SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joks,
Jolly Sailor is wegens privé omstandigheden tijdelijk afwezig.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:P Bedankt Jos, "Wegens privé omstandigheden tijdelijk afwezig" betekent meestal niets ernstigs en als dat wel zo was had je het wel gezegd. Wanneer je hem toch nog een keer spreekt, doe hem dan de groeten. :P Joks
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks.
Hoge bergen, diepe dalen.
Zo'n tochtje langs de Canadese kust levert inderdaad mooie plaatjes op.
Bijgaande foto maakte ik van af het pijpedek. Beneden zie je nog net een stukje van de brugvleugel. (Neder Ebro)

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

lp schreef:Beneden zie je nog net een stukje van de brugvleugel. (Neder Ebro)
:-D Hier nog maar eens een foto van de Neder Ebro. De foto is al ergens eerder geplaatst maar hij was nodig aan een opknapbeurt toe.

:shock: Afgelopen week was mijn verjaardag. Op kombuispraat wel te verstaan. Tijd voor een evaluatie. Wat brengt iemand er toe om op een openbaar forum verhaaltjes en foto's te publiceren over iets wat zich veertig jaar geleden heeft afgespeeld. De verhalen en foto's ken je al en die zijn vast niet zo bijzonder omdat elke ex-zeeman wel gelijksoortige verhalen en foto's uit eigen ervaring kent. Het bijzondere voor mij is dat het ene verhaal weer andere oproept. Zoals dat met het vertellen van moppen gebeurd. Er komen herinneringen naar boven die jarenlang ver weg in je geheugen waren opgeslagen. Je leven lijkt daardoor langer geleefd en de beelden staan weer kraakhelder voor de geest. Maar we zijn er nog niet. Ik heb die tijd met een paar ouwe scheepsmakkers kunnen delen. Ik hoop hier het tweede jaar nog een paar te mogen begroeten.

P.S. Nu ik de foto met mijn nieuwe bril op bekijk, zie ik dat het de Neder Eems is en niet de Neder Ebro. Sorry guys.
Bijlagen
Neder Ebro
Neder Ebro
ebro.jpg (424.08 KiB) 1128 keer bekeken
Muddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 apr 2009 13:31
Locatie: Bergen N.H.

Re: SMN

Bericht door Muddy »

Mister Joks , gefeliciteerd met je eerste jubileum, ik vind jou bijdrage op de het SMN blog erg goed en je verwoord precies mijn gevoelend bij het bezoeken van deze site , bij mijzelf komen na het lezen op kombuis ook vele goeie herrinneringen terug, ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd als varensgezel , het heeft mij gevormt, ik was erg jong toen ik aan boord stapte van de ss Billiton , ik was nog geen 15 jaar , toen mijn zoontje 15 was zag ik wat ik een broekie geweest moet zijn,en meteen voor een jaar van huis en op die reis erg veel meegemaakt , een hijs vismeel die ergens in India naar beneden klapte en wij de gewonden en doden naar boven moesten brengen , een lading graan en melkpoeder de geschonken was door de VN en die achter prikkeldraad stond te verrotten, een arme sloeber probeerde daar wat van te stelen en die werd door een boortwacht zonder waarschuwing voor zijn kop geschoten en op een handkar geflikkerd en afgevoerd , waar wij bij stonden.
naast de dingen waar ik erg gelachen heb , komen ook dit soort voorvallen naar boven
Maar nogmaals ik ben erg blij dat ik deze site gevonden heb en genieten kan van de vele leuke verhalen.
overigens heb ik op de Neder Ebro met een ander pijp gevaren , SMN kleuren met het Nedloyd logo, en dus gele masten , vind ik persoonlijk mooier dan de VNS kleuren
groeten Piet
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Hallo Piet,

Het is maar een detail, maar de "Neder Ebro" vaart op de laatst geplaatste foto niet in de V.N.S. kleuren. Dit zijn de kleuren van de tijd dat ze eigendom van de Koninklijke Nedlloyd was.
De tijd dat het schip het logo van de Nedlloyd Lines had stamt nog van voor de fusie die in N.S.U. verband eind 1969 tot stand kwam.
Ik neem tenminste aan dat je de blauwe cirkel met de letters N L L bedoelt. In die tijd had ze waarschijnlijk nog oker gele of creme gele masten.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Muddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 apr 2009 13:31
Locatie: Bergen N.H.

