SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks,
leuk die foto's. Zo heb ik de Banggai vaak gezien, van af het bootje naar de wal. Ook dat gesleep met koffers op de gangway bij het aflossen, doet me denken aan Singapore en Durban. Dagen ervoor stonden de gangen al vol met kisten. De baastimmerman kreeg het dan druk om nog effe voor de een of andere officier een kist inelkaar te timmeren. Konden wij wel vergeten zo'n mooie kist. Op die middelste foto staat volgens mij Joop, altijd haartjes in de krul. Dus van die verfklusjes op de oversteek weet je ook alles van. In 1966 ben ik met de Neder Eems door het Suezkanaal gevaren op een China-reis. Stond er 'smorgens om 5 uur in Port Said zo'n soepjurk op mijn hut te bonken, met z'n handel. Later ging het kanaal dicht en moest je via De Kaap. Die oostkust van Afrika was trouwens wel aardig. In LorenzoMarques en Mombassa kon je leuk stappen. We hebben op de rede gelegen van Zanzibar, waren we smiddags naar een klein eilandje gezwommen. Later hoorden we dat het levensgevaarlijk was geweest, want het water barste er van de gifslangen en op het eilandje zelf werden mensen begraven, die dood waren gegaan aan de meest vreselijke ziekten. Je noemde het woord "schijthuispiloot" ja dat was een gebruikelijke aanduiding voor bediende, ha, ha! Het huttenschoonmaken noemden wij "asbak, wasbak, prullenbak". Alles ging over de muur, wat milieu? Wel uitkijken waar de wind vandaan kwam, anders kreeg je onder uit de zak van de bootsman. Nog even een anekdote: We hadden een bediende die zijn eerste reis maakte. Het viel op dat die nogal lang bezig was met hutten schoonmaken. Wat was nou het geval, hij had niet in de gaten dat er tussen elke twee hutten een douche met wc zat. Op die manier maakte hij de eerste paar dagen elke douche twee maal schoon.
quo vadis

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

8) Goedendag LP, Die kist van mij staat nog steeds onaangeroerd. Ik heb hem over kunnen nemen van bakker Henk uit Beverwijk. De bediende op de foto is niet de Joop die wij bedoelen. Ik zou zijn gezicht zo herkennen, op een oude foto dan. Jij hebt net de vrije doorgang door het Suezkanaal nog meegemaakt want augustus 1967 moest de Nederwaal er omheen. Kostte een maandje extra. Daarmee ben ik de hitte van de PG en die soepjurk-knakkers gelukkig misgelopen. De oostkust van Afrika ook en in het water heb ik me nooit gewaagd. Zelfs niet in die badkuip aan dek die je noemde. Ik lag vaak op het zonneplatje boven de messroom achteruit in zon en wind bruin te bakken. Weet jij wat platter is dan een platje? Bij mij ging het afval meestal door de stortkoker in de kombuis. Ik hoefde gelukkig alleen mijn eigen hut schoon te maken. Dat gebeurde uiteraard vlak voordat er zondag inspectie kwam. Ik was net bezig het roerijzer uit de ijsmachine schoon te likken toen die ouwe de kombuis binnenkwam voor inspectie. Ik vroeg – onbevreesd als ik was – of hij ook een likkie wilde. Hij deed het nog ook. De halve bemanning had in Sjanghai een luchtbuks gekocht en we stonden op het achterdek lege flesjes, die we eerst in zee hadden gegooid, kapot te schieten. De nog hele flesjes die te ver waren afgedreven werden onverwacht alsnog nog door deze ouwe kapot geschoten. Hij stond met zijn repeteergeweer vanaf de brug te paffen. De goede man schijnt ook eens in Vietnam met dat geweer aan wal te zijn gegaan om wat extra wildvlees te verschalken. Hij was dus niet bang uitgevallen want je kon er natuurlijk een Vietcong strijder tegen het lijf lopen in die tijd. Groeten Joks.
Karateschool Yawata
Karateschool Yawata
Karate Yawata.jpg (124.92 KiB) 2284 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks, denk maar zo, wat in de kist zit verzuurt niet, zolang je er zelf maar niet in ligt. Ja, die inspecties waren toch op zarterdag? Dan liepen de kapitein, de eerste stuurman en de hofmeester een rondje door het schip. Ik heb nooit kapiteins meegemaakt die moeilijk deden. Op de Banngai hadden we Kuipers -stond bekend als "Kale Kuipers"- zijn reputatie deed al de ronde voor die uberhaupt aan boord was. Nou achteraf heb ik nooit meer zo'n toffe ouwe meegemaakt als hij. Geen zondag zonder rondje voor het hele schip. Ja dat flesjes kapotgooien was ook een sport. Hoog over de muur en dan met een andere proberen om die stuk te gooien. Sporten deden we ook. De bankwerker had van twee flenzen en een stang een halter gemaakt. Eigenlijk het eerste fitnesscentrum van de vloot. Dan hadden we nog de sportkist met daarin een boxhandschoenen. Nou de hofmeester zei wel eens geboxt te hebben, een van de bediendes had dit ook als hobby gedaan. Die gaf hem zo'n klap dat het gelijk de laatste ronde was. Dik lachen natuurlijk. Voetballen deden we ook, maar niet aan boord natuurlijk. In Costa Rica hadden ze een wedstrijd met een plaatselijlk voetbalclubje georganiseerd, op een veld van fijngeklopt puin. Een van onze jongens maakte in de hitte van de strijd een schuiver. Heel z'n poot van boven naar beneden open en daarna nog eens drie weken half invalide. Ook daarna was voetballen taboe. Ja wij lagen op de Banggai altijd op het pijpendek te zonnen, om snel bruin te worden smeerden we ons in met een mengsel van slaolie met jodium. Op een keer lagen we daar ook en de matrozen waren de masten aan het schilderen. Wat die flikten was om zo af en toe een zwieper met een volle kwast naar beneden te geven, zodat je zonder het te merken onder de gele verf zat. Klagen bij de bootsman had weinig zin, die lachte maar wat en gaf een fles peut ter compensatie. Wilde kennelijk zijn bakkie koffie smorgens in de pantry niet gaan mislopen. Eind van de maand hebben we van mijn motorclubje weer een weekendtreffen. Tentje, vuurtje, biertje, wat zandpaden aftuffen en onbeperkt mosselen eten. Bijgaand een foto van mij, verleden maand genomen in Wales Engelend.
Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:| Dag LP, Je berichtje roept een hele hoop herinneringen bij me op. Gaaf motortje zeg! Een zijspan heb ik sinds mijn jeugd niet meer gezien. Dat van die inspecties kan inderdaad op zaterdag geweest zijn maar ik zie in gedachten die mooie pakkies door de kombuis paraderen en dan denk ik altijd aan zondag. Het was ook een signaal dat we in de tropen waren aanbeland, wanneer de officieren van blauw naar wit en van lange naar korte broek wisselden. Meestal ging dan ook de airco koud blazen. Reputaties kwamen al ver voor de kennismaking aanwaaien. Net een stel ouwenelen die bemanningsleden. Op een kustreis met de Gabonkust smeet de hofmeester zijn lege bierlesjes kapot in de prullenbak zodat er meer in kon. Zijn verzoek om in zijn hut een klein stortkokertje te monteren was door de Mij nooit ingewilligd. Hij liep meestal rond in een overall met scheuren op zijn zitvlak en een vechtpet op zijn hoofd met dobbers en haken. Die was zo gek als een deur maar ik ben geen betere meer tegengekomen. Hij vertelde dat Liz Taylor en Richard Burton op de bank te hebben gehad toen die ergens op locatie waren om te filmen. De enige fitnessruimte die wij op de Nederwaal hadden was de kombuis want daar deed je alles in de helft van de tijd om daarna van een biertje te kunnen genieten. Alles ging dan in een versneld tempo van uien snijden tot schrobben. Dat had je moeten zien. Op de Banggai heb ik een plank met touw aan de reling gemonteerd om er een beetje op te oefenen voor Japan. Voetballen op gravel heb ik in Duitsland een keer gedaan maar dat was na het varen en na ’74. We hebben de finale gehaald en … gewonnen. Dat was met een bedrijfsvoetbalclubje op een uitje naar Dusseldorf. Bratwurst en dergelijke werden tussendoor aan de kant genuttigd. Je hebt best wel aardige Duitsers die nog tegen hun verlies kunnen ook. Slidings kon je jammer genoeg beter niet maken want dat was één van mijn specialiteiten. Dat pijpendek heb ik altijd gemeden als de pest want daar zaten vaak de ouwe, hwtk en soms de hofmeester te beppen en te zonnen. Ze hadden toch weinig te doen want het werk werd aan de onderknuppels overgelaten. Waarom anders ook? Je moest het diploma van de volgende rang hebben om je huidige rang te mogen bekleden, zo werd mij medegedeeld. Verder was het er altijd vies van de roet of lag je tussen het wasgoed van de dames die de hoogste officieren mee mochten nemen. Erg schoon zal dat wasgoed er niet van geworden zijn. Op het reserveschroefdek konden de matrozen ook geen gele verf op je mieter morsen. Is die motorfiets in Engelend je eigen trotse bezit of moest je die daar huren? Groeten Joks.
Op bezoek bij beroemde Senzei
Op bezoek bij beroemde Senzei
Wie is de beste.jpg (119.06 KiB) 2067 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks,
dat verhaal van Liz Taylor ken ik! Heb ik gehoord van een zekere hofmeester Nico van E. Die ging er prat op dat hij met Liz Taylor in zijn hut op de bank had gezeten. Ja dat wisselen van uniform, dat gaf altijd de nodige hilariteit. Zag je plotseling al die officieren met hun witte poten verschijnen. Wat had je eigenlijk met dat kung fu in die tijd? Ik ben een paar keer in Japan geweest en ben niet verder gekomen dan een paar kroegen en een badhuis. Nou dat is niet helemaal waar, want ik kreeg eens een vrije dag en ben toen met de trein naar Nara geweest. Dat is een stad vol met historische tempels, pagodes en mooie parken. Tijdens de eerste helft van die trip had ik wel een collega die -als die de wal op ging- iets met vechtsport had. Die kwam steevast na het stappen bont en blauw geslagen aan boord. Geen idee waarom, was zeker een beetje massogitisch. Ja ik ben al jaren motorliefhebber en ben vooral gek op zijspanrijden. Dit span heb ik al heel lang en tuf er overal mee naar toe. Het voordeel is dat je veel bagage mee kan nemen, maar je staat als je pech hebt er wel mee in de file. Ook niet zo'n ramp, het is maar hobby en ik pak toch voornamelijk binnenwegen. Hier nog een plaatje van deze helse machine.
Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:lol: Hallo LP, Je moet je foto op 750 pixels breed zetten anders moet je schuiven met de tekst. Die hofmeester zou best wel eens Nico kunnen heten. Zei hij niet steeds na het maken van een opmerking: ‘of ken dat niet?’ Hij zou gaan trouwen met een Ierse. Prachtvent. Voor het varen deed ik een beetje aan karate. Dat was één van de redenen waarom ik ging varen om mogelijk een keer in Japan te komen. Ik wist niet dat de reis met de Banggai naar Japan zou gaan dus liet ik mijn vechtspullen en diploma’s na sturen naar Cristobal. Toevallig kwam ik in Yawata alwaar deze sport in dezelfde soort – want je hebt er vele – werd beoefend. Uiteindelijk is het er niet van gekomen er naar toe te gaan en een poosje te blijven. Verkering in Nederland en zo, je begrijpt het wel. Die motorfiets ziet er fantastisch uit. Echt een bijzonder ding. Ja, stappen was mijn hobby. Ik wist dat ik maar een paar jaar zou varen want voor die paar centen aan gage hoefde je het niet te doen. Aan boord zat je lang genoeg dus zodra ik de kans kreeg ging ik aan wal. Tijdens de oversteek van Japan naar San Francisco steeds maar luisteren of je al wat zenders kon oppikken. De ‘Wolfman’ hoorde je het eerst. Je ging over de Noord of Zuid al naar gelang de voorspelling over het weer gunstig was. Over de Noord was erg mooi maar ook erg koud. De ijspegels hingen ’s-ochtends aan de reling toen ik – omdat het lichtmatroosje ziek was - een pan met hete chocolademelk naar achteren ging brengen. In dat andere werelddeel hebben we ook het één en ander meegemaakt. Ik wilde een keer na het stappen terug naar de boot en toen was die net aan het verhalen. Zie de foto’s. Groeten Joks
Guaymas?
Guaymas?
Boot weg.jpg (124.63 KiB) 2067 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks,
geen idee wat zijn stopwoordje was, maar ik weet wel dat hij op de Willem Barendsz heeft gevaren. Ja, Japan heb ik met de Banggai twee maal aangedaan. Het bekende rijtje Kobe, Osaka, Nagoya en Yokohama. Ja, je voer niet altijd in de tropen, ik kan mij nog een oversteek herinneren met de Neder Ebro van Lissabon naar New York in februari 1967. Slecht weer en een paar dagen voor aankomst vroor het dat het bar was. Het schip veranderde in een grote ijspegel. De luiken konden niet meer open en de laadbomen zaten vast. Met bijlen en branders moest alles gangbaar gemaakt worden eer er kon worden geladen en gelost. Met de Neder Eems ben ik 1966 naar oost-China geweest, daar is een kleine haven (naam vergeten) vlak bij de koreaanse grens. We lagen daar aan een smerige steenkolenkaai. Het was er zo koud dat de ruimen moesten worden beschermd met tenten waarin warme lucht werd geblazen. Bij elke hijs moesten de tenten snel open en dicht, anders bevroren de handel en de mensen. Het was in de tijd van de culturele revolutie, je kon er wel de wal op maar alleen naar het zeemanshuis. We lagen er vrij lang, dus gingen we er regelmatig heen, Mao speltje op en het rode boekje op zak. Op een keer stond er een grote grijze limousine met chauffeur bij het zeemanshuis voor de deur, zo'n zesdeurs geval met gordijntjes. Ik denk dat het een Russische Zim was. Wij kloppen op het raam en gevraagd aan die Chinees of hij ons naar boord wilde rijden. Nou dat was geen probleem, wij ingestapt en zijn toen als VIPS naar het schip gebracht. Had je die verbaasde smoelen moeten zien, toen wij uitstapten. Ze hadden minstens Mao zelf verwacht, maar zeker geen stelletje cd'ers.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:o Hi LP, Op de Gabonkust hoorde Hofmeester Nico ons in de kombuis en kwam kennismaken. Hij legde ons de regels uit en liet gelijk een doos bier aanrukken, want dat hoorde er ook bij zei hij. Hij ging weer naar boven, belde de kombuis en zei alleen maar “of ken dat niet?”