Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het woord Litze kom uit het Latijn. Licium dat draad of band betekent. Het vindt zijn toepassing gezien de voordelen bij zowel gelijkstroom als wisselstroom. Het begint voor wisselstroom zo'n beetje bij 50 Hz maar dat loopt door tot in de hf frequenties.

Ik ken uiteraard de Litze, wat een algemeen begrip is, zoals die aan koolborstels zitten. Ik heb die vorig jaar nog van mijn 25 jaar oude Miele wasmachine vervangen en die draait sindsdien weer als een zonnetje. Dat is ook echte Litze maar dan plat of rond geweven. Het doel is hetzelfde, namelijk om de stroom te verdelen over een aantal dunne draadjes. Daarmee bereik je tevens dat de wisselstroomweerstand van elk draadje weer parallel aan elkaar geschakeld wordt waardoor de totale weerstand een stuk lager is, net als bij die VLF Litze. Dat is gunstig voor de electrische verliezen, want bijvoorbeeld een wasmachine wil best wel wat stroom trekken over de koolborstels.

Ook de warmteontwikkeling in de Litze is hierdoor kleiner en last but not least is de draad soepel. Een enkele draad zou behoorlijk dik, stijf en onhandelbaar zijn en zou na zoveel trillingen domweg afbreken. Het soepele Litze trilt niet stuk. Bovendien zou de draad door de warmteontwikkeling door de hogere ohmse weerstand wellicht te heet gestookt worden waardoor het koper verhardt en nog sneller breekt.


Ferry

Peter jj

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Peter jj »

En diezelfde Roode Zee werd tien jaar later dus naar de Azoren gestuurd. Voor de stationsdienst. De marconist - die zelfs een vervanger aan boord had (men was op alles voorbereid !) - had weinig plaats voor zijn apparatuur. Want bij het ontwerpen van deze in 1908 gebouwde sleepboot was er nog geen sprake van geweest dat er radio zou worden geïnstalleerd. De zender en alle andere apparatuur die er bij nodig was, moesten dan ook in de hut van de marconist worden geplaatst. De masten van de sleepboot moesten, met het oog op de plaatsing van de antennes, worden verlengd.
Deze kwam ik hier tegen
http://www.zeesleepvaart.com/gesch8.1.htm
Bijlagen
radiohutR.zee.jpg
radiohutR.zee.jpg (48.92 KiB) 1844 keer bekeken
Peter jj

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Peter jj »

Die beste man had geen ruimte in zijn hutje.
Bijlagen
radiohutR.zee2.jpg
radiohutR.zee2.jpg (51.48 KiB) 1844 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

Er bestaat ook nog Litze waarmee je soldeer opzuigt als je een component van een print wilt verwijderen, zgn soldeerlitze. Hoe het werkt weet ik niet, maar het is wel erg effectief.
Leerde het gebruik daarvan ooit van een Fransman, die noemde het "tresse a desouder"

Groeten,

Koos van der Elst
Peter jj

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Peter jj »

Bijlagen
tin zuiger.jpg
tin zuiger.jpg (13.93 KiB) 2067 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Peter, dat is en tinzuiger, maar Koos bedoelde dit: Solder wick

Werkt uitstekend.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat heet soldeer Litze, het wordt ook wel zuig Litze genoemd. Het werkt inderdaad prima.

Het is als Litze draad geweven maar daar houdt de vergelijking met het echte Litze draad dan ook mee op. De draden zijn niet geëmailleerd want dat zou het opzuigen van het soldeer belemmeren. Het heeft dus een totaal andere functie.


Ferry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Ferry, je zei dat er moeilijk aan te komen is, in kleine hoeveelheden.
Maar ik heb een adresje gevonden, n.l. de bekende fima Amidon (van de ferrietkernen), waar je kleinere hoeveelheden kunt kopen.

Afbeelding

Daar kun je diverse diktes HF-Litze te pakken krijgen.
Ik heb hier een kennis in Santos, die een werkplaats heeft voor HF en VHF-apparatuur en die heeft diverse klossen liggen.
Zit tegenwoordig veel geld in, want het is zuiver koper.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

De grootvader van mijn vrouw was machinist op die Roode Zee.
Zijn naam was Piet van Wijk.
Hij werd met die Roode Zee van 1938 getorpedeerd in Het Kanaal.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

De zenders in Nederland die het dichts qua frequentie bij die ultra lange golf zenders kwamen waren de Deccazenders, ongeveer 100 kHz. Uiteraard ook grote antenneverlengspoelen van uiteraard Litzedraad. Na de beëindiging van het Deccatijdperk weggedonderd. Op de foto zie je meerdere spoelen achter elkaar. Voor elke frequentie was een aparte spoel en dan nog een koppelspoel naar de antenne. Foto geleend van http://www.jproc.ca/hyperbolic/decca_trans.html

Bob
decca_trans_coilhouse.jpg
decca_trans_coilhouse.jpg (94.5 KiB) 2026 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie