!
Kreeg alvast de onplezierige opdracht, van het kantoor de ms. Zuiderkruis, de voorraden van de algehele civieledienst te inventariseren.
Alle goederen geteld & gecontroleerd opslaan in de juiste magazijnen, inventaris en linnenkamers. Kreeg permissie, met de kaairidders, alle civiele ruimte te mogen betreden.
Uitgezondert het hospitaal, machinekamer en radiohut.
Wij werkten van bovenaf, dek voor dek, naar omlaag. Alles werd opgeslagen in de juiste magazijnen.
De kale matrassen bleven in de hutten achter.
Ik had een rookverbod ingesteld *op het schip*; buiten op de kade, konden die kaairidders van mij hun gang gaan.
Even later ging die ploeg weer het schip op, verzamelde spullen weer aanvoeren.
Dan stapt er een mij (echt waar) volkomen onbekende man de linnenkamer, binnen! Schreeuwend! Wat heeft dit te betekenen.
Zeg beleefd tegen die schreeuwer, dat hij zich kan vervoegen op kantoor, aan de wal. Verzocht hem vriendelijk het schip te verlaten…..
Hij bleef door brullen. Wat hij kan….kan ik ook.
Wel op z’n plat, Mokum’s, vooral dat…., uit het rooie centrum…
Ik een stap naar voren, ,, Meneer, mijn boosheid wordt kwader, en… NU G.V.Daaro….., via de valreep het schip af’’
Hij koos eieren. Ik heb hem niet meer terug gezien!
Evenmin mensen van de wal.

Aan het einde van die dag, breng ik de tel-lijsten en verzegeltang, terug naar de Hr v/d Kr????.
Op het kantoor gelijk de waarschuwende, kreet….Dekking……
Of ik echt niet wist wie die man was…..?
,,Nee’’! Hij heeft zich niet gemeld of voorgesteld! Ik weet echt wie het is???
Wist wel dat het niet sinterklaas of de kerstman kon zijn, die dragen geen zwarte baard!
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Laat me raden, deze zwarte SK:

Afbeelding

Adri
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

:lol: Prachtige anekdote.
Op elke boot werd er wel eens over deze kapitein gesproken. Hij was naar ik heb vernomen ook reserve-officier bij de Koninklijke Marine en voerde ook een anker in de vlag. Had kennelijk het idee dat een koopvaardijschip een oorlogsbodem was zonder bewapening en als zodanig moest worden gecommandeerd. Heb wel eens van een bediende gehoord dat hij onmiddellijk gewaarschuwd moest worden als er bijzondere vogels of vissen te zien waren. Was zeer begaan met de natuur, wat dan wel weer haaks stond op het ruimen-sweepen en het scheepsafval over de muur kieperen. Als hij zaterdagsochtends voor de lunch, met de eerste stuurman en de hofmeester het inspectierondje deed, was dat met witte handschoenen en pet en kon men verwachten dat er een vinger langs de randjes ging of de pet ondersteboven op een kast werd gegooid om te controleren of er stof lag.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Schitterend verhaal, Geep !

Weet je wat ik me nou voor zit te stellen over die toetoepfoto...'Het gesprek van de ouwe met de petloze hwtk....
"Gvd dat meen je niet...pet vergeten ! Hoe kan je dat nou doen ! Je wist dat je die boot nieuw uit most halen.... Nou, die foto wordt gemaakt, pet of geen pet ! Je zal het zien: nog jarenlang wordt die foto bekeken, en iedereen zegt dan 'wie is die petloze meneer'. Eigen schuld ! "

en verdomd, hoor....hier zitten we dan.... :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: SMN

Bericht door Coco E »

Mooie anekdote Geep, ik begrijp dat je nog niet eerder met die kapitein gevaren had, dan hoef je hem ook niet te kennen lijkt mij.
Je verhaal deed me denken aan een voorval op de tanker Statue of Liberty. Wij waren uit Rotterdam vertrokken met wat nieuwe bemanningsleden en gingen laden in Bandar Mashur voor Philadelphia. Een maandje na vertrek Rotterdam, toen we met onze lading crude langs de Oostafrikaanse kust voeren, werd op een avond voor het eerst die reis een film gedraaid in de rooksalon in de midscheeps.
Net voordat de film ging beginnen kwam de kapitein in vol ornaat binnen en installeerde zich in een gereedstaande zetel, temidden van het aanwezige publiek . De 5e wtk die naast mij zat fluisterde toen vol ontzag: “sparks, is dat nou de kapitein?”

Groeten,

Koos van der Elst


Plaats reactie