SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Vanaf 16 januari 1962 tot en met 10 april 1963 werkte ik op de Kaap Hoorn een schip dat toen gebruikt werd als een wilde vaart tankertje.
Moe ben ik er nooit geworden, handige overzichtelijke machinekamer met twee waterpijpketels en een turbine-installatie., wat verdampers, seperatoren, turbine-ladingpompen en niets wat veel storing kon geven.
Ik kan me niet eens herinneren dat we een werkplaats hadden, dat weet ik nog wel van alle Hotlo-bootjes :-D
Valparaiso, Curaçao, Maracaibo, Nuovo York, Adrossan, Stanlow, Rotjeknor, Suez kanaal en dat mooie kanaal met sluizen in Zuid-Amerika voor mij was het allemaal prachtig na een poosje West-Afrikaanse kust.
Tankertoeslag en elke dag twee overuren, het kon niet op. Hoe ik die twee overuren volmaakte, geen idee!
Nou ja inmiddels ben ik 76 dus wel een bejaarde Kaap Hoorn vaarder, gelukkig niet met een windjammer :wink:

Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

De "ROEPAT" begin '58 mijn eerste varend thuis ,waar zijn die 60 naar toe , als of het gister was , zo is het blijven hangen in het geheugen ,
trouwens een aardige foto zo richting meren

Chris Vr.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

handige overzichtelijke machinekamer met twee waterpijpketels en een turbine-installatie......... niets wat veel storing kon geven.....niet eens herinneren dat we een werkplaats hadden, dat weet ik nog wel van alle Hotlo-bootjes
Ik denk ook zomaar Jan dat de "warkbootjes met een werkplaats" ook de meeste herinneringen produceren......in mijn varens dagen heppik nooit het genoegen gesmaakt om betrokken te raken met " niets dat veel storing kon geven".......vrijwel ALLES wat in die Heusdense Reuzen beneden stond gaf hoopies storing en/of wark om aan de praat te houden.....met de wijsheid van achteraf denk ik zomaar dat de 2 stuks MAN hulpkarren aan die Smit generatoren nog het meest betrouwbaar waren van het hele handeltje......ECHTER daar zaten ook met V snaren aangedreven "exiters" op die dan hun piep via koperen sleepringen op de hoofdas met koolborstels naar het rotor-veld brachten.Die sleepringen/koolborstel affaires werden van liever lede ONrond en gaven soms hoopies vonken en ik kan me herinneren dat toendertijd 3e meester de Lange ( R.I.P.) een massinist met zgn. "Gouwuh Klauwtjes", onder de reis, de halve draaibank had gesloopt en de hele beitelhouder slee affaire op een speciaal gemaakt stalen onderstel had gebouwd wat dat weer vervolgens op de juiste plek op de scheepsfundatie was gebout......zodat " a la moment supreme" we heel kassie an gingen draaien en de Lange "eventjes" de sleepringen weer rond afdraaide. Het eigelijke "draaiwerk" was een fluitje van een cent, de aanloop tot die klus was het dus om de sodemieter niet! Maar jaaa de Lange had Gouwuh Klauwtjes want hij maakte ook een komplete Triple...tuseen alle Neus en Lippen door...alsof we verder naks te doen hadden.
De namen van die gasten zijn in mijn geheugen gegrift want ik heb veeeel van ze geleerd " in them days" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Lupo

Bericht door Lupo »

zelf heb ik heel weinig foto`s van mijn 4 jaar SMN, ik heb heel goede herinneringen aan die tijd
Piet, garnalen pellen onder toezicht van hofmeester Rudie Rijnders. (Neder Ebro)
Bijlagen
Piet.jpg
Piet.jpg (124.18 KiB) 4006 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 20 jul 2018 21:01die onder de reis, de halve draaibank had gesloopt en de hele beitelhouder slee affaire op een speciaal gemaakt stalen onderstel had gebouwd wat dat weer vervolgens op de juiste plek op de scheepsfundatie was gebout......zodat " a la moment supreme" we heel kassie an gingen draaien en de Lange "eventjes" de sleepringen weer rond afdraaide.
Dat geloof je toch alleen maar als je het zelf hebt gezien hebt :!: Wat was ik graag daarbij geweest.

Harry G. Hogeboom schreef: 20 jul 2018 21:01Maar jaaa de Lange had Gouwuh Klauwtjes want hij maakte ook een komplete Triple...tuseen alle Neus en Lippen door...alsof we verder naks te doen hadden.
Triple ken ik alleen maar als een hoog alcoholisch biertje en als in Triple Expansie Machine. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat was ik graag daarbij geweest.
Nou Adri....ten tijde dat dit klussie aan de hand was werd dit varkentje gewassen door genoemde de Lange ( R.I.P.) en ik noem hier zijn naam uit respect voor zijn vakkennis en kunde en omdat hij inderdaad zgn. " Gouwuh Klauwtjes" had.Terwijl zich er verder vrijwel niemand erg druk om maakte....er MOEST gewoon wat aan gedaan worden....had ik uiteraard wel in de peiling dat dit om de drommel geen allerdaags klussie was, maar de Lange had daarvoor de oplossing en iedere kollega toen aan boord had er geen twijfel over dat hij dit tot een goed einde zou brengen.....ik was toen nog in de dagen van " Hogeboom hou je bek dicht, ik kan me niet heugen je om je mening te hebben gevraagd" :mrgreen: maar hield uiteraard scherp in de peiling hoe hij dat flikte EN heb het jaren later in een commerciele situatie idem dito met een sterretje een paar keer toegepast op vrij grote reparatie klussen maar dan waar het schip dat of stil voor de kant lag of in dok en/of bij het her-boren/opzuiveren van schroefaskokers
Ik denk zomaar dat genoemde massinist een ieders vertrouwen had door zijn vakbekwame kunsten op die ouwe draaibank waaronder het fabriceren van zijn " Model Triple" ( een Triple is inderdaad een Triple expansie stoommachine in vakjargon!)
Ik herinner me trouwens ook wel andere situaties waar de Snr. Kollega's mij de klep snoerden, maar bij een hele serieuze situatie met de Hoofdmachiene in ontiegelijk slecht weer die klus volkomen verkeerd aanpakten, dat we toen niet met de hele hap zijn verzopen is te danken aan de ijzerwerkers en de lassers in Heusden.......da's wel zeker in mijn herinnering.
Zo herinner ik me als 7e massinist op wacht bij Ome Rinus K. ( R.I.P.) op de " Forest Hill" waar ik op een gegeven moment waarnam dat de achterste 2 cylinder blokken ( dus 1 & 2 volgens de MAN telling en # 8 & #9 volgens de Lloyds telling!) heeel duidelijk ZICHTBAAR op de scheepsfundatie de " hippie hippie shake" stonden te doen. Ik kroop onder de vloerplaten en bekeek de zaak van heel dichtbij, schrok me het lazerus en rende naar Ome Rinus....die daar niet koud of warm van werd en zei: " Da's al sinds de nieuwbouw lange, er is iets goed mis met de leibaan uitlijning, maar als je die fundatie bouten wat los laat staan dan is er niks aan de hand...gewoon AFblijven met je tengels anders krijg je grote problemen met de lijbanen en/of kruiskoplagers"
Nou stond Ome Rinus toen al behoorlijk hoog in mijn boekie, dus ik knoopte dit goed in mijn oren. NU weet ik vrij precies waar dit probleem zijn oorsprong had, maar toen dus niet! Een tijdje later...ik had inmiddels al ietsie goud op de mouw...had de toenmalige 2e meester dit zgn. probleem op de doklijst gezet om die fundatie bouten even " aan te slaan".Ik vertelde dus dat ik het van ZEER goede en ervaren bron had waarom dit NIET te doen.....hetgeen werd weggewimpeld als zijnde " gelul".We zijn toen na de dokking in Palermo en ook meerdere klussen aan de Homo, de Baai van Palermo dus in 1e instantie NIET uitgekomen, weer terug naar de werf; 1 of 2 kruiskoppen later EN de fundatie bouten weer los, weer naar zee gegaan.In tegenstelling tot Ome Rinus en de Lange zal ik die 2e zijn naam hier maar niet noemen! :roll: Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken...toen niet en NOG niet...dat ik dus ontzettend veel van deze kollega's heb geleerd,alsmede van zeer vakbekwame personen " langs de Diek" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

scannen0034.jpg
scannen0034.jpg (162.01 KiB) 3884 keer bekeken
De Rempang in A.dam aan het laden in 1950. Een kleine KPM coaster de Sungei Asahan.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

scannen0035.jpg
scannen0035.jpg (143.55 KiB) 3876 keer bekeken
De Oranje na de verbouwing in 1959.
gr.Bas
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: SMN

Bericht door Jacob Bothof »

Liepen die massinissies op de Sungei tijdens de oversteek aan dek stille/havenwacht of was het 4 op 8 af :lol:
leuke deklading trouwens , bij het lossen ballast pompen over bakboord en zo de plomp in laten glijden.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Sungei Asahan.

Sungei Asahan 1950.jpg
Sungei Asahan 1950.jpg (25.69 KiB) 3680 keer bekeken
Aan boord van de REMPANG (SMN) naar het vaargebied gebracht.
De locomotief, Samarangsch handels- en advertentie-blad 21-10-1950: Met de „Rempang” van de Stoomvaart Maatschappij Nederland zal een kustvaartiüg, bestemd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij naar Indonesië, worden vervoerd. Dit schip, het eerste van een serie van vijf, heeft een gewicht van 165 ton. Het werd gebouwd door de scheepswerf „De Vooruitgang" te Alphen aan de Rijn. Het aan boord brengen van de kustvaarder „Sungei Asahan" op de Rempang" in een speciaal daartoe vervaardigde brug van dertien ton. Verscheidene gedeelten van de bovenbouw moesten bij de „Sungei Asahan" worden verwijderd omdat het vermogen van de bok niet boven de 150 ton gaat.


http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6313


Plaats reactie