. De hele reis is dat de stopzin geworden na bijna elke opmerking. Met de Banggai lagen we in Nagoya aan een pier met een wandel gedeelte erboven. Het was er een nationale feestdag en hele horden Japanners gingen een eindje wandelen op de pier. Het was warm dus de hele bemanning zat aan dek, speelde hardrock op een installatie en haalde van alles uit om het publiek te entertainen. Met twee man op een vouwfietsje de gangway af en over de kade het water in. Een matroos klauterde langs een tros weer omhoog en werd er telkens met een brandslang afgespoten. Luid applaus volgde. Met de Nederwaal lagen we In Tientsin, ongeveer in de buurt waar jij ook bent geweest, moesten we een maand wachten voordat we naar binnen mochten. Radioverkeer was verboden. De baas timmerman moest van boord want hij had een acute blindedarm ontsteking. We hebben een groentebootje aangeroepen om hem van boord te laten halen. Hij kwam in Hong Kong weer aan boord met een jaap in zijn buik waar je U tegen zegt. Aan de kade werden we elke morgen om 6 uur gewekt door het Chinese volkslied wat door een hele zooi luidsprekers werd uitgebraakt. Die rode boekjes heb ik in vier talen en alle speldjes voor mijn kleine broertje die ze spaarde. In Sjanghai mocht je alleen met een taxi van boord naar een groot warenhuis. Het viel mij op dat alle stoplichten op groen sprongen als we een kruispunt naderden. Boven elk kruispunt zat een verkeersagent in een hokje de boel te controleren. Toen hij een keer de verkeerde kant op keek stopten we voor rood. Je kon daarna niet meer door de ruiten kijken door alle Chinezen die rond de taxi gingen staan en naar binnen koekeloerden. Toen begreep ik waarom we steeds door konden rijden. Over een jaap gesproken, heb jij ooit Jaap Dop de kabelgast gekend? Die kon in zijn trouwring een gulden kwijt, zulke kolenschoppen had hij. Dat was op de Nederwaal. Jammer genoeg heb ik daar geen foto’s van maar die boekjes, speldjes en rode lectuur moeten allemaal nog in mijn zeemanskist zitten. Op de Banggai heeft de Bakker ook nog een paar kleurenfoto’s gemaakt toen we in Acapulco lagen. Vanaf de top zie je de Banggai liggen met zijn rode pijp. We liepen wat rond in straatjes toen we muziek hoorden. Bij aankomst kwamen we midden in een straatfeest van een rijke jarige Mexicaan terecht. We werden gelijk door een paar jonge Mexicaanse schonen ten dans gevraagd en achteraf mochten we bij het eten aanschuiven. We waren aardig boven ons theewater want we hebben onderweg nog van een binnenplaats bij een hotel een gitaar meegenomen toen die niet uit zichzelf wegging. Die gitaar hangt nog steeds als trofee aan de muur bij die Bakker, naast een marinierspet van een Yank die we in Trinidad per ongeluk hebben meegenomen. Groeten Joks
Nadering Acapulco
Nadering Acapulco
Acapulco.jpg (129.42 KiB) 1936 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joks en LP,
Ik zit iedere dag weer te genieten van deze verhalen. :-D
Deze mooie ouwe herinneringen komen op deze manier bovendrijven als je die met iemand deelt, waar je een lange tijd samen mee gevaren hebt.
Ik zit al jaren te wachten op mijn ouwe stapmaatjes, maar die hebben waarschijnlijk geen internet of er zijn andere oorzaken...
Maarre,
die boekjes, speldjes en rode lectuur moeten allemaal nog in mijn zeemanskist zitten.
Ga je straks na al die mooie verhalen en foto's ook die kist nog voor ons openen? :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Ha die Jos, Ik ben blij dat anderen er ook plezier aan beleven. Die verhalen en oude foto's brengen mij weer helemaal terug in die goeie ouwe tijd. Er komen steeds weer meer nieuwe onvermoede herinneringen boven. Ik hoop alleen dat ik ze niet door elkaar ga halen of voor een tweede keer ga vertellen. Die kist ga ik pas openmaken als ik door al mijn verhalen heen ben. Het lekkerste bewaar je altijd voor het laatst toch? Ik hoop door hier en daar wat namen te noemen "oude" mede opvarenden ook op deze site terecht komen, als ze naar zichzelf zitten te "googelen". Wat dat betreft draag ik de vooruitgang een warm hart toe. We gaan hier hoop ik voorlopig nog een poosje mee door. Het is een leuk tijdverdrijf.
Groeten. Joks


Plaats reactie