SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

de smaak te pakken
:wink: Hoi Joks, alles goed met de statistieken :?:
:shock: Over smaak gespoken. Zowel aan boord als in militaire dienst, heb ik altijd prima gegeten. Er gaat niets boven gevarieerd voedsel dat in grote hoeveelheden wordt bereid. Jij als :roll: "keukenprins" weet dat misschien nog wel beter dan ik. Op bijgaande foto sta ik in het kombuis van de Neder Ebro kwasie in een pan te roeren, terwijl de koksmaat (je ziet nog net zijn arm) het peper en zout stel hanteert. Eigenlijk onvoorstelbaar dat op zo'n relatief klein fornuis voor zoveel mensen kon worden gekookt.

Afbeelding
quo vadis

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

lp schreef: Hoi Joks, alles goed met de statistieken?
:-D Je hebt kleine leugens, grote leugens en statistieken LP. Maar met de statistieken hier op kombuispraat valt het tegen. :( Het lijkt wel dat hoe korter een forumlid gevaren heeft hoe enthousiaster die is om hier wat neer te pennen. Omgekeerd evenredig heet dat? Negatieve correlatie in de puntenwolk? Hoeveel roder is blauw dan de hypothenusa van een vierkant? Gooi het maar in mijn pet. We zien wel. :|

:shock: Denk je dat peper en zout de haargroei stimuleert? Die koksmaat op de Neder Ebro weet wel van wanten. Jij staat zeker in een lege pan te roeren. De ruimte om te koken viel wel mee hoor op zo'n kachel. Onder had je twee grote ovens waarin de pannen rijst stonden te garen. Naast de kachel had je een grote oven met vier of meer kleppen voor het brood maar ook om er sleden karbonaden, rosbief, nassi goreng en gratineerschalen met jachtschotel heet en bruin te houden. Als het meeviel ook nog een grote stoomketel voor alles en nog wat maar vooral voor de aardappels, puree of stampot.

:roll: Ik vond nog een foto van de Neder Ebro met daarachter weer zo'n lange slideshow van ene René Speur. Hij heeft zelfs drie slideshows gemaakt. Heeft ook op de Camerounkust, Neder Linge, de Marne Loyd, Serooskerk en Antilla Cape gevaren. Op de bemanningslijsten staat hij genoemd op de Camerounkust reis 68 en de Antilla Cape reis 6 en 7 als bediende. Ik zie dat hij o.a. heeft gevaren met de ons bekende A.A. van der Wal (koksmaat/bakker) op de Batu en J. Adriaansen (matroos o.g.) die ik ken van mijn reis op de Banggai. Als René hier eens verhalen kwam vertellen zouden we een hele poos vooruit kunnen denk ik. Hij zit geloof ik nog niet op dit forum. :?

Klik op onderstaande foto voor de 1e slideshow van René Speur (klik op flickr op 'show info' voor de onderschriften)
Neder Ebro (deel 1)
Neder Ebro (deel 1)
Neder Ebro Deel 1.jpg (150.04 KiB) 1478 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Die koksmaat op de Neder Ebro weet wel van wanten
:wink: Hallo Joks, je kan het spannend vertellen. Niet alleen de koksmaat, maar ook de chef-kok kon er een houtje van hoor. Ik gun je weer een kijkje in de kombuis van de Neder Ebro. Hier zie chef-kok Henk Veger in actie, heb ik heel wat mee afgelachen. Dat van die ovens klopt wat je zegt. Links van het fornuis zie je die dan ook staan. Verderop zie je de werkbank van de bakker, met de balansweegschaal.


Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

lp schreef: Ik gun je weer een kijkje in de kombuis van de Neder Ebro.
:o Nou, die Neder Ebro kan ik zo langzamerhand wel dromen LP. Ik heb niet gevaren op die schuit maar wel errug vaak langs zien komen aan de hand van je foto's, dat ik denk dat je een heel dik fotoalbum hebt met dikke letters NEDER EBRO erop :wink:

Heb je al gekeken naar die foto rapportage van René :?: Dat zijn weer eens wat andere foto's dan die plaatjes van schepen die we hier meestal mogen aanschouwen. Waar blijft de gezelligheid :!: Hij heeft nog heel wat meer van dat fraais op internet gezet maar dat komt de volgende keer wel want je moet niet alles in één keer voor je kiezen krijgen.
Neder Ebro
Neder Ebro
Ship+Photo+Neder+Ebro.jpg (178.05 KiB) 1354 keer bekeken
Ik wil nog wel een foto van René onder de aandacht brengen en dat is van zo'n handelaar in het SUEZ kanaal. Het zal toch niet Ali wezen :?: :!: :lol:
Bijlagen
Ali?
Ali?
1966 (2) suez (neder ebro).jpg (159.93 KiB) 1354 keer bekeken
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: SMN

Bericht door Willem Visser »

Ik zit hier te genieten en sta er verbaasd van hoeveel foto's jullie nog in het bezit hebben.
Vooral doorgaan.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

sta er verbaasd van hoeveel foto's jullie nog in het bezit hebben
:wink: Hallo Willem, leuk te vernemen dat ook anderen plezier aan deze stukjes beleven. voorlopig heb ik nog wel wat foto's liggen, maar er zal inderdaad t.z.t. een eind aan komen. :P Die foto van die handelaar is inderdaad precies zo als dat toen ging. :?: Ik vraag me af, als je nu door het Suezkanaal gaat of dat nog zo is. Ik heb een keer meegemaakt dat zo'n kerel om 05.00 op de deur van mijn hut stond te bonken, of ik een poef of de buste van Nefertete wilde kopen. Nee dus, dat begrijp je. 8) In Aden had je handelaren met radio's. Je kon ze kopen met geld of sloffen sigartetten. Een maat die platzak was, wilde op de valreep nog effe vlug een radio kopen en had nog maar 1 slof sigaretten. Terwijl het schip al van de boeien af was, roept die naar zo'n handelaar in een bootje, "I want such a radio!" Daarbij de grootte van een halve meter tussen beide handen aanwijzend. Die kerel "no, no, no". Die maat weer roepen "such a radio?" Zijn beide wijsvingers 30 cm. van elkaar houdend. Handelaar "no, no, no" Die maat inmiddels schreeuwend, want het bootje dreef steeds verder af. "Oke, oke, I want such a radio" de grootte aangevend tussen duim en wijsvinger. Oke, roept die handelaar en spurt met zijn bootje naar de loopplank de nog naar beneden hing. Die maat geeft zijn slof aan een van die kerels in dat bootje, maar inplaats dat ze het radiootje geven, maakten ze zich als een haas uit de voeten, die maat verbouwereerd achterlatend.

Bijgaand een ansichtkaart die ik in maart 1967 uit Long Beach naar huis stuurde.
Afbeelding
Afbeelding
quo vadis
klaas mulder (RIP)

Re: SMN

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Ik ben het helemaal met Willem eens, dit is een pracht van een topic, mensen. :-D
Geweldig!!

groet, Klaas
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

klaas mulder schreef:dit is een pracht van een topic, mensen. :-D
:P Bedankt Willem, Klaas! Zeg het voort. Die scan van chef-kok Henk Veger in actie is erg geslaagd LP. Het SUEZ kanaal was in mijn tijd onbevaarbaar door schepen die daar water lagen te laden omdat ze tot zinken waren gebracht in de oorlog van 67. We moesten daardoor met de Nederwaal rond de Kaap en duurde reis een maand langer wat weer inhield dat je flink kon sparen, gangen en douches tjetten enzovoort. Van de Neder Linge vond ik nog een wonderschone foto. De volgende keer aflevering 2 van René Speur. :shock:
Bijlagen
Neder Linge
Neder Linge
Neder Linge.jpg (169.78 KiB) 1796 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: SMN

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Volgens mij heeft die boot een ''bloedneus'' :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Volgens mij heeft die boot een ''bloedneus''
:lol: Ha, ha. Grappige opmerking :!: :roll: En dat dok werd zeker gesponsord door Amstel bier. Wat doen anders die biervaten daar :?:
quo vadis


Plaats reactie