Vraagje over uniformen
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vraagje over uniformen
gerbenders schreef:
De Liberty Amstelpark 1955,
matrozen met Bootsman Jaap Koring (links achter)
mvg Gerard.
liep iedereen in uniform
De Liberty Amstelpark 1955,
matrozen met Bootsman Jaap Koring (links achter)
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Vraagje over uniformen
Dat hangt er vanaf bij welke maatschappij die Liberty voer. Er voeren er ook bij de VNS, KRL, SMN, HAL en Nigoco ik weet niet hoe het daar was.
Klaas.
Klaas.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48
Re: Vraagje over uniformen
Bij de SMN in 1926....echt vroeger.
Re: Vraagje over uniformen
En er voeren ook Liberties bij de Oranje Lijn, Van Ommeren, Hudig & Veder en de St.v.rt Mij Hilligersberg.
Allen maar één schip, maar dat gold ook voor De Lijn...…………………
En dan nog wat met Nederlands kapitaal onder goeie kopuh vlag, maar die tellen even niet mee.
m.v.g., Roy
Allen maar één schip, maar dat gold ook voor De Lijn...…………………
En dan nog wat met Nederlands kapitaal onder goeie kopuh vlag, maar die tellen even niet mee.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Vraagje over uniformen
Als je die oude foto's ziet is de gemiddelde leeftijd van de bemanning veel hoger dan in mijn tijd(jaren 60).
Als je toen boven de 30 was dan was je al een ouwe lul.
Als je toen boven de 30 was dan was je al een ouwe lul.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Vraagje over uniformen
En nog vroeger in 1920 op het ss Salabangka van de SMN.
Ook in de machinekamer droeg men petten, hier poserend op het bovenbordes van het triple-expansie orgel.
Groet, Paul G.
Re: Vraagje over uniformen
Patru schreef:
Ook in de machinekamer droeg men petten, hier poserend op het bovenbordes van het triple-expansie orgel.
Daar kaan een reden voor zijn.
Als je als zevende massinis op wacht kwam werd er van je verwacht dat je de leibanen inspecteerde.
Soms zo uit de kooi liep ja dan onder de cilinderkoppen door met de kans dat je een lekdruppeltje op je kop of in je nek kreeg.
De olielieden deden dat trouwens ook regelmatig.
Ik heb ervaring en het lijkt al schrijvende erop dat ik 't nog voel....
Gr
Jan
Ook in de machinekamer droeg men petten, hier poserend op het bovenbordes van het triple-expansie orgel.
Daar kaan een reden voor zijn.
Als je als zevende massinis op wacht kwam werd er van je verwacht dat je de leibanen inspecteerde.
Soms zo uit de kooi liep ja dan onder de cilinderkoppen door met de kans dat je een lekdruppeltje op je kop of in je nek kreeg.
De olielieden deden dat trouwens ook regelmatig.
Ik heb ervaring en het lijkt al schrijvende erop dat ik 't nog voel....
Gr
Jan
Aait vedan
Re: Vraagje over uniformen
Leuke bijdrage Jan,
Je droeg dan zeker wel een oud petje en niet zo'n mooie met een embleem.
Groet, Paul G.
Je droeg dan zeker wel een oud petje en niet zo'n mooie met een embleem.
Groet, Paul G.
Re: Vraagje over uniformen
Jan Dikker heeft dat wel goed, veel later kwam ik terecht op motorschepen met onvervalste Stork motoren geassembleerd bij het N.D.S.M. te Amsterdam.
Daar moesten wij in de beginperiode nog wel eens het carter in, dus pet op(met embleem) want als zo'n kreng net gestopt was regende het olie in het carter.
Plastichoesjes of -zakken, die waren er nog niet zoveel, terwijl ze je nu om de oren waaien, dus gewoon met het petje op het carter in.
Na enige tijd zou er getrouwd worden, dat was in die tijd nog heel gewoon, we spreken van al lang geleden.
Geen cent te makken dus maar trouwen in uniform, dat kon nog net hoewel het uniform al aardig sleets begon te worden.
Ding naar de stomerij, shit pet helemaal vervuild en zelfs aan de binnenkant zat carterolie.
Gauw een pet ergens geleend, dat viel nog niet mee, veel machinisten waren die pet gewoon kwijt door dezelfde handelwijze.
Enfin ik moest op de ochtend van de trouwdag met een stokoude Taunus 12 M van den Haag naar Zutphen, in die tijd een ritje van 2 1/2 uur.
Op de Hoefkade rijd ik in een diepe kuil, de gammele Taunus geeft een kreet en er scheurt iets zo te horen, de voorruit vliegt uit de sponning en ik zit voor lul in mijn uniform tussen Hagenezen die zoiets bar amusant vinden.
Het wereld bolletje, dat voor op de motorkap Taunus als een wereldse auto aanprijst, rolt over de hoefkade en stopt tegen een vuilnisvat.
Prima gasten daar op de Hoefkade waar ik uitleg dat ik naar mijn eigen trouwpartij moet, ze ritselen een soort plasticnoodvoorruit en met weinig zicht maar uit de wind kom ik toch nog op tijd in Zutphen aan.
Er zijn van die dagen dat je beter in je kooi kan blijven liggen
Het wereldbolletje hebben we nog steeds.
Daar moesten wij in de beginperiode nog wel eens het carter in, dus pet op(met embleem) want als zo'n kreng net gestopt was regende het olie in het carter.
Plastichoesjes of -zakken, die waren er nog niet zoveel, terwijl ze je nu om de oren waaien, dus gewoon met het petje op het carter in.
Na enige tijd zou er getrouwd worden, dat was in die tijd nog heel gewoon, we spreken van al lang geleden.
Geen cent te makken dus maar trouwen in uniform, dat kon nog net hoewel het uniform al aardig sleets begon te worden.
Ding naar de stomerij, shit pet helemaal vervuild en zelfs aan de binnenkant zat carterolie.
Gauw een pet ergens geleend, dat viel nog niet mee, veel machinisten waren die pet gewoon kwijt door dezelfde handelwijze.
Enfin ik moest op de ochtend van de trouwdag met een stokoude Taunus 12 M van den Haag naar Zutphen, in die tijd een ritje van 2 1/2 uur.
Op de Hoefkade rijd ik in een diepe kuil, de gammele Taunus geeft een kreet en er scheurt iets zo te horen, de voorruit vliegt uit de sponning en ik zit voor lul in mijn uniform tussen Hagenezen die zoiets bar amusant vinden.
Het wereld bolletje, dat voor op de motorkap Taunus als een wereldse auto aanprijst, rolt over de hoefkade en stopt tegen een vuilnisvat.
Prima gasten daar op de Hoefkade waar ik uitleg dat ik naar mijn eigen trouwpartij moet, ze ritselen een soort plasticnoodvoorruit en met weinig zicht maar uit de wind kom ik toch nog op tijd in Zutphen aan.
Er zijn van die dagen dat je beter in je kooi kan blijven liggen
Het wereldbolletje hebben we nog steeds.