SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Hé Gert-Jan. Je hebt vandaag aardig wat bemanningslijsten uit 1969 geplaatst. Dat jaar wordt behoorlijk compleet zo. Voor mijn website ben ik op zoek naar lijsten van de Nederwaal van 4 augustus 1967 en de Banggai van 3 mei 1968. Ik weet dat jij ze niet hebt maar als anderen die dit lezen mij er aan zouden kunnen helpen graag. Dan ben ik met mijn website ook compleet. Op jouw lijst van de Neder Lek kom ik de naam van matroos Stokfleth tegen. Met hem heb ik de reis op de Nederwaal meegemaakt. Als hij aan dek aan het werk was hield hij altijd zijn shirt aan. Toen hij dat shirt een keer uittrok zag je twee zeer donkerbruine armen tot aan de ellebogen toe en de rest van zijn bovenlijf spierwit. Geen gezicht. Ik heb Klaas (urmeltje) al een poosje gemist. Zou hij weer zijn gaan varen? :roll: Groeten Joks

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks.
Ik heb zojuist de bemanningslijst van de Batu doorgelezen. Ik zag gelijk weer bepaalde figuren voor mijn geestesoog verschijnen. Zo lijkt het me ook interessant om de bemanningslijsten van de
Banggai van 19-11-69 / 17-7-1970
Neder Ebro van 2-2-1967 / 22-11-1967
Neder Eems van 10-10-66 / 9-1-1967
te zien.
Wellicht dat iemand ze heeft en op het forum wil zetten.
Je ziet dat ik in 1968 niet gevaren heb, ik ben in die periode in dienst geweest.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Hé LP, Als je die namen ziet staan komen bij mij ook weer herinneringen naar boven. Ik zie Kok Hanschen en Bakker Albert weer voor me. Hofmeester K. heb ik kennelijk uit mijn geheugen gewist. Met matroos Stikkelorum ben ik ook een paar keer op stap geweest. Baas timmerman Pauli was geloof ik de zeebonk die in Duali mijn bruine vriendinnetje leuk vond. Ik hoop dat we ook de andere bemanningslijsten te pakken zullen krijgen. Die van de Batu zat bij een vijftal SMN Nieuwsbladen die voor € 10 op markplaats werden aangeboden. Hieronder een stukje uit een SMN Nieuwsblad van oktober 1969 over de Neder Eems. Die zat in een fraai ingebonden boek met alle bladen van jaargang 1966 en 1967. Voor € 30 gekocht bij boekwinkeltjes. Je ziet, ik spaar kosten noch moeite om dit forum van informatie te voorzien. 8) Groeten Joks
Bijlagen
Jachten aan boor van de Neder Eems
Jachten aan boor van de Neder Eems
Neder Eems.jpg (197.2 KiB) 2743 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks.
Zo te zien zijn de zware spieren ingeschoren. Ik ken de Neder Eems wel met een deklast schapen. Heb op de N. E. een mooie reis gemaakt, tot ik met mijn fikken tussen de deur van de vrieskamer kwam te zitten en in Genua met een gebroken vinger van boord moest. Met Henschen en die bakker hebben we heel wat afgelachen. Overigens heb ik met die hofmeester nooit last gehad. De baastimmerman was toch die vent met zo'n korte zwarte baard, type grote mond, ruwe bolster blanke pit? Ik kan me nog herinneren dat die bootsman van D. in de pantry zo stond te foeteren. De mareschaussee was aan boord geweest, omdat mijn vriendinnetje een nachtje aan boord was blijven slapen en haar ouders ongerust bij de politie waren geweest. Van D. vond het een schande voor de maatschappij en de zeeman in het algemeen. Ze namen tegenwoordig iedereen maar aan op de vloot. Die man had op zekere hoogte natuurlijk wel gelijk, maar ja wij waren jong en zaten midden in de wilde jaren zestig. Kun jij je bediende H. van N. nog herinneren? Een beste jongen, maar had soms flink last van de bibbers als we een biertje hadden gedronken of waren wezen stappen.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:-D Hé LP, De term ingeschoren ken ik alleen van nieuwe scheermesjes. Na drie dagen had ik dat voor elkaar en kon ik mij zonder snij- en schaafwonden scheren. Mijn vader haalde er de bramen vanaf door ze over de muis van zijn hand te halen. Dat kon toen alleen met die losse mesjes. Aan boord leerde ik dat je er sneller mee klaar was als je nat scheerde. Zeker als je net onder de douche vandaan kwam. Er waren genoeg hendels en klampen waar je met je fikken tussen kon komen. De stortkoker en de hobart waren apparaten waarmee je op moest passen. De beschrijving van de baas timmerman kan ik me ook zo herinneren. Het verhaal van dat meisje in Hamburg heb je hier inderdaad al eerder verteld. Was die hofmeester daar zo van over zijn toeren dat hij in Casablanca werd vervangen? Ik dacht dat het de schuld van het kombuispersoneel was. De bediende H. van N. kan ik me helaas niet meer voor de geest halen. Van de Neder Ebro heb ik nog wel een stukje uit SMN nieuws kunnen vinden maar dan met een deklast Zebra’s. :P Groeten Joks
Bijlagen
Neder Ebro Zebra's
Neder Ebro Zebra's
Neder Ebro.jpg (169.67 KiB) 2579 keer bekeken
urmpeltje
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:46

