SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: SMN

Bericht door Da Silva »

Ik neem aan dat dit een ruimbrand was. Ik weet niet hoe het met de stabiliteit is, maar je kunt er niet onbeperkt water in blijven pompen. Misschien werd er tussen door ook nog gelenst. Ik heb geen idee.
Mario

Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Het is jammer dat zijn verhaal op pagina 355 verdwenen is. Wellicht dat Luijt Postma het namens Ruud nogmaals wil plaatsen.
Brand Karimata
Het verhaal staat er wel, helaas zijn de foto's verdwenen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar je kunt er niet onbeperkt water in blijven pompen
Brand EN vol met bluswater........de doodsteek van de ouwe "Oranje"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Goedemorgen Heren.

Ik vond er nog ééntje op S.N.

Groet Bob.V.
Bijlagen
Unknown383.jpg
Unknown383.jpg (216.13 KiB) 5695 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: SMN

Bericht door Da Silva »

Mooie foto Bob.
Grt
Mario
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Lupo schreef: 25 apr 2018 20:50Het verhaal staat er wel, helaas zijn de foto's verdwenen.
Het ging mij om het artikel uit de SMN-nieuws van mei 1969 dat op pagina 355 heeft gestaan. Ik heb zelf wel een kopie, maar helaas van mindere kwaliteit.

Mooie aanvulling Bob die foto.

Ik vond ook nog een plaatje over heel iets anders.
Op de reis die de Karimata na die brand maakte werd in Port Swettenham een luchttol uitgeleend aan de Rotti, die schade aan de schroef had.
De technische mannen van de Rotti haalden een omgebogen deel van een schroefblad weg. Curieus zoiets. :-D

Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969.jpg
Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969.jpg (183.39 KiB) 5536 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Goedemiddag Heren.

Kwam deze tegen bij STS de ex Batjan,paar mooie reizen op gemaakt :wink:
Misschien al eens eerder geplaatst maar wat maakt het uit 8)
Groet Bob.V.
Bijlagen
314_Kota_Selamat_AF_pna_ex_Batjan.jpg
314_Kota_Selamat_AF_pna_ex_Batjan.jpg (149.55 KiB) 5290 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Ik vond ook nog een plaatje over heel iets anders.
Op de reis die de Karimata na die brand maakte werd in Port Swettenham een luchttol uitgeleend aan de Rotti, die schade aan de schroef had.
De technische mannen van de Rotti haalden een omgebogen deel van een schroefblad weg. Curieus zoiets. :-D


:roll: Ooit heb ik dat met een beschadigde schroef van een bb-motor gedaan. De spoed raakte volledig in onbalans daardoor. Hoe hebben ze hiermee
op eigen kracht naar een dok kunnen varen? :(
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

De schroef van dat schip maakte op de dokreis wellicht 50 omwentelingen per minuut, aannemende dat ze met verminderd toerental op pad gingen.
Het maximum was iets in de buurt van 115 o/min. De schroef van jou slagroomklopper liep wel 600 o/min, dat scheelt wel iets. Bovendien ligt een scheepsschroefas goed gelagerd in een groot brok staal dat is bij een buitenboordmotor wel even anders.


Plaats reactie