Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Gewond na val in tank

Afbeelding

Een 55-jarig bemanningslid van het zeeschip Target is afgelopen vrijdag gewond geraakt nadat hij vier meter diep in een tank viel. De Target lag in het ankergebied voor Scheveningen.
Collega bemanningsleden hadden de man al naar boven geholpen, maar omdat hij meerdere letsels had werd via de Kustwacht een arts van de Radio Medische Dienst om advies gevraagd. De arts vond het beter dat de man, waarvan in eerste instantie werd gedacht dat hij alleen armletsel had, van boord werd gehaald. De KNRM-reddingsboot Kitty Roosmale Nepveu werd gevraagd de man van boord te halen.
De man bleek bij aankomst aanzienlijk meer letsel dan vermoed. De man klaagde over pijn in zijn borst en rug en had een hoofd- en armwond. Op een brancard werd de man met lijnen op de reddingboot gezet. In Scheveningen bracht de GGD de man naar de afdeling traumaonderzoek van het Westeinde ziekenhuis in Den Haag.

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Loodssociëteit Recht door Zee bestaat 120 jaar

IJmuiden - Het is feest voor de 120-jarige loodssociëteit Recht door Zee uit IJmuiden. Zaterdagavond vertrok daarom 'sinterklaasboot' De Hydrograaf vanaf De Loswal in IJmuiden richting de IJhaven in Amsterdam. Aan boord zaten pakweg 110 heren met hun partners.
Momenteel bestaat de vereniging, in de loop van haar 120-jarig bestaan uitgegroeid van formele club naar een 'feestvereniging', uit rond de 65 varende loodsen en 120 buitenleden ofwel gepensioneerde loodsen. Door de lichamelijk zware eisen die het beroep aan de mannen stelt is de pensioengerechtigde leeftijd namelijk 55 jaar.
Voorzitter van Recht door Zee Jack Vermey: ,,We organiseren heel regelmatig evenementen en feestjes, voor zowel de varende loodsen als de mensen die met pensioen zijn. Dat is goed voor de betrokkenheid. Een loods blijft een loods, ook al vaart hij niet meer.''
Jan Vos

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jan Vos »

Kreeg deze vanmorgen van een ander continent toegestuurd.

Afbeelding
Afbeelding
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Dan loopt je continent wel wat achter zie hier
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

FALMOUTH COASTGUARD ASSIST NETHERLANDS COASTGUARD

At 9.50 pm on Sunday evening Falmouth Coastguard (which is the UKs international maritime rescue coordination centre) received a request from MRCC Den Helder (Netherlands Coastguard) to assist with an incident 340 nautical miles West of the Cape Verde Islands.

Den Helder received an Inmarsat distress message from the Togo registered cargo vessel Prince Karim, reporting that the ship was taking water, listing to starboard and requesting immediate assistance. There were 11 people on board.
Falmouth Coastguard was requested to make a satellite broadcast (EGC Safetynet) to a radius 100 nautical miles around the ships position to establish if there were other vessels in the area able to assist.
As a result of this broadcast MV Sea Wave reported to Den Helder that they were proceeding to assist the Prince Karim. At 00.30 am this morning Prince Karim was reported as sunk. The crew had abandoned to a liferaft and MV Sea Wave with good VHF communications and the Search and Rescue Transponder ( SART) working well.
Sea Wave arrived on scene and recovered ten crew, one of whom, the Captain was deceased. A search is now being conducted for one missing crewman.

Andy Cattrell, duty Watch Manager at MRCC Falmouth says;

This incident is a good demonstration of how the Global Maritime Distress & Safety System ( GMDSS ) can work to save lives at sea, with international rescue centres working together.
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door sander »

Als ik die 'Prince Karim' door Equasis heen haal levert het ook niet veel goeds op.....(jaar 2006)

Statutory surveys at the time of the inspection
Statutory inspections and certificates Class/Flag Issue date Expiry date

Cargo ship safety equipment International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
Cargo ship safety construction International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
Cargo ship safety radio International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
Load lines certificates International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
International Ship Security Certificat International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
Oil pollution prevention (iopp) International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
Safety management certificat (SMC) International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 2006-06-01
Document of compliance (DoC) International Register of Shipping (IS) 2005-11-30 2006-01-09

Classification surveys at the time of the inspection
Class Last survey Status

International Register of Shipping (IS) 2006-01-01 Delivered

Number of deficiencies per category
Category Number

Crew certificates 1
Fire Safety measures 3
ISM related deficiencies 1
Load lines 3
MARPOL annex I 1
Safety of navigation 1
Ship's certificates and documents 1
Structural Safety 1

Grounds for detention


Deficiency Number Class related deficiency

Cleanliness of engine room 1 No
Satellite EPIRB 406 mHz/1.6 gHz 1 No

De Sea Wave, op de schelde trouwens.

Afbeelding
© Shipspotting.com - Kelvin Davies
Groeten Sander
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Hier de Prince Karim onder de naam Angelina 1 ze heeft ook nog de namen APOLLONIA FIGHTER en Michail M gehad
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

DUTCH FISHERMAN FINED FOR COLLISION

Afbeelding

Afbeelding
Photo Michael Van Bosch


At a hearing yesterday in Folkestone Magistrates Court, the skipper of a fishing vessel pleaded guilty to one offence following a collision with a coaster on 21st March 2007.
On 21st March 2007 an Antigua & Barbuda registered coaster was on passage from Rye in Sussex to Brake via the English Inshore Traffic Zone (EITZ). At about 1105utc the Chief Officer on the coaster observed a southbound fishing vessel. It was on a collision course. Attempts to contact the fishing vessel by radio met with no response. Eventually he put the helm hard over to starboard and while manoeuvring the fishing vessel hit the coaster on the port quarter. Shortly before the collision someone ran from below into the wheelhouse of the fishing vessel. The fishing vessel was the Belgian beam trawler Zeldenrust. After exchanging details the coaster headed into Ramsgate for repairs and the Zeldenrust continued towards the fishing grounds. The arrival of the coaster at Ramsgate with damage was the first the authorities knew of the collision.
Attempts to get Zeldenrust to enter a UK into port initially met with silence. Later it was reported that her damage was minor and she was continuing to fish on the French side of the TSS.
Investigations found that at the time of the collision the Zeldenrust was not fishing and enroute for new fishing grounds. It was also found that the skipper of the Zeldenrust, Robbert van Belzen, was working on the vessels computer and had not seen the coaster. The mate was working on deck repairing nets when he saw the coaster. He rushed into the wheelhouse and put the vessel astern. It was too late to avoid the collision.

Afbeelding

Robbert van Belzen (age 48) of Arnemuiden in the Netherlands pleaded guilty to a breach of Rule 5 of the Colregs (failure to keep a good lookout).
He was fined £2700 and ordered to pay costs of £8000
The Chairman of the Magistrates said ……..We took into account the serious damage that was sustained by the other vessel and that the incident had taken place in an area of busy shipping.
Mr. David Fuller Principal Fishing Vessel Surveyor for Eastern Region of the MCA said.
The cause of this collision was simple. A lookout was not being kept. It was fortunate that no one was harmed in this incident and no vessels lost. Skipper and crew of fishing vessels must keep a good lookout and not allow them selves to become distracted or complacent.
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

SHIP OWNER PLEADS GUILTY TO MERCHANT SHIPPING ACT OFFENCES

Afbeelding

At a hearing yesterday in Folkestone Magistrates Court, the owner of a coaster pleaded guilty to three Merchant Shipping safety offences following a collision with the East Goodwin Light Vessel on 27th February 2007.
The Antigua and Barbuda registered coaster Jerome H was on passage from Dagenham in Essex to Belfast in Northern Ireland. In the early hours of the 27th February 2007, the vessel struck the East Goodwin Light Vessel. The collision seriously damaged the light vessel which had to be removed from station for repairs. The Jerome H continued on to Belfast.
Investigations showed that the Mate was alone on the bridge. He had been doing paperwork on an aft facing desk in the moments leading up to the collision. It was also discovered that the routine onboard was for the designated lookout to remain below in the mess room.
Further investigations showed that the vessel did not have adequate charts onboard for the voyage between Dagenham and Belfast. It also had inadequate charts for the next voyage.
The owners of the Jerome H, Helms Reederai Jerome H KG of Wilhelmshaven in Germany, pleaded guilty to a breach of Rule 5 of the Colregs (failure to keep a good lookout) and two breaches of the ISM Code (failing to provide adequate charts and failure to comply with regulations concerning the provision of lookouts at night). They were fined £3700 and ordered to pay costs of £13000

Afbeelding
Photo Vladimir Knyaz

The magistrates said ……..They had taken a serious view of this matter. They took into account the serious nature of the collision. They also took into account the serious nature of the damage to the light vessel which is situated in one of the busiest shipping lanes. When not in use, this puts other vessels at risk.
Mr. Paul Coley Assistant Director Seafarers and Ships at the MCA said.
This collision was caused by the failure to keep a good lookout. It resulted in a major navigation aid being severely damaged. The Mate was alone on the bridge of this vessel in contravention of UK, Flag state and International requirements. The regulations are clear that a lookout is required on the bridge at night.
Vessels should be manned and operated so that this fundamental requirement is maintained adequately within their maximum allowed hours of work.
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Scheepsbouwsector rekent op zwaar weer