Re: SMN

Bericht door Muddy »

Hallo Roy , ik ben niet zo van wellis /nietes maar je bent een beetje in de war denk ik.
de laatste foto van de Neder Ebro is echt in VNS kleuren
Al voor 1965 had de SMN een samenwerkings verband met de Rotterdamse Loyd , dat werd genoemd de Nedloyd , duidelijke verwijzing naar beide maatschappijen,en daar werden een aantal schepen van beide maatschapijen in onder gebracht die op de maatschappij pijp het blauwe Nedloyd logo kregen, bij de SMN onder andere de ss Billition en ook de ms Neder Ebro
begin jaren 1969 werd de Neder Ebro gecharterd door de VNS ,vandaar de VNS kleuren en in 1970 werd de VNS en vele andere maatschappijen oa KNSM opgeslokt door Nedloyd en werd het oude samenwerkings verband omgezet in een nieuw bedrijf Nedloyd met weer een ander logo. en kregen alle schepen de naam Nedloyd voor hun scheepsnaam bijvoorbeeld Nedloyd Ebro en alle kerk schepen van de VNS kregn een andere pijp en nedloyd voor de naam
alles is te checken op de VNS site
groet Piet
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Hoi Piet, Het afgelopen jaar hier op kombuispraat is erg snel gegaan en ik heb weer net zoveel of nog meer meegemaakt of herbeleefd als toen. Niet alleen door verhalen van ouwe scheepsmakkers maar ook van anderen zoals jij. Als ik aan het schrijven ben over toen voel ik mezelf weer van die leeftijd. Achteraf gezien hebben mijn reizen meer indrukken bij mij achtergelaten dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Er ging geen jaar voorbij of ik kwam wel een paar overeenkomsten tegen in mijn latere leven. Dat ging meestal niet gepaard met instemming van anderen want die zagen dat meer als opschepperij dan dat je een standpunt aan het verdedigen was. Op dit forum vind je altijd wel een paar gelijkgestemden maar het is ook leerzaam om de ervaringen van anderen te lezen. Je komt nu tenminste eens wat tegen over het werk van de sparksen, wtks, stuurlui en niet te vergeten bankwerkers. Met handlangers, (licht)matrozen en bedienden ging je sowieso al om. Jammer dat je weinig hofmeesters en bootslui aantreft. Ik denk dat als je een leidinggevende positie aan boord had wat minder geneigd bent om je verhaal te doen. Een ouwe die dat eens probeerde kreeg meteen zoveel kritiek over zich heen dat hij weer snel was verdwenen. :( Jammer, jammer.

:shock: Ik zie net je antwoord op de reactie van Roy en meng me daar maar niet in want ik heb meer verstand van kombuiswerk. Wie daar wat over wil weten kan altijd bij mij terecht. 8) Groeten Joks
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Hallo Piet,

Het is het me niet waard om over een foto te gaan strijden.
Het is wel zo dat ik weet waar het overgaat en zeker wat de kleurenschema's aangaat en zo vrij nauwkeurig weet te determineren wanneer een schip er zo uitzag.
Ik wil echter ook voorstellen om deze discussie maar te stoppen. Er zijn immers belangrijker dingen in dit leven :!: :lol:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Piet, Roy, Sorry dat de plaatsing van de foto wat misverstanden heeft opgeroepen. Belangrijk? Nee! Toch willen weten hoe het zit? Ja!
:shock: Voor de goede orde, HIER komt de foto vandaan. Misschien dat het iets oplost. :wink: Groeten Joks


Plaats reactie