Re: SMN

Bericht door urmpeltje »

Even iets over die Hofmeester die in Casablanca van de Banggai naar huis ging. Deze man had de stranding van de Banggai in de Oostzee meegemaakt en dat was de stranding waarbij de Banggai zware schade opliep onder aan het schip. Het schip was helemaal opengehaald.
Dat het schip daar op die rots en kiezel bodem strande was het gevog van een zware storm in koud winterweer met 10 graden onder nul. De bemanning stond half bevroren met reddingsvesten aan bij de sloepen op een ten onder gaande Banggai. Slepers uit Polen hebben het schip gered maar de bemanning heeft er een zwaar trauma aan overgehouden. Het schip werd naar Gdansk gesleept maar daar konden ze het niet repareren, waarna het naar Hamburg verkastte en het voor reparatie het dok in ging. Vrachtwagens vol rotsblokken en kiezels hebben ze uit het schip gehaald.
Ook kwamen er na deze reparatie klus weer Hollanders aan boord (Voorheen Laskaren) en die kwamen met de bus uit Amsterdam om het schip weer te bemannen.
Onder hen ook de Hofmeester die de stranding in de Oostzee had mee gemaakt.
De man was door de geneeskundige dienst weer fit voor varen bevonden maar zag er bij het aan boord komen nog niet bepaald fris uit.
Na vertrek Hamburg kwamen wij algauw weer in woelig water terecht en na het Engelse kanaal was het echt spoken in de Golf van Biscaye. Het was daar behoorlijk slecht weer weet ik me nog te herinnneren en de Hofmeester zag het hele gebeuren in de Oostzee weer aan zich voorbij trekken. Hij flipte gigantisch en de gezagvoerder en 1e stuurman hebben hem in de ziekenboeg gekregen maar niet tot bedaren. Het was de Hofmeester helemaal in de bol geslagen en toen werd ook besloten om de man in Casablanca te repatrieeren.
In Casablanca hebben we fosfor geladen voor een haven in Japan.

Omdat het schip voor deze reis tussen Sri Lanka (Voorheen Cyelon) en Polen gevaren had met suiker en kolen, en dit al een paar keer gedaan had, dacht iedereen (ik in ieder geval) dat het weer in die dienst zou gaan varen en dien ten gevolge had ik op de Albert Kuip markt een tas vol nylons, nylon slipjes en wat spijkerbroeken aangeschaft voor de meisjes in Gdansk die daar in die tijd stapelgek op waren en je er geweldige romantische avonturen mee kon beleven.( Met die meisjes) Helaas, het heeft nog tot Mexico geduurd voor ik van al dat spul af was en er dus geen romantische avonturen in Polen mee beleefde.
Verder een prima reis gehad met de Banggai. Klaas
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Hallo Klaas, Bedankt voor je opheldering over dat gebeuren met die hofmeester bij aanvang van de reis met de Banggai. Dat scheelt weer een schuldgevoel. Best wel sneu voor die man. Ik haalde dat geval door elkaar met de Batu. Slecht weer in de Golf kan ik mij echter niet meer herinneren. Wel op de Pacific. Daar ging jij met een noodgang door de glazen salondeur. Je had er een flinke snee in je hand aan over gehouden. De bank in de salon was uit de wand gesleurd. Beneden in de machinekamer kreeg een bankwerker een la gereedschap op zijn voet omdat hij vergeten was die te borgen. De kombuis was bezaaid met het eten wat we die dag op het fornuis hadden staan. Ik heb nog een filmpje van die storm gemaakt. Je zag het achterschip steeds een duik in de golven maken van heb ik jou daar. Helaas heb ik dat rolletje per ongeluk bij het oud vuil gezet denk ik. Maar misschien toch ook weer niet en kom ik hem ooit weer tegen in de rommelkast die ik nodig een keer moet uitspitten. Wanneer ga jij je zolder opruimen? Ik kwam nog een paar magazines van MAO-TSE-TUNG tegen in mijn zeemanskist. :roll: Groeten Joks

Afbeelding
hanzijl
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2009 19:09

Re: SMN

Bericht door hanzijl »

Hallo LP,

N.a.v. jouw verzoek om bemanningslijsten heb ik deze uit jouw wenslijstje bijgevoegd. Jammer genoeg bezit ik wel alle jaargangen van het SMN-nieuws maar slechts een tiental bemanningslijsten.
Ik neem aan dat de toenmalige redactie om het actueel te kunnen brengen deze lijsten als los inlegvel toevoegde, met de bekende gevolgen.

Groet,
Han
Banggai.JPG
Banggai.JPG (76.89 KiB) 3609 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Han,
bedankt voor je genomen moeite. De meeste namen waren weggezakt, maar zijn weer helemaal in beeld. Gaat in mijn plakboek.
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:lol: Hallo Joks,
er valt weinig te liegen. Dacht bij het Kruidvat een scannertje op de kop te tikken (dikke advertentie!) en wat vergeelde foto's te plaatsen. Alle scannertjes op! (kopers hebben zeker voor de deur gelegen de hele nacht) Het Kruidvat mogen ze van mij veranderen in een kruitvat.
Hebben er zeker maar een per winkel ingeslagen als lokkertje. :lol: Heb mijn woede dit weekend maar eens afgereageerd tijdens een motortreffen, heeft wel niks met de vaart te maken maar ja. Koud doch gezellig zullen we maar zeggen.
Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie