SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: SMN

Bericht door Douwe J. »

Mooie verhalen maar dit soort oudjes mogen er zijn , of niet soms :lol:
Saparoea 1921
Saparoea  1921  SMN +.jpg
Saparoea 1921 SMN +.jpg (63.13 KiB) 2556 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo Douwe, Inderdaad een hele mooie foto en helemaal SMN. Ik was toen nog niet geboren maar zou er een lief ding voor over hebben om een stap terug te mogen doen in die tijd om ook zulke mooie plaatjes te maken. Soms kom je nog wel eens op plek waarin je terug geworpen voelt in de tijd zoals vorig jaar op de marinebasis in Den Helder. Hoe vijftig man drie maanden lang op zo’n submarine konden leven. Onvoorstelbaar. De kok moet in die kombuis wellicht de hele dag bezig zijn geweest om voor de bemanning te kokkerellen. Groeten Joks

Afbeelding
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks en Douwe.
Tijden veranderen, oud scheepje, mooi is anders, m.i. een kruising tussen een zeil en een stoomschip. Mijn vader voer op de Slamat van de Rotterdamse Lloyd, als wtk, hebben ze ergens in de Oost nog een steiger mee inelkaar gevaren. Zo te zien is dit schip rollen ijzer aan het laden, bij de hoogovens in IJmuiden. Rollen ijzer hadden we ook aan boord als lading, maar ook rollen papier, broodjes aluminium, staven koper, boomstammen, balen koffie, balen rubber en allerlei ander stukgoed en zwaar spul. Dat zware goed werd dan met een zgn. "zware spier" gehesen. Kan me nog een lading platenspelers herinneren, er waren een paar dozen in een hijs kapot gegaan, een paar van die dingen hadden ze toen in het stuurmaskontoortje gelegd, ik had er toen een "geleend" voor in mijn hut. Kon ik met een adopter, mijn LP's die ik in Taiwan had gekocht leuk mee draaien. Waren van die monospelers met een deksel erop waar de speaker in zat. De Oud en Nieuw viering overleefd? Ik wel hoor, weinig van gemerkt. Overigens ook niet gevierd, ik heb de pest aan vuurwerk en alles wat ermee te maken heeft. Gewoon op tijd naar bed en vanmorgen om acht uur er weer uit. Zouden de minder bedeelden onder ons, volgend jaar het overgebleven vuurwerk van dit jaar bij de voedselbank kunnen krijgen? Ik zag in de krant een foto van een pizzafabrikant, die stapels dozen met pizza's kwam brengen. Lijkt me een welkome aanvlling van een vitamienenrijk dieet, of een goedkope reclamestund. Maar genoeg gezeurd en positief het nieuwe jaar maar tegenmoed gegaan. Over onderzeeers gesproken, bijgaand en foto die ik verledenjaar van af de Rotterdam heb gemaakt in de haven van Den Helder. Afbeelding
quo vadis
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Re: SMN

Bericht door Gert-jan »

Voor de liefhebber.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

8) Hallo LP. De foto van dat oude scheepje vind ik anders wel mooi gemaakt en die achtersteven ziet er toch ook fraai uit? Voor mij is de jaarwisseling weer eens goed laat geworden. Vuurwerk, daar begin ik niet meer aan maar de champagne smaakte weer opperbest. Ik heb bij de buren twee boekjes over oude schepen ingezien. De foto’s zijn echter helaas niet van goede kwaliteit. Ik meen de Slamat er ook in hebben zien staan. Morgen nog eens vragen. De Neder Rhone daar heb jij toch op gevaren? Dat knipsel van Gert-Jan moet uit 1963 zijn geweest. Ik geloof dat mijn schoolvriendje Jan van M, die een jaar eerder dan ik als bediende is gaan varen, ook een reis of wat met de Rhone heeft gemaakt. Misschien ken je hem wel. De platenspeler waar ik de Beatles Sgt. Pepper eindeloos op afdraaide werkte op batterijen en heb ik in Singapore gekocht. Je had toch wat troost nodig onderweg en door die gammele radio’s ontving je niet zoveel. Eigenlijk wel een saaie tijd geweest die dagen aan boord. Er viel inderdaad wel eens wat uit de winches. Ik heb het niet zelf meegemaakt maar er deed een verhaal de ronde dat in de States een hijs losbrak waarin speelgoed pistooltjes en dergelijke inzaten. Sommige bemanningsleden hadden zich de volgende ochtend vroeg als cowboy of indiaan verkleed. De bootsman had zelfs een paardenkop op een bezemsteel geknutseld en galoppeerde ermee over dek. De ogen van die Yanks puilden uit van verbazing over zoveel idiotisme. Heb je zo’n onderzeeër wel eens van binnen gezien? Ik heb nog een foto van de messroom op die boot. Ik hoop dat niet alleen de officieren er mochten eten. :x Groeten Joks
Messroom De Fontein
Messroom De Fontein
DuikbootMessroom.jpg (118.59 KiB) 2314 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks.
Zo, wel lekker zo'n extra vrije dag. Ik weet niet waar jij werkt, maar ik ben een gemeentemannnetje dus moeten we verplicht vrij nemen. Maandag maken we wel weer de balans op van wat we "oud en nieuw viering" noemen. Ik heb nog even die foto van die "Saparoea" goed zitten te bekijken, maar volgens mij is die nog in aanbouw zo te zien en is het geen rol ijzer, maar een ketel die in het casco wordt gehesen. Ik vond het er al zo armetirig uitzien allemaal. Maar je hebt gelijk, aan zo'n achtersteven zie je al dat er veel aandacht voor details was, meer dan nu met die IKEA-boten. Alleen efficientie geldt, container er op, container eraf, je ziet waar het toe leidt. Faillite banken en werkeloosheid in de havens. Vroeger moest je voor je leven lopen, als je zo'n pakhuis door moest met al die vorkheftrucks. Nu zie je velden vol containers en geen mens te zien. Om een hijsje in te pikken had je vier man nodig. Een aan de winch, een aan het luik om aanwijzigen te geven en twee man beneden in het ruim om in en uit te pikken en dat maal tien laadbomen of zo, was toch werk voor veertig mensen. Op de "Neder Rohne" heb ik twee keer een kustreis gemaakt, was niet echt mijn boot. Veel te modern en te ongezellig om op te verblijven. De salon was ingericht op zelfsrvice, dus vanaf de kapitein tot de laagste officier was de opzet dat men met zijn bordje langs de opscheptafel zou lopen. Mar de eerste de beste gezagvoerder schafte dat meteen af en er moest volledig worden gedekt en uitgeserveerd. Handig was anders, want de hele inrichting was daar niet op berekend, die salon was zo groot dat je je een ongeluk liep met twee bediendes. Ook de hutten voor de bemanning, waren maar pijpelaadjes. Er was geen achteruit, dus huisde de "gewone" mens onder de midscheeps, rond de machinekamer, dus zaten altijd in de herrie. Zo af en toe krijg ik nog wel eens een uitnodiging om een dagje met een marineschip mee te varen, als je dat leuk vindt zal ik je eens uitnodigen voor zo'n dagje. Je wordt dan goed verzorgd met een blauwe hap en een biertje erbij. Met een beetje geluk is er altijd wel een goedwillende officier, die een rondleiding geeft in spelonken waar je als gewone sterveling normaliter niet komt.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:o Hé LP, Drie dagen verlof toegevoegd bij de reeds gereserveerde blokdagen en daarmee was ik twee hele weken vrij. Erg laat naar bed steeds en lekker lang uitslapen. Heb nog zestig uur verlof mee kunnen nemen naar dit jaar. Maandag is het feest weer afgelopen. Die routine moet dus weer zachtjes aan verschoven worden. De foto van de duikboten die je hebt genomen vanaf de Rotterdam. Betekent dat je ook bent meegevaren op dat schip? Lijkt me fantastisch om weer eens mee te mogen varen. Dat aanbod van je staat natuurlijk meteen als een huis. Ik was in 2001 uitgenodigd op één van die moderne NedLloyd boten. De bakker van de Banggai voer toen nog steeds, maar dan als Hofmeester. Alles achteruit en wel elf verdiepingen hoog geloof ik. Hij wist inmiddels wel wat trappenlopen was. Afgelopen eerste Kerstdag wezen uitwaaien op de havenpieren in Scheveningen met het hele gezin en hondje. Daarna gereden naar Hoek van Holland en aan de nieuwe waterweg gekeken of er nog wat te fotograferen was. Er kwam een gigantisch groot schip aan van zee maar wat ik al vermoedde gebeurde. Hij dook die andere haven in waar ik ook naar toe moest in 2001. Wat een verschrikkelijk eind rijden is dat zeg. Maar het bezoek aan dat schip was die afstand dubbel en dwars waard. De hele mikmak van binnen en van buiten gezien. Op de brug stond die kleine van mij (was toen zes) vol trots aan het roer met die kleine handjes. Klaas wilde ons de brug buiten laten zien en probeerde de deur ernaar toe open te krijgen. Dat lukte niet zo en toen hij bukte om het slot ervan te bekijken tikte die kleine hem op de schouder en wees naar de klampen aan de andere kant van de deur. Die zaten er nog op! Ik zie dit nog helemaal in slowmotion voor me en kwam niet meer bij. Ik denk dat het snel went al die veranderingen. Tenslotte hebben wij dat ook aan wal mee moeten maken. Maar je hebt gelijk. Het wordt er wat aangezicht betreft helaas niet beter op al die legoblokjes. :cry: Groeten Joks
Aankomst Rotterdam
Aankomst Rotterdam
Aankomst RotterdamKleur2.jpg (144.66 KiB) 2180 keer bekeken
BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: SMN

Bericht door BartR »

Hallo Gert-Jan

Dat is een mooi artikel over de Neder Rijn. Ik heb toen de Neder Rijn intussen omgedoopt was tot Nedlloyd Rijn er nog op gevaren.

Op de foto van de officieren recreatie salon helemaal links was toen de bar. De bar is niet op deze foto te zien.
Wat ik mij nu afvraag is of deze bar er later is ingebouwd of is die net niet zichtbaar op de foto ????

Afbeelding

Hier is een foto van de bar
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:-D Hallo Gert-Jan en BartR. Ik ben blij ook andere deelnemers op dit topic aan te treffen want we beginnen een beetje door het SMN materiaal te raken. Dat knipsel van Gert-Jan geeft een mooi overzicht van de begingeschiedenis van de Neder Rijn en helemaal in de stijl van die tijd geschreven. Je krijgt ook foto’s van een rondleiding te zien met een o.a. een koksmaat/bakker en een kabelgast. Daardoor heel compleet want alleen foto’s of een verhaal is dat niet. Hoewel een mooie foto meer kan zeggen dan duizend woorden. De foto van het schip in het knipsel van Gert-Jan lijkt me een beetje uitgerekt. Dat vind ik eigenlijk een beetje geschiedvervalsing. Op bijgaande foto lijkt het schip toch echt wat minder lang. Of heb ik het mis? Een bar van de officieren zie ik nu voor het eerst en zelfs op dat moderne containerschip heb ik er geen foto van kunnen maken. Was het daar bij tijd en wijle ook zo gezellig als achteruit? Ik lees maar weinig over de lol die daar beleefd werd. Kan ik jullie officieren overhalen om ook eens wat anekdotes neer te schrijven of zijn die er wel maar ben ik die nog niet tegengekomen op andere topics van kombuispraat? :roll: Groeten Joks
Neder Rijn
Neder Rijn
nederrijn.jpg (151.48 KiB) 3086 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks,
inderdaad aardig om weer eens wat anders te lezen en te zien. Zo eerst maar even wat uitbuiken na de lunch. Heb weer in de keuken gestaan, zie het resultaat van in het verleden opgedane kookkunst.Afbeelding
Mooie foto overigens van de Neder Rijn, was geloof ik weer iets moderner dan de Neder Ebro, waarvan deze foto.Afbeelding
De Neder Rohne had voor zover ik mij herinner geen officiersbar, maar een soort van toog in de eetsalon. Was in het licht van de huidige maatstaven ok niet zo hygienisch, want voor het eten hingen de luitjes, die geen wacht liepen, hieraan met een biertje en een sigaretje. De oudere schepen hadden een bar. Ik herinner mij nog een paar namen, zoals: Plimsol bar, blindflens bar, vlinderklep bar en wierbakfilter bar. Als bediende hoefde je daar (gelukkig) niet schoon te maken, dat moesten de jongste officieren of leerlingen doen. De "gewone"bemanning had geen bar. Die moesten zich achteruit vermaken, ik heb daar wel eens over verteld. Op de Neder Eems hadden we een klandistiene bar "Flintstone bar", maar die moest worden afgebroken van het kantoor, toen we in Amsterdam aankwamen. Geen idee verder hoe officieren zich vermaakten, de meeste die ik heb meegemaakt waren getrouwd of hadden verkering. Het was een kliek, die naar elkaar keek wat ze deden, dus men voelde zich in de gaten gehouden en ging maar spaarzaam stappen.
quo vadis


Plaats reactie