Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ronny

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ronny »

Hoi Jolly.
Kaarten wel maar die motoren heeft hij maar gelaten.
ze waren zuiger aan het trekken toen hij er weer in moest
stond ik daar met een voorhammer zo kom maar op. :-D :-D
Die pigelmee kon me wel uit de machinekamer slaan :P
Maar alle gekheid op een stokje,heb op de rijn en binnenvaartschool
veel motorenkennis gehad en heb 2 schepen als motorman gevaren
maar die vetput is echt niets voor mij

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door DennisV »

Papierloods verwoest na brand in Velsen-Noord(Novum) - Een loods in Velsen-Noord is vrijdagnacht grotendeels verwoest bij een 'enorme uitslaande brand'. Het vuur in de papierloods aan de Platformweg ontstond rond 01.00 uur, meldt de brandweer zaterdag. Het nablussen gaat volgens de woordvoerder nog de hele dag duren.

Met honderd man is de hele nacht gewerkt om de vlammen in de loods van tienduizend vierkante meter onder controle te houden. Daarbij werd ook een blusboot op het Noordzeekanaal ingezet. Bij de brand vielen geen slachtoffers en kwam ook geen asbest vrij. De oorzaak van het vuur is nog onbekend. De politie ontdekte de brand tijdens een nachtelijke patrouille.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Hannes »

Helsingborg/ Zweden, 19-9-08

Door kordaat ingrijpen van een Zweedse loods, is een schipsongeluk op de Öresund tussen Denemarken en Zweden vermeden worden.
Volgens het "Helsingborg Dagblad" zag de loods Anders Jannesson in de nacht vanuit een boot toevalig, dat het Nederlandse vrachtschip "Little Jane" (IMO-Nummer: 8714748) koers op ondiep water hield.
Toen vanaf het schip niet op radio- en lichtseinen gereageerd werd, klom de loods aan boord.
Op de kommandobrug was de dronken kapitein in slaap gevallen, hij werd niet eens wakker toen Jannesson de vaart uit het schip nam en van koers veranderde.
Ook de rest van de bemanning sliep.
Toen de kapitein eindelijk wakker werd, maakte hij een tamelijk dronken indruk aldus de loods.
De gealameerde politie te water ontnam de man een bloedproef.
Het vrachtschip moest tot nader order voor anker bliven.
(Bron DPA)

Groeten, Hans.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Door Gerrit geplaatst op 24 februari 2006. :)
All the best
Jos

Little Jane - Urk

Afbeelding

Afbeelding
Bram

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bram »

:mrgreen:

[quote]Toen de kapitein eindelijk wakker werd, maakte hij een tamelijk dronken indruk aldus de loods[quote]


Ja en toen???????(reset computer)
generator stopt onbekende oorzaak,auto start hulp generators is ook uitgevallen,back up computers heeft een technische storing gehad , lekker drijven in Bouf. 10 tot 12.computers zijn nog steeds geen mensen,en gezien de opleidingen van de stuurlieden(en voorheen tegenwoordig Marofs met een techno opleiding) ,waar ik het eerder over heb gehad,en voorbeelden genoeg op onze kombuis praat,zij moeten het weten!!!!!!!!,maar ze moeten het wel willen doen!!!!!!,en zich er niet met een Jantje van Leiden zich er van af maken,om maar eens met een bekende uitdrukking uit de hoek te Komuh,er zit meer tussen krukas en verstuiver,dan een zuigerstang!!!!! :lol: :shock: :roll:

Groets Bram
Kapitein Rooibos

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Kapitein Rooibos »

Nou, we kunnen weer trots zijn op de nederlandse vlag :( :( :(


@Ronnie: dan past zo'n nieuw schip jou als gegoten. Want ze doen daar niets zelf in de machinekamer. Je bent dan meer een operator. Dus veel meer dan een rondje lopen zal het niet zijn.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mijn zoon is hwtk op 6000 tonners bij een nederlandse rederij, en heeft het ondanks de ver gevorderde automatisering,nog danig druk,vooral op de kortere reisjes,en er gaat altijd wel wat stuk ondanks dat de schepen vrij nieuw zijn.Gaan de stuurlieden of maroffs, dat allemaal bij benen zonder machinisten, zo als ballasten etcetera?Dat zullen ze bèst kunnen maar krijgen ze dan ook extra dukaten daar voor?Volgens mij is het hele gedoe een typische nederlandse uitvinding om te bezuinigen over de hoofden van de bemanning. Ik zelf o,a 15 jr gevaren onder liberian vlag en regels, werd er met een stuurman of machinist door omstandigheden even minder gevaren, dan werd de gage verdeeld over dat dienstvak,( liberian rulls) ook kregen wij soms de man 100 dollar extra voor zuigers trekken, maar dat lag aan de rederij,goedkope vlag??Have a nice day. Mart
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Bram

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bram »

:-D Hoi Mart

Met de Panamese vlag,kon jezelf (in overleg)bepalen wat de extra onkosten waren met zuiger trekken e.d.,niet dat je er millionair van werd,maar altijd goed voor een extra borrel,zelfs 10% bij het inslaan van stores. :)

Groets BRam :-D
Kapitein Rooibos

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Kapitein Rooibos »

Zonder verder te reageren zal ik even een stuk van het artikel plaatsen, want dit had ik ook voorgesteld om te lezen.

De randvoorwaarden:
Uiteraard kan de ervaring van de HWTK niet zomaar worden vervangen door twee schoolverlaters. Daarom zijn er randvoorwaarden gesteld om de veiligheid te waarborgen. Zo moet het machinekamervermogen zich beperken tot maximaal 3000 kW, moet het schip varen op destillaatbrandstof (MDO of gasolie) in plaats van residubrandstof (HFO of IFO), beperkt het vaargebied zich tot de Europese wateren, moet de machinekamer volledig zijn geautomatiseerd, dient er te allen tijde een communicatiemogelijk met de wal te zijn, moet er dag en nacht ondersteuning zijn vanaf de wal, een ‘shore based maintenance-contract' zijn afgesloten met een motorenspecialist (bijvoorbeeld de fabrikant) en moet met twee marofs worden gevaren.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ook na de ''verzachtende omstandigheden'' te hebben gelezen, blijf ik erbij (als oldtimer)dat het een kunstgreep van vele reders(of meer managers met weinig begrip van wat er op zee te verwachten is)om het schrijnend te kort aan ervaren machinisten(nu wtks geheten)op vooral de kleine handelsvaart op te lossen en de personeels kosten te drukken.Vernam uit betrouwbare bron dat uitzend bureaus wtks tot 70 jr aantrekken.En de moterman?Weinig te doen?Ook zelf reinigende puryfiërs moeten regelmatig uit mekaar en schoongemaakt worden, zo ook fuel filters en blower inlaat filter,laat staan het schoonhouden van de hele handel.Net als Bram denk ik dat weinig marofs ''het hart op de juiste plaats hebben,òf je bent een op en top stuurmens,òf een echte wtk,maar dat zal de moderne manager een zorg zijn, als het scheepje maar vaart zonder te veel problemen. Groets.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie