Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Breeze »

Afbeelding

Hier lees ik dat ZOEtje een verkeerde zeevaartroute voer. Heb ik iets gemist, want dit lees ik voor het eerst? En waarom heeft een verkeerde route invloed op het overboord lazeren van een paar honderd containers?

Adri

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

...en hoe kun je daar nou verkeerd varen ? Het is net een snelweg in de randstad: je volgt je voorganger, of haalt hem in. Af en toe even inhouden als je zelf wordt ingehaald...
Als je wat in de verte kijkt naar bb zie je op de andere baan de kudde tegenliggers...
Kijk je dwarsaf over sb, gaat het draaien voor je ogen vanwege de hectometerpaaltjes met een grote rotor er bovenop...
Verkeersbegeleiding met radar- en marinecontrole al vanaf Ouessant, en sommigen zelfs met loodsen aan boord...
En hij zit op de verkeerde baan ????
ammehoela

ik heb gauw ff een schermopname gemaakt vanuit OpenSeaMap van moment van dit schrijven:
23-1-2019  09.44.jpg
23-1-2019 09.44.jpg (50.31 KiB) 8980 keer bekeken
spreekt voor zich, dacht ik...

...als je daar boven Texel kijkt zou je denken dat ze er een stopbord hebben geplaatst "éérst stoppen en kijken naar rechts en naar links of er geen verkeer aankomt, dan optrekken"... Met die nitwits als regelgevers van tegenwoordig.... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

IK ben al heel lang daar niet meer geweest , maar ik denk dat ze bedoelen dat je ook via de deepwater route naar Bremen /Wilhelmshafen kunt varen ,die ligt verder uit de kust dus meer mijlen varen. Maar ik heb geen BA 4140 kaart, daar kun je de routes op zien .
Het zal als het onderzoek afgerond is zal het er wel van komen dat die grote diepstekende containerschepen ook die route moeten varen.

Zonder de echte gegevens wat er voor gevallen is blijft je mening hierover maar een slag in het duister.


Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Zijn er in de Duitse Bocht wel 'deepsea-routes', Hans ? Zo diep is de DB, en zelfs de hele Noordzee, nou ook weer niet..
Als zo'n grote dozenboot daar rechtstandig zinkt, houden ze in de accommodatie zowat droge voeten...
Ik meende dat ze met de deepsearoute (voor de AJG-tankers) langs de noordkant van GB bedoelden, dus niet meer door Kanaal, Straat en Noordzee-zz
Nu.jpg
Nu.jpg (113.85 KiB) 8972 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

Wat ik weet is uit herinnering van meer dan 35 jaar terug er was toen een route boven de gewone waddenroute voor VLCC bestemming Wilhelmshaven, die is er volgens mij nu ook nog wel ik zat te kijken op https://www.marinetraffic.com dan kun je ze volgen en dan zie je dat enkele schepen veel noordelijker varen en dat is volgens mij de tanker route. Maar zonder zeekaart is schatten, voor mij.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

kaart noordzee.jpeg
kaart noordzee.jpeg (103.91 KiB) 8796 keer bekeken
zie kaartje
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

https://northsearegion.eu/media/4836/no ... report.pdf

Hier vind je wel de kaart van de deepwater route etc
Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ja idd ! Sinds 2017, begrijp ik.. althans: de datum van het kaartje in die beschrijving is van dat jaar....
Ik zeilde vroeger nog wel eens naar Helgoland, maar da's een aardige nautische rotonde geworden, dus zullen jachtjes daar wel niet meer mogen meedoen...
Hij staat ook gewoon op OpenSeaMaps:
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (81.99 KiB) 8622 keer bekeken
Vorig jaar zag ik nog plenty van die grote dozenboten de TE route varen, dus verplicht schijnt dat nog niet te zijn voor dozenboten; schepen als bijv een Berge Stahl,met een diepgang van 30m+ die redden het niet in de TE...
Maar ik denk dat in NW8 in die deepwaterroute de golven nog hoger zouden zijn dan ze in de TE-route waren op 'het ZOE-moment, en zou er dus een veelvoud van de huidige containers overboord zijn gegaan...
Ik blijf het volhouden: dat weer is niet de oorzaak van het overboord gaan van die containers: er speelt iets anders...
Als het nou Bft 11 a 12 op de noord-Atlantic of de zuidelijke roaring 40's was geweest.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Allen »

Ik heb dit item niet gevolgd maar zie en lees wel dat het ook over MarineTraffic gaat.

Hieronder een screenshot met de kleur en wat voor type schepen het zijn.

MarineTraffic.JPG
MarineTraffic.JPG (36.66 KiB) 8561 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik »

Live from Sture Norway:
Raising the "Helge Ingstad"
https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevin ... 1.14312996
Live life to the fullest!


Plaats reactie