Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu 24 apr 2014, 22:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5901 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 369  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008, 15:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
Hé LP, Oh ja, aan boord noemden we Bacardi-cola Cuba libre. Voor landrotten is dat Bacootje. Ongelukken aan boord in een haven heb ik één keer meegemaakt toen met een winch een ponton van een luik werd gelicht of hoe heet dat ook al weer. De ponton begon te draaien en stuiterde tegen de rand van het ruim met de enkel van de stuurman er tussen. Op zee viel de motor een keer uit in windkracht elf. We stonden net bovenin naar dat wijzertje te kijken dat het aantal graden slagzij liet zien. We stonden elke keer te juichen als het wijzertje weer aan zijn weg terug begon. Het schip bleef op het moment dat het van de golven afgleed doorhellen en kwam gevaarlijk dicht in de buurt van de 45 graden. Toen brak de hel los. Overal op het schip klonk een kabaal van jewelste. De bakker die net de trap op kwam kon zijn vaart niet inhouden en viel door de glazen salondeur. Gelukkig alleen maar een snee in zijn hand aan overgehouden. Beneden in de machinekamer was een bankwerker vergeten de gereedschapslade te borgen. Hij kreeg de lade vol op zijn voet en hield daar een zwaar gekneusde voet aan over. In de kombuis zat de soep aan het plafond of onderdeks heet dat geloof ik. De rest van de inventaris was ook alle kanten op aan de wandel gegaan. Bang was ik niet want ik heb daarna schrijlings op de reling foto's gemaakt en gefilmd. Zou ik nu niet meer durven. Mist heb ik altijd prachtig gevonden. Dat naargeestige geluid van die scheepshoorn. Op mijn website heb ik de verschillende geluiden van 12 scheepshoorns opgenomen. Heb jij ooit de technische gegevens van de Batu nog weten op te scharrelen? Ik weet al dat het schip in 1978 is verkocht aan Panama en de naam Sea Treasure heeft gekregen. De gegevens van de Banggai doe ik als voorbeeld hierbij. Veel van de gegevens van de Batu zullen hetzelfde zijn als van de Banggai maar niet de roepnaam bijvoorbeeld. De Nederwaal en de Gabonkust heb ik reeds. Dan ben ik namelijk compleet. Groeten Joks
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Gegevens Banggai
Banggai.jpg
Banggai.jpg [ 36.33 KiB | 976 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Joop op 07 dec 2008, 00:37, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008, 16:38 
Data Batu 1957

Afbeelding


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008, 11:05 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2007, 13:53
Berichten: 2510
:wink: Dag, mensen.
Inderdaad, deze foto ken ik van de "SMN site". Ik had de hut aan de bakboordskant, op het tweede dek, waar de laadmast tegen de midscheeps aan staat. Was erg luxe zo met twee poorten, maar door die ene keek je wel tegen half tegen die mast op. Een ander nadeel was, dat er ook een winche voor stond, maar daar eenmaal aan gewend hoorde je dat ook niet meer. Wat me aan de foto opvalt is de VNS pijp, dus zou het kunnen zijn dat de foto rond 1967 gemaakt moet zijn. Kennelijk is het rijtje "bijzonderheden" niet kompleet. Ik dacht dat de SMN kleuren geel zwart waren, de VNS zwart met oranje band en de Nedlloyd geel zwart met een rondje nll erin. Ik kan me herinneren dat de Neder Eems de Neder Ebro en de Neder Rohne de Nedlloyd kleuren hadden en Batu en de Banggai de VNS kleuren, sespectievelijk K Line en Frotta. (maar zo belangrijk is dat is dat allemaal ook weer niet)

_________________
quo vadis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008, 11:43 
Offline

Geregistreerd: 30 nov 2007, 21:28
Berichten: 4661
Woonplaats: Groningen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Batu met drie verschillende schoorsteenemblemen.

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008, 20:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
:o Hello everybody, Het blijkt dat die Batu dus in vele handen is geweest met al die verschillende schoorstenen. Prachtig zoals een bakker op de Nederwaal precies wist te zeggen waar een schip vandaan kwam en/of welke rederij waarvoor die voer, ook al was het schip mijlenver weg. Ik ben nog aan het zoeken geweest op internet naar een overzicht en foto’s van schoorsteenmerken van rederijen maar tot nog toe zonder resultaat. Het lijkt me een leuk item om mee te nemen op mijn website net zoals die scheepshoorns. Zo wordt de website meteen een beetje informatief in plaats van alleen maar verhalen over mijn reizen. Als iemand op dit forum kan helpen bij het zoeken naar shipping company funnel marks, zoals dat schijnt te heten, of al zo’n verzameling heeft dan krijgt hij/zij de primeur met bronvermelding. :roll: Groeten Joks
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Shiphorns
Scheepshoorns.jpg
Scheepshoorns.jpg [ 182.77 KiB | 804 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Joop op 07 dec 2008, 00:37, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008, 23:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
P.S. Op de URL hieronder zijn er al ruim 1600 te vinden. Ik ga deze link dus op mijn site plaatsen maar als ik mij beperk tot alleen de Nederlandse schoorsteenmerken dan kom ik niet ver. Misschien dat iemand al over een serie Nederlandse schoorsteenmerken beschikt?

http://www.shipspotting.com/modules/mya ... ateD&pos=0


Laatst bijgewerkt door Joop op 07 dec 2008, 00:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008, 13:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
Voor mij ligt een uitgave ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de N.V. STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ NEDERLAND op 13 mei 1970. Op de laatste pagina staat het volgende:
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Jubileum SMN 100
100 jaar SMN.jpg
100 jaar SMN.jpg [ 157.03 KiB | 671 keer bekeken ]

Vervolgens wordt een opsomming gegeven van samenwerkende rederijen met bijbehorende getekende vlag. Dit lijkt mij een mooie afbakening voor mijn zoektocht naar foto's van vlaggen en schoorsteenmerken.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Rederijen
Vlaggen.jpg
Vlaggen.jpg [ 147.16 KiB | 669 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Joop op 07 dec 2008, 00:38, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008, 23:10 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2007, 13:53
Berichten: 2510
:wink: Hallo Joks, je bent in de geschiedenis gedoken zie ik. Er is veel vranderd in de loop van de jaren met de Nederlandse vloot. Ik heb nog een goeie kennis en tevens lid van mijn motorclub. Hij is hwtk bij een maatschappij uit het noorden des lands. Hij heeft een tijdje gewerkt op een energiecentrale, maar kon niet tegen de burocratische rompslomp en mentaliteit en is weer gaan varen. Tegenwoordig is men vaker thuis dan in onze jaren, dus zie ik hem nog regelmatig op treffens. Zo blijf je op de hoogte hoe het tegenwoordig op de vloot toe gaat. Voor ik ging varen, heb ik nog op de vakschool voor civiel personeel gezeten aan de Marnixstraat in Amsterdam. Ging ik elke dag met de trein naar school. Voor je Amsterdam centraal binnen reed, zag je al die schepen liggen, met hun schoorstenen hoog boven de loodsen uit. Daar had je de schepen liggen van Vinke en Co, de KNSM, Hollandsche LLoyd, Nieveld Goudriaan, SMN en misschien nog wel meer. Het was een en al bedrijvigheid van laden, lossen en rancheren van wagons en af en aan rijden van vrachtwagens. Er werkten honderden havenarbeirders. In de bocht voor de Javakade stond een grote houten kantine, waar je goed kon eten en een bierje halen. Als knaap van 19 dacht je aan de tijd dat je ook eens met zo'n schip mee zou gaan en veel van de wereld zou zien. Toen ik op die school zat, gingen we praktijk opdoen op passagiersschepen die er voor de kant lagen. Hutten in orde maken voor de komende reis en tafels dekken. Ik heb op de "Jagersfontein" nog praktijkexamen gedaan, we voeren toen mee van Amsterdam naar IJmuiden en moesten de luch voor de passagiers serveren als examenonderdeel. Ook gingen we regelmatig in grote hotels meelopen en helpen om busladingen toeristen van eten te voorzien. In de Casa Academica ben ik toen regelmatig geweest, Amerikaanse toeristen werden daar ontvangen en van maaltijden voorzien. Nou dat was echt het betere tremwerk, gelukkig heb ik nooit op passagiersschepen gevaren. De gedachte alleen al dat je een paar maanden achter elkaar dit werk zou moeten doen, zou me over de muur hebben doen springen. Bij de school was net over de brug, aan de kant van het Marnixplein een cafe "de sport". Na school gingen we daar altijd een biertje drinken, ik kwam dan wel eens wat later thuis. Tegen mijn moeder zei ik dan dat ik de trein had gemist en at dan met een bord op schoot. Later toen ik bij de SMN ging varen en ik had verlof, ging ik nog wel eens met collega's stappen in Amsterdam. Meestal begon dat bij Cafe Wiener, alias "Schele Henk" in de Lange Niezel, dat was toen een kroeg waar veel SMNers kwamen. Het bestaat trouwens nog steeds.

_________________
quo vadis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008, 23:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
:? Hallo LP, Ja ik ben er inmiddels ook achter dat veel vergane glorie is. Ik heb zo’n 2000 schoorstenen op internet aan mij voorbij zien gaan, maar allemaal van de laatste tijd en weinig Nederlandse schepen meer. Wel Denen, Noren, Grieken enzovoort. Wat is er toch gebeurd met die Nederlandse koopvaardij? De bakker waarover ik het eerder over had was ook aan wal gaan werken maar kon niet aarden. Hij heeft tot aan zijn pensioen op zee gezeten en inmiddels opgeklommen tot Chef-Hofmeester. Ik ben nog een paar keer bij hem op zo’n containerschip geweest in Rotterdam. Wat een eind rijden is dat zeg? Je komt de eerste haven tegen en dan denk je dat je er bijna bent. Nou mooi niet, je bent dan nog een uur onderweg. Ha, jij hebt op een vakschool gezeten. Ik kwam zo van kantoor af en moest alles nog leren. Gelukkig duurde de reis zes maanden anders hadden ze mij meteen eraf gepleurd. Dat is later een collega in het Oosten overkomen. Ik heb daar een half jaar gewerkt en toen vroeg die collega of ik een sollicitatiebrief voor hem wilde schrijven want hij zag er wel wat in om ook te gaan varen na al die wilde verhalen van mij. Ik heb die brief voor hem geschreven en wat bleek. Mijnheer had nog een tweelingbroer en die had dezelfde brief naar een andere maatschappij gestuurd. Lachen, ze werden allebei aangenomen. Mijn collega een kustreis en zijn broer een reis naar Australië. Dat was mijn collega gelijk zijn laatste reis maar die broer heeft het nog een poosje vol kunnen houden. Het schept een band als je een poosje met elkaar op zee hebt gezeten maar een kustreis is daarvoor te kort. In Amsterdam lagen we een poosje in dok en mocht ik het brood aan wal kopen. Dan hoefde je niet zo vroeg uit je kooi en was het stappen geblazen. De kok en ik deden omste beurt het diner en toen hij ‘s middags een keer lazarus uit de kroeg voor het eten ging zorgen had hij de kookplaten eerst met reuzel ingesmeerd om het eten sneller aan de kook te krijgen. Of ken dat niet? Groeten Joks


Laatst bijgewerkt door Joop op 02 dec 2008, 23:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 nov 2008, 20:03 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2005, 16:25
Berichten: 1710
Neder Elbe 1959
Bijlage:
Neder Elbe  1959  +.jpg
Neder Elbe 1959 +.jpg [ 109.22 KiB | 1517 keer bekeken ]

_________________
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 01 dec 2008, 21:55 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2007, 13:53
Berichten: 2510
:wink: Hallo Joks.
Ik had een motorweekendje, tentje mee. Beetje spelen in de modder, vuurtje stoken en visbakken. Zondag was het pittig weer. IJzel, regen en sneeuw onderweg, maar ja om deze tijd van het jaar horen kouwe handen er bij. Dat havengebied van Rotterdam is inderdaad aardig uitgebreid de afgelopen 40 jaar. Mijn broer lag ooit met een tanker van de Rotterdamse Lloyd in het botlekgebied (de Ameland) Ben destijds nog met mijn ouders bij hem aan boord geweest, dat was uren varen. Vroeger had je inderdaad veel gasten die voor één reisje aanmonsterden "om wat van de wereld te zien". Die gingen dan mee als bakzeun of koksmaat. Op lange reizen leerde je elkaar wat beter kennen en soms ontmoette je dan elkaar ook als je met verlof was, dan ging je stappen of zo. Zo maakte ik met de zelfde persoon een paar reizen.Toen ik tussen het varen door in dienst moest, had ik verschillende maten op de kamer die ook voeren. Het leek wel of ze die bewust bij Van Heutsz hadden gedumpt. Was een zoodje ongeregeld. Ik heb een keer met de Neder Ebro in dok gelegen in Vancouver. Was weer eens wat anders dan op zee. Heb er nog foto's van, jammer dat ik ze nog niet kan laten zien, maar dat komt nog wel.

