Primlaks schepen
Re: Primlaks schepen
En hier het boven aanzicht van de South Atlantic Barbeque (kerst)
- Bijlagen
-
- South atlantic Barbeque.jpg (107.72 KiB) 6611 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
Hoi Jan.
Prachtig die foto's. Het was inderdaad een paradijs de Seychelles. ik heb ook nog een paar actie foto's toegevoegd over hoe zwaar we het hadden op de Seychelles.
groetjes
John
Prachtig die foto's. Het was inderdaad een paradijs de Seychelles. ik heb ook nog een paar actie foto's toegevoegd over hoe zwaar we het hadden op de Seychelles.
groetjes
John
- Bijlagen
-
- Wouter en ik bij de mini Big Ben in Port Victoria
- 2-16-2012_017.jpg (121.38 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Hans en ik aan het bijkomen op het strand van Beau Vallon.
- 2-16-2012_018.jpg (101.12 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Parasailing toe nog niet zo gewoon als nu.
- 2-16-2012_021.jpg (118.31 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Cees en ik nemen een duik in het zwembad van hotel Beau Vallon.
- 2-16-2012_024.jpg (115.41 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Hans en ik genieten van een heerlijk paradijselijk biertje.
- 2-16-2012_026.jpg (159.7 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Fokke en ik.
- 2-16-2012_034.jpg (139.55 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Nog een actiefoto van de barbecue op de South Atlantic
- 2-16-2012_042.jpg (70.1 KiB) 6567 keer bekeken
-
- Barbecuen op de rede bij Mayaguez.
- 2-16-2012_036.jpg (85.87 KiB) 6567 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
Nog een laatste foto
- Bijlagen
-
- Nog een foto vanaf de brug.
- 2-16-2012_038.jpg (111.31 KiB) 6567 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
Reisverslag Pacific Marchioness 20 november 1981 - 19 mei 1982
In november 1981 ben ik op de werf in Rotterdam aan boord gestapt voor mijn eerste reis als 2de stuurman. Kapitein was Mooyman en 1ste stuurman Jaap Zeeders en de machinisten waren allemaal ex. Jaczon meester Waslander, Erik ? (Katwijk) en Ben ? uit de Zaanstreek. Na het dokken zijn we vertrokken richting Maloy nadat we een nachtje weatherbound hadden gelegen aan de Parkkade. We lagen hier de vrijdagnacht dus hebben nog even van het Rotterdamse nachtleven genoten. Na een prachtige tocht door de fjorden, die we zuidelijker waren ingegaan om het slechte weer te ontwijken kwamen we aan en werd het schip afgemeerd onder een grote brug (zie foto). prachtige plek met een geweldig mooi uitzicht. de uiteindelijke laadplek was bij een visfabriek iets noordelijker, maar op loopafstand van het dorpje. Een echte oude visfabriek waar de stokvis lag te drogen. We hebben daar best wel een aantal dagen gelegen want het weer was regenachtig en hebben zelfs een complete dag dichtgelegen. In het dorp hebben we ons prima vermaakt in het plaatselijke hotel en als dat sloot gingen we in klein gezelschap nog verder bij de kennissen die we gemaakt hadden. Jammer genoeg was er ook weer een tijd van gaan en zijn we richting Lagos vertrokken. Daar hebben we enkel weken ten anker gelegen. Elke dag maar wachten op een berichtje via de VHF. Steeds een kunst om onder bereik te blijven hiervan. We lagen samen met de Pacific Princess en in de weekeinden vermaakten we ons eigen zwembad tussen de ruimen. Later werd dit door de rederij verboden omdat er waterschade was ontstaan aan de lading aan boord van een van de schepen. Na weken ankerwacht en tijdens de kantooruren met de oren gespitst naar de VHF om vooral de oproep “heave up your anchor and proceed to the fairwaybuoy” niet te missen, want de ontvangst was slecht. Eindelijk was het dan zover en we stoomden op richting Bullnose 2 of 3. Ik keek mijn ogen uit bij mijn eerste bezoek aan Lagos. Diverse schepen op de rede aan stuurboordzijde diverse moderne gebouwen. Maar dan de kade en het haventerrein, daar stond nog lading dat jaren geleden gelost was. Geassisteerd door 2 grote sleepboten, die al hun power gebruikten meerden we veilig af. Een kade vol autoriteiten die allemaal hun fles en/of slof Marlboro kwamen opeisen. Het lossen was ook een hele ervaring. Hoe krijg je die mannen s‘ochtends vroeg in een ruim van -20 graden met hun blote voeten of op slippertjes en hun T-shirtje aan of in de traditionele kledij. Doosje voor doosje werd op hun tempo op het laadbord gezet en op de kade doosje voor doosje weer in de houten wagens geladen. Van koelwagens hadden ze nog niet gehoord. Het einde van de dag was het toch altijd mooi om te zien hoe de bootwerkers hun maaltijdje probeerden mee te smokkelen en zo af en toe werd er opgetreden door de bewakers om een voorbeeld te stellen. Meestal kwam het er op neer dat zij hun maaltje aan hun moesten afstaan. Na 11/2 maand geen haven was het toch wel spannend om de wal op te gaan al werd dat door die ouwe stevig afgeraden, na een tocht van ongeveer een kilometer over het haventerrein de laatste en meest gevaarlijke 150m afleggen naar “Club 21”. Zonder waardevolle spullen in zicht en in snelle wandelpas door het pikkedonker waren we er zo. Elke avond speelde er een goede band en met het vele vrouwvolk was het er aangenaam vertoeven op de dansvloer of aan de bar. Vooral de toiletbezoeken waarbij je de nodige schoonheden passeerde en soms aankeek werden niet gewaardeerd door je “vaste verkering” en zeker tegen sluitingstijd werd het spannend. Gelukkig zijn we altijd heelhuids teruggekomen en hadden de volgende dag altijd wel weer iets om over na te praten. In het weekend met de MOB naar het strandje net binnen de pieren, waar de Hollandse kolonie nadrukkelijk aanwezig was en het gezellig was aan het strandbarretje. Ook s’avonds buurten op de Smit Lagos en Nigeria staat me nog bij. Na ongeveer 12 dagen lossen vertrokken we weer richting het continent. Eerst hebben we nog gebunkerd op Tenerife waarbij de Achillo Lauro ex Willem Ruys voor ons lag. Daarna kregen we spoedig een telex binnen dat het IJmuiden ging worden. Voor mij als geboren en getogen viskop kon het niet mooier. Op een zeer mistige zaterdagochtend kwamen we binnen. Geen hand voor ogen kon je bijna zien en we werden ook door de verkeersdienst tot en met forteliand naar binnen gepraat. Helaas kwamen mijn fan spas laat in zicht, maar waren volop aanwezig om toch ook eens een kijkje aan boord te nemen. Het kon niet mooier zaterdagochtend binnen en pas maandag om 07.00 beginnen (wordt vervolgd).
In november 1981 ben ik op de werf in Rotterdam aan boord gestapt voor mijn eerste reis als 2de stuurman. Kapitein was Mooyman en 1ste stuurman Jaap Zeeders en de machinisten waren allemaal ex. Jaczon meester Waslander, Erik ? (Katwijk) en Ben ? uit de Zaanstreek. Na het dokken zijn we vertrokken richting Maloy nadat we een nachtje weatherbound hadden gelegen aan de Parkkade. We lagen hier de vrijdagnacht dus hebben nog even van het Rotterdamse nachtleven genoten. Na een prachtige tocht door de fjorden, die we zuidelijker waren ingegaan om het slechte weer te ontwijken kwamen we aan en werd het schip afgemeerd onder een grote brug (zie foto). prachtige plek met een geweldig mooi uitzicht. de uiteindelijke laadplek was bij een visfabriek iets noordelijker, maar op loopafstand van het dorpje. Een echte oude visfabriek waar de stokvis lag te drogen. We hebben daar best wel een aantal dagen gelegen want het weer was regenachtig en hebben zelfs een complete dag dichtgelegen. In het dorp hebben we ons prima vermaakt in het plaatselijke hotel en als dat sloot gingen we in klein gezelschap nog verder bij de kennissen die we gemaakt hadden. Jammer genoeg was er ook weer een tijd van gaan en zijn we richting Lagos vertrokken. Daar hebben we enkel weken ten anker gelegen. Elke dag maar wachten op een berichtje via de VHF. Steeds een kunst om onder bereik te blijven hiervan. We lagen samen met de Pacific Princess en in de weekeinden vermaakten we ons eigen zwembad tussen de ruimen. Later werd dit door de rederij verboden omdat er waterschade was ontstaan aan de lading aan boord van een van de schepen. Na weken ankerwacht en tijdens de kantooruren met de oren gespitst naar de VHF om vooral de oproep “heave up your anchor and proceed to the fairwaybuoy” niet te missen, want de ontvangst was slecht. Eindelijk was het dan zover en we stoomden op richting Bullnose 2 of 3. Ik keek mijn ogen uit bij mijn eerste bezoek aan Lagos. Diverse schepen op de rede aan stuurboordzijde diverse moderne gebouwen. Maar dan de kade en het haventerrein, daar stond nog lading dat jaren geleden gelost was. Geassisteerd door 2 grote sleepboten, die al hun power gebruikten meerden we veilig af. Een kade vol autoriteiten die allemaal hun fles