Hoewel de orderboeken van scheepswerven en toeleveranciers nog tot 2011 zijn gevuld verwacht vrijwel niemand in de Nederlandse scheepsbouwindustrie dat de sector de komende recessie zonder averij doorkomt. De vraag is niet meer of er een recessie komt, maar hoe diep die zal zijn, stelde werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes bij de presentatie van het ‘Strategie Rapport 5x aanpakken', van Scheepsbouw Nederland.
We zijn de drempel naar recessie over en moeten snel plannen maken hoe we daarmee omgaan. We hebben een handleiding nodig om als Nederlandse industrie door deze globale crisis te komen.'
De maritieme ‘captains of industry' gaan er vanuit dat de recessie de scheepsbouw en verdere maritieme sector zal raken. ‘In Duitsland zijn al problemen met CV's die bestelde schepen niet meer kunnen betalen', zei Kommer Damen. De bulkcarriers zitten in problemen door de sterk gedaalde charterprijzen en in de containermarkt kondigen zich vergelijkbare problemen aan. ‘Daar dreigde al voor het uitbreken van de kredietcrisis een overcapaciteit door het grote aantal in Azië bestelde schepen dat de komende jaren op de markt komt. Wanneer het containeraanbod stagneert, wordt die overcapaciteit nog groter. Het gevaar bestaat dat reders omvallen en de werven met de schepen blijven zitten.'
De kans dat dit in Nederland gebeurt lijkt klein. ‘Dat komt door de specialisatie van de Nederlandse scheepsbouw', zegt Fred Van Beers van Wärtsilä. ‘Patrouilleschepen en complexe baggerschepen blijven bijvoorbeeld in trek. De baggerindustrie heeft contracten voor langlopende projecten.'
Verwachting is wel dat de offshore-industrie straks effecten gaat voelen van de teruglopende economie. De vraag naar olie daalt, evenals de olieprijs. Aan de andere kant blijft het van strategisch belang voor Europa, Amerika en Azië om minder afhankelijk te worden van Rusland en het OPEC-kartel voor leveranties van olie en gas.

Geen ontslagen

Er is niet zoveel kans op massa-ontslagen in de Nederlandse scheepsbouw, zoals dat in de jaren zeventig en tachtig gebeurde. ‘Destijds werden werven te lang kunstmatig overeind gehouden, waardoor ze uiteindelijk in een veel diepere crisis terechtkwamen', zegt Damen hierover. ‘Daar komt bij, dat werven nu veel flexibeler zijn en beschikken over een buffer van tijdelijke arbeidskrachten.'
De scheepsbouwers gaan er vanuit dat geplaatste orders worden uitgevoerd. De financiering van die orders is voor het uitbreken van de kredietcrisis geregeld. ‘We hebben de orderportefeuilles nog eens goed uitgekamd maar kwamen geen rare dingen tegen.'

Subsidiedreiging

Een van de zaken waar de scheepsbouwindustrie tijdens recessies scherp op moet letten is concurrentievervalsing door buitenlandse werven die met subsidies overeind worden gehouden. ‘De kansen daarop nemen weer toe', stelde voorzitter Martin Bloem van Scheepsbouw Nederland. ‘Wij zijn tegen subsidie, maar wanneer anderen hun scheepsbouw weer subsidiëren moeten we zorgen dat we in Nederland de middelen hebben ons daar tegen te verweren. Zo is de geraffineerde taxlease-constructie van de Spaanse overheid een vorm van subsidie die oploopt tot boven de twintig procent. Dat moeten we aanpakken.'
De scheepsbouwindustrie roept de Spanjaarden op Europees niveau tot de orde. ‘We zijn bezig de taxlease met steun van Neelie Kroes te killen', zei Damen. Ook de subsidie aan Poolse werven is Europees aangepakt. ‘Een probleem is, dat Poolse werven zoveel subsidie moeten teruggeven dat ze failliet gaan en het is de vraag of dat sociaal wenselijk is. Wanneer er in Polen geen scheepsbouw overblijft zijn onze toeleveranciers ook de dupe, die hebben voor hun afzetvolume nodig in Europa.'

Weinig politici

Om politieke steun te mobiliseren hield Scheepsbouw Nederland de presentatie van het ‘Strategie Rapport 5x aanpakken' in het aan het Binnenhof grenzende perscentrum Nieuwpoort in Den Haag. Hoewel alle belangrijke scheepsbouwers naar Den Haag waren gekomen, kwamen er nauwelijks parlementariërs op de presentatie en de discussie af. Alleen het CDA gaf acte de présence. Probleem is volgens Damen dat nationale politici onvoldoende begrijpen dat de scheepsbouw een internationale sector is. ‘Al hebben we in het algemeen niet te klagen over politieke belangstelling, de vraag is toch hoe we politici kunnen overtuigen in dit opzicht anders met de scheepsbouw om te gaan en te zorgen dat er een level playing field blijft bestaan.'


Plaats reactie