SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.

ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: SMN

Bericht door ArnoldW »

Een foto van de Prins der Nederlanden, die ik vond op internet. Heb gezocht op naam, maar kwam geen foto van deze boot tegen.
Mvrgr. Arnold.
Prins der Nederlanden.jpg
Prins der Nederlanden.jpg (75.37 KiB) 1380 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog net Goedemorgen Bertus,
Heeft niets met de SMN te maken, maar toch even tussendoor.
Binnenkort neem ik contact met je op. Mooi stuk in "de Swollenaer" over je biljartclub.
Zondag zat ik met een hoop lawaai van de ADO-supporters in m'n linkeroor en van de PEC-supporters in m'n rechteroor :!:
Maar het was een boeiende wedstrijd met de goals mooi verdeeld over de beide doelen :lol:
Groet, Paul G.

P.S. Toch nog maar een SMN-tintje aan het bericht.
Met Piet Sligte heb ik ook nog eens een kort maar warm reisje gemaakt eind oktober 1964/half januari 1965 op de Raki. Vliegen naar Malta, met een vliegtuig waar rook uit een motor kwam, daarna naar de PG, Bangkok en half januari '65 waren we in Rotterdam.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Nu Piet en Paul nog wat informatie gaven herinner ik mij ook weer wat meer zaken, het denkraam maakt torn-toe zeg maar.
Ik denk dat ik algemene dienst 4 e was, lampies indraaien en compressortjes aan de gang houden, kleppen schuren en ander Hotlo-werk.
V.d.Steur liep wacht als 4e, Appie Bolleman kwam uit Hengelo en Huib Nijdeken kwam uit Apeldoorn(Anklaarseweg of zoiets).
Beide laatsten heb ik later na mijn vaartijd, lang geleden nog wel eens ontmoet. Huib werkte toen op een zuiveringsinstallatie in Hilversum.
Piet kan ik mij trouwens ook nog wel voor de geest halen, althans zoals hij er vroeger uitzag :wink:

Kaptein Ganzeman was een bijzonder vriendelijke man die wel eens vaker in het Noorden pech had en al eens aan de grond liep met een schip.
Chris Kotterer, de derde stuurman was niet in paniek te krijgen en had altijd schik.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat je pakjesbootbemanning op een tanker kunt poten en dan verwacht dat alles goed gaat, meestal ging dat gelukkig ook wel goed :-D .

De extreme vorstschade was achteraf gezien toch wel te wijten aan onbekendheid met het tanker-vak, dus zeg maar het omgaan met verwarming, stoom aan dek enz.
Een echte aanvaring in de zin van grote schade was het niet, we liepen er uiterst langzaam tegenaan, maar met die grote massa's wordt er dan toch wel e.a. in elkaar gedrukt.

Ik denk eigenlijk dat wij toen een Hollandse bemanning hadden, in ieder geval pompman, bootsman, baas en matrozen waren n.l.
Als ik mij niet vergis is Kotterer met een van de matrozen over een stel planken over het ijs naar een E.H.B.O.-post of de dokter geweest .
Jammer in die tijd moest je het met een Agfa-clack doen en die deed niets meer als ik buiten kwam, dus ik heb weinig foto's helaas.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Mooie luchtfoto van de "Prins der Nederlanden", dat zie je niet zo bar veel in die tijd.
Gebouwd in 1914 bij de N.S.M., A'dam en in 1935 verkocht naar Italië. Hernoemd in "Aquieleia" en zomer 1944 te Marseille als hospitaalschip t.z.g. Hierna gesloopt.
Zo werd ze toch nog 30 oud.
Dat kan van haar in 1913 te R'dam gebouwde zussie, de "Koningin Emma", niet gezegd worden. Die ging n.l. in 1915, na op een mijn gelopen te zijn, al na de kelder.
Toch wel fraaie schepen voor hun tijd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Piet Sligte
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
Locatie: El Albir, Spanje

Re: SMN

Bericht door Piet Sligte »

v+d
Reis 39 van de Koningswaard had een chinese bemanning met (uiteraard) een chinese kok.
De CD bestond uit een hofmeester, 3 bedienden en 2 chinese koks. Die chinese koks konden niet alleen chinese maaltijden maar ook uitstekend nederlandse maaltijden bereiden.
Reis 40 had een NL bemanning en die reis ging naar Finland.
Voor wat betreft die aanvaring staat mij bij dat een matroos (o/g) bij kapitein Ganzeman een scheepsverklaring moest afleggen.
Kaptein Ganzeman was een bijzonder aardig man.
Ja, wat een pak ijs lag er in de Oostzee en als je die grote russische ijbrekers zag varen, nou ja, varen.
Ze schoven op het ijs en zakten er door heen om een vaargeul te maken. Ik herinner me ook nog dat
kapitein Ganzeman snel een ijbreker opriep omdat er kruiend ijs was. Ik meen me te herinneren dat we in het ijs vast zaten in het konvooi.

Patru
Met de Raki in warm Bangkok en in de Mosquito bar een pilsie pakken, dat is andere koek!
En dan de volgende dag in de kampong vlakbij een spoorrails wakker worden, gekleed in een sarong.
En dan te laat aan boord komen en 10 dagen gagestraf krijgen van kapitein Van Epen.

BS
Nou Bertus, het was flink aanpoten op de JvO. Toen alle passagiers in Australie van boord waren had de Civiele Dienst om de dag vrij. Dat was wel leuk want we konden gebruik maken van de passagiers(achter)dekken. Toch een fijne reis. Toen we met de trein van Genua naar Amsterdam gingen was het in Amsterdam ook behoorlijk koud.

Saludos
Piet Sligte
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Piet,
Reis 39 heeft blijkbaar maar weinig meer dan een maand geduurd, daardoor zag ik de lijst van reis 40 (die naar Finland) over het hoofd. Bijgaand alsnog de juiste lijst. Groet, Paul G.
Koningswaard reis 40 1966.jpg
Koningswaard reis 40 1966.jpg (47.38 KiB) 1142 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo heren.

Ik zie op de bemanningslijst Ferry Schwartz staan.
Hij was samen met mij matroos op de Abel tasman
weet iemand wat er van hem geworden is.

Groetjes Bob.V.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: SMN

Bericht door Evert Sikkema »

Ik zag toevallig op het (oude) Kustvaartforum een verzoek van de dochter van kapitein Ganzeman of er mensen zijn die met hem gevaren hebben en daar over iets kunnen vertellen. Haar e-mail adres staat er bij:

http://94.211.137.110/mfa/zeevaart/ntk/bawean.htm

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie