SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hé LP, Oh ja, aan boord noemden we Bacardi-cola Cuba libre. Voor landrotten is dat Bacootje. Ongelukken aan boord in een haven heb ik één keer meegemaakt toen met een winch een ponton van een luik werd gelicht of hoe heet dat ook al weer. De ponton begon te draaien en stuiterde tegen de rand van het ruim met de enkel van de stuurman er tussen. Op zee viel de motor een keer uit in windkracht elf. We stonden net bovenin naar dat wijzertje te kijken dat het aantal graden slagzij liet zien. We stonden elke keer te juichen als het wijzertje weer aan zijn weg terug begon. Het schip bleef op het moment dat het van de golven afgleed doorhellen en kwam gevaarlijk dicht in de buurt van de 45 graden. Toen brak de hel los. Overal op het schip klonk een kabaal van jewelste. De bakker die net de trap op kwam kon zijn vaart niet inhouden en viel door de glazen salondeur. Gelukkig alleen maar een snee in zijn hand aan overgehouden. Beneden in de machinekamer was een bankwerker vergeten de gereedschapslade te borgen. Hij kreeg de lade vol op zijn voet en hield daar een zwaar gekneusde voet aan over. In de kombuis zat de soep aan het plafond of onderdeks heet dat geloof ik. De rest van de inventaris was ook alle kanten op aan de wandel gegaan. Bang was ik niet want ik heb daarna schrijlings op de reling foto's gemaakt en gefilmd. Zou ik nu niet meer durven. Mist heb ik altijd prachtig gevonden. Dat naargeestige geluid van die scheepshoorn. Op mijn website heb ik de verschillende geluiden van 12 scheepshoorns opgenomen. Heb jij ooit de technische gegevens van de Batu nog weten op te scharrelen? Ik weet al dat het schip in 1978 is verkocht aan Panama en de naam Sea Treasure heeft gekregen. De gegevens van de Banggai doe ik als voorbeeld hierbij. Veel van de gegevens van de Batu zullen hetzelfde zijn als van de Banggai maar niet de roepnaam bijvoorbeeld. De Nederwaal en de Gabonkust heb ik reeds. Dan ben ik namelijk compleet. Groeten Joks
Gegevens Banggai
Gegevens Banggai
Banggai.jpg (36.33 KiB) 2297 keer bekeken

arendnet

Re: SMN

Bericht door arendnet »

Data Batu 1957

Afbeelding
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Dag, mensen.
Inderdaad, deze foto ken ik van de "SMN site". Ik had de hut aan de bakboordskant, op het tweede dek, waar de laadmast tegen de midscheeps aan staat. Was erg luxe zo met twee poorten, maar door die ene keek je wel tegen half tegen die mast op. Een ander nadeel was, dat er ook een winche voor stond, maar daar eenmaal aan gewend hoorde je dat ook niet meer. Wat me aan de foto opvalt is de VNS pijp, dus zou het kunnen zijn dat de foto rond 1967 gemaakt moet zijn. Kennelijk is het rijtje "bijzonderheden" niet kompleet. Ik dacht dat de SMN kleuren geel zwart waren, de VNS zwart met oranje band en de Nedlloyd geel zwart met een rondje nll erin. Ik kan me herinneren dat de Neder Eems de Neder Ebro en de Neder Rohne de Nedlloyd kleuren hadden en Batu en de Banggai de VNS kleuren, sespectievelijk K Line en Frotta. (maar zo belangrijk is dat is dat allemaal ook weer niet)
quo vadis
Jolly Sailor

Re: SMN

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Batu met drie verschillende schoorsteenemblemen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:o Hello everybody, Het blijkt dat die Batu dus in vele handen is geweest met al die verschillende schoorstenen. Prachtig zoals een bakker op de Nederwaal precies wist te zeggen waar een schip vandaan kwam en/of welke rederij waarvoor die voer, ook al was het schip mijlenver weg. Ik ben nog aan het zoeken geweest op internet naar een overzicht en foto’s van schoorsteenmerken van rederijen maar tot nog toe zonder resultaat. Het lijkt me een leuk item om mee te nemen op mijn website net zoals die scheepshoorns. Zo wordt de website meteen een beetje informatief in plaats van alleen maar verhalen over mijn reizen. Als iemand op dit forum kan helpen bij het zoeken naar shipping company funnel marks, zoals dat schijnt te heten, of al zo’n verzameling heeft dan krijgt hij/zij de primeur met bronvermelding. :roll: Groeten Joks
Shiphorns
Shiphorns
Scheepshoorns.jpg (182.77 KiB) 2095 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

P.S. Op de URL hieronder zijn er al ruim 1600 te vinden. Ik ga deze link dus op mijn site plaatsen maar als ik mij beperk tot alleen de Nederlandse schoorsteenmerken dan kom ik niet ver. Misschien dat iemand al over een serie Nederlandse schoorsteenmerken beschikt?

http://www.shipspotting.com/modules/mya ... ateD&pos=0
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Voor mij ligt een uitgave ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de N.V. STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ NEDERLAND op 13 mei 1970. Op de laatste pagina staat het volgende:
Jubileum SMN 100
Jubileum SMN 100
100 jaar SMN.jpg (157.03 KiB) 1963 keer bekeken
Vervolgens wordt een opsomming gegeven van samenwerkende rederijen met bijbehorende getekende vlag. Dit lijkt mij een mooie afbakening voor mijn zoektocht naar foto's van vlaggen en schoorsteenmerken.
Rederijen
Rederijen
Vlaggen.jpg (147.16 KiB) 1961 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

