SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Het was nog een stoomschip ook met een echte telegraaf, dat vond ik toch wel prachtig toen ik als zeventienjarige om 09.00 uur bij de SMN op sollicitatievisite kwam.
Heel vroeg mijn nest uit om naar station Hollandsspoor in den Haag te fietsen vanuit Scheveningen.
Het regende zo hard dat ik in de trein niet echt opdroogde. Op de Atjeh werd het nog eens dunnetjes overgedaan, dus ik stond druipend in dat voor mijn begrippen chique kantoor.
De gozer(Hepener of zoiets) die mij aan zou nemen had wel gevoel voor humor, hij loerde op een papiertje en zij: "Zo Jantje, nog niet droog achter je oren zie ik!"
Enfin het kwam goed en als ik havendienst had of op kantoor moest zijn ging ik over met de Atjeh hoewel er ook een Amsterdammertje met een salon als veer gebruikt werd, ik dacht dat daar een Kromhout in stond.
Op de Atjeh werd je geruisloos vervoerd :wink:

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Atjeh heeft ook een deuntje meegeblazen in WO2.
Wel tragisch was de opdracht op 14 mei 1940 om de J.P.Coen naar IJmuiden te slepen omdat deze tussen de pieren tot zinken moest worden gebracht. Na de tocht door het Noordzeekanaal is de Atjeh van de SMN overgedragen aan de Marine. In de avond van 14 mei werd de Coen tussen de pieren gelegd en afgeborreld.
Op 15 mei ontsnapte de Atjeh uit IJmuiden met 3 de bemanningsleden en 60 Britse en Nederlandse marinemensen.
Onderweg kwam de sleepboot de met pech kampende reddingsboot Zeemanshoop tegen die met 48 Joodse vluchtelingen uit Scheveningen was vertrokken; deze werd op sleeptouw genomen.
Na enige tijd zijn de passagiers van de Atjeh en van de Zeemanshoop overgenomen door HMS Venomous.
Deze foto is gemaakt vanaf de Venomous.

Atjeh 15 mei 1940a.jpg
Atjeh 15 mei 1940a.jpg (62.27 KiB) 3585 keer bekeken

Daarna is Atjeh met de Zeemanshoop op sleeptouw door HMS Sanddown begeleid naar Ramsgate en heeft de gehele oorlog in Engeland diensten verleend.

Atjeh 15 mei 1940b.jpg
Atjeh 15 mei 1940b.jpg (56.52 KiB) 3585 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en heeft de gehele oorlog in Engeland diensten verleend
Bijzonder interessant Paul, dus ook na WW2 weer heelhuids terug naar Amsterdam, anders had Jan met de natte oren en/of Geep er toen niet op geweest!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Atjeh werd na de capitulatie gestationeerd in Vlissingen onder beheer van de Marine.
Daar heeft ze o.a. ook geholpen bij het herstellen van de vernielingen t.g.v. de inundatie van Walcheren.
Daarnaast heeft ze nog geassisteerd om de jammerlijke ondergang van de Christiaan Huygens (ook SMN) bij West Kapelle te voorkomen, eind augustus 1945. Dat schip brak op 5 september 1945 in stukken op de Zuid Steenbank.
In december 1945 is de sleepboot via binnenwateren terug gevaren naar Amsterdam, kwam daar op 24 december 1945 aan en werd weer ter beschikking van de SMN gesteld.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: SMN

Bericht door Allen »

Zie voorgaande bericht.

CHIRSTIAAN HUYGENS

Christiaan Huygens001.jpg
Christiaan Huygens001.jpg (84.81 KiB) 3395 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het verhaal van de thuiskomst van de Atjeh zoals het in de krant kwam.
Overigens wordt de betrokkenheid bij de Christiaan Huygens in het artikel niet genoemd. In andere geschriften wel.

Amsterdamsch Dagblad 31 december 1945.jpg
Amsterdamsch Dagblad 31 december 1945.jpg (193.17 KiB) 3315 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heel speciaal dat dit verhaal na zoveel jaren "even" boven water wordt getoverd, interressant en bedankt!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

Pan_Canal_3.jpg
Pan_Canal_3.jpg (155.53 KiB) 3338 keer bekeken
De Oldenbarnevelt in het Panama kanaal.
gr.Bas
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Stom toeval maand geleden heb ik al mijn Kodak 8 m/m veterband films laten digitaliseren
(wat een rot woord v/d PC ) Ik ben nu druk bezig wat chaos te scheppen in die orde.
Net voor het binnenvaren van het Kanaal heb een grote kudde pelikanen gefilmd.
Monteer nu elektronisch toevallig, deze sluistrap.
Aan boord stond ik net op de bak.
Als je goed kijkt zie je nog net een stippie van m'n kale kop!
Deze reis was tevens het einde van m'n natte loopbaan
Was een leuke reis.
Vrgr. Geep
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tweemaal Banda met bolder.

Banda-1.jpg
Banda-1.jpg (119.74 KiB) 3179 keer bekeken
Banda-2.jpg
Banda-2.jpg (159.74 KiB) 3179 keer bekeken


Plaats reactie