Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zo'n Camaro gehuurd. Bij ons was dat heel wat,
DAT... " bij ons was dat heel wat".......doet me denken aan een " vroege Canadese ervaring".........het wordt wel wat zig zaggen met een bulkfiets maar dat mag van Martje :lol:
Toen wij in de "very early 1980ties" in Calgary "Out West" terecht kwamen pasten wij ons aan bij de meeste daar toepasselijke gebruiken. In dit geval was dat het omruilen van een zeilboot op de Zeeuwse wateren voor een Camper om de Foothills van de Rockies te verkennen. Ik stommelde tegen een leuke deal aan van een ...althans in mijn ogen!... een kneiter van een GMC truck met een dubbele cabine en een zgn. " Long box" en dubbele achterbanden EN kneiter van een camper d'r op.......ready to go. De " pezine" kostte toen minder dan 30 ct Canadees/ltr. in Alberta , er lagen 2 stuks 100+ liter tanks onder en dat ding reed als een sportwagen dus " huppetaaah". D'r stond een ontiegelijke grote motor in onder een ontiegelijke grote motorkap en ik vondt het wel best. De truck had wat ellebogen stoom nodig "an de buut'n kaantuh" :lol: .dus al camperende had ik dat orgel al weer behoorlijk opgepoetst. Tijdens een zo'n oppoets sessie met een flessie koud bier er bij komt er een mede camper vogel langs lopen en maakt lovende opmerkingen over dat mooie spulletje en vraagt "What engine is in it"?..waarop ik slechts kon antwoorden BIG! :oops: .........er moest gekeken worden en toen bleek dat er een 8 cylinder 454 in stond met dubbele carburateurs.........aldus die gozer " The Bloody Biggest Chevy ever made!".......Die gozer viel van z'n geloof af dat er zo'n Dutchie rondreed in z'n kneiter van een truck en nog niet eens wist dat er een 454 in stond :lol: :mrgreen:
Dat ding reed.......dat wil je jaaa nait weet'n :mrgreen: ....ik was een keer ietsie afgeleid door " Baby has her Blue Jeans on"....net toen het stoplicht op groen sprong en ik een klappie brandstof gaf, maar de auto voor mij NIET. Toen ik door het gebrul van ega en dochters wakker werd stond die truck half in de kofferbak van een splinternieuwe Lincoln Towncar!! :lol:
" Bij ONS was dat heel wat" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"What engine is in it"?..waarop ik slechts kon antwoorden BIG! :oops:
En dat voor een oud-massinist... :oops:

Ik zat al een paar maanden op de Eemhaven toen ze aan tafel weer over klepzuigertjes of zoiets begonnen.
Ik vroeg toen aan tweede wtk van Tol: "wat voor motor staat er hier eigenlijk in?" :)
Het reacties hierop waren uiteraard niet van de lucht. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"wat voor motor staat er hier eigenlijk in?"
Ik heb me nooit ge-interesseerd voor karretjes met zuigers kleiner dan een voet Jos :oops: :lol:
All the best met je nieuwe stek, kan je mooi naar die huigende grote karren luisteren van die dikke bulkers daar bij de Hoogovens " op een stille zomerse dag" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Coco E »

louis holleman schreef: ....Tubman en James Benedict stonden destijds te boek als eigendom van Liberian National Shipping Lines...... de New Frontiers, New Horizon en New Adventure van een zekere Greyhound, ook allen liberiaanse vlag. Zelfde club?
Idd heette het Liberian National Shipping Lines, speciaal opgericht voor de bulkcarriers President William V S Tubman en James Benedict, met als aandeelhouders Verolme, de Liberiaanse overheid en een Israelische firma.
Er zou ook een Israelier meevaren, maar die was gemobiliseerd vanwege de Yom Kippur oorlog.
In mijn monsterboekje staan schip en rederij niet vermeld, dat hoefde niet vanwege die Liberiaanse vlag.
Anderzijds staat de Statue of Liberty van Grand Bassa Tankers uit Monrovia er wel in genoteerd, maar dat heeft niet de waterschout maar de kapitein gedaan.
Op het www vond ik nog een foto van de James Benedict, gebouwd op de werf van Verolme in Cork.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
James Benedict - Walter E Frost.jpg
James Benedict - Walter E Frost.jpg (212.98 KiB) 6123 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

foto van de James Benedict, gebouwd op de werf van Verolme in Cork.
Zal ik " barsten" als dat niet een bulkfietsje is..........ZOooooo van de bouwtekeningen van " De Reus van Heusden"........die Ome Cor wist wat hij deed.........ALS....oooh "ALS" de toen heersende " goegemeente" die man eens aan alle kanten hadden bijgestaan i.p.v. zieklijk en jaloers had tegengewerkt.........DAN was ...slechts als voorbeeld.......... DAN was dat grote gegraven dok in Rozenburg nog 2 keer zo groot geweest EN hadden er twee naast elkaar gelegen!! :oops:

aaahwel!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
louis holleman

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door louis holleman »

Ja Harry, ome Cor wist het wel. ALS ALS ALS.
Als mijn tante klootjes had gehad, was ze m'n oom geweest, zeg ik altijd maar.

Maar i.d.d., Tahama of President William V.S. Tubman. De ene had tengen, de andere ruimen :mrgreen:

Maar weet jij nog iets over die Greyhound bootjes New Horizon/Frontiers/Adventure? Ze waren als bulkfietsjes ergens voor gebouwd en dat werd ineens anders. Zijn toen onder Liberiaanse vlag gekomen, volgens mij ook door Verolme gebouwd maar ik kan dat fout hebben.

En ik heb ook op twee Liberiaantjes gevaren. De eerste werd ingeschreven in mijn monsterboekkie door de ouwe, de tweede geloof ik niet eens meer. Heb nog wel twee zwaar door zilvervisjes aangetaste Liberiaanse certificaten voor dienst op Liberiaanse schepen. Maar die papiertjes waren al niet zilvervisjes bestendig, je zal ooit maar in Liberiaanse dollars gespaard hebben :mrgreen:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit lijkt inderdaad een copie van een reusje van Heusden, maar dan een slaggie groter en geen tengen maar ruimen.
Als alles op schaal nagebouwd is zullen de hutjes etc ook wel groter geweest zijn. :)
IDNo: 6417683 Year: 1964
Name: JAMES BENEDICT Type: Bulk carrier Flag: LBR DWT: 31095
Builder: Verolme Cork Location of yard: Cork
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
72 SAMOS GLORY - 79 ELIAS K. - 81 ELKA
BU Kaohsiung 11.5.84 [Kuo Kwang Iron & Steel Co] - fire-damaged 2.10.83
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb het effe voor je opgezocht, Sparks. :wink:

IDNo: 5378036 Year: 1961
Name: VENI Type: Bulk carrier Flag: NOR DWT: 24269
Builder: Verolme
Location of yard: Alblasserdam
68 NEW HORIZON - 79 ORIENT HORIZON
BU Gadani Beach 7.6.83 [Karim Shipbreaking Co] - fire-damaged 2.1.83
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zijn toen onder Liberiaanse vlag gekomen, volgens mij ook door Verolme gebouwd
Eeeh Sparks, JossieUno heeft het al even voor je opgesnord...........ik weet van dat soort zaken weinig af......in die jaren was ik een nette en oppassende en hard werkende Massinist op oliepotten van Den Christelijken Nederlandse Langen Omvaart die probeerde om niet Rood te staan en zijn steentje bij te dragen dat die Reusjes van Ome Cor met allerlei ouwe "armen en benen meloochumpies" in de vaart bleven EN poen voor o.a. Ome Cor himself opleverde.............ik "keek" zelfs niet naar schepen als het Rood-Wit en Blauw nait op de kont wapperde. Pas later ging mijn naive lampie uit EN ging het nuchtere lampie an en realiseerde ik mij dat o.a. Ome Cor zelf niet zo kieskeurig was met de kleur van het op de kont wapperende beddelaken........." als het maar poen opbracht" :lol: :mrgreen:
Maar een eerste klas scheepsbouwer wassie! waarvan akte!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Bob R.I.P. »

Het devies van Verolme was: "Kritisch overnemen".

Het ging niet altijd goed. Op de Reza Shah the Great liet ooit een stalen balk in een tank los. Gelukkig was de tank gevuld met water en niet leeg met een gasluchie.
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie