Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Bedankt, Jeroen !
...dus toch nog steeds MF/HF....
en de communicatie aan boord tijden meren/bunkeren ? Nog steeds portofoons-al-dan-niet-Motorola's (in 'mien tiet' :mrgreen: vaak "lulijzer" genaamd)?
Ik zie nl op de foto's van de sluizen in IJmuiden vaak dat Leo ook ff de mensen op voor- of achterschip 'meeneemt' in de serie, en daar valt me op dat er blijkbaar maar weinig meer rondlopen met een 'lulijzer' om de hals.....vandaar de vraag....
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jeroen »

De schepen waar ik op vaar worden de lulijzers nog steeds gebruikt tijdens voor en achter, maar dat zal misschien wel iets typisch van de NL KHV zijn.
Laatst een stuurman gehad die kwam van het buitenland en Grote Boten, die was toch zwaar verbaasd dat hij tijdens voor en achter met het lulijzer om zn nek ook nog eens aan een tros stond te trekken...
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jandezeeman »

Veel schepen van de KHV en ook wel GHV hebben een intercomsysteem met voor en achterop.
Als er dan een order komt, steek je je hand op, dat je het gehoord hebt. Je kan ook met de brug praten.
Mochten ze een lulijzer hebben, dan ligt deze regelmatig op een bolder, want aan trossen trekken met dat ding om je nek, werkt ook niet.

Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jandezeeman »

Veel schepen van de KHV en ook wel GHV hebben een intercomsysteem met voor en achterop.
Als er dan een order komt, steek je je hand op, dat je het gehoord hebt. Je kan ook met de brug praten.
Mochten ze een lulijzer hebben, dan ligt deze regelmatig op een bolder, want aan trossen trekken met dat ding om je nek, werkt ook niet.

Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Voor mij waren de morse contacten bijna altijd zakelijke koude kip contacten zonder verdere diepgang.
Ik nog even terug op dit onderwerp. Mijn ervaringen op de Maasdam en Rijndam in relatie tot PCH waren herinner ik me toch anders. Dat had denk ik te maken met het feit dat de operator het toch interessanter vond om met een passagiersschip verbinding te hebben, de vermeende faam en glorie, dan met één of andere anonieme tanker of iets dergelijks die alleen elke dag zijn positie voor de krant kwam slijten of weer een meteo kwam aanleveren en hooguit eenmaal in de week een telegram voor ze had.

Wat ook meespeelde was dat wij op die schepen veel telegramverkeer hadden en de hele dag door verbinding maakten, dus ook meermalen met dezelfde operator tijdens zijn wacht. Als we weer eens vertraagd zouden aankomen dan barstte de bom en verschenen er drommen passagiers voor het loket die hun verwanten, afhalers en dergelijke een bericht wilden sturen. Dan moesten we met z'n drieën aan de bak, twee namen de telegrammen aan en één was constant in de weer met de verzending ervan. Dat was trouwens altijd de jongste en laagste in rang, dus ondergetekende. Het vuile werk. Dan seinde je bijvoorbeeld aan PCH QTC 86, dus in begrijpelijk Nederlands ik heb 86 telegrammen voor u en daar kwamen er intussen nog steeds meer bij. Je was dan uren met dezelfde gast bezig en dat schept wel een wij-gevoel moet ik zeggen.

Dat ik de man was voor het vuile werk vond ik trouwens niet zo erg. Dat aannemen van telegrammen lag we niet zo. Dom woorden tellen en berekenen was tot daar aan toe, maar meestal wilde men contant afrekenen. Het gegoochel en omrekenen van allerlei muntsoorten lag mij totaal niet. Ik ben tenslotte geen boekhouder. Ik maakte daar al gauw fouten mee en als dat in nadeel was van RH dan werd dat van je salaris ingehouden. Wij hielden een soort kasboek bij met drie kolommen I, II en III waarin de aangenomen telegrammen werden genoteerd. De chef en de tweede, twee geharde passagiersschepen telegrafisten, deden hun uiterste best om elkaar in de lengte van de kolommen af te troeven, mijn kolom III daarentegen was mooi leeg. Ach, placht ik nog al eens pesterig tegen ze te zeggen, ik ben maar een eenvoudig tankertelegrafist......

Ferry
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

REPWA

Jarenlang werd de stem van Scheveningen Radio gehoord... En ook her en der was er telefoniecontact. Maar in 1979 had ik een periode dagelijks zeer goed contact met de stem van REPWA. Vanaf Lagos tot aan QTP Hoek werd dagelijks verbinding gezocht en werd de verbinding op bruikbaarheid getest. Het is alweer lang geleden, ik weet dat REPWA voor Representative West Africa stond maar ik ben helaas de details en achtergrond van e.e.a. vergeten. Is er een bezoeker van dit forum die nog de details en achtergrond van REPWA heeft/weet?

mvg
SparkyMul
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Was dat soms een station in Abidjan (??) van de Nedloyd? Daar gaven de Nedloyd schepen hun dagelijkse gegevens aan door. Staat me bij daar ik ze aanbood om onze zender te gebruiken daar die van hun kapot was. Ze werkte daarmee op de 8 mc. dat was zo rond '84 denk ik.


Kreeg toch wel een hekel aan die passagiersschepen met hun tel.gesprekken/telegrammen. Had je 'savonds met veel moeite verbinding gemaakt met PCH om een telegram door te geven en zou dan na de verkeerslijst de eerste zijn. Dan na de verkeerslijst plotseling...Hallo Rotterdam...ja komt U maar met uw telegrammen...Dus de radio maar uitgezet want hierna was er ook geen verbinding meer mee te krijgen.
Tja, ze hadden voorrang maar waarom is mij eerlijk gezegt nooit duidelijk geworden.Ook niet waarom ze met zoveel telegrammen/gesprekken ze niet op een andere frequentie gingen zitten,zodat het "normale" verkeer gewoon door kon gaan i.p.v. af te moeten haken.

In de jaren tachtig veranderde de manier waarop de woorden werden geteld. Een woord bestond dan uit max. 10 letters/cijfers. Als we in de tonijnenvaart zaten kreeg PCH grijze haren van ons. Om de twee dagen hadden we dan een telegram van zo'n pakweg 96 woorden welke alsvolgt in elkaar zat....afko306nr3 ylf36mtfwd...enz. Voor iedereen een ramp daar alles ook nog eens gespelt moest worden. De "vertaling"
is alsvolgt. Afko306 is de naam van het visserschip, nr3 is ruim waar het geladen werd, ylf is afkorting van yellowfin,de tonijnsoort, 36 mt is wel duidelijk, en fwd is afkorting forward dus voorkant van ruim3 in dit geval. Dus aan beide kanten peentjes zweten :) . Soms hadden we een verschil in het aantal woorden,wij b.v. 96 en hij 103 doch dan kwam PCH met... zullen we het maar bij 100 woorden totaal houden meneer?
Prima toch :wink: .
Hieronder tonijn laden in de baai van Abidjan,aan bb lagen er ook twee vastgemaakt 8)
D1000113.JPG
D1000113.JPG (132.83 KiB) 2797 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

REPWA
Kan het iets te maken hebben met de telefonie langs de afrikaanse kust?
Berichten voor agentschappen werden blind uitgezonden en indien de agent binnen bereik was had hij het bericht. Twijfelde je of de agent het kon ontvangen dan werd aan een schip dat dichterbij was gevraagd het bericht door te geven.
Werkte uitstekend. Op poten gezet door R/O J.W. Koops.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

REPWA...

Goeie Morgen,

O o o het gebeurt hier niet vaak dat een 100% antwoord uit blijft... Ik wacht af misschien dat het nog komt...

mvg

Sparkymul
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Gelukkig werkte inspecteur Van Staveren netjes mee en bij het volgende bezoek installeerden we een compleet nieuwe set
Een quote van Louis. Zijn naam valt ook op jouw website. Wat je daar schrijft klopt helemaal, hij had alleen verstand van accu's en antennes maar niet van alles wat er tussenin zat. Hij had zelf dacht ik bij de RIL gevaren en een aantal van die schepen kwamen geregeld in Durban.

Hij was op latere leeftijd met een Zuid Afrikaanse getrouwd en woonde in Durban. Hij had het geluk dat hij een oud Indië vriendje was van onder directeur van Stein op het hoofdkantoor, die titel bestond toen nog maar is inmiddels uitgestorven. Hij wilde van zee af en er is toen een baantje op maat in Durban voor hem gecreëerd. Connecties is alles in het leven. Hij kwam kort na zijn benoeming bij mij samen met van Stein langs in Rotterdam ter kennismaking en om de inspectie te bekijken en ik heb hem toen rondgeleid. Tja, wij waren een andere inspectie met 250 man dan inspectie Durban. Ik merkte toen al dat hij weinig van techniek af wist.

Ik paste nogal eens de 80-20 regel toe, bijvoorbeeld dat 80% van de R/O's administratieve R/O's waren en 20% technische. Voor het reparatiewerk trokken we voor walfuncties uiteraard R/O's aan uit de tweede categorie aan en voor administratieve functies uit de eerste. Zelfs in de magazijnen liepen in de administratie ex R/O's rond. Later werd de techniek zo complex dat voor bijvoorbeeld de radarafdeling voor de reparatie van ARPA's, Photoplots e.d. jonge HTS-ers werden aangetrokken die de nieuwste technieken - wij kregen ook steeds meer te maken met software - met de paplepel vers ingegoten gekregen hadden. Dat werkte trouwens bijzonder goed.

                                  Afbeelding
                                                                            Help.......

Dat kreeg je ervan als er aan boord malleur met de Photoplot was..... Een uitermate dure en onhandige contraptie waar de Engelsen een patent op lijken te hebben. De radarbeelden werden op een filmrol geprojecteerd die in het apparaat ontwikkeld werd..... De arme sparks zit gewikkeld in de filmrol in een plas ontwikkelaar! Zie ook hier en de lees de tekst onder de foto!

Maar ik dwaal weer eens af. Ik heb wel eens de handgeschreven rapporten van van Staveren gelezen. Elk Nederlands binnenlopend schip was er één voor hem en werd altijd door hem bezocht en het bezoek uitgebreid beschreven. Zelf repareerde hij niets, hij gaf onze plaatselijk geassocieerde RAMAC clubs opdracht om de reparaties uit te voeren, een soort doorgeefluik dus. Ik herinner nog dat hij op een schip geconstateerd had dat er zich 'stof achter de zender' bevond.

Handgeschreven rapporten was nog een overblijfsel uit de Indische periode denk ik. Van van Stein hoorde ik wel eens dat ze in Indië al voor zes uur 's ochtends brieven gingen schrijven want een paar uur later, als de temperatuur weer lekker was opgelopen, was met fatsoen schrijven door het zweten niet meer mogelijk. Ik zou zeggen gebruik dan een schrijfmachine dan heb je daar geen last van. Ik neem aan dat die er in die toen ook al waren.

Ferry


Plaats reactie