:wink: Hallo Joks, je bent in de geschiedenis gedoken zie ik. Er is veel vranderd in de loop van de jaren met de Nederlandse vloot. Ik heb nog een goeie kennis en tevens lid van mijn motorclub. Hij is hwtk bij een maatschappij uit het noorden des lands. Hij heeft een tijdje gewerkt op een energiecentrale, maar kon niet tegen de burocratische rompslomp en mentaliteit en is weer gaan varen. Tegenwoordig is men vaker thuis dan in onze jaren, dus zie ik hem nog regelmatig op treffens. Zo blijf je op de hoogte hoe het tegenwoordig op de vloot toe gaat. Voor ik ging varen, heb ik nog op de vakschool voor civiel personeel gezeten aan de Marnixstraat in Amsterdam. Ging ik elke dag met de trein naar school. Voor je Amsterdam centraal binnen reed, zag je al die schepen liggen, met hun schoorstenen hoog boven de loodsen uit. Daar had je de schepen liggen van Vinke en Co, de KNSM, Hollandsche LLoyd, Nieveld Goudriaan, SMN en misschien nog wel meer. Het was een en al bedrijvigheid van laden, lossen en rancheren van wagons en af en aan rijden van vrachtwagens. Er werkten honderden havenarbeirders. In de bocht voor de Javakade stond een grote houten kantine, waar je goed kon eten en een bierje halen. Als knaap van 19 dacht je aan de tijd dat je ook eens met zo'n schip mee zou gaan en veel van de wereld zou zien. Toen ik op die school zat, gingen we praktijk opdoen op passagiersschepen die er voor de kant lagen. Hutten in orde maken voor de komende reis en tafels dekken. Ik heb op de "Jagersfontein" nog praktijkexamen gedaan, we voeren toen mee van Amsterdam naar IJmuiden en moesten de luch voor de passagiers serveren als examenonderdeel. Ook gingen we regelmatig in grote hotels meelopen en helpen om busladingen toeristen van eten te voorzien. In de Casa Academica ben ik toen regelmatig geweest, Amerikaanse toeristen werden daar ontvangen en van maaltijden voorzien. Nou dat was echt het betere tremwerk, gelukkig heb ik nooit op passagiersschepen gevaren. De gedachte alleen al dat je een paar maanden achter elkaar dit werk zou moeten doen, zou me over de muur hebben doen springen. Bij de school was net over de brug, aan de kant van het Marnixplein een cafe "de sport". Na school gingen we daar altijd een biertje drinken, ik kwam dan wel eens wat later thuis. Tegen mijn moeder zei ik dan dat ik de trein had gemist en at dan met een bord op schoot. Later toen ik bij de SMN ging varen en ik had verlof, ging ik nog wel eens met collega's stappen in Amsterdam. Meestal begon dat bij Cafe Wiener, alias "Schele Henk" in de Lange Niezel, dat was toen een kroeg waar veel SMNers kwamen. Het bestaat trouwens nog steeds.
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

:? Hallo LP, Ja ik ben er inmiddels ook achter dat veel vergane glorie is. Ik heb zo’n 2000 schoorstenen op internet aan mij voorbij zien gaan, maar allemaal van de laatste tijd en weinig Nederlandse schepen meer. Wel Denen, Noren, Grieken enzovoort. Wat is er toch gebeurd met die Nederlandse koopvaardij? De bakker waarover ik het eerder over had was ook aan wal gaan werken maar kon niet aarden. Hij heeft tot aan zijn pensioen op zee gezeten en inmiddels opgeklommen tot Chef-Hofmeester. Ik ben nog een paar keer bij hem op zo’n containerschip geweest in Rotterdam. Wat een eind rijden is dat zeg? Je komt de eerste haven tegen en dan denk je dat je er bijna bent. Nou mooi niet, je bent dan nog een uur onderweg. Ha, jij hebt op een vakschool gezeten. Ik kwam zo van kantoor af en moest alles nog leren. Gelukkig duurde de reis zes maanden anders hadden ze mij meteen eraf gepleurd. Dat is later een collega in het Oosten overkomen. Ik heb daar een half jaar gewerkt en toen vroeg die collega of ik een sollicitatiebrief voor hem wilde schrijven want hij zag er wel wat in om ook te gaan varen na al die wilde verhalen van mij. Ik heb die brief voor hem geschreven en wat bleek. Mijnheer had nog een tweelingbroer en die had dezelfde brief naar een andere maatschappij gestuurd. Lachen, ze werden allebei aangenomen. Mijn collega een kustreis en zijn broer een reis naar Australië. Dat was mijn collega gelijk zijn laatste reis maar die broer heeft het nog een poosje vol kunnen houden. Het schept een band als je een poosje met elkaar op zee hebt gezeten maar een kustreis is daarvoor te kort. In Amsterdam lagen we een poosje in dok en mocht ik het brood aan wal kopen. Dan hoefde je niet zo vroeg uit je kooi en was het stappen geblazen. De kok en ik deden omste beurt het diner en toen hij ‘s middags een keer lazarus uit de kroeg voor het eten ging zorgen had hij de kookplaten eerst met reuzel ingesmeerd om het eten sneller aan de kook te krijgen. Of ken dat niet? Groeten Joks
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Schepen van "De NEDERLAND"

Bericht door Douwe J. »

Neder Elbe 1959
Neder Elbe  1959  +.jpg
Neder Elbe 1959 +.jpg (109.22 KiB) 2809 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.


Plaats reactie