SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
aegis R.I.P.

Re: SMN

Bericht door aegis R.I.P. »

Hallo Joks

Varen op passagiersschepen is anders dan op vrachtschepen want je was al blij als je ergens een nachtje overbleef want meestal was het smorgens binnen en savonds weer weg.
Als er dan mogelijkheden waren was het aanvragen van extra vrije tijd vaak een halve dag en dan weer aan de gang de passagiers moesten eten maar een fijne tijd gehad op de Oranje.
Maar overblijven in Thahiti/Papeete was wel een feest je lag daar met de achtertros in de keilewinkel pikheet was bijna rendabel om het aan wal te doen.
Maar voor de rest was het jagen om in die 70 dagen de wereld rond te gaan.
Na verkoop heb ik gevaren bij de KNSM en ben daar niets tekort gekomen veel dagen over en veel bon bini in de west en midden Amerika.

Groet Feike.

Ab Plugge

Re: SMN

Bericht door Ab Plugge »

Nog even verder met Singapore,

dit was de ingang van Change Alley, ik sta daar denk ik met de rug naar Clifford Pier
Afbeelding

DE zaak in Singapore om chinees houtsnijwerk, tafels, kamferkisten etc te kopen was C.K.Tang, zij zorgden zonodig ook voor het vervoer naar Holland. heb nog steeds een prachtige, daar gekochte, tafel in huis staan.
Afbeelding

tenslotte nog een blik over de rede van Singapore. foto genomen in 1965
Afbeelding

groet
Ab
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:-D Hé Ab, Bedankt! Dit zijn nou precies de foto’s die ik aan het zoeken ben. Mooie foto’s trouwens met die oude auto’s. Ik kan er zeker één opnemen want over de Clifford pier heb ik nog wat toe te voegen. Met wat voor camera heb je die genomen? Volgens mij ben je ook een foto liefhebber. Misschien heb je ook wat over Hong Kong of andere plaatsen waar je bent geweest? Behalve dan die je eerder hebt geplaatst op dit forum. Ik zou er erg mee geholpen zijn want Google afbeeldingen doet zijn best maar als je bijvoorbeeld Hong Kong 1968 intikt komt’ie met allerlei fraais over 1968 maar dan wel gezocht op het bouwjaar van een schip bijvoorbeeld. Ik hou zelf even op met het plaatsen van foto’s die ik heb aangetroffen op Google. Zal later doorgaan met die ik zelf heb gemaakt maar die zijn helaas zwart wit en betreffen slechts een beperkt deel van mijn vaartijd. Nogmaals bedankt en ook Feike en Arie natuurlijk. Ik zag het even niet meer zitten maar we gaan er weer voor. Groeten Joks
Afbeelding
aegis R.I.P.

Re: SMN

Bericht door aegis R.I.P. »

Hallo Joks,

Gewoon doorgaan met plaatsen over de oost en zo van de SMN. Er was er nog niet veel misschien wel in het verleden van kombuispraat.
Doordat meer collega's Ab bijvoorbeeld inhaken met de foto's is het leuk.
Hopelijk zijn er meer SMNers die info over de tijd hebben tussen 60er en de 70er jaren.

Ik denk zelfs dat ik met Ab gevaren heb bij de KNSM de naam komt me zo bekend voor.

Groet Feike.
Ab Plugge

Re: SMN

Bericht door Ab Plugge »

Hallo Joks en Feike,
ik weet echt niet meer wat voor camera(s) ik had, was in ieder geval niks bijzonders, ik was maar een arme sparks. weet nog wel dat één zo gammel was dat ik voor elke foto aan een touwtje moest trekken die de kapotte sluiterknop verving.... maar inderdaad, ik vond en vind fotograferen erg leuk en gebruik nu al jaren een SONY DSC-V1
ik ga zeker nog een tijdje door met het plaatsen van oude foto's, heb namelijk eindelijk een diascanner aangeschaft en de diadozen van zolder gehaald...
Ik heb natuurlijk ook wel wat van Hongkong Japan etc., heb geduld. heb al wat foto's op verschillende topics gezet, misschien moet er een aparte topic voor komen.
Nee, ik heb niet bij de KNSM gevaren, alleen op Scandinavische schepen, eerst bij een Zweedse club die niet meer bestaat, daarna de langste tijd bij Maersk.
groet
Ab
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:o Nou Feike, over de Oost heb ik niet zoveel meer te vertellen. Alleen Bangkok is nog over wat natuurlijk de meest populaire haven was zo werd mij verteld. Misschien komen er later meer herinneringen boven door foto’s en verhalen van anderen. Zo gaat dat toch? In Bangkok werd vrijwel onmiddellijk na het afmeren het schip overspoeld met Thaise meisjes. Ze lieten je niet met rust tot je er één in je hut had toegelaten om sokken te stoppen en meer van dat herstel- en naaiwerkzaamheden. Ik was verbaasd dat ze ook nog wilde blijven slapen. Tijdens pikheet ging je terug naar je hut om gezellig samen o.a. een ananas op te peuzelen die ze voor je klaar had gemaakt. Als je de wal op ging wilde ze mee en owee als je naar een ander meisje keek. Yoe doe not butterfly me, my brother will kill you! Ik had nog één foto aflevering over de Oost maar dan in de stijl van de website die ik aan het maken ben. Het is echt leuk om in dat verleden te duiken en misschien hebben anderen het nog veel gekker gemaakt maar willen of durven het niet te vertellen. Lezen over die tijd doe ik graag en hoop met jou dat er meer zullen inhaken. Ik heb straks nog wat over mijn laatste reis naar de Cariben met de Gabonkust en dan ben ik er doorheen. Helaas. Nog bedankt voor de foto’s. Groeten Joks

P.S. Ik zie net voor het uploaden dat Ab nog een berichtje heeft geplaatst. Het blijkt dat je met die oude camera’s van toen mooie foto’s kon maken. Soms kom je wel eens oudjes tegen waarvan je denkt hoe het mogelijk is, zo mooi. Maar ja, het is net als een gitaar of een viool. Een ander krijgt er de prachtigste dingen uit en jijzelf alleen maar kattengejank. Ik ben verknocht aan Nikon geraakt maar niet fanatiek dan. Ben benieuwd wat er van je dia-scanner af gaat komen. Nogmaals Groeten Joks.
De Oost
De Oost
AsiaKleur2.jpg (220.73 KiB) 2432 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo mensen.
Het wordt een soort van druk op de SMN topic, dat is mooi natuurlijk. Die foto van Tiensin lijkt me aardig gedateerd, zo met die kruiser met Japanse oorlogsvlag. Die Chinezen hebben namelijk een behoorlijke pest aan Japaners. Maar dat even terzijde. Jullie hebben het over Bankok, ja daar is denk ook wel het een en ander veranderd in de loop der jaren. Ik was er ooit met de Neder Eems. We lagen bij wijze van spreken met de trossen in de kroeg. De "gouwe ploeg" was eerder aan boord, dan dat de loods er af was. Die ouwe nog vergeefs roepen van de brug, dat de gangway omhoog gehaald moest worden, maar te laat natuurlijk. Ik denk dat er opzet in het spel was. We hebben daar behoorlijk lang gelegen, zelfs zo lang dat ze daar het dek helemaal opnieuw hebben laten breeuwen. (ja mensen toen had je nog echte houten dekken) Ook kwam er een bikploeg aan boord, die hebben veertien dagen met biktollen zitten hameren, om gek van te worden. Elke avond stappen, tot het gewoon niet leuk meer was, straat arm werd je ervan. Geen tempel gezien, maar ja destijds had ik ook niet zoveel ineteresse in cultuur. Het was in de tijd van de Vietnam oorlog. Dus waren er veel Amerikaanse verlofgangers in de stad. De meisjes hadden een hekel aan die Yenken, maar ja die dollar he. Voor Jan Kaas maakten ze graag een uitzondering, dus had je verkering en een kadootje en fraaie beloftes waren genoeg voor een gezellig verblijf aldaar. Op een avond in een van de bekende uitgaansgelegenheden (ben de naam even kwijt) deed de politie een inval, het grote licht ging aan en iedereen moest tegend de muur gaan staan met de handen op het hoofd. Met het geweer in de aanslag werd iedereen gecontoleerd en verdachte personen afgevoerd. Ging zeker om drugs of zo. Ja dat was wel even schrikken, maar na een uurtje ging het neon licht en de muziek weer aan, of er niets was gebeurd. Je had daar in Bankok ook een fantastich zeemanshuis van de "flying angeles" met een groot zwembad en duiktoren, smiddags gingen we daar altijd heen.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo LP, De foto van Tientsin is inderdaad uit 1940. Zoals je weet heb ik niet zelf alle foto’s gemaakt maar doe wel mijn best er passende foto’s uit die tijd bij te zoeken. Ik heb inmiddels betere gevonden. Mooi verhaal over Bangkok trouwens. Die bikploeg kan ik me nu ook weer herinneren. Die werkers kwamen maar al te vaak naar de kombuis om wat anders te bikken. Over die biktollen en –hamers kan ik me nog een verhaal voor de geest halen dat een kapitein het zo zat was om in zijn middagdutje gestoord te worden dat hij alle bikhamers over boord heeft laten zetten. Over de Mariners Club en de Mosquito Bar stikt het op internet van de verhalen. Ik heb over Bangkok zoveel foto’s gevonden uit die tijd dat ik er voor de verandering hieronder wat meer dan gewoonlijk toevoeg. Groeten Joks.
Bijlagen
Bars
Bars
BangkokBars.jpg (158.64 KiB) 2278 keer bekeken
Girls
Girls
BangkokGirls.jpg (156.14 KiB) 2278 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks!
Nou, die foto's zou ik zelf gemaakt kunnen hebben! Inderdaad de "Mosquitobar" dat was de naam die ik zocht.
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Ja mensen ik kan me voorstellen dat we allemaal met weemoed aan de Oost terug denken. Heb wel foto's in mijn album zitten, maar nog geen apparatuur om ze op het forum te kunnen zetten. Is wel de bedoeling, ben aan het sparen. We kennen allemaal wel het rijtje Singapore, Bangkok, Puket, Penang, Port Swettenham, Hong Kong etc. Maar ook in centraal Amerika waren er havens die voor stappers de moeite waard waren. Ik denk daarbij aan Costa Rica, Honduras en guatamala. De middag op het strand doorbrengen, waar je de boot in de verte aan de pier kon zien liggen en 'savonds naar de kroeg om een biertje drinken en dat allemaal op loop afstand. Die kleinschaligheid had ook wel wat.
quo vadis


Plaats reactie