SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Heren, nu we het toch over de Goude Hap hebben.
Ik begin met mijn snotneus jaren, m’n vader pruimde, tot het zeegras uit de keukenstoelen (tijdens W.O.2) zoop als een bootsman, dit klopt (hij was de boots)
M’n broer had vier linkerhanden, met allemaal duimen, de k…klussies, kreeg ik op men dak.
Ik was als snotdolf gek op kermis en circus, scheepies, ik bouwde/maakte met hulp (lees jatten) van het Waterlooplein, dat kleine prutswerk. Hoe kleiner hoe feiner  !
Wat bewegen moest, dat bewoog.
Vraag mij niet naar groter werk! M’n eerste huis na verbouwing, was na 6 jr klaar.
Moet hier in het 2e huis een prut klussie doen…dat is ruim 10 jr. geleden; Is nog steeds niet uitgevoerd! Mijn gade berust stil zweigend, haar lot….
Flessescheepjes rollen met regelmaat van mijn knutselbureau!
Ben ik eenmaal bezig, ben ik geen onhandige; dhzelver, wel vreselijk lui en traag.
Ben wel altijd op tijd, voor de volgende trein.
Als jeugdig koksmaatje krijg ik de opdracht, na m’n eerste doorvaart v/h Suezkanaal; ,,Geep,
kombuis schilderen…..??. De kok verdwijnt lichtbeneveld, naar zijn slaapcel.
Hij heeft mij div. opdrachten gegeven, met betrekking tot de avondprak.
Roer in de soep, in de verf (niet met de schuimspaan) fluit vrolijk mijn deun,, de 1e hit van Mieke Telkamp, Tell me Why, ben op mijn manier lekker aan het rotzooien….
De 1e stuur, komt zwijgend de kombuis binnen stappen, kijkt rond, zegt niets pakt de kwast uit m’n handen, hij gaat verder met schilderen……., en ik, loop vrolijk fluitend naar de bak, t-shirtje uit, op een bolder int zonnetje………..
Hoelang ik daar gezeten hebt, weet ik niet, ik had geen polshorloge!
Trouwens.., ik had geld, niet om zo’n ding te kopen!.
Met een kwaaie rooie kop komt hij scheldend de bak op, wat of ik deed, GVD..
Nou, Meneer, ik heb Uw wacht even overgenomen, u heeft mijn schilderen opgepakt, het minste wat ik voor U kon doen, was op de uitkijk staan…….
Was, wel het begin van goud gestreept getreiter.
Vrgr. Geep.

Jan DB Vos
Ja, echt waar, ik heb mijn prive & zeevaart geschiedenis, zeer duidelijk uiteen gezet.
Ik hoop, veronderstel, dat hij niet bij Neptunis te biecht gaat.
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Boordgeld

Bericht door proet »

Ik vond bij het opruimen nog een munt van de SMN waarde 50 (cent ?)
Heeft deze munt nog voor iemand waarde?

Groet,

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

de Weledele heer Rap (met zijn gevolg )
Ik denk zomaar dat kap Rap's voornaam Jan was...

Dat is dan ook spreekwoordelijk geworden: "Jan Rap en z'n maat"
:lol: :lol:
Oost, west...ook best
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: SMN

Bericht door KJHvanBeek »

Dat klopt,
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

P.J.Schellingerhout schreef: 04 feb 2018 13:55 25-10-1961 tot 1-09-1962 op de Zuiderkruis gevaren met N. Bruyns als kaptein.
04-01-1963 gemonteerd voor een
1daagse reis om af te meren in den Helder om te dienen als onderkomen voor milva,s.
Ook met M. Bruyns als kaptein.
Wanneer heb jij hem er dan af gegooid??? :lol: :lol: Groeten Co
Hallo Co,
Mörzer Bruyns was gezagvoerder op de Zuiderkruis vanaf de ombouw bij de NDSM begin 1961/afvaart 17 april tot .....?
Maar in dit artikel uit Trouw van 8 januari 1963 staat dat kapitein Jamin de laatste reizen gezagvoerder was van de Zuiderkruis, ook op dat tochtje naar Den Helder.

Trouw 8-1-1963 Zuiderkruis.jpg
Trouw 8-1-1963 Zuiderkruis.jpg (241.29 KiB) 3890 keer bekeken
Wat zou er juist zijn?
Groet, Paul G.
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: SMN

Bericht door koosn »

Mensen, wat valt mij dat nou toch tegen!
Lees ik al die commentaren op kapitein M-Bruyns en kapitein Rap, die zorgzaam voor hun bemanning waren en probeerden om hen wat orde, regelmaat en netheid bij te brengen. De gemiddelde leeftijd van veel zeevarenden was erg jong en je moest natuurlijk toch een paar oudere wijze mannen aanboord hebben om dat kinderclubje een beetje op te voeden :lol: :lol:
Kijk wat een puinhoop het in studentenhuizen wordt als die onder moeders rokken zijn vertrokken en de boze wereld mogen intrekken.
Ik denk dat veel mensen, die nu wat commentaar hebben op hun vroegere gezagvoerders, hen eigenlijk heel dankbaar moeten zijn om het feit dat ze nog wat lesjes in orde, netheid en discipline hebben mogen ontvangen.
Aan de reacties merk ik dat zij die lessen nooit meer zijn vergeten en wie weet daar veel profijt van hebben mogen plukken in hun verdere carrière.
Dus moraal van het verhaal "Beetje aardig blijven ten opzichte van die vaderlijke figuren, die het beste met jullie voorhadden

Mooie avond verder,
Koosn.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Aan de reacties merk ik dat zij die lessen nooit meer zijn vergeten
:lol:
Na bijna 60 jaar lullen ze er nog over... :wink:
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.


Plaats reactie