en/of slof Marlboro kwamen opeisen. Het lossen was ook een hele ervaring. Hoe krijg je die mannen s‘ochtends vroeg in een ruim van -20 graden met hun blote voeten of op slippertjes en hun T-shirtje aan of in de traditionele kledij. Doosje voor doosje werd op hun tempo op het laadbord gezet en op de kade doosje voor doosje weer in de houten wagens geladen. Van koelwagens hadden ze nog niet gehoord. Het einde van de dag was het toch altijd mooi om te zien hoe de bootwerkers hun maaltijdje probeerden mee te smokkelen en zo af en toe werd er opgetreden door de bewakers om een voorbeeld te stellen. Meestal kwam het er op neer dat zij hun maaltje aan hun moesten afstaan. Na 11/2 maand geen haven was het toch wel spannend om de wal op te gaan al werd dat door die ouwe stevig afgeraden, na een tocht van ongeveer een kilometer over het haventerrein de laatste en meest gevaarlijke 150m afleggen naar “Club 21”. Zonder waardevolle spullen in zicht en in snelle wandelpas door het pikkedonker waren we er zo. Elke avond speelde er een goede band en met het vele vrouwvolk was het er aangenaam vertoeven op de dansvloer of aan de bar. Vooral de toiletbezoeken waarbij je de nodige schoonheden passeerde en soms aankeek werden niet gewaardeerd door je “vaste verkering” en zeker tegen sluitingstijd werd het spannend. Gelukkig zijn we altijd heelhuids teruggekomen en hadden de volgende dag altijd wel weer iets om over na te praten. In het weekend met de MOB naar het strandje net binnen de pieren, waar de Hollandse kolonie nadrukkelijk aanwezig was en het gezellig was aan het strandbarretje. Ook s’avonds buurten op de Smit Lagos en Nigeria staat me nog bij. Na ongeveer 12 dagen lossen vertrokken we weer richting het continent. Eerst hebben we nog gebunkerd op Tenerife waarbij de Achillo Lauro ex Willem Ruys voor ons lag. Daarna kregen we spoedig een telex binnen dat het IJmuiden ging worden. Voor mij als geboren en getogen viskop kon het niet mooier. Op een zeer mistige zaterdagochtend kwamen we binnen. Geen hand voor ogen kon je bijna zien en we werden ook door de verkeersdienst tot en met forteliand naar binnen gepraat. Helaas kwamen mijn fan spas laat in zicht, maar waren volop aanwezig om toch ook eens een kijkje aan boord te nemen. Het kon niet mooier zaterdagochtend binnen en pas maandag om 07.00 beginnen (wordt vervolgd).
- Bijlagen
-
- De "Marchioness" in het dok in Rotterdam
- 4-10-2011_001.jpg (86.56 KiB) 6367 keer bekeken
-
- Aan de wachtsteiger onder de brug bij Maloy.
- 6-10-2011_001.jpg (55.79 KiB) 6367 keer bekeken
-
- Vanaf de brug
- 6-10-2011_007.jpg (68.27 KiB) 6367 keer bekeken
-
- Nogmaals. Was een aardige klimpartij naar boven.
- 6-10-2011_008.jpg (80.22 KiB) 6367 keer bekeken
-
- Laden bij de visfabriek in Maloy
- 6-10-2011_018.jpg (44.48 KiB) 6367 keer bekeken
-
- Ons zwembad tussen de ruimen in op de rede van Lagos
- 6-10-2011_019.jpg (47.46 KiB) 6367 keer bekeken
-
- Erik en Ben komen even bij na hun duik.
- 6-10-2011_020.jpg (55.56 KiB) 6367 keer bekeken
-
- De "Princess"komt ons gezelschap houden op de rede bij Lagos.
- 6-10-2011_021.jpg (87.51 KiB) 6367 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
zijn er nog zeelui die kapt.mooyman herinneren het is een neef van mijn vrouw
en woont achter bij mij.vr.gr.ex caltex man j.de ruiter.op kombuis
jan scheveningen.
en woont achter bij mij.vr.gr.ex caltex man j.de ruiter.op kombuis
jan scheveningen.
Re: Primlaks schepen
Hallo,
Ik heb met Cor Mooijman gevaren op de Pac Baroness. Ik was toen Ass. WTK met Meester Bos en Marcel Velner als 2e WTK.
Hij heeft in Koper destijds kapt Jan Blok afgelost.
In Koper moesten we kip laden in ruim 2 en 3 en vervolgens naar Varna Bulgarije om een lading NIET TE Vr #@&":en kaas te laden. Fondue was er dus niet bij. Ik meen me nog een memorabele cabin party te herinnneren in Havana. Zoals gewoonlijk was het weer eens feest in de hut van ik meen Erik Koopman (naast de messroom) komt in ene kok Born onder escorte van 2 agenten binnen. Was gesnapt met muchos dollaros!!!!! Uh kap ik heb een probleem! O Ja joh! ben gesnapt met dollaros. Ok , kom je daardoor in de bak????? Uh nee, maaar moet wel alles laten controleren of iets dergelijks! Nou doe je best en de mazzel. Vervolgens hebben de agenten nog even bij ons gezeten. Bere gezellig en een prettig mens die Mooijman.
Jan Groeneweg
Ik heb met Cor Mooijman gevaren op de Pac Baroness. Ik was toen Ass. WTK met Meester Bos en Marcel Velner als 2e WTK.
Hij heeft in Koper destijds kapt Jan Blok afgelost.
In Koper moesten we kip laden in ruim 2 en 3 en vervolgens naar Varna Bulgarije om een lading NIET TE Vr #@&":en kaas te laden. Fondue was er dus niet bij. Ik meen me nog een memorabele cabin party te herinnneren in Havana. Zoals gewoonlijk was het weer eens feest in de hut van ik meen Erik Koopman (naast de messroom) komt in ene kok Born onder escorte van 2 agenten binnen. Was gesnapt met muchos dollaros!!!!! Uh kap ik heb een probleem! O Ja joh! ben gesnapt met dollaros. Ok , kom je daardoor in de bak????? Uh nee, maaar moet wel alles laten controleren of iets dergelijks! Nou doe je best en de mazzel. Vervolgens hebben de agenten nog even bij ons gezeten. Bere gezellig en een prettig mens die Mooijman.
Jan Groeneweg
Re: Primlaks schepen
Hallo Jan,
Rond 1990 had ik nog een onverwachts weerzien met kapitein Mooyman op het Spaarne bij Spaarndam. Hij voer daar relaxt met zijn motorbootje en ik stond op de surfplank en kruisten elkaar en allebei een verbaasd blik van ben jij dat en met wat kreten en gebaren vervolgden we onze weg.
Doe hem de groeten en ben benieuwd of hij zich nog iets herrinnert van de foto's. ik zal er volgende week nog een paar bijvoegen.
John Glaudemans
Rond 1990 had ik nog een onverwachts weerzien met kapitein Mooyman op het Spaarne bij Spaarndam. Hij voer daar relaxt met zijn motorbootje en ik stond op de surfplank en kruisten elkaar en allebei een verbaasd blik van ben jij dat en met wat kreten en gebaren vervolgden we onze weg.
Doe hem de groeten en ben benieuwd of hij zich nog iets herrinnert van de foto's. ik zal er volgende week nog een paar bijvoegen.
John Glaudemans
Re: Primlaks schepen
Zoals beloofd nog enkele foto's van de Marchioness (wordt verder vervolgd)
Zijn er trouwens nog oud collega's die een en ander herkennen?
Groetjes
John
Zijn er trouwens nog oud collega's die een en ander herkennen?
Groetjes
John
- Bijlagen
-
- De Westafcarrier wordt geassisteerd door een van de "beruchte" slepers.
- 5-25-2011_014.jpg (89.07 KiB) 6116 keer bekeken
-
- Bunkeren op Tenerife.
- 6-10-2011_026.jpg (93.93 KiB) 6116 keer bekeken
-
- Tenerife
- 6-10-2011_027.jpg (94.25 KiB) 6116 keer bekeken
-
- De Ächillo Lauro "ex "Willem Ruys" lag voor ons.
- 6-10-2011_031.jpg (52.23 KiB) 6116 keer bekeken
-
- Aankomst Ijmuiden februari 1981 in dichte mist. Werden compleet naar binnen gepraat door de verkeersdienst.
- 5-25-2011_023.jpg (67.49 KiB) 6116 keer bekeken
-
- 5-25-2011_024.jpg (70.46 KiB) 6116 keer bekeken
-
- Eindelijk goed zichtbaar.
- 5-25-2011_025.jpg (75.09 KiB) 6116 keer bekeken
-
- 5-25-2011_026.jpg (73.69 KiB) 6116 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
De laatste paar foto's van de aankomst in Ijmuiden.
- Bijlagen
-
- 5-26-2011_001.jpg (82.8 KiB) 6218 keer bekeken
-
- Op het achterdek bezig om de spring uit te geven.
- 5-25-2011_028.jpg (78.9 KiB) 6218 keer bekeken
-
- de gangway klaarmaken voor alle fans die klaar stonden.
- 5-26-2011_002.jpg (47.69 KiB) 6218 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
jan scheveningen schreef:zijn er nog zeelui die kapt.mooyman herinneren het is een neef van mijn vrouw
en woont achter bij mij.vr.gr.ex caltex man j.de ruiter.op kombuis
jan scheveningen.
ja ik ken de man ook woont vlak bij mij
en zie hem binnekort weer op de oude visserdag hier op scheveningen
ps hij heeft toch ook bij SCHellen gevaren