SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De foto is denk ik van eind 1933/begin 1934.
Aan de Sumatrakade ligt de Jan Pieterszoon Coen; aan de hoedjes te zien opgelegd.
Aan de Javakade de Christiaan Huygens.
Groet, Paul G.

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Jan Pieterszoon Coen werd ook in 1931, samen met de Johan de Witt, al eens op reserve gelegd.
Op de foto ligt op de kop van de Sumatrakade de Prins der Nederlanden eveneens met een hoed. De Prins werd begin 1933 naar de steiger van de HAL gesleept (Stenen Hoofd) en daar als oefenschip voor de brandweer gebruikt.
Aan de Javakade ligt ook een vrijwel nieuw schip van de T-klasse.

Opgelegde schepen SMN ca1931.jpg
Opgelegde schepen SMN ca1931.jpg (158.24 KiB) 4124 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat noemen ze hier spoorbielzen
Dat zei Leo pak weg een maand geleden toen we bekant van koers raakten over boomstammen en wat " Dies meer zei".....nou heppik altijd al wat met boompies gehad dus ik kon het niet laten om even een knipje te maken toen ik deze truck met aanhanger geladen met vrij dikke stammen achterop reed en ook toevallig net mijn kiekdoossie bij de hand had. Hier zie ik dit nog om de klipklap maar ik denk zomaar dat je dit in de Lage en vrijwel geheel ontboste Landen niet meer op de weg ziet?
Bijlagen
July-2017 (19).JPG
July-2017 (19).JPG (18.06 KiB) 3959 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------Afbeelding

ik denk zomaar dat je dit in de Lage en vrijwel geheel ontboste Landen niet meer op de weg ziet?
En ik denk zomaar dat je dat nog alleszins mee zou vallen! :-D
Voor zo'n klein landje heeft Nederland nog aardig wat bos, 373.480 ha om precies te zijn, wat 11 procent van het landoppervlak is. Ook heeft Nederland een niet onbelangrijke bosbouw. Er wordt jaarlijks ongeveer 1 miljard kubieke meter industrieel rondhout geproduceerd. Daarbij is brandhout niet inbegrepen.Het is voor 51% naaldhout en 49% loofhout. Van die bijna 1 miljard kubieke meter rondhout wordt 51% gebruikt voor zaag- en fineerhout en 47% als vezelhout, dus voor de papier- vezelplaatindustrie.
Nederland importeert 90% van zijn hout, maar er komt toch altijd nog 10% uit de eigen bossen. Die zijn voor ruim de helft particulier eigendom, 26% is van Staatsbosbeheer en goed 20% van "andere overheid", wat dan waarschijnlijk Defensie zal zijn.

Nederland heeft nauwelijks nog een houtverwerkende industrie en daarom wordt vrijwel al het hout uit de Nederlandse bossen geëxporteerd en vervolgens als kant en klaar product weer geïmporteerd. Meer dan vijftig jaar geleden bracht ik een keer een lading Nederlands hout naar Noorwegen waar het tot cellulose werd verwerkt. Nu gaat het Nederlandse hout voornamelijk naar de Duitse en Belgische houtverwerkende industrie, maar het schijnt ook nu nog een enkele keer te gebeuren dat er een lading hout naar Zweden gaat.

---------------
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: SMN

Bericht door Fluks »

In de Dordtse Biesbosch is een productie-bos. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: SMN

Bericht door leo-shof »

Mooie lengtes Harry
ik schat zo toch een 7 a 8 meter lengte , In Duitsland (Schwatz wald) zag ik vaak mooie boompies gelost worden
bij de papier en karton industrie
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voor zo'n klein landje heeft Nederland nog aardig wat bos
En...zoooooo zie je maar weer,dat had ik inderdaad niet verwacht Theodorus. En hout uit Nederland naar Zweden.......DAT klinkt als "water naar de zee" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

:-D Ik zie nog wel eens een bos hout voor de deur.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie foto.
Het maken heeft denk ik wel een half uurtje van het feest in beslag genomen. :-D

Groet, Paul G.


Plaats reactie