Pagina 116 van 774

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 19 okt 2008 17:03
door Akwanaut
Een voorlopig beeldverslag vanaf 10.45 uur vanochtend tot en met het vertrek van de Milla, om 15.10 uur, met het ponton met daarop de Riad.

Groet van, "Wijdbeens Report", Frank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 19 okt 2008 17:24
door bur
Hallo Frank (Akwanaut)

Ik wil je namens de Veteranen mail groep "Bakspost" hartelijk bedanken dat ik je foto's mocht doorzenden, de oudjes hebben er van genoten. Ook namens mij hartelijk bedankt en nog veel plezier met het fotograferen.

Grt, Theo Burgers.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 10:58
door Jolly Sailor
Kapitein Wisdom voor de rechter

De 53-jarige Russische kapitein van de coaster Wisdom moet binnenkort voor de rechter verklaren waarom bij hem na de aanvaring met het binnenschip Riad teveel alcohol werd gemeten. De Rus weigerde de politie een verklaring te geven.
Dat het alcoholgebruik een vermoeden is, komt omdat dit pas na de aanvaring werd vastgesteld. Het is dus niet duidelijk of dit ook al tijdens de aanvaring zo was.
Het KLPD heeft met justitie afgesproken tot de zitting over de toedracht van de aanvaring geen verdere mededelingen te doen. Volgens KLPD-woordvoerder Ed Kraszewski zegt het persbericht genoeg. De kapitein wordt daarin verdacht van overtreding van de regels betreffende het goede zeemanschap en van verwijtbare schuld aan het zinken van een vaartuig.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 21:08
door Jos Komen (R.I.P)
Tekort aan mankracht bij IJmuider Sluizen
Gepubliceerd op 20 oktober 2008, 18:09

Een chronisch tekort aan sluiswachters. En een dalende bereidwilligheid om het ene gat met het andere te vullen. Afgelopen weekeinde ging het met een noodscenario nog net goed.

De kans dat de Zeesluis bij IJmuiden de komende maanden periodes lam gelegd moet worden, neemt volgens de sluismeesters toe. ,,Het hangt van improvisatie aan elkaar.''

Door creatief 'inroosteren' kon zaterdagmiddag net aan worden voorkomen dat de IJmuider sluizen - de zeepoort naar het Noordzeekanaalgebied - urenlang gestremd zou zijn. De waarschuwing aan de scheepvaart dat dit zou gebeuren, werd op het laatst ingetrokken. Er bleek alsnog een sluisplanner was gevonden om de dienst te draaien.

Vanuit het Haven Operatie Centrum in IJmuiden wordt alle scheepvaart van IJmuiden tot Amsterdam geleid. ,,We hebben vijf vacatures voor verkeersleiders/sluismeesters'', zegt Havenmeester Astrid Kee van Zeehavens Amsterdam. ,,Normaal gesproken zitten de roosters dicht, maar als er plots iemand ziek wordt is er een mogelijk probleem. We hebben geen vet op de botten.''

Haarlems Dagblad

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 21:37
door Jolly Sailor
Nou nou en dan willen ze ook nog een nieuwe sluis in IJmuiden, nou laat de bedrijven maar naar de Eemshaven komen, hebben ze ook geen last van tekort aan sluispersoneel.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 21:43
door Jos Komen (R.I.P)
geen last van tekort aan sluispersoneel.
Zo is dat Jolly, nu alleen nog effe wachten op een sluis in de Eemshaven. :lol:
All the best
Jos

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 22:49
door Jolly Sailor
Ach in in de Eemshaven ook geen last met de diepgang vanwege een tunnel. :lol:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 22:49
door Jolly Sailor
Visserij fel gekant tegen loodsplicht

DEN HAAG - Ook visserijschepen zijn verplicht gebruik te maken van een loods. De Nederlandse visserij vindt het maar niets en ook voor de loodsen had de maatregel niet gehoeven, maar sinds deze maand vallen trawlers langer dan 75 meter onder de loodsplicht. Dit houdt in dat visserschepen van deze afmeting en groter verplicht zijn om bij het in of uitvaren van een Nederlandse haven loodshulp in te roepen. Ons land past zich daarmee aan, aan de situatie in België, legt een woordvoerster van het departement van Verkeer en Waterstaat uit: „Het onder de loodsplicht brengen van grotere visserschepen vloeit voort uit de onlangs in werking getreden Scheldeverdragen. Daarnaast eisten de rijkshavenmeesters in ons land wegens het steeds drukker wordende scheepvaartverkeer deze maatregel.” De visserij is fel gekant tegen de loodsplicht, vooral vanwege de extra kostenpost en wie denkt dat de loodsen daardoor juist de vlag hijsen, heeft het bij het verkeerde eind. Het is in de scheepvaart zo geregeld dat schepen naar grootte betalen voor onze assistentie”, legt voorzitter Willem Bentinck uit van het Loodswezen Amsterdam IJmond. „En trawlers, ook die van 75 meter en langer, zijn in verhouding tot andere schepen eigenlijk maar kleine vaartuigen. Dat betekent dus dat het assisteren van visserijschepen lang niet altijd kostendekkend is.”