_________________
quo vadis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 20:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
:x Hé LP, Nou jij liever dan ik. Geef mij maar een lekker wijntje bij een warm, knapperend haardvuurtje in een luie fauteuil. Maar ja, ieder zijn liefhebberij. Zo’n militaire dienst tussendoor lijkt mij knap deprimerend. Schuttersputjes graven en zo. Daar komt je hang naar ontbering waarschijnlijk vandaan. :lol: Helpt wel als je wat maten kent. Gedeelde smart is halve smart om maar eens een cliché te gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar je foto’s. Het was mijn bedoeling om de foto’s, die ik voorlopig met veel tijd en moeite van internet erbij had gezocht, geleidelijk aan te vervangen door foto’s die ik via dit forum zou krijgen maar dat schiet niet op. Een aankleding ter ondersteuning van je verhaal maakt het allemaal wat leesbaarder. Natuurlijk niet lukraak van internet geplukt, om weer eens een cliché te gebruiken :wink: , maar wel van de juiste plek en in ongeveer dezelfde tijd. Zo zoek ik nog steeds een foto van bijvoorbeeld de Zamba bar in Colon, Cristobal, Panama. Heeft nu niemand op dit forum ooit een foto van die tent gemaakt? Ik zou er bijna zelf één fabriceren. :?: De zeemanskist is open. Ik heb er inderdaad twee lesboekjes van de opleiding tot scheepskok en broodbakkerij uit 1963 en 1966 in gevonden. Cake, Moscovitisch gebak, zachte wenertaarten en –gebakjes, soezen en speculaas, korstwerk, zandgebak, boterkoek, pensee gebak, frituurwerk, recepten enzovoort. Natuurlijk ook de magazines van MAO TSE TUNG, rode boekjes, luchtbuks, twaalf verschillende speldjes van diezelfde MAO en nog veel meer. Ik ben momenteel de speldjes aan het fotograferen met mijn Nikon D200. :roll: Hieronder het eerste resultaat.

Afbeelding

Ik ga dit allemaal opnemen in mijn website die bijna klaar is. :arrow: Twee verhalen over de Gabonkust vergezeld met zelf gemaakte foto’s heb ik nog niet op dit forum beschreven. Misschien laat ik het maar zo. Dat verhaal van hofmeester Nico met Liz Taylor staat beschreven in “de nadagen van de V.N.S. door H.van Vliet”. Het bezoek van Liz aan de Gabonkust is verfilmd. De film heet “The Comedians” waarin dus enkele minuten Gabonkust met een scène in de hut van hofmeester Nico. Kijk, die scène ga ik proberen op te zoeken, uitknippen en aan het verhaal plakken. Daar hebben we wat aan. :!: Groeten Joks


Laatst bijgewerkt door Joop op 09 jan 2009, 01:22, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 22:36 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2007, 13:53
Berichten: 2510
:wink: Hallo Joks.
Ik vertelde je al eerder over hofmeester Nico van E. Zijn laatste reis maakte hij op de Banggai, hij had het wel gehad met de koopvaardij. We hoorden op een gegeven moment dat hij een baan aan de wal had aangenomen, als bedrijfsleider van de restauratie van het station van Amersfoort. Met de halve CD van de Bangai (bij wijze van verrassing) er naar toe. Alles wat er op de menukaart stond hadden we besteld, plus de nodige borrels en wijn. De stemming zat er al flink in, maar Nico zelf hadden we nog niet gezien. Tot hem ter orde kwam dat er wel een zeer luidruchtig gezelschap in het restaurant zich tegoed deed aan alles wat de kaart te bieden had. Had je dat gezicht moeten zien toen hij de restauratie binnen kwam en ons daar zag zitten. Achteraf vond hij het best wel een goeie grap. Later is hij nog onderwijzer geworden op een kokschool in Amsterdam. Hij zal inmiddels wel al lang en breed met pensioen zijn.

_________________
quo vadis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008, 01:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
:? Hallo LP, Je moet in een PB maar de volledige naam van Nico geven dan neem ik die op in mijn website zodat hij zichzelf mogelijk een keer tegenkomt op Google. De film heb ik gevonden en de scène met de Gabonkust op YouTube gezet.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Gabonkust 1967 in The Comedians
Gabonkust.jpg
Gabonkust.jpg [ 54.77 KiB | 1486 keer bekeken ]

http://nl.youtube.com/watch?v=hieBp7vatVs&fmt=18

Op de kustreis met dit schip en zag ik in Oslo twee meisjes over de kade lopen. Ik nodigde ze uit in de kombuis en zette ze op twee omgekeerde 50 liter pannen. De kok ging zich als een bezetene uitsloven en gooide lepels en pannetjes over zijn schouder richting break. Hofmeester Nico hoorde het gelach boven in de pantry en snelde richting kombuis om te kijken wat er allemaal aan de hand was. Hij vroeg of ze wat wilden drinken en zin hadden die avond terug te komen voor een feestje. Dat gebeurde en in de hut van de kok hebben we het erg gezellig gemaakt. Het werd laat en het leukste meisje, wat van Nederlandse afkomst bleek te zijn, vroeg of ze bij me mocht blijven slapen. De ander zou bij de kok logeren. Midden in de nacht werden we wakker door gebonk op de deur. Ze was uit de hut van de kok gevlucht. Ik liet haar binnen en deed de deur op slot. De kok kwam er aan en riep als ik de deur niet open deed hij hem in zou trappen. Dat deed hij dan ook. De deur lag geheel uit zijn sponningen en het meisje vluchtte vervolgens naar de hut van de hofmeester. Die heeft zich toen over haar ontfermt. Ik heb de deur weer in zijn scharnieren gehangen en samen met die Amsterdamse het slot per onderdeeltje op bed uit elkaar gehaald. Zij hield de volgorde bij. We kregen het voor elkaar het slot weer geheel functionerend in elkaar te zetten. Ik was inmiddels zo boos geworden dat ik daarna ook de deur van de kok heb ingetrapt. Hij heeft daarna de deur losjes in zijn sponningen gehangen en is erachter in een stoel in slaap gevallen. Tegen de ochtend werden we weer wakker door een luid kabaal en gelach. Er was een derde vrouw aan boord gekomen die had gehoord dat er een feestje aan boord werd gegeven. De wacht had haar naar de hut van de chef gebracht en op de deur geklopt met als gevolg dat de deur langzaam naar binnenviel en op de kneiter van de kok terecht was gekomen. Groeten Joks