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 22:50
door Jolly Sailor
Beurswaarde Eimskip bijna verdampt

Eimskip moest deze week op de IJslandse beurs 67 procent van zijn waarde inleveren. Daarmee was de Scandinavische rederij, eigenaar van het Nederlandse Daalimpex Logistics, de grootste daler op OMX-NASDAQ Nordic Stock Exchange. De waarde van het aandeel zakte gisteren weg naar 0,6 IJslandse kronen. Een jaar geleden werd het aandeel Eimskip nog voor 41 kronen verhandeld. De IJslandse beurs ging deze week voor het eerst weer open na twee weken gesloten te zijn geweest door de bankencrisis in het land. Acht fondsen werden verhandeld, waaronder Eimskip. De rederij verkocht vorige week het belang van 50 procent in Euro Container Lines. Ook zouden de IJslanders de Canadese koelgroep Versacold Atlas willen afstoten. Dit logistieke bedrijf werd twee jaar geleden voor een bedrag van 1 miljard dollar overgenomen. Er zijn geen berichten bekend dat Eimskip af wil van het Nederlandse Daalimpex Coldstores. Die andere IJslandse rederij, Samskip, zegt geen last te hebben van de financiële perikelen in het moederland. 'Samskip is een internationaal opererend bedrijf waarvan de holding in Nederland is gevestigd', zegt ceo Jens Holger Nielsen van Samskip Multimodal Container Logistics in het Financieele Dagblad. De financiering vindt plaats op het continent en niet in IJsland. 'De bancaire problemen in IJsland gaan wat dat betreft aan ons voorbij', aldus Nielsen in het FD.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Geplaatst: 20 okt 2008 22:51
door Jolly Sailor
ENGELSEN KOPEN MINDER BLOEMEN, STENA ZUCHT

HOEK VAN HOLLAND - Stena Line in Hoek van Holland heeft het vrachttransport op de Noordzee in korte tijd met 30 procent zien teruglopen. Door de financiële crisis in Groot-Britannië is vooral de vraag naar luxe versproducten als planten en bloemen sinds juni in elkaar geklapt. De ferrydienst zag daardoor het aantal vrachtwagens met vooral Westlandse bloemen en planten teruglopen van 150 naar 100 per dag.
"Ik heb het nog nooit zo snel zien veranderen, zegt Stena-directeur Pim de Lange, die de Noordzee-activiteit en voor zijn rekening neemt. Ook in andere sectoren neemt het wegtransport via zijn ferry af. Het vervoer van paprikas,
komkommers en sla naar Britse supermarktketens blijft stabiel. "Als de malaise in Engeland en ook Ierland niet verandert, zullen door overcapaciteit veerdiensten op de Noordzee verdwijnen.
Ook ik zal mogelijk begin 2009 vaarschema's aanpassen of op de lijnen van Rotterdam Europoort naar Harwich het aantal schepen van drie naar twee terugbrengen. Ik hoop dat het niet nodig is. Het hangt ook af van komende tariefbesprekingen met transporteurs. Die moeten tot betere inkomsten leiden.De Lange hoopt dat de economie van Engeland zich heeft hersteld als Stena in 2010 en 2011 vier nieuwe vracht- en passagiersveerboten in de vaart brengt op de in totaal zeven lijndiensten met Harwich en Killingholme. "Engeland moet ooit weer gaan importeren, ook omdat er weinig wordt geproduceerd. Ook de Olympische Spelen zullen een impuls geven,'' veronderstelt hij. De vlootvernieuwing vergt een investering van in totaal 640 miljoen euro,inclusief 10 miljoen euro voor aanpassing van de terminal-wal. Volgens De Lange is de bestelling van de schepen in Duitsland en Zuid-Korea verantwoord, omdat op lange termijn groei wordt verwacht en nieuwe schepen steeds duurder worden. "Bovendien zal de kwaliteit die wij met deze schepen bieden, zich uitbetalen.