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008, 21:07 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2007, 13:53
Berichten: 2510
:wink: Hoi Joks,
zo bont als jij het maakte heb ik niet meegemaakt. Wel gekke dingen, maar het interieur bleef altijd wel heel. Behalve die keer dan dat onze voorgangers Chinezen waren en we dus per hut wel erg veel kooien hadden. Die werden bij het aan boord komen direct door ons verwijderd en in de klerkenhut beneden opgeslagen. Typisch van die hutten waar altijd het licht van kapot was. Dus kiepten we die kooien maar ergens in een hoek. Gaf later wel wat probleempjes toen ze weer terug moesten, want er kwam weer een Chineese bemanning aan boord terug. Menig Chinees zal naar beneden zijn gekomen, want we waren nu eenmaal geen timmerlieden. Als je ging stappen gebeurden er altijd wel gekke dingen, zoals toen in Kaapstad. We lagen er een paar keer met de "Neder Ebro". Was een erg gevaarlijke stad, bij de valreep hingen dan ook waarschuwingspamfletten om zeker niet alleen de wal op te gaan. Het was in de tijd dat er nog apartheid was en alles met stoom ging. (kolen genoeg) Schitterende stoomsleepboten voeren er in de haven, het koper glom als een spiegel en indrukwekkende stoomlocomotieven reden er voor de wagons. Maar ja dat was ook geen kunst, want arbeidskrachten kostten toen niet veel. Maar je zult begrijpen dat je vanwegen de apartheid niet zomaar overal heen kon gaan of naar binnen kon lopen. In Kaapstad was een kroeg die heette "Les catacombe" op loopafstand en alleen voor blanken. Nou daar zat de "fine fleur" van Kaapstad. Wij een biertje (Castle) bestellen en de boel eens bekeken. We zagen al gauw dat alcoholisme in Kaapstad een probleem vormde. Op een gegeven moment kwam er een vrouwspersoon bij ons zitten, die op zijn minst zeer aangeschoten was. Ik schat van middelbare leeftijd en dus voor ons jonge gasten niet het type vrouw waarop je zit te wachten. Ze wilde wel graag een biertje mee drinken. Nou dat kon wel, want ondanks dat het eigenlijk een triest geval was, was het ook wel weer lachwekkend. Op een gegeven moment was ze zo aangeschoten, dat ze haar kunstgebit op tafel liet vallen. Nou je begrijpt dat we in een deuk lagen, het was dan ook een behoorlijk hilarisch tafreel. Ze griste de prothese weg, stopte het in haar mond en maakte zich als een speer uit de voeten. We hebben er nog lang de slappe lach van gehad.

_________________
quo vadis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SMN
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008, 18:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 sep 2008, 13:49
Berichten: 2567
Woonplaats: Zoetermeer
Hé LP, Die ingetrapte deuren zijn de volgende dag weer netjes door de baas timmerman gerepareerd hoor. De zijlatten konden er zo weer worden ingeschroefd. Ik zie de chef-kok nog steeds voor me met die losse deur balancerend in zijn handen mompelen dat die boot toch naar de sloop moest. Aan het einde van de grote reis met de Gabonkust werd ik bij die kwal van een hofmeester (niet Nico) geroepen en stelde hij voor dat ik in de functie van kapitein, stuurman enzovoort helemaal alleen op het schip mocht blijven passen totdat een koper was gevonden, terwijl hij nota bene wist dat ik al mijn ontslagbrief had ingediend. Die man bestond het om te zeggen dat je beter een goede koksmaat kon zijn dan een slechte koksmaat/bakker. Verder stak hij zelf nooit een poot uit. Chinezen als hulpbemanning heb ik alleen op mijn eerste reis meegemaakt. Die hadden de andere gang op de Nederwaal. Ze waren geheel selfsupporting en kookten hun eigen potje. Hun kok kwam elke ochtend nederig naar de kombuis om groenten, vlees en dergelijke te halen. Hij werd door de chef-kok steeds als oud vuil behandelt en ik heb hem nog wel eens wat extra's toegestopt. Kaapstad heb ik alleen van een afstandje gezien maar ik had er graag even willen stappen. Ik heb er familie wonen en dat Afrikaans/Nederlands heeft mij altijd als muziek in de oren geklonken. Ik krijg nog steeds kippenvel bij het horen van liedjes in die taal. Dat verhaal van je met dat gebit roept weer associaties op met Tampico. Die juffrouw waar ik het over had waarvoor de handlanger door het luik van de kombuis kwam vragen om haar ondergoed te laten drogen had niet zo’n best gebit. Hij vertrouwde me verbaasd toe dat hij een tandenborstel en tandpasta in haar handen had gedrukt en dat zij niet wist wat ze ermee moest doen. Hieronder nog een link naar de website met het verhaal over de film The Comedians. Groeten Joks

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Zo was het eens
Zo was het eens.jpg
Zo was het eens.jpg [ 173.53 KiB | 1174 keer bekeken ]

http://www.vns-voe.nl/MENU06_INGZ/M06nostalgie5.html

Het verhaal over de Gabonkust staat ergens onderaan de pagina waar deze link naar verwijst


Laatst bijgewerkt door Joop op 10 dec 2008, 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5901 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 369  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], MSNbot Media, schuttevear en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by Kombuispraat © 2014